طبق گزارش رویترز و اسناد سی‌ان‌ان گزارش آمریکا حاکی از دست داشتن ولیعهد سعودی در ترور خاشقجی است

۰۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۸ کد : ۲۰۰۰۳۲۲ سرخط اخبار

چهار مسؤول آگاه آمریکایی پیش‌بینی کردند که گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) که امروز (پنج‌شنبه) منتشر خواهد شد، حاکی از این است که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار این کشور در سال ۲۰۱۸ موافقت کرده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مسؤولان آمریکایی اظهار کردند: گزارشی که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در آن مشارکت اصلی را داشته، می‌گوید ولیعهد سعودی با ترور خاشقجی که  از سیاست‌های او در مقاله‌هایش در روزنامه واشنگتن پست انتقاد می‌کرد، موافقت کرده و احتمالا دستور آن را داده است.

همچنین برخی اسناد و مدارک دادخواست که شبکه سی‌ان‌ان به آنها دست یافت، نشان می‌دهند دو فروند هواپیمای شخصی که تیم عربستانی ترور خاشقجی در ترکیه استفاده کردند، متعلق به شرکتی بوده که محمد بن سلمان حدود یک سال قبل مدیریت آن را به دست گرفته بود.

اسنادی که پیش از این به عنوان بخشی از دادخواست مدنی کانادا دسته‌بندی شده بودند، عنوان فوق سری داشتند و آنها را یک وزیر عربستانی که دستورات ولیعهد سعودی را انتقال می‌داد، امضا کرده بود.

بر اساس این اسناد، وزیر عربستانی نوشت، بر اساس دستورات اعلی حضرت ولیعهد، فورا با انجام اقدامات لازم برای این مساله موافقت شد.

این دادخواست نشان می‌دهد که چگونه دستور انتقال مالکیت شرکت هواپیمایی Sky Prime به صندوق ثروت حاکمیتی عربستان که ارزش آن اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی به ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده بود، صادر شد و بعدا از هواپیماهای این شرکت در ماجرای ترور خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ استفاده شد.

صندوق ثروت حاکمیتی عربستان مشهور به صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی تحت کنترل و ریاست ولیعهد سعودی است. گروهی از شرکت‌های دولتی اسنادی را ارائه کردند که ارتباط میان این هواپیماها و شاهزاده بن سلمان را به عنوان بخشی از دادخواست اختلاس ماه گذشته در کانادا علیه سعد الجبری، مسؤول برجسته سابق اطلاعات عربستان ثابت می‌کنند.

اتهامات اختلاس علیه الجبری پس از آن مطرح شدند که سال گذشته میلادی دادخواستی قضایی علیه بن سلمان در دادگاه واشنگتن ارائه شد. الجبری ولیعهد سعودی را متهم کرد که تنها چند روز پس از قتل خاشقجی تیمی را برای ترور او در کانادا اعزام کرد. بن سلمان احضاریه‌ای را در واتس‌اپ دریافت کرد و در دسامبر گذشته وکیل او از دادگاه خواست پرونده را رد کند.

طبق این گزارش، پیش از این مدارک و شواهدی دال بر انتقال مالکیت ناوگان هواپیماهای خصوصی به صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی عربستان ارائه نشده بود و این امر نشانه دیگری از ارتباط میان مرگ خاشقجی با شاهزاده بن سلمان است.

روزنامه وال استریت ژورنال اکتبر ۲۰۱۸ پس از قتل خاشقجی به نقل از افرادی مطلع از این موضوع نوشت، هواپیماهای مدل گلف استریم (متعلق به شرکت اسکای پرایم) که قاتلان استفاده کردند، متعلق به شرکتی در مدیریت بن سلمان هستند.

دان هافمن، مدیر سابق بخش خاورمیانه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا درباره بن سلمان گفت: شرکت متعلق به او بود و او از نحوه استفاده از آنها اطلاع داشت و این مدرک احتمال اینکه بن سلمان از ماجرای استفاده از هواپیماهای شرکت برای جابه‌جایی قاتلان خاشقجی اطلاع داشته را بیشتر می‌کند. این موضوع همیشه مورد بحث بوده و این نکته تنها شاهدی برای آن است.

یک بازپرس سازمان  ملل ژوئن ۲۰۱۹ اظهار کرد: منطقی نیست شاهزاده بن سلمان از عملیات ترور مطلع نبوده باشد.

هنوز مسؤولان عربستانی در واشنگتن و ریاض واکنشی به اطلاعات جدید نداده‌اند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز اظهار کرد: بایدن در راستای ارزیابی روابط آمریکا با عربستان کار می‌کند و در حال برنامه‌ریزی برای رایزنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به جای پسرش بن سلمان است.

فیصل جیل، وکیل نامزد سابق خاشقجی پیشتر از ارائه دادخواستی قضایی علیه بن سلمان و ۲۰ متهم دیگر خبر داده بود.

جیل ضمن ابراز خرسندی از کشف مدارک و شواهدی جدید دال بر مدیریت بن سلمان بر شرکت هواپیمایی اسکای پرایم، گفت: بن سلمان تصمیم گرفت از شرکتی که کنترل آن را در دست دارد در صندوق سرمایه‌گذاری که کاملا تحت کنترل خودش است، استفاده کند به این امید که شناسایی نشود، این نکته از نظر من نه فقط ارتباط مستقیم بن سلمان با ماجرای قتل خاشقجی را نشان می‌دهد، بلکه مدرکی دال بر تلاش او برای پنهان کردن قاتلان از طریق شرکت هواپیمایی تحت کنترل خودش است.

طبق گزارش سازمان ملل پس از قتل خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۸، قاتلان به سرعت گریخته و سوار دو فروند هواپیما شدند، یکی از این هواپیماها عصر آن روز در استانبول به زمین نشسته بود و تنها یک ساعت و ۱۵ دقیقه پس از فرود، همراه با شش تن از اعضای تیم عربستانی از زمین بلند شد. چهار ساعت و نیم بعد نیز هواپیمای دوم همراه با هفت تن دیگر از تیم عربستانی از فرودگاه آتاتورک برخاست.

هواپیمای اول از فراز آسمان قاهره و هواپیمای دوم از فراز آسمان دبی به ریاض بازگشت، دو عضو دیگر تیم ترور نیز با یک فروند هواپیمای تجاری از استانبول به ریاض پرواز کردند.

سالم المزینی، داماد سعد الجبری مدیریت شرکت هواپیمایی اسکای پرایم را بر عهده داشت، طبق شکایتی که الجبری در ماه جاری میلادی علیه بن سلمان در واشنگتن مطرح کرد، المزینی در سپتامبر ۲۰۱۷ در دبی ربوده و به اجبار به عربستان بازگردانده شده است.

الجبری در شکایت خود تاکید کرد: المزینی توسط یکی از معاونان ارشد بن سلمان که در ماجرای قتل خاشقجی نیز دست داشته، ماه‌ها تحت شکنجه و بدرفتاری بوده است. در نهایت المزینی به هتل ریتز کارلتون در ریاض منتقل شد.

سندی دیگر حاکی از انتقال سهام‌هایی است که توسط المزینی امضا شده بودند و در حال حاضر اطلاعی از محل حضور المزینی در دست نیست.

سایت صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی عربستان اعلام کرد، درخواست‌های انتقال توسط محمد آل السیخ، از همکاران شورای مدیریتی صندوق و نماینده آن در دولت امضا شده‌اند، دو تن از مسؤولان ارشد صندوق اوراق مالی را دریافت کرده‌اند که یکی از آنها دست‌خطی حامل دستوراتی برای انجام اقدامات لازم برای انتقال مالکیت شرکت‌ها در اسرع وقت است.

آل الشیخ دستور انتقال مالکیت شرکت هواپیمایی اسکای پرایم و سه شرکت وابسته به آن و ۱۶ شرکت دیگر به صندوق سرمایه‌گذاری‌ها را صادر کرده و نوشت: برای ولیعهد بسیار مهم است که صندوق مالکیت شرکت‌ها را داشته باشد و ایشان باید در جریان کارهای جاری باشند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: دولت بایدن آماده انتشار گزارش غیر محرمانه (درباره ترور خاشقجی) با شفافیت کامل برای کنگره است. می‌توانم بگویم سی‌آی‌ای متعهد به انتشار یک نسخه غیرمحرمانه از این گزارش برای کنگره است و فکر می‌کنم همانگونه که همکارم جن ساکی در گفت‌وگوی کوتاه مطبوعاتی بیان کرد، این کار به زودی انجام خواهد شد.

پرایس افزود: آژانس اطلاعات ملی گزارش جنایت قتل "وحشتناک" خاشقجی را برای بررسی دقیق این پرونده تهیه کرد.

او در ادامه گفت: دولت بایدن از همان هفته‌های اول آغاز کارش از طریق آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، تیموتی لیندرکینگ، فرستاده ویژه واشنگتن به یمن و وزارت دفاع، با مسؤولان عربستانی در سطوح مختلف تماس‌هایی برقرار کرد. این تماس‌ها بر درگیری‌ها در یمن متمرکز بودند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: گزارش را دیدم و انتظار می‌رود به زودی تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان انجام شود.

سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: بایدن تنها با پادشاه عربستان رایزنی خواهد کرد و پس از آنکه حالت محرمانه گزارش خاشقجی برداشته شد، اقداماتی در راستای انتشار آن در آینده‌ای نزدیک در دست انجام هستند.

در حالی رایزنی‌های بایدن تنها به ملک سلمان محدود است، برخی دیگر در دولت او با مسؤولان عربستانی در سطوح مختلف در تماس و گفت‌وگو هستند.

خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی و ستون‌نویس واشنگتن پست در ۵۹ سالگی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۸ کشته شد.

در نهایت عربستان اعتراف کرد که خاشقجی طی "عملیاتی توسط نیروهای خودسر" کشته شد اما هر گونه دست داشتن ولیعهد در این عملیات را تکذیب کرد. پس از آنکه حکم اعدام برای پنج تن از متهمان دست داشتن در این جنایت صادر شد، با گذشت خانواده خاشقجی، این حکم به ۲۰ سال زندان تقلیل یافت.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :