سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

عربستان اراده گفت وگو داشته باشد استقبال می کنیم/با نردبان دروغ گاندو نمی توان به حقیقت رسید

۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۳ کد : ۲۰۰۱۴۷۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا پرونده هسته ای خاورمیانه
وی سپس به سوالات خبرنگاران پرداخت و درباره نشست فردای وین گفت: آنچه قرار است فردا اتفاق بیفتد هیچ فرقی با کمیسیون های ادواری مشترک ۴+۱ ندارد. قرار بود این سفر در اواخر اسفند برگزار شود اما به دلیل برخی مسائل از جمله تنظیم زمان برگزاری نشست تا فردا به تعویق افتاد. موضوع این نشست قرار است بحث تحریم های ظالمانه امریکا علیه ایران است. فردا معلوم خواهد شد که آیا ۴+۱ می تواند نظرات ایران را تامین کند یا خیر. 
عربستان اراده گفت وگو داشته باشد استقبال می کنیم/با نردبان دروغ گاندو نمی توان به حقیقت رسید

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نخستین جلسه سخنگویی خود در سال 1400 در باغ وزارت امور خارجه و در فضای باز به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در ابتدا گاه شماری از حدود سه هفته گذشته تا کنون ارائه داد. وی در گاه شمار خود به مراسم سفرای کشورهای عضو نوروز و نشست تهران اشاره کرد. همچنین به سفر وزیر امور خارجه به ترکیه و سپس سفر وزیر امور خارجه چین به تهران و امضای سندی راهبردی نیز اشاره کرد و گریزی نیز به سفر دکتر ظریف به تاجیکستان و دیدارهایی که در آنجا انجام شد زد. ایشان همچنین گفت در روز شنبه آقای ظریف دو تماس تلفنی با وزرای امور انگلیس و فرانسه در چارچوب برجام اشاره کرد. همچنین از سفر امروز دکتر ظریف به آسیای میانه که شامل ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان می شود خبر داد.

وی سپس به سوالات خبرنگاران پرداخت و در پاسخ به سوال خبرنگار دیپلماسی ایرانی گفت: موضوع همکاری در منطقه از اولویت های جمهوری اسلامی ایران بوده، اما عربستان از موانع اصلی در انجام این گفت وگوها بوده، اگر عربستان به این نتیجه برسد که باید وارد گفت وگوهای منطقه ای شود و با ایران مذاکره کند و اراده گفت وگو با ما را داشته باشد ما از آن استقبال می کنیم. اخیرا پیامی میان ایران و عربستان رد و بدل نشده اما در گذشته هم کویت و هم قطر پیام ها و پیشنهادهایی را در این زمینه ارائه کردند و ما هم پاسخ خود را به آنها دادیم. امیدواریم عربستانی ها تجدید نظر کنند و بپذیرند که وارد گفت وگوهای منطقه ای شوند. ما از گفت وگوهای منطقه ای همواره استقبال کرده ایم.

سخنگو.ی وزارت امور خارجه در سوال دیگر دیپلماسی ایرانی درباره سفر منطقه ای محمد جواد ظریف به آسیای میانه نیز گفت: آقای دکتر ظریف هفته پیش به تاحیکستان رفتند، امروز به چهار کشور دیگر آسیای مرکزی سفر کرده اند. ما با همه این کشورها موضوعات جدی دوجانبه داریم. ما در چارچوب 1+5 یا 5+2 مذاکرات و همکاری های خوبی داشته ایم. انتظار از این سفر هم دو جانبه است هم منطقه ای و فکر می کنیم نتایج و دستاوردهای خوبی داشته باشد. اگر کرونا نبود این سفر می بایست زودتر انجام می شد اما به واسطه پروتکل های کرونایی تا کنون به تعویق افتاد.

درباره نشست فردای وین گفت: آنچه قرار است فردا اتفاق بیفتد هیچ فرقی با کمیسیون های ادواری مشترک 4+1 ندارد. قرار بود این سفر در اواخر اسفند برگزار شود اما به دلیل برخی مسائل از جمله تنظیم زمان برگزاری نشست تا فردا به تعویق افتاد. موضوع این نشست قرار است بحث تحریم های ظالمانه امریکا علیه ایران است. فردا معلوم خواهد شد که آیا 4+1 می تواند نظرات ایران را تامین کند یا خیر. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: هیچ طرح گام به گامی نه مطرح بوده و نه ایران هم چنین تحریمی را پذیرفته است. آنچه مطرح است لغو همه تحریم های ایالات متحده است که منطق بسیار روشنی دارد. در کمیسیون روز جمعه این موضع ایران کاملا تبیین شد. ما بسیار استقبال می کنیم که ایالات متحده مسیر اشتباه گذشته را جبران کند و وارد مسیر جدیدی شود. ایران هیچ مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم با ایالات متحده ندارد مواضع ایران روشن است و راستی آزمایی لغو تحریم ها را ایران تعیین می کند که سازوکار آن و چگونگی انجام آن در حال مذاکره میان ایران با 4+1 است. اینکه 4+1 در کجا و چگونه با امریکا مذاکره می کند به خود آنها مربوط است. فردا کمیسیون برجام برگزار می شود که طبق روال همیشه برگزار خواهد شد. 1+4 از ایران خواسته است که روشن کند چگونه قرار است به تعهداتش به برجام عمل کند که هیئت ایرانی در نشست فردا در وین به این موضوع می پردازد.   

خطیب زاده سپس درباره سند همکاری ایران و چین و آیا اینکه مشابه چنین سنیدی قرار هست با کشورهای دیگر امضا شود نیز گفت: آنچه بین ایران و چین امضا شده در نتیجه گفت وگوهای چند سال گذشته بوده است. آنچه امضا شد تنها یک نقشه راه است و شامل هیچ عدد و رقم و اعطای اماکن و دادن انحصار به هیچ طرفی نمی شود. آیا مشابه چنین سندی با دیگر کشورها امضا خواهد شد باید بگویم که مشابه چنین سندهایی داشته ایم از جمله با روسیه. با هندوستان نیز مشابه آن داشتیم که نام بیانیه دهلی نو را بر خود دارد که در سال 2003 امضا شده است. البته این سند مهمی است و چارچوب همکاری های ما را با چین برای 25 سال آینده تعیین می کند. در آن هیچ قراردادی نیست.      

وی درباره سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران نیز گفت: ما انتظار داریم این سفر ضمن اینکه می تواند به ارتقای روابط کمک کند، نخست وزیر کره با دست پر به ایران بیاید و یک دستورالعمل روشن و عملی برای آزادسازی منابع مالی ایران در کره با خود بیاورد. روند آزادسازی منابع مالی بسیار کند پیش می رود و امیدواریم سفر نخست وزیر کره گشایشی در این زمینه ایجاد کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: موضوع کشتی کره ای یک موضوع کاملا متفاوت از روابط دوجانبه است. اگرچه طرف کره ای تقاضایی در این زمینه داشته است. ما نظرات خود را به طرف قضایی گفته ایم و قوه قضاییه با حسن نیت با این موضوع برخورد کرده است. کشتی کره ای آزاد نشده است. پروسه آن کاملا قضایی است و ما فقط می توانیم توصیه قضایی داشته باشیم و این مسئول قضایی است که در این زمینه تصمیم می گیرد.

وی درباره تقاضای عربستان برای حضور در نشست هسته ای برجام نیز گفت: موضوع عربستان سعودی نسبت به برجام کاملا شناخته شده است و می دانیم چقدر در مسیر مذاکرات سنگ اندازی کرد. ما متاسفیم که عربستان به جای عطف به مناسبات مستقیم و موثر منطقه ای همه نگاه و نظر خود به خارج از مرزهای منطقه ای است و برای تامین امنیت خود انتظار دارد که از خارج به آن کمک شود.  

وی سپس درباره سریال گاندو اشاره کرد و گفت: با نردبان دروغ نمی توان به بام حقیقت رسید. مادامی که این سریال یک سریال پلیسی تخیلی محسوب می شد باید آن را از باب هنری به آن نگریست اما وقتی که دست اندرکاران این سریال گفتند که بر اساس سند این سریال را ساخته اند من از آنها می خواهیم که اسناد خود را شفاف در اختیار قوه قضاییه قرار دهند. این سریال دون شان جمهوری اسلامی ایران است که علیه یکی از ارکان ارزشمند جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره فروش زمین ایران توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا گفت: ما در کشورهای مختلف دنیا از اروپا تا آفریقای جنوبی املاک بلااستفاده در اختیار داریم. وزارت امور خارجه حق دخل و تصرف در آنها را ندارد. یک روال قانونی در این زمینه وجود دارد که طبق طی شدن آن ایران می تواند برخی از این املاک را به فروش برساند.

 

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا نشست وین سند همکاری ایران و چین سند همکاری 25 ساله ایران و چین نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و عربستان سعودی سعید خطیب زاده


( ۲ )

نظر شما :

از تبریز ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۴
نامه جبهه اصلاحات ایران به «جو بایدن»: هرچه زودتر به برجام برگرد و..................... بعد بگویید چرا گاندو می سازید در واقع گاندو را این جماعت ساخته اند و آقای افشار به تصویر کشده است آنهم از صد یکیش با این همه مکافات و بگیر وببند