افزایش مردمی از پاشینیان با وجود فشارهای افراط گرایان

چرا کودتای ۳۰ میلیون دلاری ارمنستان خیلی زود شکست خورد؟

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰ کد : ۲۰۰۰۶۳۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
علیرضا علیزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سالروز ۲۰ فوریه ۱۹۸۸ به مناسبت جنبش تروریستی – جدایی طلب، احزاب مخالف طرحی را طراحی کردند تا با ۳۰ میلیون دلار هزینه، طی تجمع با ایجاد خشونت دولت کنونی را سرنگون و حتی حذف فیزیکی پاشینیان را کلید بزنند که این کودتای طراحی شده به سرانجام مطلوب خود نرسید. این به آن معناست که تلاش مخالفینی که استعفا و نابودی پاشینیان را در سر داشتند، بیش از پیش تضعیف شده است. 
چرا کودتای ۳۰ میلیون دلاری ارمنستان خیلی زود شکست خورد؟

نویسنده: علیرضا علیزاده کارشناس مسائل قفقاز

دیپلماسی ایرانی: جمهوری ارمنستان با مساحت 29743 هزار کیلومتر کوچکترین و به لحاظ اقتصادی ضعیفترین کشور در قفقاز جنوبی و طبق آمار رسمی سازمان ملل متحد، کشوری مهاجر فرست محسوب می شود. ارمنستان با کمک و حمایت همه جانیه روسیه از سال 1991 تا 1994 طی جنگ، حدود 20 درصد از خاک جمهوری آذربایجان را به تصرف خود در آورده بود. 

لوون ترپتروسیان، نخستین رئیس جمهوری پس از استقلال ارمنستان تا سال 1998 خیلی به دنبال ناسیونالیست افراطی نبود اما روبرت کوچاریان و سِرژ سارگسیان به ترتیب دومین و سومین روسای جمهوری، هر دو از جریان افراطی نظامی طرفدار روسیه، حدود 16 سال رویکرد عمق بخشی به تنش های ژئوپلیتیک با همسایگان از جمله ترکیه و آذربایجان را داشتند و سعی کردند بعد از تثبیت اشغالگری در قره باغ، ایجاد تنش در مناطق ارمنی نشین گرجستان (آخالکالاکی) را هدف گذاری کنند. 

در واقع روس ها به صورت ابزاری از کارکرد امنیتی ارمنستان در منطقه بهره می برند. در آوریل سال 2018 نیکول پاشینیان یک روزنامه نگار، با حمایت بنیاد سوروس آمریکا، ارمنیان ناراضی خارج نشین از عملکرد حکومت سرژ سارگسیان و همچنین نیروهای افراطی ناراضی از وضع موجود ارمنستان با پیاده روی از گیومری تا ایروان توانست یک جنبش فراگیر اجتماعی را علیه الیگارشی افراطی حاکم به وجود آورد. 

در اواخر سال 2020 ارتش جمهوری آذربایجان توانست طی نبرد 44 روزه اراضی اشغالی را به تصرف خود در آورد. در این راستا احزاب مخالف دولت و افراط گرایان این شکست را نشان از بی کفایتی دولت دانستند و استعفای دولت و برگزاری انتخابات نخست وزیری را خواستار شدند. در سالروز 20 فوریه 1988 به مناسبت جنبش تروریستی – جدایی طلب، احزاب مخالف طرحی را طراحی کردند تا با 30 میلیون دلار هزینه، طی تجمع با ایجاد خشونت دولت کنونی را سرنگون و حتی حذف فیزیکی پاشینیان را کلید بزنند که این کودتای طراحی شده به سرانجام مطلوب خود نرسید. این به آن معناست که تلاش مخالفینی که استعفا و نابودی پاشینیان را در سر داشتند، بیش از پیش تضعیف شده است. 

در مقابل، وعده نخست وزیر در مورد توسعه روابط منطقه ای و توسعه گرایی اقتصادی به منظور افزایش رفاه اجتماعی مردم، به عامل اصلی دفاع بیشتر مردم از پاشینیان تبدیل شده است. زیرا نیروهای افراطی چیزی جز یک جنگ جدید پس از یک شکست سخت را که مردم چشیده اند، ارائه نمی کنند و مردم هنوز از شکست نظامی، کشته، مفقودین و اسرا شوکه هستند و به هیچ وجه آماده راه اندازی یک منبع جدید برای بدبختی نیستند. 

طبق آخرین نظرسنجی، افکار عمومی در رسانه های ارمنستان برای فشار از سوی احزاب مخالف به دولت کنونی برای برگزاری انتخابات زودهنگام با استعفای دولت، 41 درصد پاسخ دهندگان به نخست وزیر نیکول پاشینیان، 18 درصد به رئیس جمهوری سابق رابرت کوچاریان، 0.7 درصد دیگر رئیس جمهور سابق سِرژ سارگسیان، 1.4 درصد به رئیس جمهور اول لوون ترپتروسیان و 2.8 درصد به وازگن مانوکیان رأی دادند. این استقبال مردمی از پاشینیان حتی بعد از شکست سنگین ارمنستان در جنگ اخیر با جمهوری آذربایجان، از تغییر رویکردهای مردمی نشان دارد و بیان می کند که مردم خواهان ادامه دولت در جهت توسعه گرایی اقتصادی، توسعه منطقه ای و مبارزه با فسادهای مالی هستند. بنابراین ادعای پاشینیان در مورد بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم در مقابل نیروهای افراطی جنگ طلب تقویت شده است. مخالفان و افراط گرایانی مانند کوچاریان و سارگسیان باید این واقعیت را بپذیرند که راهی جز تغییر سیاست پیشرویشان نیست و با انتقام گرفتن و مواضع تند، آنها مانع از توسعه روابط منطقه ای و اقتصادی و برون رفت از حصار ژئوپلیتیک می شوند، زیرا آذربایجان و ترکیه کشورهای کلیدی در محیط پیرامونی ارمنستان هستند. این رویکرد مخالفان و افراط گرایان، در حال حاضر به نفع دولت پاشینیان کار می کند. زیرا متقاعد کردن جامعه ارمنستان که انتقال به مرحله جدیدی از توسعه به دلیل برقراری روابط منطقه ای امکانپذیر است، کار را آسان می کند. 

ایجاد اطمینان از بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم به دلیل چنین روابطی می تواند دولت پاشینیان را بیش از پیش تقویت کند. همین عامل مهم است که، دولت پاشینیان را در برابر فشارهای داخلی از جانب مخالفان و افراط گرایان بیشتر به آذربایجان و ترکیه نیازمند می کند و با عبور از منازعات فرسایشی و تاریخی، سیاست خارجی و امنیتی جدیدی را در منطقه مبتنی بر واقعیت های جغرافیایی و ژئوپلیتیکی تعریف خواهد کرد. در این صورت ارمنستان می تواند به یکی از سازه های ژئوپلیتیکی منطقه ای با رویکرد توسعه گرا تبدیل شود. 

حال این انتخاب توسط مردم ارمنستان صورت می پذیرد که به دنبال بهبود روابط با همسایگان، صلح و توسعه اقتصادی بروند و یا بازگشت مجدد دولت به تجربه گذشته، یعنی منازعه و جنگ های فرسایشی را ادامه دهند؟! 

کلید واژه ها: ارمنستان نیکول پاشینیان شکست ارمنستان ارمنستان و آذربایجان جنگ ارمنستان و آذربایجان


( ۸ )

نظر شما :

خسرو ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۶
گشایش مرزها با ترکیه و آذربایجان و فعالیتهای تجاری ، مردم ارمنستان را متوجه فرصتهای دوستی و همکاری با همسایگان خواهد کرد ، ارمنستان با جمعیت دوونیم میلیونی اش و اقتصاد کوچکش در صورت یکپارچگی اقتصادی با ترکیه به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه ، رشد و رفاه را تجربه خواهد کرد و امیدوارم دوستی و تجارت منطقه ای به نفع همه ، مخصوصا ما ایرانیها باشد
ناشناس ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۸
"سالروز 20 فوریه 1988 به مناسبت جنبش تروریستی – جدایی طلب" ... این سالروز تروریسم و ... نیست. سالروز اعلام استقلال و رهایی ملت مظلوم ارمنی در آرتساخ است. واژگان تان سرشار از نفرت نسبت به ملت مظلوم ارمنی است، جناب نویسنده!!! فکر نمی کردم پانترکها تا این حد در ساختار کشور عزیزمان نفوذ کرده باشند. بسیار متاسف و ناامید شدم. و توصیه ای برای عزیزان ایران دیپلماسی: نامۀ هشدارآمیز زنده یاد دکتر پرویز ورجاوند به رییس جمهور وقت جناب خاتمی را بخوانید که در آن نسبت به نفوذ پانترکها هشدار داده شده بود. به نظرم این نامه باید به عنوان مطلب درسی در تمام مدارس ایران تدریس شود تا هر کودک ایرانی با بزرگترین دشمن وطنش آشنا شود.
علیرضا ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۳
جناب آقای ناشناس یا ارمنی فاشیست شما با چند هزار نفر در داخل ایران که اتفاقا بیشترین آزادی عمل را هم دارید می خواهید به حداقل ۳۰ میلیون ترک این سرزمین درس میهن دوستی یاد بدی آن هم با استناد به نامه فردی معلوم الحال و نژاد پرست با افکاری پوسیده و متوهم البته همین حالا هم میزان نفوذ و تأثیر اینگونه افکار بر خیلی از مطبوعات و سایتها از جمله همین سایت مشهود و غیر قابل انکار است و یکی از علل عقب ماندگی کشورمان نسبت به همسایگان و ملتهای دیگر وجود افکار نژاد پرستانه و انکار اقوام دیگر و در نتیجه تولید نفاق و دودستگی و نفرت در کشور می باشد پس شما هم دوست عزیز بهتره وزن و اندازه خودت را بدانی و بیش از آن اظهار فضل نکنی این مقاله هم از معدود مقاله هایی است که تقریبا واقعیتهای موجود ارمنیها را انعکاس می دهد
ناشناس ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۳
تا مقاله ای از منطقه ی قفقاز می بینیم ، سریع سروکله ی پانترکها پیدا می شود ... و بالفور دروغگویی را شروع می کنند ( با رویا بافی می خواهند به آنچه برسند که نیستند و نخواهند بود ) آمارهای دروغی از جمعیت ، اقتصاد و ... پانترک پدر آمرزیده ، خبری نشده ... با چراغ سبز آمریکا و رضایت روسیه و بی تفاوتی ایران ، ترکیه با سلاح های آمریکایی و جنگ جوهای تکفیری به کمک آذربایجان رفت و کشور کوچک و فقیر ارمنستان را از چند منطقه عقب راند ... جوگیر نشو پانترک
ایرانی ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۵
درایران طبق آمار رسمی حداکثر 16 میلیون آذری داریم که آن هم با توجه به نفوذ آذری ها در بالاترین مقامات، اغراق شده است.
به ناشناس ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۷
حتی قبل از حمله ترکها به تروریست‌های ارمنی بیش از ۶۰ درصد جمعیت ارمنستان از دست حکومت تروریست شان خاک ارمنستان را ترک کرده بودند. و هنوز منتظر سقوط حکومت تروریست داشناکسیون دست نشانده روسیه هستند تا ارمنستان عنوان فقیر ترین کشور اروپا را یدک نکشد. حداقل اگر می خواهی پاچه خواری ارامنه را بکنی کسی را انتخاب کن که مورد تایید خود ارامنه هم باشد. در ضمن ارتش ارمنستان در جنگ با آذربایجان هم از سوی روسیه و سایر همسایه ها حمایت تسلیحاتی می شد و هم مشاوره نظامی می گرفت و اینکه ارتش ترک توان مدیریت جنگ را بخوبی نشان داد دلیل آتش گرفتن شما است. اینکه ارتش آذربایجان توانست سیستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ و موشکهای اسکندر روسیه و پانتسیرها را منهدم کند برای شما درس خوبی است.
ایرانی ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۷
به کامنت به ناشناس : برادر یا خواهر گرامی اگر ایران میخواست از ارمنستان دفاع کنه اونموقع اوضاع این نبود که هست در ثانی بزرگوار تنها چیزی که صد در صد به خاطر اون اقای علی اف رو تایید میکنم موقعیت شناسی در مورد روسیه است که از ارمنستان حمایت نخواهد کرد ، اگر منطورتون از اتش گرفتن ما ایرانی ها هستیم که اون بحثش جداست و سوال اینه اصلا چرا باید جمهوری اذربایجان محلی از اعراب برای ایران باشه برای اتش گرفتن یا حتی ترکیه ، جناب خسرو یکپارچگی اقتصادی ارمنستان با ترکیه به نفع ایران نیست هر چند صلح مناسبترین دستاورد این موضوع خواهد بود ، در نهایت هر اتفاقی که بیفته ایران باید تلاش بکنه مهمترین شریک تجاری همسایگانش باشه انشا.... این به نفع ایران زمین هست ، و این نگاه فرق بین یک ایرانی با یک غیر ایرانی هست جناب علیرضا
ناشناس ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۵
شکر خدا یه نفر عاقل در ساحت رسانه پیدا شدکه یه حرف منطقی بزند
در جواب خسرو و علی رضا ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۸
نظر یک پارچگی اقتصادی آنهم با دشمن خونی ارامنه ها که هنوز جز افتخارات خود میداند کشتار ارامنه ها یا احتمالا تصاحب سرزمینی ارمنستان توسط ترکیه رشد و رفاه پیدا خواهند کرد ،ذات ترکیه نگه داشتن کشورها پایین تر و ضعیف تر از خود است هنوز حمایت های آن از تروریست‌های ترکمن سوری و لحستیک داعش در عراق نگذشته ،قطر و باکو شده گاو شیرده به اصطلاح حامیان نژادی و ایدولوژی اخوانی ترکیه شدند ،حال نوبت ارمنستان است ؟؟؟؟؟؟؟؟ اما علیرضا افکار نژادپرستی و انکار قومیتی در کشور قبله گاهتان ترکیه است اشتباه آدرس میدید نه ایران که باعث تحریک سایر اقوام ایرانی شده آید فقط لیست کشتار قومیتی ترکیه بعد از تجزیه عثمانی گواه سند سخن من است جستجو کنید
خلیفه اردوغان ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۸
شما پانترکها کاش خودتون و کمالاتتون از ایران جدا میشدید تا ما بدون شما نخبه ها می تونستیم زنده بمونیم توهم هم حدی داره
ناشناس اول ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۵
معمولاً عادت ندارم با پانترک جماعت دهان به دهان شوم (برخی چیزها را نمی توان تغییر داد، باید آنرا پذیرفت. از جمله ژنتیک). اما جهت تنویر افکار عمومی: من یک ایرانی مسلمان هستم و قومیت برای من فاقد ارزش است. من ارمنی نیستم که به دلیل نظر من هموطنان ارمنی خودتان را مورد حمله قرار می دهید. دقیقاً این همان خطری است که از ناحیۀ جنبش خطرناک پانترکیسم در ایران حس می شود. هنوز قدرتی ندارند اینطور تهدید می کنند، وای به روزی که قدرت بگیرند. همه (از جمله آذری های عزیز که ریشۀ آریایی دارند) متضرر خواهند شد. در مورد جمعیت تان (باز هم تاکید میکنم ترک نه، ترک زبان شده)؛ اگر جمعیت شهرها را جمع بزنید نهایتاً به رقمی حدود 8 تا 9 میلیون نفر می رسید.
شهاب وند ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۰
مقاله با نگاه علمی نگاشته شده است. تحلیل واقعیت های صحنه قفقاز است.تشکر از دیپلماسی ایرانی
علی ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۹
افسانه آرتساخ تمام شده و دنیا به حقیقت موضوع که اشغالگری سرزمینهای تاریخی آذربایجان وتورکها به دست ارمنی هاو با پشتیبانی روسها و هم دستان روسها بود آگاه شده اند. تشکیل ارمنستان در گذشته ای نه چندان دور با قدرت روسها و اهرمی برای فشار به تورکها بوده است. با این حال در نظم جهانی موجود ارمنستان به عنوان یک کشور شناخته می شود و در صورت همگام شدن با کشورهای همسایه و رعایت حسن همجواری می تواندموجبات رفاه و آسایش مردمان خود را فراهم آوردولی درصورت آلت دست شدن روسها و دیاسپورای ارمنی باز منبع و منشا ناآرامی منطقه شده و ضمن ضرر رساندن به همسایگان عمدتا تورک خود، متضرر اصلی مردم ساکن در ارمنستان خواهد بود که روی آرامش را ندیده و اسیر حاکمان دست نشانده خواهند شد. جملات دراماتیک مانند ملت مظلوم ارمنی و هشدار به مسئولان در مورد نفوذ به قول برخی ها پانترکها ، نیز نمی تواندمانع از فروپاشی ارمنستان گردد.
علی ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۷
به کسانی که تورکهای آذربایجانی را آذری و آریایی می نامند، برای یکبار که شده عقلانی و به دور از توهمات آریایی و 2500 ساله فکر کنید اولاٌ شما یا هر کس دیگر در جایگاهی نیستید که در مورد ریشه و اصالت جمعیت تورکهای ایرانی نظر دهید دوماٌ این نقشه آذری و آریایی دیگر نخ نما شده و بیشتر به جوک می ماند پیشنهاد می کنم به جای پرداختن به ریشه واصالت دیگران خودتان را معرفی کنید تا دنیا شما را شناخته و پی به ماهیت تان ببرد. تورکها و غیر فارسی زبانها احتیاجی به تایید ویا عدم تایید شما در مورد اصالت خود را ندارند هرکسی بهتر از دیگران اصالت خود را میداند و البته شما. در این میان ارمنی ها مثل هرقوم مهاجر دیگری در این سرزمینها تا زمانی که جایگاه مهمان بودن خود را حفظ کنند با خوبی و خوشی زندگی خود را مثل هر شهروند دیگر دامه خواهند داد مگر آنکه ......به جای خود برتر بینی و انکار وجود سایر اقوام فقط به دلیل متمرکز شدن قدرت دردستان یک قوم خاص، با احترام به دیگران نگاه کرده و مثل امپراطوریهای تورک ایرانی در 1000 سال گذشته با تکریم و احترام نسبت به دیگر زبانها و فرهنگها بنگرید.
ایرانی ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵
به علی : در کل من هم اذری هستم و ترکان اذری اریایی نیستند از اسیای میانه به این منطقه و اذربایجان ایران مهاجرت کردند ( به استناد بیان پروفسور هیئت هر چند من به تخصص بیشتر اهمیت میدم و ایشون متخصص قلب هستند حالا نمیدونم برای شما هم حرفاشون مستند هست یانه ) پس حق با شماست ، اما در مورد مهاجر بودن ارامنه بزرگوار به قول خود شما این حماقت تاریخی رو تموم کنید ارامنه جزو اقوامی هستند که از دیرباز جزو ساتراپ های اریایی ها بودند و خیلی قبلتر از شما در اینجا ساکن شدند ، با صدای رسا میگم من اصلا از اینکه نیاکانم از اسیای میانه اومدند به ایران شرمنده و خجالت زده نیستم و دلیلی هم برای انکارش ندارم اما الان ایرانی هستم فقط اریایی ها هزارو خورده ایی سال زودتر از ما اومدند ایران وگرنه اونا هم مهاجر بودند
ایرانی ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۴
و البته در ایران فرمانروایی تورک نداشتیم ، فقط خانواده های ترکتبار ایرانیزه شده ایی بودند که بدلیل شجاعت و جنگاوری در قشون و نظامی گری به مار گرفته شدند و با خرد ایرانی سرزمین ایران رو اداره کردند و من هم بهشون افتخار میکنم ، در قانی بزرگوار تمام غیر فارسی زبانهای ایران به استثنا ما و عرب زبانها اریایی هستند و از یم تبارن لطفا فقط از طرف خودت افاضات داشته باش ، من دچار خود تحقیری نیستم و به نیاکانم و ایران مفتخرم در ثانی الان که قدرت بیشتر دست قوم ماست از رهبری گرفته تا فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه و وزیر دفاع و وزرای متعدد و معاون وزیر و استاندار و فرمانده نیروی انتظامی حتی استان فارس هم اذری هست از کدوم جمع شدند قدرت دست یک قوم حرف میزنید ؟ شما منظورتون توهمات پانترکی هستش که مطمئنا در همون تبریز این توهمات میمونه
به ایرانی ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۰
حتما با احتساب شما واگر 20 میلیون بقیه اقوام ایرانی باشد50 میلیون فارس بقیه در کویر مقیمند(جمعیت کویری ایران دو برابر بقیه ایران است خخخخخ) با این حساب شما کشور ایران حداقل 35 میلیون ترک دارد
به ایرانی ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۷
یک پانفارس متوهم نژادپرست بنام ایرانی تا اسم ایران را خراب کند ننگ برافراد ایرانی مثل تو
ایرانی ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۹
به ایرانی اول : متوجه صحبتتون نشدم ، یعنی چی ؟ امار دقیقی وجود نداره اما اعراب کمتر از سه میلیون و اذری ها بیست تا بیست سه میلیون هستند بقیه اقوام اریایی هستند یا کلا مهاجر نیستند مثل بلوچ ها که همه این اقوام هندو اروپایی هستند البته من نمیگما تقسیم بندی متخصصین تبار شناسی میگه ، حالا نمیدونم بقیه فرمایش شما بابت چیه !! یعنی کرد و لر و سیستانی و کرمانی و یزدی و فارسی و اصفهانی و گیلکی و مازنی و مخصوصا خراسانیها بخشی از همدانی ها و بختیاریها و لک ها الی اخر
ایرانی ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۲
به ایرانی دوم : خواهر یا برادر بزرگوار من اصلا فارس نیستم که بخوام پانفارس باشم ، اما خودمو تحقیر نمیکنم با یه مشت دوروغ یه طیف بیسواد من هم ریشه ام رو میشناسم هم تبارم رو چه نیازی به انکار هست خیلی هم بخش افتخار میکنم
كامران ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۷
اقای ناشناس اول ، چه جور مسلمانی هستی که تخریب ۲۰۰ هزار منزل مسکونی اذربایجانیها را در قره باغ و تاراج همه چیز ، هتک حرمت مساجد، قتل عام مردم بی دفاع و رنج ۳۰ ساله بیش از یک میلیون نفر را ندیدی و نمیبینی!! و با نام بردن عنوان جعلی بر سرزمین اشغالی قره باغ دم از مظلومیت ارامنه میزنی!! تمام مناطق اشغالی با مین های ضد نفر پوشانده شده است و براورد شده ارمنستان ۳۴۰ میلیون دلار جهت این حرکت غیر انسانی هزینه کرده است تا اگر روزی این اراضی بازپس گرفته به این راحتی مسکون نشود و تلفات انسانی زیادی داشته باشد ، جالب انکه همین کشور مظلوم از اراییه نقشه مناطق مین گذاری شده طفره میرود !! پیشنهاد تدریس در مدارس باید در مورد تاریخ ۱۰۰ سال اخیر از نفوذ عوامل غربی و ترویج نژاد پرستی باستانی و ایجاد تفرقه در مملکت باشد. اگر به قول شما پانترکیسمی ایجاد شده است نتیجه عملکرد همین طیف است.
خسرو ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۰
کاش دوستان در مورد نوشته نظر میدادند که سودمندتر میشد ،همه ما به جهت حقوق شهروندی با هر زبان و قومیت و دین و مذهبی ، ایرانی هستیم ممکن است عده ای ایران را به عنوان سرزمین آریایی معنی کنند و ایرانی بودن را معادل آریایی بودن معنی کنند که در آن صورت اکثریت مردم ایران را در برنمی گیرد ولی در زبان ما ترکها ، ایران به معنی محل پیوند و اتحاد است و مفهوم نژادی ندارد و به نظر میرسد روح پایندگی ملت ایران در گرو اتحاد و همدلی و پیوند است خواندن تاریخ برای عبرت و اموزش ارزش دارد نه برای فخر و مباهات به خون و نژاد ، شوونیسم پنهان در باستانگرایی و ایرانشهری و ... که در یکصد سال گذشته به ملت ایران تحمیل شده است موجب دوری وگله ملتهایی (افغانستان و تاجیکستان )که به ادعای باستانگرایان و پانفارسها جز ایرانیها هستند شده است بهتر نیست که قبل از خیلی دیر شدن ، نژادپرستها که خود را خیلی ایراندوست نشان میدهند دست از تحقیر افغان و عرب و ترک و بلوچ و... بردارند
علی ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۲
تورکها تاریخ مشخص و پیشینه ی قابل دفاعی دارند شما که خودت را آذری خطاب می کنی منظورت را درست بیان کن ببینیم دقیقاٌ تورکی یا فارسی یا عرب هندی و یا از دیگر اقوام چون قومی به نام آذری وجود خارجی ندارد و ساخته و پرداخته نژاد پرستان بی ریشه ومزدوران قلم به دست حکومت منحوس پهلوی و روسها است. روشنگری را اول از خودت شروع کن . در ضمن رهبر انقلاب تورک نیستند و فقط به جهت نیاز، تورکی بلد هستند. در استان فارس هم حدود 2الی 3 میلیون تورک قشقایی هست نه تورک آذربایجانی . بهتر است سنگ ارامنه را هم به سینه نزتید در حالی که نیاکان آنها قاتل هزاران تورک آذربایجانی در اورمیه وسلماس و خوی هستند. وبا ادعاهای دروغین و بدون سند کشتار ارامنه توسط تورکهای عثمانی دست پیش می گیرند که پس نیفتند.
شاهرخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۲
باز پانترکها افسار پاره کردند ؟؟؟!!!
محمدی ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۹
خوب بود اتفاق برای ترسیم نقشه راه ارمنی هامفیدتر بود از عزیزان خواهش میشود فضا را ملتهب نکنند واجازه بدهند افراد با موضوعات ومحتویات مختلف مسایل را تحلیل کنند
مباشری ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۸
یک روز ملا نصیر الدین ،برای اینکه در وهمسایه را سر کار بزاره وسربه سرشان ،،،با صدای بلند گفت اهای اهالی در روستای پایین حلوا پخش میکنند،،،چند دقیقه بعد دید همه به طرف روستای پایین دست میدوند، ملا کمی به فکر فرو رفت وگفت شاید هم سخن من راست باشد ،بد نیست خودم هم دنبال مردم بروم ببینم چه خبر است،، ،،،،منظورم یک نفر به اسم ایرانی در بین کاربران سایت محترم است، که هر نوع افترا ،انگ،وبد گویی علیه ترکان اذری میگوید،،و جالب اینکه خودش را هم اذری معرفی میکند،،،،میترسم مثل ملا نصیر الدین ،واقعا باور کند که اذری است،،،،،اکثر انتی ترکها برای دو قبضه کردن نظرشان،تاکید میکنند که اذری هستند،دوست محترم نیازی به معرفی کردنت نیست،چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، عطر ان است که خود ببوید نه اینکه عطار بگوید. کمی عاقل باش.
توران کبیر ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۸
هیتلر علاقه زیادی به مواد توهم زا داشت حتی قرص اکس را آلمان هیتلری برای افزایش شجاعت سربازان ساخت. هیتلر به دلیل استفاده مواد توهم زا علاقه زیادی به فرقه های خرافی و پیشگویی پیداکرده بود و رایش سوم و هیتلر و جمعی از دانشمندان آن زمان آلمان که اسم دانشمندان دیوانه را داشتند عضو فرقه ای بودند که به قول خودشان با مواد توهم زا با فضایی ها ارتباط می گرفتند!!! در یکی از این ارتباط های توهمی ،فضایی ها می گویند که در صورت فلکی گاو تمدنی وجود دارد که تمدن برتر و نژاد برگزیده برای ارتقای نژادهای پست تر هستند و اسمشان نژاد آریایی است و آمده آمد زمین و آلمان هیتلری را برای تسلط به جهان و گسترش فرهنگ برتر آریایی انتخاب کرده اند. در این توهمات لوئیس دوول و اریک یان هانسون نقشی اساسی داشتند و آلمان از تشابه اسم نژاد آریا در اروپا و ارئیویی در تمدن باستان ایران سو استفاده کرد تا به توهمات آریایی لباس علمی بپوشاند و دست آخر با سقوط هیتلر مجامع علمی اروپا بی سر و صدا عنوان نژاد آریایی را حذف کردند و با عنوان نژاد هندو اروپایی جایگزین کردند و به نژاد آریایی این توضیح را می دهند: « نام زبان و نژادی در ایران که خودشان را به این نام می خوانند» این یعنی نژاد آریا ادعای ایرانیان است و مورد تایید ما نیست. کل بحث نژاد آریایی یک توهم هیتلری بوده به دلیل سو مصرف مواد مخدر از طرف هیتلر که منجر به جنگ جهانی و کشتار بیش از هفتاد میلیون انسان شد. رستگاری در تاریخ به سراغ هیچ کشور فاشیستی نرفته
ایرانی ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۰
به خسرو : حرف حساب جواب نداره ، بله کاملا درسته بهتره راجع به متن حرف زده بشه قطعا درستم همینه اما دو تا نکته ، اول : اگر نوشته ها باعث ایجاد فضای گفتگو و رفع هیجانات و روشن شدن مواضع بشن هم به نظرم بسیار خوب و به درد بخور خواهند بود مخصوصا وقتی بدونیم همین پانترکا شمشیر بیگانگان بر روی گلو ایران زمین هستند تا با استفاده از اونها و بی سوادیشون از ایران زمین امتیاز بگیرند و در نهایت منافع ملی ما رو به خطر بندازند البته همه پانها این خاصیت رو دارند ، پس این مباحث اصلا بی فایده نیست اتفاقا وظیفه هر شهروندی هست که باب گفتگو رو باز کنه و تا اونجاییکه میتونه با توهمات و خرافات غیر علمی و تحریف تاریخ و تحقیر اقوام مقابله کنه در حد خودش ، و این زمانی مهم میشه که توجه کنیم هیچ چیز مثل همین توهمات برای کشور متکثر ما مضر نیست اما نکته دوم : بزرگوار اریایی یک تیره مثل همه تیره های انسان هست مثلا نورمن ها یا انگلا ساکسن ها و الی اخر مردمان ایران باستان هم به خودشون میگفتن اریایی همین و دقت کنید به استثنا ما که اذری هستیم و اعراب که سامی هستند بقیه مردم ایران از همین تیره اریایی هستند همین ، و در نهایت کاملا با شما موافقم ایران یعنی جان من جانان من کشور من زیبای دوست داشتنی من یعنی ملت با فرهنگی که ساکن ارس تا خلیج فارس اترک تا دریای عمان هستند ایران یعنی اذان موذن زاده یعنی ربنای شجریان یعنی تابلوی عصر عاشورای فرشچیان یعنی دستجات عاشورا یعنی قیمه محرم یعنی سفره افطار یعنی نقاره حرم اقا و سرور ایران امام رضا یعنی فال حافظ یعنی شب چله یعنی اناری که دامادها از رو پشت بوم میندازن پایین شب عروسی یعنی لواشک شمال که تو راه و کنار خیابون میخری یعنی لب کارون یعنی پسته یعنی فرش یعنی کشمش ارومیه یعنی گردوی همدان یعنی خندیدن با هم شبای نوروز یعنی سرنای نوروز یعنی قرمه سبزی یعنی باقلاقاتق یعنی کوفته تبریز یعنی فسنجون یعنی درد گلستان و ترکمنچای یعنی قرداد دارسی و مشروطه و ستار خان و باقر خان و دکتر مصدق و خرمشهر اره خرمشهر یعنی خرمشهر عزیزم خرمشهر .... یعنی 75 غریب دست بسته زیر اب یعنی گریه براشون با هم ....
ایرانی ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۱
به توران کبیر : بزرگوار منم همین رو میگم ایرانیان باستان به خودشون میگن اریایی میفهمین خودشون میگن اریایی ، اسم ترکو که انگلیسیا رو شما نزاشتند خودتون به خودتون میگین ، خداروشکر میگین هیتلر سو استفاده کرده بله سو استفاده کرده از اسم ایران و اریایی وگرنه ایرانی ها هیچ وقت در طول تاریخشون حتی زمانیکه جهان رو اداره میکردند نه برده دار بودند و نه نسل کشی کردند مثل هیتلر ، بعدشم هندو اروپایی یعنی اینکه اینا همه با هم مرتبطند هستند یعنی اریایی و نورمن و زرمن و الی اخر ، و نکته دیگه همین نوشته شما هم نشون میده که چقد ایران بزرگه که حتی هیتلرم بهش برای بزرگ شدند اویزون میشه در واقع نقض غرض بود حرفتون اومدید ایران رو خرد کنید اما ...... و اینکه در بد بودند هیتلر هیچ شکی نیست اما نشنیده بودم توهم زا مصرف کنه جاییک نخوندم منبع تون رو معرفی میکنید؟ ، جالب میشه یعنی اونموقع قرص توهم زا بوده چه جالب
ایرانی ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰
به مباشری : ایمیلتون رو بدید تصویر شناسنامم رو ارسال کنم براتون ، بنده خدا دلیل ندارم دروغ بگم اصلا برای چی باید دروغ بگم اهل همدان هم هستم مهندس شبکه و مشغول به کار علاقمند به مطالعه زیاد و مفتخر به ریشه و تبارم ، جایی هم بی احترامی نکردم اگر نه نمونش رو بگید ، ملا نصرالدین هم داستانش جالب بود اما ربطش رو نفهمیدم ، بعدم اذری یا اریایی یا نورمن یا هرچی اصلا ارزش نداره که بخوام خودم رو اذری جا بزنم من یک انسان مسلمان شیعه با ملیت ایرانی و مرام سیاسی ملی مذهبی هستم
ایرانی ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۸
به توران کبیر : یه نکته دیگه اینکه با وجود اینکه پهلوی اول مسلمه که از هیتلر خوشس میمومد اما در نهایت ایران بی طرف بود در جنگ جهانی و عثمانی عزیز هم پیمان همون هیتلری بود که به قول شما توهم زا میخورد و هفتاد میلیون ادم رو کشت ، تو خود حدیث مفصل بخوان زین مجمل ، دوستان دیپلماسی ایرانی امیدوارم پاسخم به همه دوستان رو منتشر کنید باور دارم به نفع عزیز سرزمینمون هست این بحثا ، فقط اینکه جناب کامران با شما موافقم اینجا بخصوص با سطر اخر فرمایشتون که پانترکیسم میتونه در پاسخ به تندروی باستانگرایان باشه طبیعتا اما نباید عوامل تقویت کننده خارجی رو هم در نطر نداشت ، همیشه برای حراست از ایران باید هشیار باشیم
در جواب به افاضات توران کبیر و سایر قومگرا ها ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۱
مواد توهم زا و محرک را ژاپنی ها برای بازسازی ویرانیهای جنگ جهانی با سرعت بالا و هزینه کم ابداع کردند ، جهان در حوزه پزشکی و صنعتی مدیون آلمانه هیتلری و حال و آینده است،از حوزه موشکی و جت و...،اریایی یعنی نجیب زاده سخن افلاطون را بخوان حال رستگاری و افتخارات مهاجران دشت قبچاق توپ قمپوز و کشتار ارامنه علویان و...و جمعیت ۱۶میلیونی و توهم جمعیتی۲ تا ۳میلیونی ترک قشقایی استان فارس ( مگر چقدر جمعیت دارد )
ایرانی ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۵
به توران کبیر : و در اخر بزرگوار اینکه هیتلر اروپایی خودش رو به ایران چسبونده نشانه ضعف ایران نیست چرا ؟ چون فرهنگ های بزرگ مستقل از دیگرانن و دیگرانن که خودشون بهشون مرتبط میدونن و هویت خودشون رو باهاشون تعریف میکنند ،، حالا دقت کنید ببینید الان کی سعی داره خودش رو به اروپا بچسبونه ایران یا ..... و باز هم به قول شما همون هند و اروپا رو هم باز ایران نگفته اروپایی ها گفتند میبینین به ایرانم بی احترامی نکنید چرا که باز در عمق نفرت و بی احترامی شما عطمت ایران بزرگ نمایانگر میشه ، ایران قابل خرد شدن نیست ایران سرزمینی که حتی رفباش ستایشش میکنن البته که رقبای با فرهنگ و خردمندش
ایرانی ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۸
جوابم به شهروندی بنام علی منتشر نشد ، خوب حتما مصلحتی بوده امیدوارم حدالقل این قسمتش منتشر بشه : اذری اشاره به اذربایجانه همون طور که مازنی اشاره به مازندران یا گیلکی اشاره به گیلانه ، در مورد رهبری هم ایشون در مشهد و در خانواده ایی با اصالت اذربایجانی متولد شدند به همین دلیلم اذری بلدند خامنه میدونین کجاست دیگه ادربایجان شرقی ، لطفا یه مقدار کتاب درست و اصیل بخونین بزرگوار
علی ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۲
جوابهای من به نظر دهنده! به نام مستعار ایرانی معمولاٌ نمایش داده نمی شود چون اگر نمایش داده می شد تا به حال تغییری مشاهده می شد واین ازایرادات سایت است چون ما تورکها هرگز در نظرات وجوابها به کسی توهین یا افترا نمی زنیم ولی چون واقعیات رابیان می کنیم به مذاق ایشان خوش نمی آید. درصورتی که با نمایش نظرات درست و واقعی بر اندوخته های نظر دهند گان اضافه می شودواین چیز بدی نیست. به هرحال همدان جزیی از مناطق تورک نشین ایران بوده است ولی مردم آسیمیله شده مثل شما زیاد هستند اگر فرض کنیم تو تورک آذربایجانی هستی نه آذری.
ایرانی ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۶
و اما من در تعریف خودم اینطور میگم : انسان ، ایرانی ، مسلمان ، شیعه ، اذری زبان ، اهل همدان ...... من اصلا توووورک نیستم و من ایرانی از قوم ترک اذری هستم .... در همه این تعریفها اولویت مشخصه که کجاست
kh ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۳
فردی بنام ایرانی افسار پاره کرده و جالبه به ترکها هر توهین و چرت و پرتی که میگه درج میشه ولی نظرات مخالف اون زود سانسور میشه لطفا سایت در این مورد شفاف سازی کند
kh ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۸
از بیسوادی این پانفارس مثلا ایرانی بس که هیتلر را معاصر با عثمانی میداند در حالیکه در جنگ جهانی دوم اتاتورک بر ترکیه حکومت میکرد و در اون جنگ هم بیطرف بود
kh ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۵
از بیسوادی این پانفارس مثلا ایرانی بس که هیتلر را معاصر با عثمانی میداند در حالیکه در جنگ جهانی دوم اتاتورک بر ترکیه حکومت میکرد و در اون جنگ هم بیطرف بود
kh ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰
مگر استان فارس چقدر جمعیت دارد شما ندانسته خود اعتراف کرده ای که جمعیت استانهای جنوبی و کویری منجمله فارس خیلی کمتر از بقیه ایران است با احتساب جمعیت هر استان و درصد نسبی قومیتها و همچنین بیانات اقای صالحی وزیر خارجه وقت احمدی نزاد ایران حداقل 40 درصد ترک دارد یعنی حداقل 35 میلیون ترک در ایران داریم که افراد ایرانی نما چندسالی هست با توهین و افترا به این قوم عظیم درپی برافکندن ریشه کشور میباشند
خطاب به ایرانی بیسواد اریا پندار ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۴
flipboard mail icon اندازه متن AaAa استفاده از مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در جریان جنگ دوم جهانی به شکل گسترده ای آغاز شد و جالبتر اینکه دولت آلمان نازی نقش حمایتی در گسترش مصرف این مواد در جهان داشته است. آلمان نازی؛ مصرف بی رویه شیشه توسط نظامیان «ارتش معتادان» اولین بار نازیهای آلمان در سال ۱۹۳۹ در حمله ای که به اشغال لهستان، آغاز جنگ دوم جهانی، منتهی شد قرص های «پرویتین» که از مت آمفتامین گرفته شده بود را در اختیار سربازان نازی قرار دادند. رهبران آلمان نازی در آن سال از معجزه سربازان تحت امر سخن گفتند و از اینکه چه آسان کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری توسط ارتش آلمان نازی به اشغال درآمدند.
ایرانی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۶
به kh : جناب جنگ جهانی موضوعی هست که تقریبا میشه گفت همه در مورد اون اطلاعات دارند ، جنگ جهانی اول که قطعا عثمانی متحد المان بود ، در اون جنگ هیتلر در ارتش المان بود و خدمت میکرد پس متحد هم بودند متوجه هستین ، بنده گفتم هیتلر و عثمانی متوجه هستین اسمی از اتاتورک نیاوردم هر چند همون زمان و قبلتر از اون نسل کشی های ارامنه یونامیان و اشوریان و کردها پس و پیش انجام شد در عثمانی ، همین جنگ و تحقیر شکست زمینه ساز به وجود اومدن نازیها شد متوجه هستین من چی میگم ، ، در مورد جمعیت استان فارس من چیزی نگفته بودم اما مهم نیست انقدر غیر منطقی هست که بخوام نقض حرف شما رو بگم : کمتر از پنج میلیون جمعیت فارس هست خوب دو سه میلیون قشقایی دیگه تکلیف معلومه که چقد درسته !! ، متاسفانه نقص امار دقیق که از دوران همون اقای احمدی نزاد تشدید شد باعث این براوردهای جالب از سمت شماها شده و باید دولت تهران در اولین فرصت امارها رو اعلام کنه ، مشکل شما خیلی اساسی هست همون فردی که بهشون استناد میکنید صرفا بر اساس هیجان چیزی رو مطرح کردند ایشون وزیر امور خارجه بودند نه وزیر امار و کلا امار در دولت اقای احمدی نزاد معلومه چقدر درست بوده ، مضاف بر اینکه مشکل شما ها اینه که فکر میکنید اذربایجانها دها میلیون جمعیت دارند ، در حالیکه استانهای پرجمعیت در مرکز و شرق و جنوب غرب کشور هستند متوجه این ، توهین رو هم بگید کجا بوده ؟ چه توهینی شده ؟ و جالبه که شما سنگ عثمانی رو در قلمرو صفوی به سینه میزنین قطعا شاه اسماعیل از شما منزجر هست که تجاوز کنندگان به ناموسش و ایران رو مورد حمایت قرار میدید
ایرانی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰
اما به کامنت اخر : جناب بنده از هیتلر طرفداری نکردم دیگه انقد احمق نیستم که از امسال هیتلر یا عشق شما ها عثمانی و اتاتورک یا موسولینی که نسل کشی کردند حمایت کنم ، اینم که مواد مخدر مصرف کردند خوب بعید نیست شاید
علی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۴
اصلاٌ مهم نیست که آقای صالحی یا هرشخص دیگری گفته باشد در همه مناطق ایران تنها زبانی که احتیاج به مترجم ندارد تورکی است . درشهر ما کرد زبانانی وجود دارند که نمی دانم از کجا آمده اند و کارگری می کنند ؛ فارسی نمیدانندولی تورکی را خیلی خوب صحبت می کنند.
ایرانی ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۶
به علی : مثال نقض حرف شما خود بنده هستم در شهر همدان بسیار هستند کسانیکه یک کلمه اذری بلد نیستند متوجه هستیم ، هر چند بعید میدونم صرفا شهر خودتون رو دیدید دیگه مقصر نیستین
امید ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۹
جناب ایرانی نما متخصص توجیه گری همون همدانتون هم همه ترکی بلدند حتی اون لرش هم بلده چه برسه به امثال مانقورتهایی مثل شما ایران به استناد امار وزرارت اموزش و پرورش حداثل 70 درصد دو زبانه داره یعنی میفهمی منظورش چیه یعنی فقط 30 درصد مردم ایران فارس زبان هستند بقیه یا تورک هستند یا کرد یا عرب یا لر و مازنی و گیلکی و... از میان این غیر فارس زبانها هم اکثریت با ترکهاست البته در کل هم امار بگیری ترکها با 40 درصد جمعیت ایران اکثریت جمعیت ایران را تشکیل میدهند حداقل 35 میلیون نفر و چه بسا بیشتر
مهدی سهیلی ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۴
دیدیم چی شد.. هم محاصره و تحریم ارمنستان بیشتر شد هم سرزمین از دست رفت هم‌ مرز با ایران