امکانات هسته‌ای‌مان را نمایش ندهیم

انفجار نطنز پیامد میل به خودنمایی

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۱۹۳۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: نگارنده قبلاً به احتمال خیلی ضعیف تصور می کردم شاید انتشار این حجم تعجب برانگیز از جزئی ترین اطلاعات صنعت اتمی ایران یک استراتژی حساب شده و با برنامه برای فریب دشمنان و رقبا باشد، اما ضربات پیاپی اسرائیل به این صنعت نشان می‌دهد که هیچ برنامه حساب شده و پیچیده ای پشت این انتشار گسترده اطلاعات فوق سری نیست، مگر ارضای نیاز شدید دیده شدن به هر قیمت، که نتیجه طبیعی آن لو رفتن بخش زیادی اطلاعات فوق سری است. 
انفجار نطنز  پیامد میل به خودنمایی

نویسنده: غلامرضا مصدق، استاد دانشگاه و مدیرکل و رئیس سابق سازمان صنایع و معادن استان لرستان 

دیپلماسی ایرانی: نگارنده ساعت‌ها به دنبال پیدا کردن عکس هایی از تاسیسات اتمی دیگر کشورها ، گوگل را زیر و رو کرده اما چیز دندان گیری بدست نیامد. مثلاً تنها عکس از تاسیسات اتمی دیمونای اسرائیل، عکسی است که از فاصله بسیار دور گنبد تاسیسات را نشان می‌دهد. اما با یک سرچ کوتاه در گوگل می توانید صدها عکس و ساعت‌ها فیلم از تاسیسات اتمی ایران پیدا کنید .

با این حجم از اطلاعات تصویری و کلامی که مسئولین محترم ما گشاده دستانه از صنعت انرژی اتمی ایران در دسترس جهانیان قرار می‌دهند، یا نیاز دشمنان و رقبای ایران به این اطلاعات را کاملاً برآورده می‌کنند و یا اگر اطلاعات منتشر شده کفایت نکند، حداقل اطلاعات پایه ای را بدون هیچ هزینه و ریسکی برای آنها فراهم می کنند.

بهه عنوان مثال، در مستند "استاکس نت" ( ویروس کامپیوتری ساخت مشترک اسرائیل و آمریکا که منجر به آسیب زدن به بخشی از سانتریفیوژهای ایران شد) یکی از سازندگان ویروس روی عکسی در بازدید احمدی نژاد از سالن سانتریفیوژها نشان می داد که چطور با وجود اینکه عکس از پشت مانیتور کنترل سانتریفیوژها گرفته شده بود بوسیله انعکاس تصویر مانیتور در شیشه پنجره روبه روی مانیتور، آنها به راحتی متوجه آرایش سری ۶۴تائی سانتریفیوژها شده بودند، اطلاعاتی حیاتی برای ساخت ویروس که می بایست با خون دل آن را به دست بیاورند و یا در سکانسی دیگر نشان می داد که چطور با استفاده از عکس های دیگر دانشمندان هسته ای را مثل آب خوردن برای برنامه ترور آنها شناسایی کرده اند!

نگارنده قبلاً به احتمال خیلی ضعیف تصور می کردم شاید انتشار این حجم تعجب برانگیز از جزئی ترین اطلاعات صنعت اتمی ایران یک استراتژی حساب شده و با برنامه برای فریب دشمنان و رقبا باشد، اما ضربات پیاپی اسرائیل به این صنعت نشان می‌دهد که هیچ برنامه حساب شده و پیچیده ای پشت این انتشار گسترده اطلاعات فوق سری نیست، مگر ارضای نیاز شدید دیده شدن به هر قیمت، که نتیجه طبیعی آن لو رفتن بخش زیادی اطلاعات فوق سری است. 

کدام کشور اتمی دنیا چنین بی محابا و گشاده دستانه سری ترین اطلاعات خود را انتشار عمومی می‌دهد؟ اسرائیل که صنعت هسته‌ای خود را از سال ۱۹۵۸ بنیان گذاشته طی و نه تنها غنی سازی گسترده اورانیوم بلکه به اعتراف همه سرویس های اطلاعاتی مهم دنیا حداقل بین ۷۰ الی ۲۵۰ کلاهک اتمی آماده شلیک دارد، ولی تا بحال در ۶۲ سال گذشته هیچ مقام مسئولی در این کشور حتی وجود تاسیسات هسته ای صلح آمیز را هم نپذیرفته چه رسد به وجود سلاح هسته ای را. چرا هند و پاکستان دو رقیب تشنه به خون هم متقابلاً دست به خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای همدیگر نمی زنند، نمی خواهند یا اینکه چنان دسترسی به آنها سخت است که نمی توانند؟ به عقل مسئولان کشورهای اتمی نرسیده که برای نشان دادن توانایی های کشور خود جزئی ترین اطلاعات هسته ای خود را روزانه و لحظه به لحظه در رادیو و تلویزیون نشان بدهند؟ چرا مثل ما هر ساله جشن هسته ای برگزار نمی کنند؟ گروه سرود با قرار گرفتن بین سانتریفیوژها سرود هسته ای نمی خوانند؟ آیا باید با این فرض ساده که بعضی از بازرسین سازمان بین المللی انرژی اتمی جاسوس آمریکا و اسرائیل هستند و چه بخواهیم و نخواهیم اطلاعات ما توسط این جاسوسان لو می‌رود، نباید از اطلاعات فوق سری اتمی کشور حفاظت کنیم؟

قطعاً آسیب پذیری صنعت هسته ای ایران صرفاً ناشی از مشکل ارضای نیاز دیده شدن که منجر به آسان گیری در حفاظت اطلاعات می‌شود نیست، اما بی تردید این عامل یکی از عوامل مهم آسیب پذیری این صنعت است که اگر فکری اساسی برای ترک این عادت پرهزینه نشود، باید منتظر ضربات مهلک تر بود!

انگار سعدی شیرازی هشت قرن پیش حال امروز ما را خطاب قرار داده و گفته است:

به اندازه ی بود باید نمود         خجالت نبرد آنکه ننمود و بود !

ای کاش مسئولان و نظام حکمرانی ما در تدوین استراتژی تبلیغاتی و اطلاع رسانی (دست کم در حوزه های حساسی مانند صنعت هسته ای و موشکی) پند حکیمانه سعدی را سرمشق خود قرار می دادند !

کلید واژه ها: خرابکاری نطنز خرابکاری در نطنز تاسیسات هسته ای ایران ایران و اسرائیل اسرائیل اسرائیل و نطنز غلامرضا مصدق


( ۲۶ )

نظر شما :

محمد ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰
سلام جانا سخن از دل خون ما میگویی
ابراهیم قدیمی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۷
چه گویم که ناگفتنم بهتر است۔بی نظمی وخود محوری در همه چیز۔ از روزبعد از انقلاب که باحضورهمه نیروها بظاهر پیوسته در خیابانها ودر باطن ناپیوسته شکل گرفت۔۔در گفتار وکردار۔گفتار به میل گروهی خود وکردار به میل گروهی خود۔این خودها جمع نشدند که ما شوند۔لازمه پیشرفت تجمع نیروها وامکانات است۔ما همواره متفرق یک شکل بوده ایم۔هیچ کس سعی در پیوستگی نکرد۔ از دولت مرحوم بازرگان تا امروز۔همه من بودند ما نشدند۔
سعید ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۱
وقتی آژانس با دوربین سالن های تولید را تحت نظر دارد و کارشناسان (جاسوسان) مدام بازدید می کنند چه چیزی را ما مخفی کنیم ؟
احمدی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۹
چقدر سنجیده و دقیق! درود بر شما.
علی یاراحمدی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۳
این نوع کارها ذاتی ونسبی است،بعضی ملتها دوستی ودشمنیش را محافظه کارانه مدیریت میکند،وهمچنین داشته ها ونداشته ها،ارزوها وامالها، ولی ما از زمان حکیم فردوسی ،فردوس مکان ، به رجز خوانی ودعوت به دشمنی،ومسیر حرکت وتیر وکمان ارش،ورخش رستم، ومعرفی سیمین تنان،رویین تنان عادت کرده ایم، حتی بعضی زنانمان جواهرات اجارهای را برای چشم زخم رقبا،وجلب توجه رهگز ان به نمایش میگذارند،... لذا زیاد جای تعجب نیست،چون یک اپیدمی رایج در بین ماها از اعصار کهن است. طرف خانه زندگیش را حراج میکند تا یک شاسی بلند سوار شود ودلی از عزا در اورد،ورقیبان را منکوب. دولتمردان هم خارج از این قاعده نیستند،بلاخره باید در مقابل طرف عرض اندام کنند،وچشم زخمی بر دشمنان وارد کنند، ولی غافل از اینکه خیلی از کشورها بی سروصدا ره صد ساله رفتند،وشاید انچه را که ما به نمایش میگذاریم انها خیلی وقت پیش هم داشته ولی معلوم نکرده اند.
یک ایرانی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۵
با تشکر از اطلاعات خوب تان اما شاید بحث خودنمائی و خوداظهاری زیاد مطرح نیست بلکه مسئله فراتر از جریان هسته ای است در بحث به اصطلاح خرابکاری هم با توجه به فوق امنیتی بودن محل ، هر چقدر هم بگویند باز قابل توجیه نیست و غیر قابل قبول هست که دشمن بیرونی به راحتی هر وقت خواست مذاکرات را به اصطلاح تحت الشعاع قرار دهد و این مکان حتی امکان نفوذ و غیره هم برایش منتفی است اما چرا فراتر از بحث هسته ای است . چون برای دشمن در این زمان فقط اصالت تحریم و فشار حداکثری می تواند باشد و نه موضوعیت هسته ای . سال پیش وقتی تحریم به اوج خود رسید و کرونا محاسبات بودجه غیر واقعی را به هم ریخت دولت با افزایش بی رویه دلار و آینده فروشی بی سابقه و همچنین بحث بورس ، خلاصه به نحوی جیب مردم بیچاره را خالی و کسری بودجه را جبران کرد امسال که نمی تواند از منبع درامدی بورس و غیره همان کلاه را سر مردم بگذارد و برای انتخابات نمی تواند دلاری افزایش دهد و اتفاقا بودجه شدیدا انبساطی هست و به نوعی دولت ایران در آخرین حالتی قرار دارد که خیلی راحت اشتباه محاسباتی انجام می دهد چه لزومی دارد که از نو برای آمدن امریکا به برجامی که با 5 عضو دیگر برقرار بود مذاکره و پیشنویسی و فلان راه بیندازیم و چرا در این موقعیتی که مردم از حاکمیت و آینده کاملا نا امیدند حتی طبقه اصولگرا . دشمن بخواهد ورق را به ضرر خود برگرداند وقتی که با خزانه خالی آن برجام نوشته شده حتما با این بحران برجام پلاس وضعش روشنتر معلوم هست ظاهرا با تخریب و توقف ادامه غنی سازی مذاکره کنندگان به بایدن تضمین هایی داده اند که بتوانند کانالهای امیدی برای نتایج انتخابات باز کنند خلاصه کلام من که توجیه خرابکاری را هرگز قبول نخواهم کرد
محمد ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۱
جاسوس_بازرسان آژانس اتمی صفر تا صد اطلاعات مراکز هسته ای ما رو به لطف برجام آنلاین مخابره می کردن و صد البته هیچ تصویری توسط ایران از جزئیات لازم برای همچین عملیاتی منتشر نشده.
فرشاد ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۶
واقعا متن عالی و بی نظیری بود بهمراه بهترین و واقعی ترین تحلیل
سامان ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۸
آمریکا با ماهواره و پهباد پلاک ماشین پارک شده تو خیابون رو می تونه بخونه بعد نویسنده محترم خیال می کنه اونا نشستن تو گوگل دارن تاسیسات اتمی رو جستجو می کنن.
اکبر ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۴
آقای مصدق گویا شما در ایران ندگی نمیکنید، دولت فخیمه آقای روحانی کلیه اطلاعات سری هسته ای را در برجام بصورت توصیفی در اختیاردشمن قرار دادند در ضمن جاسوسان اسراییلی در قالب بازرسان آژانس به همه اطلاعات هسته‌ای بصورت روزانه دسترسی دارند