تل آویو و واشنگتن تظاهر می کنند اختلاف دارند

توافق پنهان امریکا و اسرائیل بر سر ایران

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۲۳۸۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
اگر به واقعیت امور نگاه کنیم درباره نشست‌های مسئولان اسرائیلی و آمریکایی هیچ گونه اطلاعاتی به بیرون درز نکرده است. این امر نشان می‌دهد توافقی میان آمریکا و اسرائیل درباره ایران وجود دارد. با این وجود دو طرف تلاش می‌کنند این توافق علنی نشود بلکه بنابر محاسبات راهبردی پنهانی به این سمت اوضاع را سوق می‌دهند که اختلافی میان آنها وجود دارد.
توافق پنهان امریکا و اسرائیل بر سر ایران

نویسنده: مزهر جبر الساعدی

دیپلماسی ایرانی: اظهارات و موضع‌گیری‌ها درخصوص توافق‌ هسته‌ای نشان می‌دهد که میان آمریکا و اسرائیل اختلاف وجود دارد. اما اگر به واقعیت امور نگاه کنیم درباره نشست‌های مسئولان اسرائیلی و آمریکایی هیچ گونه اطلاعاتی به بیرون درز نکرده است. این امر نشان می‌دهد توافقی میان آمریکا و اسرائیل درباره ایران وجود دارد. با این وجود دو طرف تلاش می‌کنند این توافق علنی نشود بلکه بنابر محاسبات راهبردی پنهانی به این سمت اوضاع را سوق می‌دهند که اختلافی میان آنها وجود دارد. در سال 2015 پس از امضای توافق هسته‌ای آمریکا کمک‌های مالی، نظامی و امنیتی بزرگی به اسرائیل ارائه کرد. همین امر نیز پس از بازگشت آمریکا به توافق رخ خواهد داد.

احتمالا بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای پس از انتخابات ایران صورت گیرد. 

آنچه در رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی درباره اختلاف موضع این دو یعنی تل آویو و واشنگتن ترویج داده می شود، تنها برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت‌های پشت پرده درباره توافق آمریکا و اسرائیل درخصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

مذاکرات جاری وین راه را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و عمل کردن دوباره ایران به تعهداتش خواهد انجامید. زمان آن مشخص نیست اما نزدیک است.

هدف از این بازی برای سرپوش گذاشتن این است که نشان ندهند از شرکای عرب خود در روند عادی سازی چشم پوشی کردند و از سوی دیگر روند این عادی سازی را حفظ کنند و بلکه سرعت آن و تعداد کشورهای عضو را بیشتر کنند.

هم زمان با مذاکرات وین در راستای اصلاح روابط ایران و عربستان اقداماتی در حال انجام است. به این ترتیب در منطقه در روزهای آینده شاهد تغییرات بزرگی خواهیم بود اما این تغییرات در راستای اهداف، سیاست ها و راهبرد آمریکا و اسرائیل نهایی و قطعی نخواهد بود.

در همین راستا به باور ما (نویسنده) آمریکا روی افزایش مدت زمان توافق هسته ای پافشاری خواهد کرد زیرا این کشور روی عامل زمان در تغییر حضور و تاثیرگذاری ایران در مسائل داخلی اش و نیز منطقه حساب می‌کند. از این رو توافق هسته‌ای را تمدید می‌کند.

حل وفصل واقعی و عادلانه تمام موضوعات منطقه امری نامحتمل در ذهنیت آمریکا – اسرائیل است؛ در این ذهنیت نگرانی حکومت های عربی از سیاست ایران در منطقه باید ادامه داشته باشد و این به معنای آن نیست که این ذهنیت معتقد است که ایران کشوری حامی صلح است اما مانند اسرائیل تهدیدی برای ملتهای عرب هم نیست. در اینجا ملت های عرب باید نقش تاریخی خود را در راستای گرفتن حق خود از چنگال گرگ‌های بین المللی و منطقه‌ای ایفا کنند.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل مذاکرات ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل مذاکرات وین توافق امریکا و اسرائیل ایران و امریکا


( ۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۲:۱۲
این حرف جدیدی نیست۔ گرچه ممکن است فراموش شده بود وتذکر ان لازم بود برخی اوقات بعلت عدم فراموشی تکرار ضروری است۔۔بنا بر گفته خود خبرگزاریهای غربی امریکا سیاست خود وحتی ماموران دیپلماتیک خود ر ا در منطقه خاورمیانه با اسرائیل هم اهنگ میکند۔
عمر - کابل افغانستان ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۵:۵۳
مهمترین کاری که باید ایران انجام دهد مبتذل ساختن ایران هراسی در ذهنیت اعراب است و کاری کند که خوف و بی اعتمادی اعراب از ایران به صفر و یا حد اقل برسد. تا منجر به پایان رقابت ها و جنگهای نیابتی در منطقه گردد.
ناشناس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۹
متحد جدید امریکا در خاورمیانه ایرانه