اهمیت دوستی بیش از نفوذ و رقابت

آیا ایران به دنبال عراقی مستقل و قدرتمند است؟

۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۹۸۴۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران علی رغم تحریم های اقتصادی و محاصره از سوی آمریکا اما به صدور برق و مواد غذایی و دارویی برای مقابله با ویروس کرونا به عراق ادامه می دهد و این در حالی است که دولت عراق به شرکت های ورشکسته آمریکایی مانند جنرال الکتریک برای بهبود وضعیت بخش انرژی روی آورده است.
آیا ایران به دنبال عراقی مستقل و قدرتمند است؟

فاطمه عواد الجوری

دیپلماسی ایرانی: سر و صدایی که همیشه درباره نقش ایران در عراق به راه می افتد، جدید نیست. این سروصدا سال ها است ادامه دارد به ویژه پس از اشغال عراق توسط ایالات متحده امریکا. دو فرضیه درباره نقش ایران درعراق وجود دارد:

- نخست: ایران عراق را متحد راهبردی خود می داند که نمی تواند از آن بی نیاز باشد و به دنبال عراق قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه است.

- فرضیه دوم از نقش مخرب ایران با هدف تبدیل عراق به یک کشور وابسته به خود در طرح هایش برای منطقه صحبت می کند.

برای انتخاب یکی از این دو فرضیه باید به تاریخ نقش ایران در عراق حتی پس از اشغال آمریکا مراجعه کنیم. از نظر تاریخی حکومت شاه و عراق رابطه خوبی نداشتند و تنش های دو کشور به امضای توافق الجزایر منجر شد. پس از پیروزی انقلاب نیز صدام گمان می کرد از هرج و مرج موجود می تواند برای حمله و سیطره بر ایران استفاده کند.

پس از جنگ خلیج فارس و اعمال تحریم ها علیه عراق باید به این نکته اشاره کرد در زمانی که ملت عراق در اثر محاصره و تحریم با گرسنگی روبه رو بودند و کشورهای عربی در تشدید این محاصره کمک کردند، ایران دشمنی را برای کمک رسانی به ملت عراق کنار گذاشت .

پس از اشغال عراق از سوی آمریکا، ایران با تمام حل و فصل هایی موافقت کرد که سعی داشت یک دولت مستقل را در عراق روی کار آورد و این کشور را به امنیت برساند اما تمام این تلاش ها با وتوی آمریکا مواجه شد و شرایط برای ظهور تندروهایی مانند ابومصعب الزرقاوی و غیره فراهم آمد.

در زمان ظهور داعش در عرصه عراق نیز آمریکا این کشور را تنها گذاشت و به مرزهای کردستان پناه برد. زمانی که داعش تنها چند کیلومتر با پایتخت فاصله داشت ایران بلندپایه ترین مسئول امنیتی خود یعنی ژنرال حاج قاسم سلیمانی را به عراق اعزام کرد و کمک های تسلیحاتی فرستاد.

هیچ زمانی شاهد ورود بدون مجوز وبدون موافقت مسئولان ایرانی به عراق نبوده ایم. برخلاف نیروهای امریکایی و رئیس جمهوری این کشور دونالد ترامپ هنگامی که در سال 2018 به طور محرمانه از پایگاه عین الاسد بدون مطلع کردن دولت عراق بازدید کرد.

پس از ترور شهیدان سلیمانی و ابو مهدی المهندس برخی طرف های عراقی انگشت اتهام خود را به سمت عادل عبدالمهدی و مصطفی الکاظمی نشانه رفتند اما ایران بار دیگر در راستای فرونشاندن اختلافات و تاکید بر وحدت عراق اقدام کرد.

ایران علی رغم تحریم های اقتصادی و محاصره از سوی آمریکا اما به صدور برق و مواد غذایی و دارویی برای مقابله با ویروس کرونا به عراق ادامه می دهد و این در حالی است که دولت عراق به شرکت های ورشکسته آمریکایی مانند جنرال الکتریک برای بهبود وضعیت بخش انرژی روی آورده است.

در آخر باید اشاره کرد فرضیه نخست درستی خود را به اثبات رسانده است. کسی وجود منافع مشترک ایران با عراق را انکار نمی کند اما این منافع مشترک در چارچوب تلاش ایران برای تبدیل عراق به کشوری مستقل و قدرتمند قرار می گیرد.

در این میان نقش ویرانگر امریکا در منطقه و عراق قابل ملاحظه است. به ویژه که این کشور این فرضیه را ترویج می دهد که ایران به دنبال عراقی ضعیف و وابسته است. اما به نظر می رسد با توجه به این که دو کشور روابط فرهنگی، اجتمای و تاریخی دارند، این تلاش ها شکست خورده اند و خواهد خورد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق ایران جمهوری اسلامی ایران ایران و عراق ایران و عراق و امریکا عراق و امریکا


( ۷ )

نظر شما :

شهروند ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۸
هر کشوری اگر بخواهد استقلال داشته باشد، هر زمان که بتواند قدرت حاکمیتی خود را بصورت کامل اعمال کند و نیروی نظامی اش توانمندی و قدرت کافی داشته باشد، باید از حضور نظامی و نیابتی سایر کشورها در خاک خود جلوگیری کند، ادامه این حضور نظامی به هر شکلی که باشد، مضراتش قطعاً بیشتر از فوایدش خواهد بود. برای سایر موارد مانند برق و غیره هم هرچقدر تعداد منابع تأمین متعددتری وجود داشته باشد، برای آن کشور مفیدتر است، بنابراین کاملاً منطقی هست که برای گسترش منابع و عدم وابستگی به ایران تلاش کنند.
ایرانی ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۹
به شهروند موافقم دقیقا طفلک لیبی هم باید همین کارو بکنه و قطر حتما باید با اردنگی ترکیه رو بندازند بیرون در ضمن بهتره شما تو کار شیعیان دخالت نکنی اخوانی سنی
پناه علی ۱۰ دی ۱۳۹۹ | ۰۳:۰۶
رازمعمای دوستی عراق با ایران بعد جنگ ۸ ساله در چیست،. در صورتیکه هنوز بعد گذشت ۵۰۰ سال از جنگ چالدران،بعضیها کوس نبرد میزنند،ویا بعد گذشت ۲۰۰ سال از جنگ ایران و روس ادعای برگشت قفقاز را داریم،وخاطره محمود افغان وگذاشتن تاج شاهی با دست شاه ایران بر سرش،،،وتسلیم ایران در قادسیه به سپاه اسلام،،،ویا تسلیمش بر قشون موغولها،. وقتی غلبه توران بر ایران هنوز زخمش التیام نیافته،،،،،،،،ایا مثل از دشمن قدیم انتظار دوستی نداشته باش در مورد عراق هم صدق میکند،. واگر روزی سیستم حکومت عراق به روال صدام کافر بر گردد باز هم دوستی،ویا دشمنی،ادامه خواهد یافت، آیا اختلافات عراق با ایران از ریشه حل و فصل شده است،ویا آتش زیر خاکستر است،. آیا موضوع خسارت جنگ،فیصله یافته،ومحدوده شط العرب تعیین شده،واختلاف مرزی حل شده،وایا عدهای هنوز در فکر وحسرت برگشت بغداد پایتخت ساسانیان هستند،. آیا هنوز والدین شهیدان ایرانی قاتل فرزندان خود را بخشیده آند( ارتش عراق) آیا عراقیها هم قاتلین سربازانشان را بخشیدهاند،. آیا در عراق بعد از صدام کافر دولتی فراگیر بروی کار خواهد امد،ویا مثل اقلیم کردی،بقیه نیز بین شیعیان وسنی ها تقسیم خواهد شد،ووو.دهها سوال دیگر که بی جواب هستند.