یادداشت اختصاصی

ترکیه از سوریه به اوکراین مزدور می فرستد

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۱۸۳۶ اروپا خاورمیانه انتخاب سردبیر
دیوید الحنان در یادداشتی اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس اطلاعاتی که روزنامه ANHA منتشر کرده، سازمان امنیت ملی ترکیه فعالیت های تازه ای را برای سربازگیری در ادلب سوریه و انتقال آنها به شرق اوکراین در آینده نزدیک در دستور کار قرار داده است. افسران ترکیه به مزدورانی که به اوکراین بروند تا ۴۰۰۰ دلار در عملیات فعال مسلحانه و ۱۵۰۰ دلار در وضعیت انتظار در پشت مناطق مرزی پیشنهاد داده اند. به گفته این منابع قرار است مرحله نخست اعزام این افراد مسلح به اوکراین در آینده نزدیک انجام شود و انتظار می رود به این ترتیب دست کم ۷ هزار نفر از مزدوران مستقر در سوریه توسط ترکیه به اوکراین منتقل شوند. مسئولیت این افراد گسترش و مبارزه در صورت لزوم در مرزهای اوکراین در صورت تهدید از سوی دیگر نیروهای مسلح شبه نظامی است. 
ترکیه از سوریه به اوکراین مزدور می فرستد

نویسنده: دیوید الحنان، کارشناس مسائل سیاسی

دیپلماسی ایرانی: شایعه ها درباره سفر رئیس جمهوری اوکراین به ترکیه همچنان ادامه دارد. اطلاعات جدید نشان می دهد که سازمان امنیت ترکیه فعالیت های تازه ای را در اوکراین آغاز کرده است. گفته می شود بلافاصله بعد از جلسه روسای جمهوری اوکراین و ترکیه در آنکارا، سازمان امنیت ملی ترکیه (MIT) توصیه ها و دستورات دقیقی را برای هرگونه کمک نظامی مورد نظر دولت فعلی اوکراین داده است. 

انتظار می رود در پی این اتفاق تنش ها در شرق اوکراین که هفتمین سال خود را در جنگ داخلی می گذراند، تشدید شود. 

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه ANHA منتشر کرده، سازمان امنیت ملی ترکیه فعالیت های تازه ای را برای سربازگیری در ادلب سوریه و انتقال آنها به شرق اوکراین در آینده نزدیک در دستور کار قرار داده است. افسران ترکیه به مزدورانی که به اوکراین بروند تا 4000 دلار در عملیات فعال مسلحانه و 1500 دلار در وضعیت انتظار در پشت مناطق مرزی پیشنهاد داده اند. به گفته این منابع قرار است مرحله نخست اعزام این افراد مسلح به اوکراین در آینده نزدیک انجام شود و انتظار می رود به این ترتیب دست کم 7 هزار نفر از مزدوران مستقر در سوریه توسط ترکیه به اوکراین منتقل شوند. مسئولیت این افراد گسترش و مبارزه در صورت لزوم در مرزهای اوکراین در صورت تهدید از سوی دیگر نیروهای مسلح شبه نظامی است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه انتظار دارد با این کار بتواند جاه طلبی های امپریالیستی خود را با هدف افزایش تاثیرگذاری ترکیه در اروپا و تقویت منافعش تامین کند. 

انتظار می رود اردوغان بر اساس این طرح و در مقابل ارسال نیروهای شبه نظامی مزدور به اوکراین بتواند توافقنامه ایجاد پایگاه دریایی ترکیه در خاک اوکراین یا چیزی شبیه به آن را امضا کند. احتمالا این موضوع در سفر رسمی اخیر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 

رئیس جمهوری اوکراین به حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی ترکیه با هدف بازگرداندن شبه جزیره کریمه از دست روس ها به خاک خود نیاز دارد، و برای رسیدن به این هدف چه بسا حتی امتیاز بهره برداری از این جزیره را به ترک ها واگذار کند. 

اگر کادر رهبری اوکراین دست کمک به سوی تروریست هایی نظیر داعش و القاعده سابق به واسطه سازمان امنیت ترکیه دراز کند، جامعه جهانی نسبت به آن بی تفاوت خواهد ماند و چشمان خود را به روی این واقعیت خواهد بست، به ویژه که از حل مسالمت آمیز این موضوع ناکام مانده است. 

در صورت وقوع چنین اتفاقی شورشی که در خاورمیانه وجود داشت به سراسر اروپا گسترش خواهد یافت و به این ترتیب تروریسم از خاورمیانه به شرق اروپا کوچ خواهد کرد و چه بسا تشکیل دولت اسلامی را این بار در شرق اروپا شاهد باشیم. 

کلید واژه ها: سوریه اوکراین ترکیه رجب طیب اردوغان جبهه النصره داعش القاعده ترکیه و اوکراین ترکیه و سوریه


( ۳۸ )

نظر شما :

شهرام ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۷
اردوغان میتواند منطقه ی دونباس رو از جدایی طلبان پاکسازی کند و در آنجا پایگاه نظامی ایجاد کند و اوکراین با این طریق به حاکمیت بر تمامیت ارضی خود دست می یابد منتها به شرطی که دست از حاکمیت بر کریمه دست بردارد تا اینجا روسیه به ترکیه میدان داری می دهد تا پای ناتو به اوکراین باز نشه و ترکیه هم این نقشو خوب بازی خواهد کرد به راحتی میتونه صاحب اوکراین هم بشه و ...
حمید ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۳
باز هم توهم زدن این تحلیلگران. یه روز میگن قره باغ یه روز میگن لیبی یه روز یمن حالا هم اوکراین.. عزیز من مگر به همین سادگی هست که تورکیه بخواد نیروهای ادلب رو ببره اوکراین.. این جنگ رسانه ی از طرف روسیه هست که بگه اوکراین داره با القاعده همکاری میکنه. خداوکیلی یخورده عقلتون رو جمع کنید
خسرو ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۵
نام این نوشته ، عملیات روانی است ولی سطح آن بسیار پایین و مبتدی و خنده دار است چون روابط روسیه با ترکیه برای هر دو کشور بقدری ارزشمند است که چنین چیزی امکان ندارد و اگر به فرض محال ترکیه بخواهد تروریستهای النصره را به اکراین بفرستد قطعا با هماهنگی روسیه و برای نابودی تروریستها خواهد بود در مورد کریمه احتمال باز پسگیری آن از روسیه محال است
مسعود ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۰
ترکیه شده گاراژ و ترانزیت تروریست در منطقه ،پول بده هر کجا می‌فرسته تروریست لیبی سوریه قره باغ ،کشمیر ،و حال اوکراین ،در ایران هم ستون پنجم مسول توجیه اقدامات و سیاست ارباب و سرور خود اردوغان هستند ،این بار هم قومیت ترک تاتار هدف آن امنیت مورد نظر اردوغان است ،مانند هدف امنیت تروریست‌های ترکمن سوری بهانه تجاوز به سوریه ،این غده سرطانی قومی نژادی و زبانی مذهبی باید سریع جراحی شود و گرنه تمام منطقه به خاطر حمایت از اقلیتها ترک به و حفظ نفوذ و سیاست عثمانی به آتش خواهد کشید
چنگیز اسکندر زاده ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۹
دیوید الحنان!؟!؟!؟ اسم اش مسیحی فامیلش عربی،لابد از ارمنیان سوریه یا لبنان میباشد،ویا اسم جعلی یک pkk یا دروزی، .... برادر من چرا میترسید بنام خودتان خبر ومقاله بنویسید،؟ شما دارید ادای روسها در جنگ قره باغ را تکرار میکنید،که با جعل اخبار وپرپاگاندای حضور جهادیون سوریه میخواستند،پای ایران را به جنگ قره باغ بکشند،واز اب گل الود ماهی بگیرند، حالا شما هم با جعل وانتشار چنین اخبار کذب،میخواهید روابط روسیه وترکیه را مخدوش وبهره برداری لازم را بکنید، روسیه شما را هم در قره باغ وهم در سوریه،وهم افغانستان،وهم قضیه ۵+۱ وموضوع تحریمها تنها گذاشت،وشما هم میخواهید به روسها یه دستی بزنید. با این کارها اعتبار لرزانتان را متزلزل تر میکنید. فکر میکنید چند نفر در دنیا به این خبر شما(پروپاگاندا) باور میکند، چرا اینهمه از ترکیه ومسلمانان کینه دارید، ایا بغیر از اسد دوستی دارید؟ چرا برای یک بار هم شده یک حرکت سالم وخیرخواهانه از خود به یادگار نمیزارید. ترکیه نیازی به تروریست ندارد، دیگه زمان تروریست بازی هم تمام شده الان یک پهباد کار هزاران تروریست را در ۵ دقیقه انجام میدهد، مثل جنگ ۴۴ روزه قره باغ که ۶۵۰۰ تروریست pkk را که در خدمت ارامنه بودند ،توسط بایراکدار ترکیه در عرض چند ساعت محو کردند. شما خیلی از قافله عقب مانده اید.
آرش ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۷
مقاله خوبی بود. البته لازم به یادآوری است که این کارهای پسمانده عثمانی چیز جدیدی نیست. روش همیشگی عثمانی ها بوده است. بخش اصلی سپاه عثمانی هم ینی چری نامیده میشدند. ینی چری از مزدوران غیر ترک سرزمین های مختلف بودند که برای غارت و آدمکشی سازماندهی شده بودند . و در غنائم و سرزمین های بدست آمده با سلاطین عثمانی شریک میشدند. این روش ریشه در تاریخ عثمانی دارد. اردوغان هم فقط روش پیشینیان خود را ادامه میدهد.
آتیلا ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۶
واقعا خجالت آور و تاسف باره که شماها نمی خواهیداز اتفاقات رویداده درس بگیرید و افسارتان را دادید دست یک گروه کوچک ارمنی و پ ک ک شدید زبان گویای آنها این اخبار زرد و بی منبع را این همه تکرار کردید طرف از اسمش هم معلومه چکاره است دیگه کسی به اینگونه خبرها توجه نمی کنه بجای القای دشمنی با همسایگان مسلمان و دوستی با کفار و تروریستها بیشتر به تبعات و عاقبت این کارها بیندیشید قبل از اینکه دیر شده باشد
ایران دوست ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۳
ترکها به کجا تروریست نفرستاده اند!؟ سوریه، عراق، لیبی، قره باغ، قبرس، چچن، و حالا اوکراین. بویند ترکیه در حال فرا گرفتن منطقه و دنیاست.
صبرالله ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۶
یاداشت اختصاصی از یک ارمنی دو رگه لبنانی!! ترکیه برای اوکراین جهادی سلفی سوریه ای میفرستد! برای جنگ با روسها؟ چقدر ناشیانه خودتان را لو میدهید، چقدر از ترکیه ومسلمانها دلخون هستید، برادر بشار اسد هم شما را تحویل نمیگیرد، افغانها هم،وبه قره باغ هم راه نمیدهند، در لبنان وفلسطین هم اسمی از شما نیست،چرا؟ چون صادق وخیر خواه کسی نیستید، خدا شما را هدایت کند.
در پاسخ به حمید و خسرو چنگیز آتیلا ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۷:۲۵
ترانزیت تروریست ترک از سوریه با اوکراین به سادگی است ،دیروز سراز لیبی حال قره باغ و قفقاز ،اینده هم سر از اوکراین و کشمیر ،در همین سایت مقاله ای از مزیت نیروهای شبه نظامی و نیابتی نوشته بودید ،ترکیه دنبال حمایت از باکو و اوکراین لیبی سوریه عراق بوسنی آلبانی و....نیست ،انها دنبال برپایی و گسترش امپراطوری عثمانی و ترکی خود هستند منافع آنها ایجاد میکند در تمام این کشورها پایگاه داشته باشند و نفوذ خود را تثبیت کند ، ارجاع به نقشه میثاق ملی ترکیه ۲۰۲۳،حال با ورود مستقیم و نظامیان یا با تروریست‌های ترک ،این جنگ رسانه ای نیست واقعیت میدانی و محض است ،اما خسرو جان چرا سطح آن پایین و مبتدی و خنده دار است ؟؟؟؟؟؟؟ میگویی ترکیه تروریست‌های ترک به اوکراین میفرستد برای جنگ با شهروندان روسیه ( بعد از رفراندوم و قبول تابعیت روسی )آن هم با هماهنگی روسیه ؟؟؟؟ آنهم برای نابودی کدام تروریستها؟؟؟؟؟؟ عملا شما مرز فهم و درک را جابه جا کردید!!!!! روابط تجاری ترکیه با چین نگاهی بینداز ،انگاه حمایت ترکیه از تجزیه طلبان و تروریست‌های ایغور ،هرچقدر روابط روسیه و ترکیه مهم باشد ، اما مانور داخلی و خارجی و تبلیغات خوبی برای ترکیه دارد و حکم لا پوشانی سیاستهای ضعیف اقتصادی و اجتماعی و....و بستن دهان مخالفان و منتقدان به حاکمیت دارد ،اما چنگیز اسکندر زاده نشد هر مقاله مخالف کشور قبله آمال ترکیه و اربابتان اردوغان نسبت بدهی به ارامنه و pkk ،پای ایران همان زمان ورود گلوله و پهباد انتحاری هاروپی در اصلاندوز باز شد و تمام تحرکات را یگانهای ارتش و سپاه رصد کردند و میکند،نه از ترکیه و نه از مسلمانان کینه داریم ،اما کارهای مسبوق سابقه ترکیه نمی توان چشم پوشی کرد الان همان ها در ادلب سوریه لیبی و قفقاز و حال در اوکراین و فردا هم در کشمیر و.....،کسی شما غیر اسد میشناسید که پشت به مقاومت و خنجر به آن نزده باشد ؟؟؟؟؟؟! با اینهمه فشار و کمکهای اقتصادی که غرب برای جدا کردن بشار از مقاومت و ایران داشت ،؟؟؟؟؟؟؟ حماس و اخوانی ها ناموس و شرافت خود را دادند ،اعراب هم شدند نوکر دربست غرب و اسراییل ،عراق و کردها دستی میزند ،یه پهباد برای رسیدن به هدف باید از دید رادار ،توپهای ضد هوایی ،و سامانه آشکار ساز و جنگال عبور کند ،اگر مشکل نرم افزاری و سخت افزاری پیش نیاید ،اما تکفیری‌ها ترکیه پهباد نیستند و خطرناک تر هستند، با جنگ یک طرفه باکو و ارمنستان که داری سامانه و پدافند نسل اول مقایسه نکنید،اما آتیلا چرا فکر میکنید مسلمانی فقط نماز یومیه و قرآن و روزه است؟؟؟؟؟ ،خوارج هم مسلمان بودند و نماز شب خوان ،مگر تکفیر و تجاوز و سرقت و ریختن خون انسانها و اسارت ناموس آنها با هر توجیه و القابی مجاز و مباح است ؟؟؟؟؟ صرفا به علت مخالفت با تفکرات و مسلمان نبودن ؟؟؟؟؟؟!تبعات و عاقبت این کارها یعنی بهانه دادن به غرب برای تجاوز و سلسله کشتار و ناآرامی به اسم دموکراسی و حقوق بشر
محمد تبریز ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۷
دروغ پردازی جریان مشکوک ایرانشهری دوباره شروع شد شما فعلا آن تروریستهای کذایی را که ادعا میکردید در قره باغ به نفع آزربایجان میجنگند را ثابت کنید بعد بروید سراغ پروژه جدید
زیتون ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۸
ترکیه کارش تمومه .....این همه ایجاد تنش و ماجراجوی از یک کشوری که در حال رشد اقتصادی و توسعه است بعیده .....مگر اینکه در داخل مشکل حادی داشته باشه.....ایران باید با فتح الله گولن روابط امنیتی برقرار کنه و از مشاوره اش استفاده کنه .....این کشتی طوفان زده هم بخودش آسیب میزنه هم به اطرافیانش ......
رضا ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۷
با عده ای آلرژی خود را به جریان ایرانشهری نشان داده اند ؟؟؟؟؟؟ مگر جریان ایرانشهری ضامن تثبیت و بقا ایران با تمام اقوام زبان نژاد و....نیست ؟؟؟؟؟؟ چرا جریانهای قومگرا و پان با این جریان مخالفت دارند ؟؟؟؟ چون ذات این جریان ایرانشهری واکسینه شدن ملت در برابر حوادث و نقشه ها قدرتهای فرا منطقه ای و همسایگان درنده است ، شما هم به علت گرایشات قومی خود مخالف این اصل هستید ،
سهیل ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۰
چند وقت پیش خود شما اینجا یه مقاله از آقای علیرضا علیزاده​​​​​​​، کارشناس مسائل قفقاز گذاشتید که نوشته بود با «نیروهای روسی از روز 44 جنگ به عنوان نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌باغ حضور قوی داشته و تاکنون هیچ سند رسمی و محکمه‌پسند مبنی بر حضور نیروهای خارجی در این را منطقه نتوانسته ارائه دهند» «این موضوع صرف یک اقدام عملیات روانی وسیع و گسترده برای توجیه شکست ارمنستان در مقابل آذربایجان، نامشروع‌سازی حمایت ترکیه از آذربایجان و همچنین ابزاری برای اعمال فشار بر جمهوری آذربایجان برای گرفتن امتیاز است». از اهداف زدن چنین اتهامی به جمهوری آذربایجان «از کانون توجه خارج کردن حضور (گروه تروریستی) پ.ک.ک توسط ارامنه است «شواهد و قرائن موجود نشانگر حضور صدها نفر از جنگجویان و نیروهای پ.ک.ک و همچنین ارامنه افراطی از کشورهای سوریه، لبنان و حتی اروپا در جنگ دوم قره‌باغ در صف نیروهای نظامی ارمنی بوده است. دستگاه تبلیغی ارمنستان برای خنثی‌سازی اثرات روانی این حضور دست به چنین اقدامی زده حالا نوبت اوکراین شد ؟؟؟
کرد ایرانی ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۲
خطاب به چنگیز الحق و الانصاف که نامت برازنده نوشته ها و افکارت می باشد !!! مگه پ ک ک چند هزار نفر نیرو داره که فقط 6500 نفرش رو در عرض فقط چند ساعت توسط پهپادهای بیرقدار ترکیه نابود شدن ؟!!! اغراق و چاخان تا این حد !!! برو خدا شفات بده !
کرد ایرانی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۱
در جواب سهیل چرا شما پانترکها از رو نمی رید؟ پ ک ک در جنگ قره باغ حضور داشت ؟!!! یه نگاه به نقشه جغرافیا بنداز بعدش حرف بزن . معلومه که جغرافیات حسابی ضعیفه و کلا تجدیدی !!!
به حمید ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۱۰
همه تحلیلگران توهم میزنن جز پانترکهایی مثل تو؟! آیا ترکیه از جبهه النصره که سر نوجوان فلسطینی مقیم سوریه رو برید و یکی از تروریستهاش قلب سرباز سوری رو جلوی دوربین تلویزیونی خورد حمایت نمیکنه ؟ آیا ترکیه از مرسی و اخوان المسلمین در مصر حمایت نکرد ؟ آیا در لیبی بخاطر دشمنی با سیسی وارد نشد ؟ آیا ترکیه متحد قطر نیست که قطر از حامیان اصلی طالبان در افغانستانه ؟ آیا ترکیه به عراق و سوریه بارها حمله موشکی نکرده و از میلش برای بمباران ایران نگفته ؟