سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی:

وزیر خارجه عراق حامل پیام خاصی برای میانجی‌گری نبود/دیدار آقای قالیباف با آقای پوتین از اول هم برنامه ریزی نشده بود

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۹ کد : ۱۹۹۹۸۴۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
وی در جواب سوال دیپلماسی ایرانی درباره سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران که آیا او حامل پیامی از طرف های امریکایی یا کشورهای منطقه به ایران بود گفت: «سفر فواد حسین به ایران کاملا سفر دو جانبه بود و او هیچ پیامی را از سوی طرف های دیگر به ایران نیاورده بود. این سفر سه مرحله داشت، بررسی همکاری ها و معاهدات مرزی، پیگیری مسائل اقتصادی و پیگیری پرونده ترور شهید سردار سلیمانی بود که مذاکرات خوبی در این زمینه انجام شد. این سفر حامل پیام خاصی نبود و صرفا درباره مسائل دوجانبه دو کشور بود که مذاکرات خوب و تاثیرگذاری انجام شد و نتایج خوبی در بر داشت.»
وزیر خارجه عراق حامل پیام خاصی برای میانجی‌گری نبود/دیدار آقای قالیباف با آقای پوتین از اول هم برنامه ریزی نشده بود

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز خود با خبرنگاران به پرسش های آنها پاسخ گفت. 

وی در ابتدا ضمن تبریک ایام الله 22 بهمن گاهشماری از سیاست خارجی کشور طی هفته گذشته ارائه کرد و گفت: سه شنبه هفته گذشته آقای ظریف با سی ان ان مصاحبه کرد و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد. همچنین وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه به تهران سفر کرد که با مسئولان اقتصادی عراق به ایران آمده بود که دیدارهای مثمر ثمری بود. همچنین در آن روز ما رای مثبت دیوان برای احراز صلاحیت خود برای بررسی شکایت ایران را داشتیم. جمعه 17 بهمن هم گفت وگوی وزیر امور خارجه با همتای تایلندی را داشتیم. روز یکشنبه نیز سفر آقای قالیباف به روسیه را داشتیم. شب گذشته هم آقای وزیر با شبکه 2 خبر و شبکه سی ان ان مصاحبه داشتند. امروز نیز آقای رئیسی به دعوت همتای عراقی به بغداد سفر خواهند کرد. امروز نیز آقای ظریف همین الآن در حال گفت وگو با نماینده سازمان ملل در امور یمن در وزارت امور خارجه هستند. 

وی سپس به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد و در جواب سوال دیپلماسی ایرانی درباره سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران که آیا او حامل پیامی از طرف های امریکایی یا کشورهای منطقه به ایران بود گفت: «سفر فواد حسین به ایران کاملا سفر دو جانبه بود و او هیچ پیامی را از سوی طرف های دیگر به ایران نیاورده بود. این سفر سه مرحله داشت، بررسی همکاری ها و معاهدات مرزی، پیگیری مسائل اقتصادی و پیگیری پرونده ترور شهید سردار سلیمانی و ادامه همکاری‌ها در حوزه‌هایی که مربوط به کمیسیون مشترک است صحبت شد که مذاکرات خوبی در این زمینه ها انجام شد. این سفر حامل پیام خاصی نبود و صرفا درباره مسائل دوجانبه دو کشور بود که مذاکرات خوب و تاثیرگذاری انجام شد.»

وی در ادامه درباره مسائل اقتصادی مرتبط با برجام و این که چرا مذاکرات در این باره به کندی صورت می گیرد، گفت: ما باید به روابط اقتصادیمان تنوع ببخشیم اما پاسخ بسیاری از سوالات ما در امور اقتصادی در داخل است. در خصوص روابط ما در برجام ایران تمامی زمینه ها و فضای لازم را برای جبران مسیر گذشته ایالات متحده آماده کرده است. ایران مانع از سر عقل آمدن طرف امریکایی نمی شود. ایران بیش از یک سال صبر کرد و بعد از آن کاهش تعهدات خود را در ذیل برجام انجام داد. ما اکنون همچنان در برجام هستیم و عضوی از آن محسوب می شویم. ما منتظر عقلانیت و عمل ایالات متحده هستیم. همان طور که مقام معظم رهبری و آقای ظریف گفتند ما منتظر اقدامات عملی طرف مقابل هستیم و بعد از راست آزمایی ما نیز گام های خود را مطابق با عملکر آنها بر می داریم. ما میز مذاکره در برجام را ترک نکردیم بلکه این طرف امریکایی بود که میز مذاکره را ترک کرد. ما هنوز طرف مقابل را در میز مذاکرات برجام نمی بینیم. باید ببینیم آنها عملا چه خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش آفرینی اروپایی ها گفت: «اروپا دو کلاه دارد یکی تروئیکای اروپایی است که پایتخت های سه کشور اروپایی عضو برجام هستند که علی رغم وعده هایشان به هیچ کدام از تعهدات خود در برجام عمل نکردند و کلاه دیگر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که آقای بورل نمایندگی می کند. ما با آقای جوزپ بورل در ارتباط نزدیک هستیم و مذاکراتمان را با ایشان دنبال می کنیم و او نیز برای نقش آفرینی در برجام فعال است.»

وی در ادامه افزود: « آقای بورل به عنوان هماهنگ کننده می توانند نقشی تعیین کننده داشته باشند و در این چارچوب مذاکرات برجامی را پیگیری کنند. این که میان اروپایی ها با همتای امریکایی شان چه می گذرد به خودشان مربوط است.»

وی درباره میانجی گری کشورهای دیگر میان ایران و امریکا در برجام گفت: «ما نیاز به میانجی گری نداریم. هم اروپا و هم امریکا باید به تعهدات خود عمل کنند. هر دو باید ثابت کنند قابل اعتماد هستند و نشان دهند که می خواهند مسیر گذشته را اصلاح کنند. در حال حاضر اعتماد ما به آنها مخدوش شده و آنها باید ثابت کنند که نمی خواهند به مسیر سابق ادامه دهند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نزدیک شدن به 3 اسفند (21 فوریه) زمان تعیین مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی گفت: «ما داوطلبانه پروتکل را اجرا می کنیم. در ذیل برجام اقدام به اجرای آن کردیم. و اکنون مطابق قانون اگر طرف های دیگر برجام نخواهند به تعهدات خود عمل کنند مطابق دستور مجلس عمل خواهیم کرد.»

خطیب زاده درباره سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه نیز گفت: «از اول برنامه ای برای دیدار آقای قالیباف با آقای پوتین طراحی نشده بود. رئیس جمهوری روسیه به خاطر کرونا پروتکل های خودش را دارد و معمولا با کسی دیدار نمی کند. شاید اگر کرونا نبود انجام این دیدار انجام می شد اما کرونا بسیاری از برنامه ها را مختل کرده است. من متاسفم که از این دیدار به این مهمی که ایشان حامل پیام مقام معظم رهبری هستند و در آن حداکثر همکاری و همراهی شده، عده ای می خواهند بهره برداری جناحی کنند. من از عزیزان می خواهم که در مسائل حاکمیتی شان حاکمیتی را حفظ کنند و این هماهنگی سطح بالا در مقام سران نظام را نگذارند خدشه دار نکنند.»

وی درباره سفر آقای رئیسی، رئیس قوه قضاییه به عراق نیز گفت: «این سفر بسیار مهم است. ایشان به دلیل شخصیتشان و همچنین جایگاهشان در سپهر سیاسی کشور به این سفر اهمیت ویژه ای داده اند. در این سفر همانند سفر آقای قالیباف از وزارت امور خارجه نیز کسی ایشان را همراهی خواهد کرد. سفر ایشان کوتاه و به بغداد خواهد بود. یکی از موضوعاتی که در این سفر پیگیری خواهد شد پرونده شهید سردار سلیمانی است  که اطلاع ر سانی درباره آن بعدا انجام خواهد شد.»

خطیب زاده درباره سفر نماینده سازمان ملل در امور یمن به تهران نیز گفت: «این سفر از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود که به دلیل کرونا دائما به تاخیر می افتاد. ما طرح چهار ماده ای خود را همچنان روی میز داریم و می توانیم در چارچوب آن مذاکره کنیم. ما امیدواریم این جنگ خانمانسوز که خون های زیادی بابت آن ریخته شده است هر چه سریعتر پایان یابد. خوشحالیم که طرف هایی که مسبب این جنگ بودند دریافتند که با جنگ نمی توانند سیاست خود را پیش ببرند و ظاهرا تصمیم گرفته اند به این جنگ خاتمه دهند. امیدواریم آنها در این تصمیم جدی باشند و واقعا بخواهند به مصائبی که بر ملت یمن تحمیل کردند پایان دهند. قدم اول در این رابطه توقف جنگ و خونریزی و خروج از خاک یمن توسط نیروهای متخاصم در چارچوب سازمان ملل است. اما بعد از آن آینده یمن تنها توسط مردم یمن ترسیم خواهد شد.»

وی درباره سند همکاری ایران و افغانستان نیز گفت: «ما مذاکرات در این زمینه را ادامه می دهیم. به پیشرفت های خوبی رسیده ایم. یکی دو مورد مانده است که منتظریم طرف افغانستانی به جمع بندیهای خود برسد. ما همکاری های آبی خود را با طرف افغانستانی داریم. امیدواریم هر چه سریعتر این جمع بندی ها به نتیجه برسد تا بتوانیم آن را امضا کنیم.»

خطیب زاده درباره همچنین درباره حکم دادگاه اسدالله اسدی در دادگاه بلژیک صادر شده است نیز گفت: «این دادگاه در فضایی کاملا مسموم صادر شده و امیدواریم طرف های اروپایی به فضای مطلوب برسند.

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده فواد حسین ایران و عراق ایران و امریکا بازگشت به برجام بازگشت امریکا به برجام نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۱ )

نظر شما :