بیانیه جمعی از معاونین ادوار گذشته وزارت امور خارجه و سفرای پیشین در ارتباط با انتخاب بایدن

۰۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۹۹۲۸۸ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: بسم الله الرحمن الرحیم

آقای جو بایدن بعنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکاآغاز به کار نمود. بازگشت آمریکا به برجام یکی از  سرفصلهای وی درانتخابات اخیر بود.

علیرغم نقض تعهدآمریکا وبی عملی اروپا درمورد  تعهدات  مربوط به برجا‌م درخلال سه سال گذشته، و با در نظر گرفتن این نکته که هنوز در ایران عده ای از سلایق مختلف، سیاسی منتقد جدی برجام  می باشند، و از آنجا که دولت جمهوری اسلامی ایران همواره  متعهد به تعهدات بین المللی خود بوده  و  به مفاد توافق برجام وفادار باقی مانده، لازم است نکات ذیل را مورد تاکید قرار دهیم:

۱- اگر دولت جدید آمریکا تمایل دارد گام های اعتماد ساز  و مثبتی را در رابطه با جمهوری اسلامی ایران بردارد، باید بداند که فرایند باز گشت به برجام از همان جایی آغاز می گردد که دولت ترامپ از آن خارج و تعهدات بین المللی آمریکا ناشی ازبرجام را نقض نمود. همان طور که رهبری معظم به صراحت  اعلام کرده اند؛ "اگر آنها به تعهدات خود باز گردند ما نیز بر می گردیم" .

۲- از آنجا که امریکا خود از بانیان توافق برجام بوده و این توافق توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تایید و تاکید قرار گرفته، و در واقع توافق برجام جزء لاینفک قطع نامه ۲۲۳۱ می باشد، بر اساس ماده ۲۵ منشور ملل متحد، آمریکا ملزم و متعهد به اجرای کامل تعهدات مندرج در توافق برجام بوده است، در حالی که دولت قبلی ِامریکا این  تعهد بین المللی خود را نه تنها صراحتا نقض نموده بلکه دیگر کشورها را هم تشویق به نقض تعهد خود در این خصوص نمود، اما هیچ کشور دیگری علیرعم فشارهای سنگین امریکا ازروش دولت امریکا در نقض تعهدات ناشی ازقطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیروی نکرد، قابل توجه است که جمهوری اسلامی ایران در خلال این مدت به تعهدات برجامی خود پای بند بوده است.  

۳- دولت آقای بایدن به خوبی آگاه است که احیای تحریم هایی که توسط دولت قبلی آمریکا با نقض تعهد برجامی خود صورت گرفت عملا موجب برقراری  تحریم‌ها علیه مردم ایران و محروم نمودن آنان از حقوق  حقه خود می باشد. بر همین اساس دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل ارتکاب جنایات متعدد ضدبشری و نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بنیانی بشر و اعمال تحریم های ظالمانه ازجمله درخصوص دارو وغذا بر علیه مردم ایران و ترویج و حمایت از تروریزم دولتی ازجمله اعتراف صریح و آشکار وی در صدور دستور برای ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی  باید محاکمه و مجازات شود. 

۴- واضح است که جمهوری اسلامی ایران در مقطع کنونی، با اقتداری بمراتب بیش از  سال ۲۰۱۶ میلادی در حوزه های دفاعی، و فناوری پیشرفته زیر بار طرح موضوعات غیر مرتبط با برجام نخواهد رفت و اجازه گشودن باب جدیدی در مذاکرات را به هیچ طرفی نخواهد داد. لذا از دولت جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم با درایت و سعه صدر با موضوع مذاکرات در چارچوب برجام و بدون عجله و با رعایت سه اصل عزت حکمت مصلحت برخورد نماید.

۵- در فرایند رفع نقض و احیای تعهدات توسط آمریکا ، جمهوری اسلامی ایران باید برمواضع برحق خود ایستاده و پس از حصول اطمینان از رفع تحریم ها و طی فرایندی اعتماد ساز به تعهدات قبلی برجامی خود به صورت متناسب و متضامن و متناظر بازگردد. 

چنانچه تحریم های ظالمانه علیه مردم مقاوم ایران ادامه یابد، دولت جمهوری اسلامی ایران باید تا آنجایی که مصلحت ملی اقتضاء کند به پیشرفت های علمی و دفاعی و پیشبرد برنامه های هسته ای صلح آمیز خود ادامه  دهد 

۶- برجام توافقی است که دارای تعهدات چند جانبه می باشد‌، لذا چنانچه یک یا چند کشور متعاهد از اجرای تعهدات خود  طفره روند، برای طرف دیگر این حق  مسلم محفوظ است که تعهدات خود را بر اساس موازین ذیربط برجام کاهش دهد. 

۷ - اعتقاد ما بر این است چنانچه آمریکا از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران دست بردارد شرایط جدیدی فراهم خواهد شد تا زمینه کاهش و مآلا رفع تنش از منطقه ما فراهم گردد 

۸- ما قویا معتقدیم گفت وگو و تفاهم همیشه ابزار مناسب دیپلماسی برای رسیدن به اهداف مشروع در جهت برقراری و تحکیم صلح و عدالت و ثبات و امنیت در منطقه می باشد. 

پایان.

امضا کنندگان بیانیه چهل و یک معاون وزیر ادواری وسفرای پیشین جمهوری اسلامی ایران :
رحیم پور

کمالوندی

آصفی

آهنی

عادلی

معیری

آسایش

دلفی

نوروزی

هاشمی گلپایگانی

محمدطاهر ربانی

سخایی

فرازی

فدایی فرد

محمدطاهری

نعمت اللهی

سبحانی

دستمالچیان

نواب

سقائیان

ملکی

اعلایی

رئیسی

مظفری

موسویان

قانع زاده

رضوانی

سید رضا طباطبایی

صدری

امیرعلی شهیدی

جوادانصاری

معظمی

صادق

فکری

ادریسیان

سخایی

رهنما

جعفر هاشمی

صباح زنگنه

طاهریان

امیرانی

شریف خدایی


( ۱۱ )

نظر شما :

میرسلیم ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۲
موافق
موحد ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۰
۱- این بیانیه ارزش دیپلماتیک نداشت. ۲- مخاطبان مشخص نیستند: اگر مخاطبان آن، تصمیم گیران فعلی روابط بین المللی ایران (چه مسیولان وزارت امور خارجه و چه مسئولان خارج از این وزارت) باشند که بیشتر بازخوانی شعارها و آرزوهاست! اگر مخاطبان آن دولتمردان جدید آمریکایی یا اروپایی باشند، که توجهی به شعارها و آرزوهای نویسندگان ندارند! ۳- فاقد راهکارهای عملی برای کاستن از عدم قطعیت در تصمیمات آینده مسیولان ایرانی و غیرایرانی است! ۴- تحلیل جامعی از پیچیدگی مسئله ای به نام «ایران پس از ترامپ» ارائه نکردند!
دیپلمات با تجربه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۹
این بیانیه خیلی کلی و حتی خنثی است.فاقد پیام محکم و پرتو افکنی درست بر وضعیت با سابقه۴۱ساله مناسبات وطرح مطالبات منطقی ایران از حاکمیت ایالات متحده آمریکا می باشد. تبدیل آ به ا در نام بردن ایالات متحده آمریکا غیر از اینکه نسل‌های آینده را در مورد دانش نسل کنونی دست اندرکار سیاست ودیپلماسی از زبان انگلیسی و واصرار سلیقه ای برتلفظ A به ا ونه آ دچارسردرگمی می سازد،تعصب سلیقه ای را به جهان وبایدن بعنوان مخاطب کنونی نگارش نیز نشان می دهد. سوال باقی مانده نیز این است که مانند بسیاری از اقدامات جاری در کشور، این نگارش برای اهداف داخلی ویا برای مخاطب اصلی خارجی تهیه وخبری شده است. به نظر می رسدمناسب تر باشد که قبل از قلم فرسایی در این گونه مقولات، عناصر جدیدی هم برای جلب نظرمخاطب در شیطان بزرگ ملحوظ شود چون در سطح رهبری نظام و دستگاه مجری سیاست خارجی، به خوبی تبیین موضع شده است.مقاله آقای ظریف در فارین افیرزنمونه ای از مواردی است که اشاره شد.
سیدمصطفی سیدآقایی ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۶:۳۱
با سلام و تشکر از همه عزیزان در جهت این اقدام و تهیه بیانیه ، بنظر می رسد بهتر است موضوع جبران آسیب ها و تامین خسارات ناشی از تحریم های ظالمانه و ترور سردار شهید قاسم سلیمانی پر رنگ تر شده و به وضوح دیده شود
خندق ابادی ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۶
نطر به اینکه در راستای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری است موافق هستم