حالا که دوران ترامپ تمام شده است

اسرائیل به دنبال نابودی مثلث روسیه – ایران – ترکیه

۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۹۴۵۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نشریه جروزالم پست نوشته است که باید افسانه مثلث ترکیه – ایران – روسیه از بین رود. اخیرا، جنگ میان آذربایجان و ارمنستان به پایان رسیده و هدف از این جنگ، ورود ترکیه و روسیه به عنوان نیروی مستقیم در جنوب قفقاز برای کاهش نفوذ امریکا و تقسیم این منطقه میان خود بود. براساس توافقنامه، میانجی گران روسی وارد قره باغ شدند. اگرچه، ترکیه همه را متقاعد کرد که این جنگ برای مقابله با ایران و روسیه لازم است، اما در حقیقت، آنکارا با تهران و مسکو همکاری کرد.
اسرائیل به دنبال نابودی مثلث روسیه – ایران – ترکیه

نویسنده: ستانیسلاف تاراسوف

دیپلماسی ایرانی: برای اسرائیل، خداحافظی با آنچه «معجزه دیپلماسی» دونالد ترامپ می نامید، کار چندان آسانی نیست. اما چه بخواهد چه نخواهد این دوره به پایان رسیده است. در میان اطرافیان جو بایدن، تعداد کثیری وجود دارند که در تدوین و امضای توافق هسته ای با ایران نقش داشته اند.

خبرهایی منتشر شده مبنی بر این که جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری امریکا در امور امنیت ملی، با مئیر بن شابات، همتای اسرائیلی اش، چشم انداز تحکیم همکاری راهبردی را بحث و بررسی کرده است. در این میان، توافق شده تا در ماه های آینده، و بر پایه موفقیت های حاصل شده در رابطه با عادی سازی روابط میان اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش، گفت وگو پیرامون این موضوع و همچنین، موضوع ایران ادامه یابد.

در ماه فوریه، قرار است، یوسی کوهن، رئیس موساد، به واشنگتن سفر کند. او با بایدن با هدف بحث و بررسی برجام و ابلاغ انتظارات دولت یهودی در قبال بازبینی این توافق دیدار خواهد کرد.

بعید است که بایدن تصمیم ترامپ در رابطه با انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و یا به رسمیت شناختن بلندی های جولان به عنوان خاک اسرائیل را لغو کند. اگرچه، مشاوران رئیس جمهوری جدید حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین را بر پایه تشکیل دو دولت می دانند.

براساس ارزیابی های کارشناسان اسرائیلی، ائتلاف های منعقد شده میان اسرائیل و برخی از کشورهای عربی به هیچ وجه، پایدار نیست. در حال حاضر، مساله اصلی برای اسرائیل، توافق هسته ای با ایران است تا  اجازه ندهد وضعیت به دوره باراک اوباما باز گردد.

یکی از علل عقد توافق هسته ای، امتناع تهران از ساخت سلاح هسته ای و لغو تحریم ها و تبدیل تدریجی ایران به قدرت منطقه ای بزرگ در برابر نفوذ روز افزون ترکیه بود. در حال حاضر، اسرائیل باید امریکا را متقاعد کند که اوباما مرتکب خطای بزرگی شده بود.

در این رابطه، نشریه جروزالم پست نوشته است که باید افسانه مثلث ترکیه – ایران – روسیه از بین رود. اخیرا، جنگ میان آذربایجان و ارمنستان به پایان رسیده و هدف از این جنگ، ورود ترکیه و روسیه به عنوان نیروی مستقیم در جنوب قفقاز برای کاهش نفوذ امریکا و تقسیم این منطقه میان خود بود. براساس توافقنامه، میانجی گران روسی وارد قره باغ شدند. اگرچه، ترکیه همه را متقاعد کرد که این جنگ برای مقابله با ایران و روسیه لازم است، اما در حقیقت، آنکارا با تهران و مسکو همکاری کرد. برای اسرائیل و امریکا، تهران همچنان مشکل اصلی است. اما اکنون ترکیه نیز برای اسرائیل مشکل ساز شده است.

منبع: رگنیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و ترکیه ایران و روسیه ترکیه و روسیه ایران و روسیه و ترکیه ایران و اسرائیل اسرائیل و ترکیه اسرائیل و روسیه


( ۱۵ )

نظر شما :

رضا ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۹
((اگرچه، ترکیه همه را متقاعد کرد که این جنگ برای مقابله با ایران و روسیه لازم است، )) هدف این جنگ قره باغ محاصره اقتصادی سیاسی و ژیوپلتیکی ایران بود در آینده نزدیک امتیاز و تاوان سنگینی ایران پرداخت خواهد کرد ذات ترکان دنباله رو عثمانی محاصره و شکست ایران بوده و هست تاریخ ۲۵بار تجاوز آنها به ایران را ثبت کرده اما عبرت ایران نیست تاریخ و نوعی غفلت و بی توجهی مسولان نظام نسبت به تفکرات پانترکی و نو عثمانی ترکیه وجود دارد امیدوار که رویه تغییر کند
فرشاد ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۹
جالبه مردم ترکیه و آذربایجان زبون هما نمیفهمن،با دوست آذری م رفتیم استانبول زبون هما نمیفهمیدن و با عربی صحبت کردن کارمون راه میافتاد
داور ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۴
چه نوع مثلثی؟ آیا متساوی الاضلاع با محور تقارن است،،،یا مختلف الاضلاع ،یا قایم الزاویه؟ به نظرم مثلث ایران روسیه،ترکیه،از نوع مختلف الاضلاع است، که ضلع مربوط به ایران،خیلی کوتاه ومور ب است، ،،،،موضع ایران در مورد قره باغ درست برعکس ترکیه بود،وموضع روسیه هم برعکس هر دو،،،،،موضع ایران در سوریه،هم متضاد ترکیه،و روس‌ها هم برعکس هردو،ودر لیبی،عراق وسایر جاها هم همینطور،،،،. یعنی هیچ هماهنگی وتقارن در بین سه کشور مورد بحث نیست،،حالا اسراییل برای کدامین اتفاق اینها پلان نابودی دارد؟. در واقع سه دشمن سابق ورقیب فعلی همدیگر را تحمل میکنند،که اسراییل در صدد بهم زدن آستانه تحمل فی ما بین این کشورهاست،،تا به امیال وارزوهایش،که همانا نابودی اسلام ومسلمانهاست،برسد،،،
کوروش ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۰
همچین مثلثی فقط روی کاغذ وجود داره.
علی ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۱
شخصی گفته که :" مردم ترکیه و آذربایجان زبون هما نمیفهمن . با دوست آذری م رفتیم استانبول زبون هما نمیفهمیدن و با عربی صحبت کردن کارمون راه میافتاد " خیلی خنده داربود کلی خندیدیم. فکر می کنم دوست آذری شما واقعاٌ آذری بودند . آذری که مد نظر شما هستند واقعاٌ برای ما تورکهای اذربایجانی ناشناخته مانند موجودات فضایی هستند . شما و دوست آذریتان بهتر بود به افغانستان جهت تعطیلات تشریف می بردید تاراحت تر صحبت می کردید . دوست عزیز فریب پانهارا نخورید ما تورکی استانبولی را بهتر از فارسی وانگلیسی صحبت می کنیم چون اساس زبان مادری ما است . شاید بعضی کلمات به جهت گستر ده بودن سرزمینهای تورک تفاوت داشته باشند ولی اساس یکی است .
به فرشاد ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۸
چرت نگو. اونجا که رفتی سوریه بوده
به علی ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۱
علی جان پس طبق صحبت شما منطقه آذربایجان هم سرزمین فضایی است ،یا شما مهاجر دست قبچاق هستید یا اسم آذربایجان باید ترکستان باشد ؟؟؟؟؟؟؟؟ طبق گفته نویسنده کتاب الترک کاشغری تمام سرزمینها و بیابانها را گذر کردم فقط ۸۰۰۰هزار کلمه دارای ریشه ترک کرد آوردم ،در نقشه کاشغری در موزه استانبول سرزمین آذربایجانات ترک به حساب نیاورده است
به علی ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۹
زبان آذری چیست ؟ ۵۰٪ ترکی + ۵۰٪ فارسی = زبان آذری آذری های ایران که نقش زبان فارسی تا ترکی در کلمه کلمه و جمله به جمله ای که به کار میبرن بیشتره
علی ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۹
قوم یا زبانی به نام آذری در تاریخ و جود نداشته است وقتی استبداد تصمیم به فروپاشی و از هم جدا کردن دنیای تورک کرد شروع به آسیمیلاسیون اقوام مختلف تورک نمود که به دوقسمت کردن آذربایجان ماهم انجامید و ازآنجا بود که اذربایجانیها را دردوسوی آراز به همت دولت شوروی و پهلوی ها آذری نامیدند که همگام با استبداد در جهت فروپاشی دنیای تورک به خصوص امپراطوری عثمانی عمل می کردند. زبان در طول زمان دچار تغییراتی می گردد ولی اساس زبان تورکی همچنان پابرجاست و زبانی با ترکیب ۵۰٪ ترکی + ۵۰٪ فارسی نداریم .
کوروش ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۳
سرزمین ترکها و آذربایجانیها اصلا به هم پیوسته نیست و در طول تاریخ هم نبوده که بخوایم بگیم یکی بودن. ارمنستان و مناطق مختلف کردستان بین این دو هستن. توهمات پانترکی نه تاریخ رو عوض میکنه و نه جغرافیا رو.