حمله موشکی روسیه به نفتکش ها و پالایشگاه های شمال حلب/ پیامی سیاسی به ترکیه

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۷ کد : ۲۰۰۰۶۶۸ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: موشک های دوربردی که از کشتی های جنگی روسی پهلوگرفته در مدیترانه شلیک شدند ده ها نفتکش سوخت و پالایشگاه ابتدایی پالایش نفت در حومه شمالی حلب را که در کنترل گروه های مسلح مخالف سوریه و تابع ترکیه است هدف قرار داده اند. اقدامی که بی سابقه نیست اما این بار دلالت های سیاسی مهمی دارد.

روز جمعه در پی حمله روسیه و آتش سوزی ناشی از انفجار سوخت چند تن کشته و 27 تن زخمی شدند. این حملات در اطراف جرابلس در موح شمال شرقی حلب و در اطراف روستای ترحین در نزدیکی شهر باب رخ داده که در کنترل نیروهای وابسته به سوریه است.

روسیه در ماه های فوریه و ژانویه گذشته نیز همین مناطق را هدف قرار داد. روشن است که هدف از این حملات بستن راه دسترسی مخالفان سوریه به نفت است. روسیه همچنین از این طریق نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) را تحت فشار قرار می دهد تا بتواند نفت و سوخت بیشتری برای دمشق تأمین کند.

شهر ترحین در نزدیک خط تماس میان گروه های مسلح مخالف سوریه (وابسته به ترکیه) و نیروهای قسد است. این شهر از اصلی ترین مراکز تولید نفت خام در سوریه است که نفت آن در اختیار گروه های مخالف است و آنها با قاچاق این نفت کسب درآمد می کنند.

دیگر مراکز مهم تولید نفت در سوریه، ازجمله میدان نفتی رمیلان و میدان های گازی متعدد در حومه حسکه در اختیار نیروهای قسد است. پیش از این نیروها قراردادی برای استخراج و پالایش نفت با یک شرکت امریکایی امضا کردند.

«آزاد حسو»، کارشناس سیاسی نزدیک به نیروهای دموکراتیک سوریه، تأکید می کند که روسیه تلاش می کند که به منابع اقتصادی سوریه به خصوص نفت و گاز و کشاورزی و آب دست پیدا کند و نمی گذارد که گروه های اپوزیسیون از این منابع به نحوی که خلاف خواست مسکو باشد استفاده کنند.

به نظر «طه عبدالواحد»، کارشناس مسائل روسیه، مسکو در پی بستن راه بهره برداری این گروه ها از ثروت های طبیعی سوریه است. او می افزاید که این اقدام مسکو پیامی سیاسی به ترکیه هم دارد و مسکو از این راه می کوشد که ترکیه را به اجرای توافق نامه های پیشین درباره بازگشایی جاده بین المللی و دور کردن جبهة النصره از مناطق تحت کنترل نیروهای وابسته به ترکیه وادار کند.

نیروهای قسد بخشی از نفت و گاز استخراج شده در مناطق تحت کنترل خود را به مصرف می رسانند و بخش دیگری از آن را «صادر می کنند».

منابع آگاه می گویند که قسد سوخت صادراتی از منطقه را به سه طرف صادر می کند: دمشق، مخالفان سوریه، اقلیم کردستان عراق. واسطه ارسال این سوخت به دمشق شرکت «قاطرجی» و چند شرکت دیگر هستند که با نفتکش این نفت و گاز را منتقل می کنند و نفتکش های آنها در معرض حملات گاه و بیگاه داعش است.


( ۱۵ )

نظر شما :