مصاحبه جدید وزیر خارجه سعودی درباره ایران، یمن و سوریه با آمدن «بایدن»

۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۹۹۳۱۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه سعودی در جدیدترین اظهاراتش در خصوص منطقه، ضمن تظاهر به تلاش برای توقف جنگ یمن و گفت‌وگو با ایران همچنان با ادبیات اتهام‌زنی علیه تهران، انصارالله یمن و جنبش حزب‌الله لبنان سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه «العربیه»، درباره موضع ریاض در قبال پرونده‌های مهم منطقه‌ از جمله جنگ یمن، رابطه با ایران، بحران لبنان، آشتی با دوحه، عادی‌سازی روابط با تل آویو، روابط با ترکیه، توضیح داد.

تظاهر به تلاش برای توقف جنگ در یمن با آمدن «بایدن»

وی در ابتدای سخنانش به موضوع روابط تاریخی ریاض با ایالات متحده آمریکا و دولت‌های مختلف جمهوری‌خواه و دموکرات این کشور پرداخت و گفت: دولت بایدن پرونده یمن را ارزیابی و درک خواهد کرد که اهداف ما با اهداف آن در این پرونده به کلی مطابق است و مانع حوثی‌ها هستند. ما با دولت بایدن در این تلاش‌ها هماهنگ خواهیم شد».

فیصل بن فرحان در ادامه مدعی شد: «زیرا همه ما به دنبال توقف نهایی جنگ و آتش بس فراگیر و پس از آن به آغاز فرایند سیاسی هستیم. مانع اصلی، ائتلاف نیست بلکه حوثی‌ها هستند و ما می‌توانیم با دولت بایدن در این ارتباط به شکل مثبت و خیلی خوب هماهنگ باشیم.»

وی بدون اشاره به ناکامی‌های حاصل شده برای اجرای «توافق ریاض» و افشای اختلافات داخلی میان نواب سعودی و اماراتی در جنوب یمن گفت: توافق ریاض درباره بحران یمن اساس روند صلح فراگیر است. عربستان سعودی تلاش می‌کند تا آتش‌بس فراگیر در یمن را اجرا کند و توافق ریاض سنگ بنای حل این بحران سیاسی است.

فیصل بن فرحان از اقدام رئیس جمهور سابق آمریکا در واپسین لحظات دولت چهارساله‌اش در تروریست خواندن انصارالله یمن تمجید و دفاع کرد و گفت که این جنبش مستحقق چنین اقدامی بود. بن فرحان ابراز امیدواری کرد که چنین تصمیم و اقدامی، انصارالله را مجبور به مشارکت در فرآیند سیاسی یمن بکند.

وزیر خارجه سعودی بار دیگر از پیش شرطهای ریاض برای تحقق آتش بس در یمن سخن گفت و اظهار داشت که یمنی‌ها برای تحقق این امر باید با «شروط معقول» با وساطت سازمان ملل موافقت کنند.

تا دو ماه دیگر جنگ ائتلاف مشترک عربستان سعودی و امارات عربی متحده علیه یمن وارد هفتمین سال خود خواهد شد که نتیجه آن برای عربستان رسوایی نظامی و سیاسی و ویرانی و کشتار برای مردم یمن بوده است.

وزیر خارجه سعودی در حالی از آتش بس فراگیر در یمن سخن می‌گوید که ریاض به اذعان فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، بعد از توافق استکهلم (یا الحدیده) در سال ۱۳۹۷ با زیاده‌خواهی‌ها و تحمیل شرط‌های خود مانع از توافق آتش‌بس فراگیر در یمن شد.

دولت نجات ملی یمن که انصارالله نیز عضوی از آن است، هر گونه آتش بس در این کشور را منوط به توقف حملات روزانه ائتلاف سعودی به یمن و لغو محاصره پنج ساله این کشور دانسته است و در مقابل، ریاض بدون توقف حملات خواهان خلع سلاح انصارالله است.

عربستان سعودی در دوره چهارساله دولت ترامپ، با حمایت های سیاسی، نظامی و حتی مستشاری آمریکا دست به حملاتی زد که بر اساس گزارش‌های نهادهای حقوق بشری بین الملل مصادیق جنایت جنگی است.

تکذیب تماس با بشار اسد

وی اخبار منتشر شده درباره برقراری تماس‌هایی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را رد کرد.

ایران

این وزیر سعودی درباره پرونده ایران نیز گفت: «برای هماهنگی با کلیه دولت‌های آمریکایی تلاش کردیم. معتقدیم که روابط بسیار خوبی با آنها خواهیم داشت زیرا اصولی که بر اساس آنها، این روابط برقرار شده، هنوز وجود دارد. ما آماده‌ایم در صورتی که از ما خواسته شود، در پرونده هسته‌ای ایران مشارکت کنیم».

وی درباره موضوع گفت‌وگو با ایران که تهران برای آن اعلام آمادگی می‌کند، در ادامه سیاست‌ اتهام‌زنی ریاض علیه تهران، مدعی شد: «دست عربستان سعودی همواره برای [گفت‌وگو] دراز است. ما در گذشته با ایرانی‌ها وارد گفت‌وگو شدیم اما آنها پایبند نبودند. لذا باید ما نشانه‌هایی حقیقی در خصوص تغییر شیوه آنها در منطقه و حمایت از سازمان‌های تروریستی، مشاهده کنیم که تاکنون آن را حس نکرده‌ایم.»

فیصل بن فرحان در ادامه اظهارات ضد ایرانی‌اش گفت: «نصیحت من به آنها این است که به توسعه کشورشان مشغول شوند و این تلاش‌ها برای وقت‌کشی است و جدی نیست.»

حمایت ضمنی از توافق سازش با رژیم صهیونیستی

وی در خصوص پرونده عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت: «اقدام برخی کشورها در برقراری روابط با اسرائیل، تصمیماتی حاکمیتی است. ما امیدواریم که این امر بر تحقق تشکیل یک کشور فلسطینی به پایتختی قدس شرقی بر اساس اصول مورد توافق در این خصوص تاثیر مثبت داشته باشد.»

وزیر خارجه سعودی در پاسخ به سوالی درباره گمانه‌زنی‌های موجود در خصوص امضای توافق سازش میان ریاض و تل آویو، توضیح داد: زمان آن منوط به توافق صلح و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی در چارچوب طرح ابتکار صلح عربی است.

آشتی با دوحه

وی درباره امضای توافق آشتی با دوحه در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در شهر العُلا عربستان نیز گفت: «این توافق با تلاش‌های رهبران سعودی و کشورهای حوزه خلیج [فارس] حاصل شد و بنیان محکمی برای مقابله با چالش‌ها ایجاد خواهد کرد و احتمالا به حل کلیه اختلافات چهار کشور با قطر منجر خواهد شد و کلیه کشورهای مذکور در جریان بندهای علنی نشده این توافق قرار دارند و همگی بر ضرورت آشتی و اهمیت توافق حاصل شده، اذعان دارند. روابط با قطر از سرگرفته خواهد شد و یک تیم فنی برای افتتاح سفارت تشکیل شده و معتقدم که طی روزهای آنها این سفارت بازگشایی خواهد شد.»

لبنان

وزیر خارجه سعودی در خصوص لبنان نیز با اتهام‌ زنی به جنبش مقاومت حزب‌الله  مدعی شد: «وضعیت لبنان بدون اصلاحات سیاسی تثبیت نخواهد شد. فقدان این اصلاحات به شبه‌نظامیان حزب‌الله و گسترش فساد فرصت خواهد داد. لبنان سزاوار بیش از این است.»

ترکیه
وی در خصوص رابطه با ترکیه گفت: «رابطه با ترکیه ادامه دارد و تماس‌های مستمر برقرار است. بله در خصوص مداخلات ترکیه در کشورهای عربی چون لیبی، سوریه و عراق اختلاف نظرهایی وجود دارد اما روابط ادامه دارد و حتی با وجود نقاط اختلاف، ارتباطات قطع نشده است.»


( ۱ )

نظر شما :