عقلای منطقه فورا به میز گفت وگو بیایند

حکیم: لغو فوری تحریم‌ها از ملت مظلوم ایران سرآغاز امنیت و ثبات منطقه است

۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵ کد : ۱۹۹۹۹۵۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سید عمار حکیم با بیان اینکه منطقه ما سال‌های طولانی است که از نزاع و افت‌وخیزها رنج می‌کشد و ملت‌های منطقه‌اند که این رنج‌ها و خسارت‌ها را تحمل می‌کنند، عنوان کرد: عقلای منطقه باید به صورت فوری برای آغاز گفت‌وگوهایی در راستای رسیدن به پروژه‌ای واقعی که ضامن امنیت و منافع همگان باشد و روابط را  براساس احترام متقابل و منافع مشترک بازتعریف کند، تصمیم بگیرند.
حکیم: لغو فوری تحریم‌ها از ملت مظلوم ایران سرآغاز امنیت و ثبات منطقه است

دیپلماسی ایرانی: «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در مراسم روز شهید عراقی که با حضور مردم از سرتاسر عراق در میدان خلانی بغداد برگزار شد، یاد و نام شهدای مبارزه با تروریسم و سرداران پیروزی شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس را گرامی داشت. 

به گزارش خبرنگار دیپلماسی ایرانی از بغداد، سیدعمار حکیم در این مراسم خاطرنشان کرد: شهید حکیم در راه آزادی ملتش و تغییر معادله استبداد و محرومیت کوشید و مبارزه کرد و به شهادت رسید. ما نیز امروز لحظه دشوار زاده شدن حکومت و ملت و حکمرانی شایسته را تجربه می‌کنیم و در مرحله‌ای سراسر مخاطره به سر می بریم.

وی با اشاره به اینکه مرجعیت عالی همیشه و در همه مواضع بر اتحاد یکپارچگی و پایبندی به هویت دینی و ملی و ساخت حکومت و پایبندی به قانون و دفاع از حاکمیت ارضی و حرمت‌ها و منافع کشور تاکید کرده، تصریح کرد: امکان ندارد که از این اصول ذره‌ای عقب‌نشینی کنیم، که خیر یکسر در این رهنمودها و توصیه‌هاست.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین درباره مسائل امنیتی تاکید کرد که امکان ندارد که بعد از شکست دادن تروریسم و بیرون انداختن آن از در، اجازه دهیم که از پنجره به خانه‌مان بازگردد. لازمه این وضعیت احتیاط و آماده‌باش و هشیاری و تلاش اطلاعاتی و عملیات پیشدستانه در کنار هشیاری جمعی و هم‌بستگی آگاهانه اجتماعی است.

حکیم در ادامه تاکید کرد که حاکمیت ارضی کشور از اصول ثابت ساخت حکومت است، کوتاه آمدن از آن یا سهل‌انگاری در آن به هیچ نحوی پذیرفته نیست، دولت باید با اقدامات کافی برای تضمین امنیت و حاکمیت و پیگیری مصوبه مجلس نمایندگان درباره تعیین جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از کشور همه را خاطرجمع کند.

وی همچنین در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: بار دیگر بر ضرورت گفت‌وگوی فراگیر و جدی همه کشورهای منطقه پشت یک میز تاکید و درخواست خود در این خصوص را تکرار می‌کنیم. اشتراکات تاریخی و جغرافیایی و دینی و فرهنگی ما بسیار بزرگ‌تر از اختلافات سیاسی و بحران‌های مقطعی است.

وی با بیان اینکه منطقه ما سال‌های طولانی است که از نزاع و افت‌وخیزها رنج می‌کشد و ملت‌های منطقه‌اند که این رنج‌ها و خسارت‌ها را تحمل می‌کنند، عنوان کرد: عقلای منطقه باید به صورت فوری برای آغاز گفت‌وگوهایی در راستای رسیدن به پروژه‌ای واقعی که ضامن امنیت و منافع همگان باشد و روابط را  براساس احترام متقابل و منافع مشترک بازتعریف کند، تصمیم بگیرند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اظهار امیدواری در خصوص رویکرد دولت جدید آمریکا گفت: امیدواریم که دولت جدید آمریکا در دیدگاه‌ها و پروژه‌های سیاسی خود درقبال مسائل منطقه رویکرد متفاوتی را پیش گیرد. 

حکیم تاکید کرد که بازگشت فوری به توافق هسته‌ای و برداشتن فوری تحریم‌ها از ملت مظلوم ایران سرآغازی ضروری بازگشت امنیت و ثبات به منطقه خواهد بود.

وی در ادامه گفت که فشار اقتصادی و تهدید امنیتی کمکی به حل مسائل نمی‌کند. راه حل فقط با گفت‌وگو و مذاکره به دست می‌آید. این را از سر ایمان می‌گوییم، تا عراق و منطقه از دخالت‌ها و نزاع‌ها برکنار بماند، چشم امید به عراقی باثبات و امن در دل منطقه‌ای باثبات و امن داریم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین تصریح کرد که فلسطین مسأله اصلی و محوری در وضعیت اسلامی و عربی خواهد ماند و به حمایت نامحدود خود از حقوق عادلانه ملت فلسطین ادامه می‌دهیم. حق چیزی نیست که مشمول گذر زمان شود.

کلید واژه ها: سید عمار حکیم تحریم ایران لغو تحریم منطقه ایران عراق


( ۳ )

نظر شما :