نقشی که قابل اغماض نیست

ایران و تغییرات در معادله یمن

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۰۰۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
طی اقدامی که به رسمیت شناختن نقش ایران محسوب می شود، این بار مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل در یمن به تهران رفت و با وزیر امور خارجه ایران و مسئولان دیگر این کشور درباره بحران یمن و شروط حل آن بر این اساس دیدار کرد که ایران یک طرف تاثیر گذار منطقه ای در این درگیری است.
ایران و تغییرات در معادله یمن

نویسنده: صادق الطائی

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد موضوع یمن در میان سایر موضوعات خاورمیانه سریعترین تاثیر را از تغییر در دولت ایالات متحده آمریکا پذیرفته است. در این راستا وزیر امور خارجه این کشور از قصد آمریکا برای حذف حوثی ها از فهرست سازمان های ترورستی خبر داد. او پیش از این قول داده بود به حمایت آمریکا از ائتلاف عربستان در جنگ یمن پایان دهد.

همگان می دانند که مسئله یمن تنها جنگ داخلی میان حوثی ها در شمال و دولت هادی در جنوب نیست. بلکه یک مسئله منطقه ای است. به این ترتیب که جنبش انصارالله که از سوی ایران حمایت می شود تهدیدی برای عربستان به شمار می رود.

برخلاف نقش پنهانی ایران در درگیری کنونی یمن، نقش عربستان در این کشور از ابتدای به راه افتادن بهار عربی در یمن آشکار بود.

طی اقدامی که به رسمیت شناختن نقش ایران محسوب می شود، این بار مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل در یمن به تهران رفت و با وزیر امور خارجه ایران و مسئولان دیگر این کشور درباره بحران یمن و شروط حل آن بر این اساس دیدار کرد که ایران یک طرف تاثیر گذار منطقه ای در این درگیری است.

تهران ازسفر فرستاده سازمان ملل به تهران احساس آسودگی خاطر کرد و با اهمیت بودن برگ یمن را احساس کرد که همیشه از آن به صورت پنهانی به عنوان یک اهرم فشار منطقه ای و بین المللی استفاده کرده بود. اما ایرانی ها پیش از این سفر نیز به رقبای عربستانی خود پیام های اطمینان بخش ارسال کرده بودند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود کشورش برخی اشتباهات عربستان در قبال خود را نادیده گرفته و آماده گفت وگو با این کشور درباره نگرانی هایش است.

با افزایش توجه دولت جو بایدن به موضوع یمن و تلاش برای پیدا کردن راه حل نهایی برای این درگیری از طریق تعیین تیم لیندرکینگ به عنوان فرستاده آمریکا نگرانی ایرانی ها از افزایش نقش آمریکا بیشتر شده است.

علی رغم دستاوردهای سیاسی حوثی ها یعنی متحدان ایران از طریق حذف نامشان از گروه های تررویستی و توقف حمایت آمریکا از ائتلاف عربستان اما نگرانی ایران در اظهارات سفیر این کشور در صنعا آشکار بود. او در توئیتی در تاریخ 5 فوریه گفت آمریکا شیطان بزرگ است. خوش بین نیستیم و مطمئنا دولت جدید سیاست متقاوتی دارد و آن هم اعمال حضور سیاسی و نظامی مستقیم در یمن مانند عراق و سوریه است. او افزود باید به خدا و ملت یمن اتکا کنیم. ملتی که مقاومتی اسطوره ای از خود نشان داده و تا پیروزی این مقاومت ادامه خواهد داشت.

به باور برخی منابع سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس نزدیک به عربستان این موضع ایران تلاشی است از جانب تهران در راستای پیوند دادن هرگونه حل و فصلی در یمن به حل اختلافات با آمریکا و اتحادیه اروپا درباره توافق هسته ای بر این اساس که تهران تنها طرفی است که می تواند حوثی ها را به درگیر شدن در هرگونه راه حل سیاسی وادار کند.

برخی ناظران نیز باور دارند ایران به اقدامات آمریکا در یمن به عنوان فرصتی نگاه می کند که باید از آن استفاده کند و تهران که نقش اساسی در این بحران ایفا می کند، می تواند در مقابل دستیابی به امتیازهایی از سوی آمریکا در پرونده هسته ای و لغو تحریم ها امتیازاتی در این زمینه ارائه دهد.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: یمن جنگ یمن ایران و یمن ایران و عربستان یمن و عربستان


( ۱۶ )

نظر شما :