در صد روز نخست ریاست جمهوری بایدن چه تحولاتی را منتظر باشیم؟

ده چالش برتر تیم سیاست خارجی بایدن

۰۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۹۹۳۳۹ اخبار اصلی آمریکا
چاک هیگل (Chuck Hagel)، وزیر دفاع دوران اوباما می گوید: ما باید این واقعیت را بپذیریم که در دوران بی سابقه ای هستیم که تا پیش از این تجربه اش را نداشته ایم. کارهایی که بایدن باید انجام دهد فراتر از صد روز ابتدایی دولت اوست. او باید فورا به سمت بازسازی اتحادهای ما برود و به آنها این اطمینان را بدهد که آمریکا برای رهبری دنیا به بازی برگشته است.
ده چالش برتر تیم سیاست خارجی بایدن

نویسندگان: رابی گرامر ، امی مکینون، جک دتچ، کریستینا لو (Robbie Gramer, Amy Mackinnon, Jack Detsch, Christina Lu)

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ در 100 روز اول ریاست جمهوری اش دستورات اجرایی گسترده ای با هدف وارونه کردن و برانداختن میراث باراک اوباما و فشار برای پلتفرم "آمریکا اول است" را در دستور کار قرار داد. اکنون دولت بایدن می آید تا میراث ترامپ را براندازد. جو بایدن قول داده از بسیاری از سیاست های دوران ترامپ روی بگرداند تا مجموعه گسترده ای از تهدیدات تازه امنیت ملی از همه گیری گرفته تا تنش با چین و مسئله هسته ای ایران را در دستور کار قرار دهد. کارشناسان و مقامات ارشد سابق آمریکا بر این باورند که ترکیبی از تهدیدات امنیت ملی و سیاست های حزبی زاویه دار آمریکا، چالشی دلهره آور برای دولت آینده بایدن خواهد بود.

چاک هیگل (Chuck Hagel)، وزیر دفاع دوران اوباما می گوید: ما باید این واقعیت را بپذیریم که در دوران بی سابقه ای هستیم که تا پیش از این تجربه اش را نداشته ایم. کارهایی که بایدن باید انجام دهد فراتر از صد روز ابتدایی دولت اوست. او باید فورا به سمت بازسازی اتحادهای ما برود و به آنها این اطمینان را بدهد که آمریکا برای رهبری دنیا به بازی برگشته است.

هیگل که با تیم انتقال بایدن – هریس همکاری کرده پیش بینی می کند که دولت بایدن یک ارزیابی راهبردی فوری از روابط و منافع سیاست امور خارجه ایالات متحده آماده کند. او می گوید که این ارزیابی باید راهنمای دولت او در سیاست خارجه باشد.

پیش بینی می شود رویکرد سختگیرانه ترامپ در مقابل چین در دوره بایدن نیز ادامه یابد البته با سر و صدای کم تر و در هماهنگی با متحدان. یک نقطه درگیری احتمالی می تواند پاسخ چین به تصمیم دولت ترامپ برای برداشتن تحریم های طولانی مدت در روابط بین مقامات ایالات متحده و همتایان آنها در تایوان باشد که پکن آن را بخشی از خاک خود می داند. احتمال می رود که پکن پاسخش را مستقیما بر تایوان و نه ایالات متحده متمرکز کند. چالش دیگر سرکوب گسترده حقوق بشر در چین است که ده ها فعال مدنی در این ماه بازداشت شده اند. جو بایدن جنگ تجاری با چین را از دولت ترامپ ارث خواهد برد اما به نیویورک تایمز گفته است که هیچ اقدام فوری برای برداشتن تعرفه ها در دستور کار ندارد. هنگامی که دولت ترامپ با چین کسری تجاری داشت بایدن در مورد سیاست خارجی برای طبقه متوسط که از مشاغل و صنایع ایالات متحده در برابر سرقت مالکیت معنوی محافظت می کنند، صحبت کرد. برخی می گویند که چه بسا شورش کپتول هیل و مراسم تحلیف بایدن در سایه تهدیدات امنیتی در واشنگتن، چهره ایالات متحده در رقابت با چین را خدشه دار کند.

به رغم علاقه ترامپ به همتای روسی خود دولت او سیاست هایی را برای منزوی سازی و گسترش تحریم ها بر مسکو وضع کرد. انتظار می رود که بایدن به کمک افراد باتجربه ای مانند ویکتوریا نولاند و آندرا تیلور (Victoria Nuland and Andrea Kendall-Taylor)، سیاست های سخت گیرانه ای را در برابر روسیه در پیش بگیرد. اینجا جایی است که بایدن چندان کار سختی در پیش نخواهد داشت. تمدید قرارداد New START که مورد توافق هر دو کشور است، پاسخ به هک شدن دست کم دوازده آژانس فدرال، خط لوله انتقال گاز از مسکو به آلمان از دیگر موضوعات در ارتباط با مسکوست.

همانطور که ترامپ وعده خروج از توافق برجام را داده بود بایدن قول بازگشت به آن را داده است. با این حال، بازگشت به نقطه ای که اوباما به آن رسید به سادگی امکان پذیر نیست. همانطور که جیک سولیوان اشاره کرده دولت بایدن به دنبال معکوس کردن برخی از تحریم های اعمالی توسط دولت ترامپ بر ایران است، مانند نامیدن اخیر حوثی های یمن به عنوان یک گروه تروریستی. بایدن همچنین در جستجوی راهی برای بررسی زرادخانه رو به رشد موشک های بالستیک ایران در یک توافق تازه هسته ای است. برخی از مقامات آمریکا انتظار دارند که رئیس جمهوری تازه با استفاده از تحریم های دولت ترامپ معامله سختی را با تهران انجام دهد.

برنامه بایدن در عراق و افغانستان بر اساس تلاش های ترامپ در راستای خروج نیروهای آمریکایی قرار خواهد داشت. بایدن نیز متعهد به پایان دادن به جنگ های بی پایان است. با این حال، تفاوت زیادی بین قول پایان دادن به جنگ های بی پایان و اجرای عملی آن وجود دارد. بایدن گفته است که از بیرون کشیدن نیروها حمایت می کند اما مشکل اینجاست که هنوز هم نگرانی هایی پیرامون تروریسم و داعش وجود دارد. دولت ترامپ ضربات فلج کننده ای به دولت اسلامی وارد کرد اما بایدن را با وضعیت ناخوشانید خاورمیانه تنها گذاشت: بشار اسد همچنان در قدرت است و توسط روسیه و ایران پشتیبانی می شود و تنش با ترکیه به خاطر حمایت امریکا از کردها شدت می گیرد.

یک هفته قبل از تحلیف بایدن، کریستوفر میلر اعلام کرد که ارتش ایالات متحده شمار نیروهایش در افغانستان و عراق را به 2500 نفر کاهش داده که پایین ترین شمار نیرو از سال 2001 است. او گفت که ایالات متحده به ماموریت های ضد تروریستی خود در هر دو کشور ادامه می دهد.

چه بسا بایدن تصمیم دولت ترامپ برای کاهش شمار نیروهای ایالات متحده در آلمان به یک سوم را بررسی یا معکوس کند. با رویداد ششم ژانویه بایدن چه بسا راحت تر بتواند با راست افراطی اروپا مقابله کند. با این حال برای اعضای اتحادیه اروپا پس از ترامپ هیچ راه برگشتی وجود ندارد. آنها باید در مسیر کاهش اعتماد قاره به قدرت نظامی، دیپلماتیک و نفوذ اقتصادی ایالات متحده حرکت کنند.

بایدن به روشنی گفته است در دولتش به حمایت ایالات متحده از جنگ عربستان در یمن پایان خواهد داد. بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که رئیس جمهور تازه پشتیبانی نظامی و فروش سلاح به عربستان و امارات را متوقف کند. با این حال، با توجه با اهمیت راهبردی ریاض برای ایالات متحده روشن نیست که آیا بایدن روابط آمریکا با عربستان را دگرش خواهد داد یا نه.

ترامپ، روابط آمریکا و اسرائیل را تقویت کرد. بایدن در ابتدا تصمیمات دولت ترامپ را نکوهش کرد و انتقال سفارت به بیت المقدس را کوته فکرانه خواند. با این حال، در مبارزات انتخاباتی گفت که سفارت را در آنجا نگه خواهد داشت. او همچنین قول کمک های مالی و توسعه ای آمریکا برای کرانه باختری و غزه را داد و بر حمایت از راه حل دو کشوری تاکید کرده است.

دولت ترامپ امید زیادی برای رسیدن به توافق با کره شمالی داشت. بروس کلینگر (Bruce Klingner)، تحلیلگر پیشین سی آی ای می گوید: به طور معمول کره شمالی در چند ماه ابتدایی رئیس جمهوری ایالات متحده کاری انجام می دهد تا قاطعیت خود را نشان دهد. تحرکات اولیه کره شمالی دولت های قبلی را به اتخاذ رویکرد سخت گیرانه تری تشویق کرده است. هفته گذشته کیم از بلندپروازی هایش برای تولید سلاح های تازه رونمایی کرد و به روشنی اعلام کرد که دولت تازه ایالات متحده نمی تواند رفتار رژیم را دگرش دهد.

ترامپ سیاست دگرش های آب و هوایی را دست کم گرفت و ایالات متحده را از یک توافق مهم جهانی بیرون کشید. انتظار می رود که بایدن با انتصاب جان کری به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده در امور آب و هوا به این توافق بازگردد.

پیوستن به سازمان بهداشت جهانی از دیگر برنامه های بایدن است. او از یک طرح اقتصادی و درمانی 1.9 تریلیون دلاری با هدف مقابله با ویروس کرونا و تاثیرات اقتصادی آن در خانه رونمایی کرد. بایدن همچنین اعلام کرد که می خواهد اداره شورای امنیت ملی برای امنیت سلامت جهانی را دوباره ایجاد کند که در دولت ترامپ کوچک و به دست فراموشی سپرده شده بود.

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آمریکا ایالات متحده امریکا ایران و امریکا برجام روسیه و امریکا چین و امریکا اروپا و آمریکا عربستان و امریکا


( ۳ )

نظر شما :