نگرانی تل آویو و ریاض از بازگشت بایدن به برجام

اسرائیل و عربستان ترامپ را برای حمله به ایران تحریک می کنند

۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۷:۰۰ کد : ۱۹۹۸۶۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیلی ها و سعودی ها به دنبال آن هستند تا دونالد ترامپ قبل از ورود جو بایدن به کاخ سفید، اوضاع پیرامون ایران را تا حد ممکن پیچیده تر کند و از این طریق، راه را برای دولت بایدن برای بازگشت به برجام دشوار کنند.
اسرائیل و عربستان ترامپ را برای حمله به ایران تحریک می کنند

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل و عربستان سعودی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده را که روزهای آخر دوران ریاست جمهوری اش را می گذراند به سوی آغاز حملات مهلک علیه تاسیسات هسته ای ایران تا قبل از ورود جو بایدن به کاخ سفید در روز 20 ماه ژانویه سوق می دهند. گفتنی است که اسرائیل و عربستان سعودی فشار زیادی بر ترامپ وارد می کنند تا او با حملات هوایی، ضربه جدی به تاسیسات هسته ای ایران وارد کند. اسرائیلی ها و سعودی ها به دنبال آن هستند تا دونالد ترامپ قبل از ورود جو بایدن به کاخ سفید، اوضاع پیرامون ایران را تا حد ممکن پیچیده تر کند و از این طریق، راه را برای دولت بایدن برای بازگشت به برجام دشوار کنند.

تل آویو و ریاض معتقدند که ایران برجام را نقض کرده و سطح غنی سازی اورانیوم اش را تا سطح 20 درصد افزایش داده و این روند برای متحدان امریکا در منطقه خاورمیانه بسیار تهدیدآمیز است. در روز 17 ماه دسامبر، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که تردیدی نیست که دولت جدید امریکا به توافق هسته ای باز خواهد گشت و تحریم های اقتصادی علیه ایران لغو خواهند شد. آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر انقلاب ایران نیز تائید کرده است که اگر امریکا تحریم ها را لغو کند و به توافق هسته ای باز گردد، تهران نیز باید سریعا، اجرای تعهدات براساس برجام را از سر گیرد.

در ماه گذشته، جو بایدن از مشی دولت ترامپ در قبال ایران و از جمله، خروج یک جانبه واشنگتن از توافق هسته ای با ایران به شدت، انتقاد کرد. او تصریح کرد که قطعا، امریکا به برجام باز خواهد گشت و البته ایران نیز باید اجرای تعهداتش را بر اساس توافق هسته ای از سر گیرد. در این میان، بایدن تصریح کرده است که قصد ندارد، اجازه دهد تا ایران به قوه هسته ای و نظامی فوق پیشرفته دست پیدا کند.

در روز 31 ماه دسامبر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ایالات متحده امریکا را به تلاش برای فراهم آوردن شرایط برای حمله علیه ایران متهم کرد. ظریف تصریح کرد که حتی اگر تهران به دنبال جنگ نیز نباشد، اما در صورت حمله، پاسخ قاطعی خواهد داد.

هواپیماهای بمب افکن «بی – 52» امریکا که قادر به حمل سلاح هسته ای هستند، بر فراز آسمان خلیج فارس به پرواز درآمده اند و بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران هدف از آن را نمایش قدرت به ایران دانسته اند. نمایندگان پنتاگون می گویند که این نمایش قدرت نظامی برای بر حذر داشتن تهران از حمله به منافع امریکا در روز سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی است.

در روزهای اخیر، شاهد افزایش تشنجات در خاورمیانه و در آستانه نخستین سالگرد ترور سردار سلیمانی هستیم. واشنگتن آمادگی دارد تا در صورت حمله تهران، دست به حملات متقابل و قاطعی بزند. چنین سیاستی را ایران نیز دارد. تهران به صراحت گفته است که اگر امریکا یا اسرائیل یا متحدانش کوچکترین عملیاتی علیه آن انجام دهد به سختی واکنش نشان خواهد داد.

منبع: یوروآسیا / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و امریکا جنگ با ایران حمله به ایران دونالد ترامپ خروج امریکا از برجام بازگشت امریکا به برجام


( ۸ )

نظر شما :

فدوی ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۲
فقط سلاح اتمی ... هر چند طی مسیر رسیدن با آن هزینه دارد اما با رسیدن به سلاح اتمی حتی سایر هزینه ها نیز کم می شود ... تحریمها نخاوهند گذاشت که ما از مسیر نرمال و عادی قوی شویم پس سلاح اتمی مانند یک دوپینگ است . هزینه و جریمه دارد اما کارمان را جلوتر می اندازد .