قرارداد ایران و چین، اهرم فشار برای احیای برجام

آیا واقعا مذاکرات وارد مرحله جدیدی شده است؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۱۴۲۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا پرونده هسته ای
پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: قرارداد تهران و پکن اهرم فشاری برای مشخص شدن زودتر تکلیف برجام شده است و باید دید در این بازی که نقش میانجیگری آن را اروپایی ها بازی می کنند، شرایط به کدام سمت حرکت خواهد کرد. 
آیا واقعا مذاکرات وارد مرحله جدیدی شده است؟

نویسنده: پرستو بهرامی راد، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: تهران و واشنگتن از مرحله اینکه اول چه کسی به قرارداد برجام بازگردد، به مرحله فشار حداکثری برای احیای برجام رسیده اند. بحث توافقنامه همکاری جامع ایران و چین تقریباً همزمان با توافق برجام مطرح شده بود و امروز به نظر می رسد اهرم مناسبی برای حل بحران ایران با غرب نیز به حساب می آید. در واقع این قرارداد جدا از سرو صدای بسیاری که در داخل کشور ایجاد کرد، به نظر می رسد اهرم فشار مناسبی برای احیای برجام شده است.

یکی از بزرگترین مشکلات این روزهای کاخ سفید در حوزه سیاست خارجی، چین و رشد اقتصادی بی حد و حصر این کشور است. بر همین اساس پکن به کابوس دولت بایدن تبدیل شده است. بعد از توافقنامه ایران و چین نیز جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص گفت، مدت هاست درباره مشارکت ایران و چین نگران است. چنین واکنشی بی شک نگرانی از نفوذ بیشتر چین در خاورمیانه دارد و قطعاً در هفته های آتی شرایط برجام وارد فاز جدیدی می شود. 

شروع مذاکرات پرچالش

چند روز بعد از توافقنامه ایران و چین، صحبت از احیای برجام بار دیگر بالا گرفته است. نشست عادی کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ روز جمعه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و آخرین تحولات پیرامون برجام مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خبرها از این نشست نشان می دهد چالش جدی میان ایران و اروپا بوجود آمده است. بر همین اساس ادامه این نشست سه شنبه به صورت حضوری در وین برگزار می شود.  

در پی این خبر، پالس هایی از داخل ایران و آمریکا داده می شود که از توافقات جدی در هفته های آتی نشان دارد. رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران گفته که دولت این کشور آماده است تا تحریم های ناسازگار با توافق هسته ای را لغو کند. از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری تاکید کرده که از نظر آمریکا، گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران در وین به طور بالقوه‌ای سازنده است. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در کلاب هاوس در خصوص شکسته شدن بن بست مذاکرات ایران و آمریکا گفته نمی‌توانم جزئیات این موضوع را فاش کنم زیرا بیان آن هنوز زود است اما در مسیر گفت وگو هستیم و بن بست در حال برطرف شدن است. می توان تا هفته آینده با قطعیت بیشتری درباره این مسئله صحبت کرد اما در مجموع خوشبین هستم.

این سخنان نشان از حضور غیر مستقیم آمریکا در مذاکرات 4+1 دارد. بی شک باید منتظر خبرهای مهمی از وین باشیم که می تواند تعیین کننده نفس های به شماره افتاده برجام باشد. در واقع قرارداد تهران و پکن اهرم فشاری برای مشخص شدن زودتر تکلیف برجام شده است و باید دید در این بازی که نقش میانجیگری آن را اروپایی ها بازی می کنند، شرایط به کدام سمت حرکت خواهد کرد. 

کلید واژه ها: ایران و چین سند همکاری 25 ساله ایران و چین سند همکاری ایران و چین برجام احیای برجام ایران و امریکا ایران و اروپا مذاکرات برجام مذاکرات احیای برجام


( ۱۰ )

نظر شما :

تندیس ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۹
اما دکتر ظریف در مصاحبه با پایگاه خبری عصر اندیشه گفته نگاه به چین در قرارداد 25 ساله نگاه ابزاری نیست و دیپلماتهای چینی هم اینقدر کارکشته هستند که اینرا بفهمند. و ما هم در راتباط با غرب از قرارداد با چین استفاده ابزاری نمیکنیم زیرا اعتقاد به روابط چند وجهی با بلوک های قدرت چه در شرق و چه در غرب داریم . پس می بینیم نظرات کانون دیپلماسی نظام چقدر با نظرات این کارشناس محترم زاویه دارد .
ابراهیم قدیمی ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۱
قرارداد ایران وچین قراردادبین دوکشور مستقل در مورد همکاریهای بین ایران وچین در موارد مختلف بوده وهیچگونه ارتباطی با برجام که قرار دادی در مقوله دیگری است ندارد۔هم زمانی امضای این قرارداد و مذاکرات بازگشت امریکا به برجام کاملا اتفاقی است اساسا من نمی دانم چرا کشورهای ثالثی در پی اطلاع یابی از مفاد قرار داد با اعمال فشار داخلی وخارجی به انواع مختلف اند۔این کشورهای اروپائی چرا خود را صاحب اختیار در اطلاع یابی از تمام حرکتهای سیاسی واقتصادی واجتماعی وفرهنگی و۔۔۔۔کشورهای جهان سوم می دانند۔این فضولی های زیادتر از حق وحقوق متعارف بین المللی برای چیست؟ایا ایران اجازه دارد در مورد قرار دادهای اقتصادی وسیاسی ونظامی و۔۔۔ کشورهای اروپائی با دیگران در خواست اطلاعات از انها بکند۔من تصور میکنم ایران باید پاسخ دیگر کشورهارا در مورد اطلاع یابی از مفاد قرار اینگونه مانند کودکان بدهد۔فضول زا بردند جهنم گفت هیزمش تر است۔این فضولی ها به انها نیامده است۔ در مورد مردم روال کا ر دولت و نمایندگان مردم در مجلس در مورد امضا واجرای توافقات با کشورهای خارجی مشخص وتعیین شده است۔ چه موافقتهائی نیاز به مصوبات مجلس دارد و کدامین نیاز به مصوبه هیئت دولت وکدام نیازی نیست۔مگر دولت ها اطلاعات محرمانه ندارند۔دولت مطمئنا موافقتی را از نمایندگان مردم نمی تواند پنهان کند ودرصورت درخواست ریاست مجلس باید اطلاع رسانی کند۔اطلاع عمومی قراردادها بین دولتها ضروریتی فوری ندارد۔ ومطمئنا بر طبق قوانین مصوبه بایستی باشد۔