روسیه: خروج طالبان از لیست سیاه بستگی به نتیجه مذاکرات صلح دارد

۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۵ کد : ۲۰۰۰۴۰۲ سرخط اخبار

دبیر شورای امنیت روسیه با تاکید بر عدم حمایت این کشور از بازگشت طالبان، خروج رهبران این گروه از لیست سیاه سازمان ملل را قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات، پیش از وقت دانست.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «نیکولای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه گفت که خروج اسامی رهبران گروه طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد تا رسیدن به نتایج ملموس در مذاکرات صلح، پیش از وقت است.

وزارت امور خارجه افغانستان امروز (شنبه، ۹ اسفند) اعلام کرد که دبیر شورای امنیت روسیه این موضوع را در دیدار با محمدحنیف اتمر، وزیر این وزارت در شهر مسکو، پایتخت این کشور مطرح کرده است.

وی همچنین افزود که بازگشت امارت طالبان در افغانستان برای روسیه «قطعا» پذیرفتنی نیست.

نیکولای پاتروشف همچنین تاکید کرد که کشورش به روند صلح و احیای مجدد پساصلح در افغانستان اهمیت ویژه قایل است.

وزارت خارجه افغانستان افزوده است که دو طرف در این دیدار بر آغاز مذاکرات جدی و پرمحتوا و رسیدن به یک راه‌حل سیاسی فراگیر مبتنی بر اراده مردم افغانستان نیز تأکید کرده‌اند.

همچنین اهمیت اجماع منطقه‌ای برای صلح و افزایش تماس‌ها و گفت‌وگوهای چندجانبه با حضور کشورهای اثرگذار منطقه در روند صلح افغانستان، نیز از محورهای بحث دو طرف بوده‌اند.

محمدحنیف اتمر در این دیدار گفته است که دولت افغانستان به تمامی تعهداتش در روند صلح، از جمله آزادی شش‌هزار زندانی طالبان عمل کرده است. او اما گفته است که در مقابل، گروه طالبان برخلاف انتظار به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند.

اتمر از افزایش خشونت‌ها، واردنشدن این گروه به گفت‌وگو در مورد آتش‌بس، حفظ روابط‌شان با سایر گروه‌های تروریستی و بازگشت زندانیان جنگی طالبان به میدان جنگ از جمله این موارد خواند.

 همچنین وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که دبیر شورای امنیت روسیه و محمدحنیف اتمر در این دیدار، علاوه بر موضوع صلح در مورد همکاری‌های دو کشور در بخش‌های سیاسی و امنیتی نیز گفت‌وگو و تبادل نظر کرده‌اند.

اتمر در این دیدار خواهان گسترش بیشتر روابط و ایجاد فصل جدیدی از همکاری‌ها میان دو دولت در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شده است.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه در حالی خروج اسامی رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد تا رسیدن به نتایج ملموس در مذاکرات صلح را پیش از وقت خوانده است که روز گذشته (جمعه، ۸ حوت) سرگئی‌ لاوروف، وزیر خارجه‌ روسیه در یک نشست مشترک خبری با اتمر گفته بود که برای خروج نام رهبران طالبان از فهرست سیاه نیاز به پیش‌رفت‌های لازم در مذاکرات صلح است.

وی افزوده بود که کشورش همچنان از امارت طالبان حمایت نمی‌کند.

محمدحنیف اتمر که در یک سفر سه روزه به مسکو رفته است، نیز گفته بود که افغانستان از موضع روسیه در مورد بازگشت امارت طالبان و شرایط خروج اسامی رهبران این گروه از فهرست سیاه استقبال می‌کند.

قبل از این، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در کمیته‌ تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بود که برای جلوگیری از خشونت طالبان از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل استفاده شود.

محب افزوده بود که طالبان به خشونت‌ها بی‌سابقه علیه حکومت و جامعه روی آورده و رهبری این گروه، با سفرهای خارجی، از میز مذاکره طفره می‌روند.

همچنین به گفته‌ او، طالبان تعهدشکنی می‌کنند و علی‌رغم آزادی از زندان به جنگ بر می‌گردند. مشاور امنیت ملی افغانستان تأکید کرده بود که در چنین وضعیتی، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بسیار مهم است.


نظر شما :