خوش بینی به معکوس شدن سیاست جنگ طلبانه ترامپ در خاورمیانه

بایدن به دنبال چیزی بیش از کاهش «عادی» نیرو در عربستان است؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۱۴۷۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
جو بایدن کاهش رد پای ارتش ایالات متحده در خاورمیانه را آغاز کرده است. یک ناو هواپیمابر، سیستم های نظارتی، و دست کم سه باتری ضد موشکی پاتریوت از منطقه خلیج فارس خارج شده اند و گفته می شود که این اقدامات بخشی از یک استراتژی کلی برای انتقال ظرفیت ارتش ایالات متحده از منطقه خلیج فارس به مکانی دیگر، ظاهرا برای مقابله با چین، بوده اند.
بایدن به دنبال چیزی بیش از کاهش «عادی» نیرو در عربستان است؟

نویسنده: آنل شلین

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن کاهش رد پای ارتش ایالات متحده در خاورمیانه را آغاز کرده است. یک ناو هواپیمابر، سیستم های نظارتی، و دست کم سه باتری ضد موشکی پاتریوت از منطقه خلیج فارس خارج شده اند و گفته می شود که این اقدامات بخشی از یک استراتژی کلی برای انتقال ظرفیت ارتش ایالات متحده از منطقه خلیج فارس به مکانی دیگر، ظاهرا برای مقابله با چین، بوده اند.

روسای جمهوری ایالات متحده از زمان جورج دابلیو. بوش همگی تمایل خود را به کاهش حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه ابراز کرده اند، اما هیچ کدام در این زمینه موفق نبودند و حتی بیشتر از نفر پیشین خود در منطقه درگیر شدند. حتی دونالد ترامپ که کل کارزار انتخاباتی او حول محور خاتمه دادن به «جنگ های ابدی» می چرخید و بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مذاکره کرد، در حالی کاخ سفید را ترک گفت که شمار نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نسبت به زمان ورودش، افزایش یافته بودند.

برخی از مفسران این اقدام بایدن را یک «روتین» تفسیر کرده اند: دِیو دِس روشه، استادیار در دانشگاه دفاع ملی و کارشناس امور نظامی خلیج فارس، در توئیتی توضیح داد که این حرکت منعکس کننده کاهش حضور نیروهایی در عربستان است که ترامپ پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین به تاسیسات نفتی عبقیق در سپتامبر 2019 افزایش داده بود. او در ادامه توصیه کرد: «زیاد در این مورد حساس نشوید.»

با این حال، ترامپ اولین رئیس جمهوری بود که در سال 2019 سربازان آمریکایی را برای اولین مرتبه از زمان حملات 11 سپتامبر، به عربستان سعودی وارد کرد. بایدن ممکن است تصمیم بگیرد به سیاستی برگردد که طبق آن، حضور نیروهای آمریکایی در سرزمین دو مکان مقدس مسلمانان یک اقدام تحریک آمیز غیرضروری است. اما این اقدام بایدن همچنین نشان دهنده ارزیابی مجدد سیاستی است که دولت بایدن 26 ژانویه، تنها 5 روز پس از آغاز کار خو، از آن خبر داده بود؛ پنتاگون آن زمان اعلام کرد که احتمالا شمار نیروهای آمریکایی را در پادشاهی افزایش خواهد داد. البته این رویکرد از همان ابتدا بیشتر شبیه به سیاست های ترجیح دولت ترامپ بود تا بایدن. به طور کلی، رویکرد ترامپ در منطقه اولویت دادن به جنگ طلبی علیه ایران و همچنین فروش سلاح بود.

در مقابل، اینطور به نظر می رسد که دولت بایدن سرانجام در صدد تغییر و شاید حتی معکوس کردن رویکرد ترامپ در قبال ایران برآمده است. خبرهای اخیر از شروع گفت و گوهای مقامات آمریکا و ایران با همتایان اروپایی، چینی و روسی درباره گام هایی که می شود در جهت ازسرگیری اجرای توافق هسته ای ایران برداشت از 6 آوریل در وین حکایت دارند.

این اخبار و همچنین کاهش ظرفیت نظامی ایالات متحده در عربستان سعودی و به طور کلی در منطقه بی شک برای رهبران خلیج فارس که از فروش اسلحه توسط ایالات متحده و تجاوزهای ترامپ علیه ایران استقبال می کنند، نگران کننده خواهد بود. روزنامه برجسته انگلیسی «نشنال» که در امارات متحده عربی منتشر می شود، بر این نکته تاکید داشت که این کاهش حضور نظامی ایالات متحده در حالی صورت می گیرد که عربستان سعودی با حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین فزاینده حوثی های یمن روبرو است. بایدن پیشتر عزم خود را در حمایت از تلاش های عربستان برای دفاع از خود در برابر حملات حوثی ها ابراز داشته، با این حال احتمالا موثرترین وسیله برای کاهش جنگ افروزی حوثی ها این است که عربستان به حمله نظامی خود علیه اهداف حوثی در یمن پایان دهد.

در کل، می توان اینطور گفت که بایدن سرانجام در صدد خارج کردن ایالات متحده از خاورمیانه برآمده است و بازیگران در منطقه باید تصمیمات خود را مبتنی بر تمایل به پذیرش هزینه های تجاوز بگیرند و نه بر مبنای هزینه هایی که ایالات متحده حاضر است برای اقدامات تجاوزگرانه آنها بپردازد. اگر روسای جمهوری پیشین ایالات متحده زودتر چنین رویکردی اتخاذ می کردند، احتمالا عربستان دیگر به شروع جنگی بدخواهانه در یمن که فاجعه انسانی به بار آورده تصمیم نمی گرفت که حالا مجبور باشد از خود در برابر حملات حوثی ها و نگرانی از حضور فزاینده ایرانی در مرزهای جنوبی محافظت کند.

منبع: ریسپانسیبل استیت کرفت / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: حضور نظامی آمریکا در عربستان جنگ یمن جنگ عربستان در یمن جنگ طلبی ترامپ نیروهای آمریکایی در خاورمیانه سیاست ترامپ در قبال ایران سیاست بایدن در خاورمیانه سیاست بایدن در قبال ایران


( ۸ )

نظر شما :

افخمی ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۸
بایدن یکی از پنج جنایتکار سه دهه اخیر در پی افکنی سیاست خارجی آمریکاست که افتخار معلمی کثافت های دیگری همانند مک کین را دارد.سخنرانی هایش در سنا که مسئولیت بخش خارجی را داشت وخواهان بمباران افغانستان وعراق بود ودیگر مقالاتش موجود است.برای شناخت بیشتر این شیطان نگاهی به مستندات abby martin برای هموطنان اصلاح طلبی که واقعا به این ابن ملجم دخیل بسته اند مفید است.البته نه برای آنانی که این اراذل را می شناسند و برای مصالحی حقیقت را بیان نکرده ودرپی اغوا مردم هستند.