پاریس روابط خود با جناح های کرد را بهبود می بخشد

اعمال نفوذ فرانسه در شمال سوریه با هدف ضربه به ترکیه

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۲۳۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
غالباً، اقدامات فرانسه در جریان اتفاقات سوریه به عنوان تلاشی برای دفاع از حق داشتن یک حوزه نفوذ تاریخی در منطقه خاورمیانه تفسیر می شود. با این حال، این تلاش ها همچنین برای ایجاد توازن با سایر بازیگران بین المللی، از جمله ترکیه است.
اعمال نفوذ فرانسه در شمال سوریه با هدف ضربه به ترکیه

نویسنده: ایگور سوبوتین 

دیپلماسی ایرانی: فرانسه قصد دارد نقش خود در سوریه را افزایش دهد. اداره مناطق شمال شرقی جمهوری عربی (سوریه) که عمدتاً تحت کنترل تشکیلات کُرد است، در حال آماده کردن هیئتی برای سفر به پاریس است. فعال شدن فرانسوی ها را می توان نه تنها تلاشی برای رسمیت بخشیدن به حوزه نفوذ خود، بلکه میل به مخالفت با ترکیه هم دانست.

در ماه آوریل، نمایندگان فرانسه دو بار از شمال شرقی سوریه بازدید کردند. به گفته نشریه المانیتور در واشنگتن، در نیمه اول ماه، یکی از نمایندگان جمهوری پنجم (فرانسه) از مناطق تحت کنترل شورشیان دیدن کرده و با رهبران عرب و کرد گفت وگو کرده است. این گزارش همچنین می افزاید که از مقامات محلی در این دیدار دعوت شده تا برای ملاقات با رئیس جمهور امانوئل مکرون در کاخ الیزه به فرانسه سفر کنند. چند هفته پیش هم یک هیئت رسمی وزارت امور خارجه فرانسه از شمال شرقی سوریه بازدید کرده که به گفته سایت های خبری مخالفان سوری در حال کار روی جزئیات سفر سیاستمداران محلی به فرانسه است. هنوز اطلاعاتی در مورد زمان این سفر وجود ندارد. ترکیب هیئتی که ممکن است به پاریس برود هم تا اینجا مشخص نشده است. یک منبع ناشناس به نقل از المانیتور می گوید «از جمله کسانی که دعوت فرانسه را دریافت کرده اند، حزب اتحاد دموکراتیک (سوریه) و شورای ملی کرد بوده اند و اختلافاتی بر سر ترکیب هیئت ملاقاتی با ماکرون بین دو گروه سیاسی بزرگ کرد به وجود آمده است» چرا که جناح های مختلف کردهای سوریه خواستار حق نمایندگی برابر در مذاکرات هستند.

فرانسه یکی از اصلی ترین حامیان ایجاد نیروهای دموکراتیک سوریه بود که ائتلافی چند ملیتی است با ترکیبی که اکثریت قریب به اتفاق آن را شبه نظامیان کرد تشکیل می دهند. پس از آن که آمریکا به طور فعالانه به مقابله با هسته اصلی «داعش» در سوریه پرداخت، نیروهای دموکراتیک تبدیل به ستون اصلی آنها «در سطح زمین» شدند. همچنین باید گفت که نیروهای کرد ارتباط با ایالات متحده را در اولویت قرار دادند اما پس از اعلام پایان رسمی جنگ علیه «خلافت خودخوانده داعش»، ارتباط این نیروها با آمریکا تضعیف شد.

در همین زمینه، می توان ادعا کرد که موضع فرانسه منسجم تر به نظر می آید و در برخی مواقع، پاریس به ساختارهای غیر دولتی در شمال شرقی سوریه کمک ارسال می کرد. در سال ۲۰۱۹، رسانه های رسمی ترکیه اطلاعاتی را در مورد حضور نیروهای فرانسوی در استان های دیرالزور، حسکه و رقه منتشر کردند. در همین راستا، پاریس یکی از مخالفان آشکار طرح دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از جمهوری عربی سوریه بود. همچنین، طرف فرانسوی تلاش های جداگانه ای برای غلبه بر جناح گرایی در میان کردها انجام داد.

فعالیت مجدد پاریس پیرامون انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری عربی هم به چشم می خورد که قرار است در تاریخ ۲۶ مه برگزار شود. به گفته روزنامه سعودی الشرق الاوسط ، فرانسه برای دستیابی به محکومیت همگانی انتخابات ریاست جمهوری سوریه، یک کارزار تمام عیار را شروع کرده است تا بگوید که انتخابات فقط فرصتی را برای «حفظ» قدرت در دستان بشار اسد فراهم می آورد. وزیر امور حارجه فرانسه، ژان ایو لودریان می گوید که «انتخابات ریاست جمهوری امسال که در سوریه برنامه ریزی شده است، آزاد و قانونی نخواهد بود و آنها نباید از این انتخابات به عنوان ابزاری برای دور زدن راه حل سیاسی استفاده کنند.»

غالباً، اقدامات فرانسه در جریان اتفاقات سوریه به عنوان تلاشی برای دفاع از حق داشتن یک حوزه نفوذ تاریخی در منطقه خاورمیانه تفسیر می شود. با این حال، این تلاش ها همچنین برای ایجاد توازن با سایر بازیگران بین المللی، از جمله ترکیه است. کریل سمیونوف، کارشناس شورای امور بین الملل روسیه در گفت وگو با روزنامه نیزاویسیمایا گازتا می گوید که جهت گیری خاص علیه ترکیه در اقدامات دولت فرانسه نه تنها برای کمک به شورای ملی کرد، بلکه با هدف «جداسازی» آنها از همکاری ها با ترکیه است. به گفته این تحلیلگر، در مجموع باید گفت که این سیاست ها برای افزایش نقش فرانسه در سوریه است و این کشور برای تحقق چنین هدفی هیچ گزینه دیگری به جز استفاده از نیروهای کرد را ندارد. سمیونوف صحبت های خود را با ذکر این نکته به پایان می رساند که «در اینجا فرانسه مطابق فعالیت های واشنگتن عمل می کند.»

منبع: نیزاویسیمایا گازتا / ترجمه: علی مفتح

کلید واژه ها: سوریه ترکیه کردهای سوریه روسیه فرانسه فرانسه و سوریه فرانسه و ترکیه سوریه و ترکیه امریکا و سوریه


( ۲۶ )

نظر شما :

ایرانی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۵
کشور فرانسه همیشه با سیاست های خود عامل بی ثباتی در شاخ افریقا و خاورمیانه بوده و این بار هم کردها در سوریه و عراق اسباب بازی غربی ها برای ایجاد مشکل برای سوری ها و ایرانی و عراقی و ترکیه شده اند و بازوی غرب برای ایجاد مشکل در منطقه هستند به نظرم باید کشورهای منطقه به همکاری هم برای از بین بردن این مشکل یعنی تروریسم کردی تلاش کنند برای اینکار بهتره وضعیت زندگی در مناطق کرد نشین بهتر بشه تا غربی ها بتوانند با این بهانه کردها را به شورش و تروریست تشویق کنند .
علمدار ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۷
تقریبا یک هفته پیش بایدون قتل عام دروغین ارامنه را برسمیت شناخت، دقیقا ۱۰۶ سال پیش هم غربیان همین بازی که امروز با اکراد میکنند،با ارمنیان اجرا میکردند، چرا باید فرانسه به تقسیم سوریه صرفا به جهت ضربه زدن به ترکیه وارد میدان شود، ایا دوباره میخواهند سناریو ارامنه را در جنگ جهانی اول با ایفاگری اکراد بازی کنند، تاریخ حضور اکراد در سوریه به اعلام جمهوریت در ترکیه بر میگردد(۱۹۲۳) که چون اهالی اکثرا ترکمن شمال سوریه نمیخواستند در سوریه تحت حاکمیت فرانسه مسیحی زندگی کنند،لذا از مرز به طرف ترکیه منتقل شدند،ولی تمام خانه وکاشانه،سرزمین،شهر،روستاهایشان توسط اکرا د عراقی تصرف واشغال شد،که از ان تاریخ تا به امروز نه مورد موافقت فرانسویان ونه رژیم های بعدی (سلطنتی،بعثی،حافظ اسد وبشار ) واقع نگردید وهنوز هم اکراد به صورت غیر قانونی شمال سوریه را اشغال کرده اند ،چنانکه رژیم بشار اسد انها را برسمیت نمیشناسد وشناسنامه هم برایشان نداده، ولی دسیسه غربیان مسیحی را ببینید که سوریه را عملا تقسیم وبهترین سرزمینهای حاصلخیز ونفت خیزش را در اختیا گروهکهای تروریستی پ.ک.ک. قرار داده وحالا هم در صدد برسمیت شناختنش هستند، وفردا هم اگر اسد این تروریستها را بیرون کنند خواهند گفت اسد اکراد را قتل عام کرده!
علی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۸
تاریخ سیاه استعمار و نسل کشی فرانسه در آفریقا بر همگان عیان است فرانسه دشمن درجه یک مسلمانان است حالا چه ترکیه باشد چه ایران چه کردها . نباید گول بدترین کشور غرب را خورد و جاپایی برای این جانیان باز کرد .
ایران همیشه جاوید است. ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰
به محض اینکه تو این سایت یه نوشته درباره ترکیه نوشته میشه این چند نفر هارای هارای کنان میشتابند و با نوشته های سرتاپا دروغ و مایه خنده و طنز که کمترین نشانی از دانش و آگاهی در اونها نیست این صفحه رو سیاه میکنند و با کد و رمز "حمله به کردها و ارمنیها" شروع به نفرت پراکنی و دروغ پردازی برای اتراک !!! میکنن . یه چیز هم تازگیها یادگرفتن از نامهای غلط انداز و گمراه کننده(البته فقط خودشون متوجه نمیشن !!!!) استفاده میکنن .
شهرام در جواب علمدار ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۸
اون وقت اکراد اینجوری اومدن و سرزمین ها رو اشغال کردن هیچ کس هیچی نگفت؟ چرا رسانه ها چیزی نگفتن؟ بعدشم این همه اکراد از کجااومدن؟ اینها قبلا سرزمینی چیزی نداشتن؟ یا از لانه موریانه ها در اومدن؟ هههههه. عجب سرتو کلاه گذاشتی...... ملی گرایی هیلتر به پایان رسبده است... دنیا دنیای تعامل و همزیستی مسالمت امیز بدون توجه به ملیت و قومیت و مذهب هست... امپراطوری عثمانی گویا باز جنگ جهانی اول درس نگرفته
فرهاد ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۶
کردها حداقل هزار سال قبل از ترکها واعراب در جغرافیایی بسیار بزرگتر از کردستان در چهار کشور کنونی زندگی میکردن و بعد از اینها هم زندگی خواهند کرد. پس مراقب حرف زدنتون باشید که دارید در مورد صاحب خونه اصلی حرف میزنید که بر خلاف ادعاهاتون به علت زد و بند عثمانی با قدرتها که اتفاقا یکی شون همین فرانسه بود الان از خیلی از حقوق اولیه محروم هستن. ترور و قاچاقی که هم ترکها و اعراب در خاورمیانه میکنن با هیچ گروهی قابل مقایسه نیست. پس پاتون رو اندازه گلیمتون دراز کنید و درست صحبت کنید. قرن حاضر قرن این چرندیات نژادی نیست.
محمود ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۸
آقای علمدار اولا گویش کردهای سوریه کرمانجی است با گویش کردهای عراق که بیشتر آنها با گویش سورانی صحبت می کنند فرق دارد. ثانیا ترکمن های عراق و سوریه از سربازان ترک عثمانی بوده اند که به مرور زمان به آن مناطق فرستاده شده اند، پس ادعای شما که می فرمایید کردها وارد سرزمینهای ترکمن ها شده کاملا غلط است. در کل این شما ها هستند که از اونور آسیا وارد خاور میانه شده اید و تمام ساکنین بومی منطقه را به صورت فیزیکی یا فرهنگی از بین برده اید و حالا هم ادعا دارد از روز اول همه دنیا ترک بودند و بس. بعدشم همین آذربایجان تا چند قرن پیش به زبان آذری باستان که شاخه ای از زبان های آریایی هست صحبت می کردند (کافیه برین کتابهای کسروی رو بخونین) پس به دیگران تهمت نزنید و سعی کنید در مورد ریشه خودتون تحقیق کنید شاید اون موقع تونستید به اصل خود (نژاد آریا) برگردین. شما هایی که عاشق ترکهای ترکیه هستند بدونید یه کارشناس ترک تو یه برنامه های کشور ترکیه میگه تنها 7 درصد از ژنهای مردم ساکن ترکیه از نژاد ترک هستش و بقیه از نژادهای یونانی، ارمنی و ... هستش. پس لطفا شماها کاسه داغ تر از آش نشین.
به محمود و بقیه پانکردها ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۲
کردها اصالتا از اهالی و کولی های هندوستان هستند که اگر کمی اهل سواد و مطالعه بودید اکثر نامهای طوایف کردی الان مناطقی و قبایلی در هند هستند و از لحاظ زبان و لباس و و گویش شبیه اونها تاریخ آمدن این کولی‌ها طبق شاهنامه فردوسی به زمان بهرام گور ساسانی باز میگردد که بعدها انها را برا مقابله با رومیان در شمال عراق نزدیک همان تیسفون قرار دادند (کاری که نادر جهت مقابله با افغانها و ازبکان در مرز خراسان با کوچاندن اکراد به خراسان کرد )اگر تاریخ را بخونید تا زمان سلجوقیان حتی نامی بنام کردستان نیست حتی در تاریخ تازمان مغولان و جنگهایی صلیبی نامی از انها نیست و سپس به مدد لطف ترکان بعد از جنگ ملازگرد پایشان به اناتولی و شام باز شد و حالا ادعای خاک میکنند چنانکه در اذربایجان غربی بعد تشکیل ترکیه و عراق و مهاجرت صدها هزار نفریشون به ایران و حتی بعد جنگ تحمیلی اسکان چند صد هزار نفری اکراد عراقی حالاادعای سرزمین آذربایجان را نیز میکنند ولی زهی خیال باطل
ایرانی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۰:۴۳
بسیار استفاده بردیم ممنون
در جواب شهرام ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۲
تا جنگ جهانی اول اکثر کردها به صورت ایلاتی زندکی میکردند مثل لرها وبختیاریها ولی بعد اون به خاطر تخته قاپوشدن قبایل کرد شروع به ساکن شدن در شهرها اکثرا خالی از سکنه تورکمن سوریه مثل قامیشلی و حسکه سوریه یا در حاشیه شهرهای ترک زبان اذربایجان مثل خانا(پیرانشهر به نام قبیله پیران کرد) و سویوق بولاق(نهاباد بعدی)سولدوز(نقده فعلی)شدند و با کوچ و زاد و ولد و نا امنی و فراری دادن بومی ها اکثریت شهر را گرفتند بله اینها از زیر زمین درنیامده اند
رضا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۲
بعضی ها کردها را ایلاتی میداند در حالیکه ترکها و ترکمنها هم ایلاتی بودند ،بعضی ها از اسم و اسامی ایلها و.....نوع پوشش و.....آنها را به هندوستان تقلیل دادند ،اما خود ترکها مهاجران دشت قبچاق را ساکنان واقعی منطقه جا میزند ،فقط سخنان ترک شناس معروف ایلبر اورتایلی در خصوص مهاجرت اتراک به ازبکستان و آسیای مرکزی و آسیای غربی در آپارات دیدن فرمایید ،ختما پانترکا سگته مغزی خواهند زد با این اعتراف سنگین
هادی ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۳
فرانسه و امریکا و ترکیه در یک اقدام هماهنگ سعی در نابودی حکومت مردمی اسد و برقراری حکومت ظالمانه داعش را در منطقه دارند. هر توجیه دیگر در این زمینه اشتباه است.
به ایرانی ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰
شما کمی هم از تروریسم ترکی بفرمایید نسل کشی ارامنه ، آشوریها ، کردها و عربها توسط ترکان عثمانی همین فرانسه با همه استعمارگریش پذیرفت که در رواندا و الجزایر تسل کشی کرده اما ترکیه هنوز حاضر نیست نقش ترکان عثمانی در نسل کشی ارامنه ، آشوریها ، کردها و عربها رو بپذیره و اگر ترکیه از اینکه فرانسه و آمریکا به کردها حمایت میکنن ناراحته از نفهمیشه که نفهمید اگر سوریه درگیر جنگ داخلی بشه علم تجزیه کردها میره بالا اما با تمام توان در حق سوریه رذالت کرد در نهایت جنگ سوریه ترکیه از ۳ جهت بین کردها محاصره میشه حالا هر چقدر دیولر حائل بکشه