تبعاتِ نخستین موضع گیری رسمی بلینکن درباره ایران

جناب وزیر تبعات اظهاراتتان را دریابید

۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۹۵۱۲ پرونده هسته ای نگاه ایرانی
علی امیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: موضع گیری بلینکن در داخل آمریکا ممکن است چندان عجیب نباشد و خریدار هم داشته باشد اما برای ایرانی‌ها عجیب و پیامدهای بدی دارد. پیش فرض موضع‌گیری وی چنین است که با تحریم های شدید ترامپ، آمریکا در مسابقه فوتبال سه – هیچ بر ایران جلو است و الآن این ایران است که باید التماس بکند. آمریکا چیزی برای از دست دادن ندارد. اما این موضع گیری سه پیامد منفی دارد. 
جناب وزیر تبعات اظهاراتتان را دریابید

نویسنده: علی امیدی، استادیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان

دیپلماسی ایرانی: آنتونی بلینکن در بامداد پنجشنبه ۲۸ ژانویه 2020 در اولین موضع گیری رسمی در خصوص برجام در مقام وزیر امور خارجه آمریکا پس از اینکه از سوی مجلس سنای آمریکا تایید شد اظهار داشت ایران ‌باید ابتدا به تعهداتش عمل کند و سپس چنانکه جو بایدن، رئیس جمهوری هم پیش از آن اعلام کرده بود، آمریکا به برجام برمی‌گردد. بلینکن گفت: "ایران از چندین جنبه تعهداتش در برجام را انجام نمی‌دهد. زمان می‌برد تا آنها به تعهداتشان برگردند و اگر ما هم بخواهیم بررسی کنیم که آنها [تا چه حد] به تعهداتشان عمل می‌کنند، این هم زمان می‌برد." بلینکن سپس گفت: "می‌توانم بگویم ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم." وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این نشست خبری گفته است در صورت بازگشت ایران به برجام، آمریکا در پی دستیابی به توافقی مستحکم‌تر برای حل «مشکلات ژرف» خواهد بود.

این موضع گیری در داخل آمریکا ممکن است چندان عجیب نباشد و خریدار هم داشته باشد اما برای ایرانی‌ها عجیب و پیامدهای بدی دارد. پیش فرض موضع‌گیری وی چنین است که با تحریم های شدید ترامپ، آمریکا در مسابقه فوتبال سه – هیچ بر ایران جلو است و الآن این ایران است که باید التماس بکند. آمریکا چیزی برای از دست دادن ندارد. اما این موضع گیری سه پیامد منفی دارد. 

اول، نوعی بی توجهی و غفلت از دینامیک‌های سیاسی داخل ایران است. بر دولت روحانی فشار شدیدی است که از برجام کاملا خارج شود. هم اکنون موضع محافظه‌کاران  و اصولگرایان خریدار زیادی دارد و مراکز مهم قدرت مانند پارلمان در اختیار آنهاست. بی تردید ایران نیز در اجرای برجام پا پیش نخواهد گذاشت و قطعاً مصوبه پارلمان ایران در خروج تدریجی از برجام اجرا خواهد شد. از طرف دیگر در ژوئن ۲۰۲۰ انتخابات ریاست جمهوری در ایران است و با توجه به تحولات موجود، آمریکا با یک رئیس جمهور با پیشینه نظامی یا محافظه کاری چون آقای احمدی‌نژاد مواجه خواهد شد. آن وقت امکان خروج ایران حتی از این پی تی نیز متصور است. مضافا، پافشاری اصولگرایان مبنی بر این که آمریکای دموکرات و جمهوری خواه برای ایران فرقی نمی‌کند بیشتر تقویت می‌شود. این روند برای امنیت خود آمریکا نیز نتیجه عکس خواهد داد. چون ایران زمان گریز هسته ای را نزدیکتر خواهد کرد. 

پیامد دیگر، پیچیده شدن معادلات سیاسی منطقه‌ای است. ادامه تحریم های آمریکا انگیزه همکاری ایران برای حل بحران های منطقه ای مانند یمن، سوریه و فلسطین را کمتر خواهد کرد و شبه نظامیان در عراق، لبنان و سوریه تقویت خواهند شد. همچنین، استفاده ایران از اهرم‌های فشاری چون طالبان که هم اکنون نمایندگان آنها در تهران هستند بیشتر خواهد شد. 

مهمتر این که تنش های بین نیروهای ایران و آمریکا در خلیج فارس بیشتر خواهد شد و سایه جنگ کماکان در منطقه سنگینی خواهد کرد. 

به عبارت دیگر، ایران از دیپلماسی با آمریکا کاملاً مایوس خواهد شد و کافی است یک حادثه تحریک آمیز از سوی نیروهای آمریکایی و ایرانی علیه یکدیگر در منطقه پیش بیاید. این ممکن است آتش جنگ گسترده ای را بر افروزد. 

پیامد سوم اثرات روانشناسی و تصویر سازی بلند مدت تاریخی است. طبق نظرسنجی‌های پیو و سایر مراکز معتبر و بین المللی نظرسنجی، مردم ایران خصوصا به دنبال سیاست فشار حداکثری ترامپ و ترور ژنرال سلیمانی شدیدا نسبت به آمریکا بدبین هستند. عدم ترمیم این بدبینی توسط دولت بایدن منجر به تقویت تصویر منفی ایرانیان نسبت به امریکا و سیاست های آن صرف نظر از احزاب دموکرات و جمهوریخواه خواهد شد. 

وقتی شکاف بدبینی بزرگتر می شود هیچ  دولتمرد بعدی در ایران و آمریکا قادر به پر کردنش نخواهد بود. آن وقت هر دو کشور، هر چند نابرابر، ضرر خواهند کرد.

کلید واژه ها: ایران و امریکا آنتونی بلنکین مذاکرات هسته ای بازگشت امریکا به برجام جو بایدن


( ۲۰ )

نظر شما :

احمد ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۵
هر سه پیامدی که گفتید اثرات منفی ان متوجه ملت ایران است. چرا دولت امریکا باید نگران باشد؟
شهروند ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۹
در متن راجع به بلینکن ذکر شده است که: "پیش فرض موضع‌گیری وی چنین است که با تحریم های شدید ترامپ، آمریکا در مسابقه فوتبال سه – هیچ بر ایران جلو است و الآن این ایران است که باید التماس بکند." واقعیت این هست که اتفاقاً این پیش فرض کاملاً صحیح هست و ایران گزینه‌ای غیر از مذاکره و توافق ندارد، مگر اینکه حاکمیت کاملاً تصمیم گرفته باشد که به سمت تهیه سلاح هسته‌ای برود و ایران را تبدیل به کره شمالی کند و آماده پذیرش عواقبی مانند حمله نظامی با اجماع جهانی حتی قبل از دستیابی به سلاح هسته‌ای را هم داشته باشد. حتی اگر به این مرحله هم نرسد، کشور وابسته به نفت و گاز که تحت تحریمهای گسترده، چندین سال از فروش نفت و گاز محروم شود، آینده ای بهتر از وضعیت حال حاضر ونزوئلا نخواهد داشت.
محمد ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۲
مثل اینکه دوستان نگرانند مردم به حقیقت و واقعیت ایالات متحده پی ببرند، یه جوری سخن می گویند گویی مزدور اون ها هستند و نگرانند رفتار اربابشون باعث بشه مردم اونا رو هم کنار بذارند. حداقل در لفافه بیشتری شخن بگویید تا بیش از این ضایع نشید.
بنزینی بی سواد ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۰
جناب آقای امیدی شرایط ایران نسبت به 2015 بسیار متفاوت است تحریم و کرونا در حال شکستن کمر اقتصاد ایران هستند به علت تحریم دوستان ایران در حال فاصله گرفتن هستند ایران در عراق و سوریه , لبنان با چالش جدی روبرو شده همکاری سوریه و مسکو و تل آویو برای محدود کردن قدرت ایران در سوریه به طور آشکار دنبال می شود بنابر این در این میانه آمریکا ضرری نمی بیند یک ایران ضعیف همراه با مشکلات متعدد داخلی و خارجی مطلوب آمریکا و اسرائیل است
خسرو ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۱
امید داشتن به دمکراتها و بایدن اشتباه بزرگی است زیرا بایدن نماینده نظام اصلی امریکا است که همیشه طرفدار سلطه گری و سیادت اسراییل بر خاورمیانه است فکر نان کنیم که خربزه آب است
یک ایرانی ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۱
بهتر بود تیتر می زدید جناب وزیر غربزدگان ایران را دریابید این هم رساتر و خیلی گویاتر بود و خلاصه مفید بود و اطاله کلام هم نمی خواست