واقعیتی که باید نسبت به آن هوشیار باشیم

برجام و حمله موشکی به اسرائیل

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۲۴۵۹ پرونده هسته ای نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در مقطعی که مذاکرات برجام در جریان بوده و توان موشکی و سیاست منطقه ای ایران عامل اختلاف است. در زمانی که لبنان آبستن تحولات احتمالی علیه حزب‌الله است. در حالی که عرضه عراق برای ایران شده است. در هنگامی که روس ها آسمان سوریه را برای حمله به نیروهایی ایرانی امن کرده اند و پرواز مستقیم از تل آویو به دمشق دارند، چگونگی و ابعاد شعله ور شدن این بحران محل تعمق است. باید به این اندیشد که آیا به این بحران فقط باید از زاویه حمله حماس به تل آویو نگریست‌.
برجام و حمله موشکی به اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: با موشک باران تل آویو‌، هیجانی نشویم. این یک بازی سیاسی است که با پوشش نظامی و امنیتی اهدافی چند وجهی را دنبال می کند. ساده اندیشی است که باور کنیم به اسرائیل با این حجم عملیات نظامی ضربه‌ای اساسی وارد شود. ساده انگاری است که فکر کنیم آمریکا مهمترین شریک راهبردی خود در خاورمیانه را رها می کند و یا تنها می گذارد. در تحلیل بحران میان حماس و اسرائیل از لحظه و امروز خارج شویم و به فردایی به اندیشیم که اهداف مستتر در این بحران و نتیجه نهایی این بازی روشن می شود.

در مقطعی که مذاکرات برجام در جریان بوده و توان موشکی و سیاست منطقه ای ایران عامل اختلاف است. در زمانی که لبنان آبستن تحولات احتمالی علیه حزب‌الله است. در حالی که عرضه عراق برای ایران شده است. در هنگامی که روس ها آسمان سوریه را برای حمله به نیروهایی ایرانی امن کرده اند و پرواز مستقیم از تل آویو به دمشق دارند، چگونگی و ابعاد شعله ور شدن این بحران محل تعمق است. باید به این اندیشد که آیا به این بحران فقط باید از زاویه حمله حماس به تل آویو نگریست‌.

می دانیم و می دانید که فارغ از بحث اشغالگری اسرائیل در موضوع فلسطین، مسئله فلسطین و اسرائیل از بدو آن برای کشورهای منطقه ای و بین‌المللی نقش ابزاری داشته است و دارد. با این پیش فرض و نگاه باید در بحران اخیر میان فلسطینیان و اسرائیل در منطقه، نقشه و تصویر کلی خاورمیانه را مد نظر قرار دهیم و ارزیابی کنیم چه اهدافی توسط کلیه کشورها و گروه های ذینفع در پس این حوادث تعقیب می شود.

کیست که نداند امنیت و موجودیت اسرائیل خط قرمز آمریکا و روس هاست، اما کارکرد و بروز این نگاه و حساسیت در تهدیدات راهبردی است. به هدف تحقق اهداف سیاسی در مسائل تاکتیکی، واشینگتن و مسکو می توانند امنیت اسرائیل را به چالش بکشانند‌. حتی اسرائیل نیز اگر این بحران عامل بر هم زدن بر جام، فشار به حزب‌الله، در دستور کار قرار گرفتن مذاکرات موشکی و سیاست منطقه ای ایران باشد، حاضر است بهای آن را بدهد. دقت کنیم اسرائیل با این حملات نابود نمی شود، اما آمریکا، روس ها، اسرائیل و برخی کشورها می توانند بهره مند از این بحران شوند.

تنظیم معادلات داخلی اسرائیل، بر هم زدن بر جام، ورود حزب الله لبنان به بحران و تشدید دو قطبی نسبت به حزب‌الله در این کشور، تامین منافع و تنظیم سیاست های کشورهای منطقه در ارتباط با ایران و اسرائیل، و...‌ از جمله اهداف این بحران می تواند باشد که دستاورد کمی برای دشمنان ایران نیست.

به دلایل متعدد سیاسی و اقتصادی، به نتیجه نرسیدن برجام برای روس ها بخودی خود یک هدف مهم است که می تواند با به تصویر کشیده شدن نقشه کلی و ارتباطات تحولات با یکدیگر برای آن جایی جدی در تحلیل بحران باز کرد.

از سوی دیگر از منظر واشینگتن بر جام یک روند است که در ادامه خود باید قدرت موشکی و سیاست منطقه ای ایران مورد مذاکره قرار گیرد.

با موشک باران تل آو یو و بزرگ نمایی تبعات آن توسط اسرائیل‌، توجیه سرکوب شدیدتر فلسطینی ها از یک سو فراهم شده و از سوی دیگر این بحران سبب می شود که غربی ها، موضوع موشکی و سیاست منطقه ای ایران را جدی تر در روند مذاکرات مطرح و پیگیری کنند.

لذا با اندیشیدن به ابعاد و علل بحران موشک باران تل او یو به جشن و خوشحالی زود هنگام تن ندهیم. باشد که این چنین نباشد. باشد که اسرائیل نابود شود‌‌. ولی آرزو ها جایی در واقعیت های تحمیلی سیاست که متکی بر قدرت است، ندارند. غرب صبور است و می دانند که ما بیش از همه نیاز و تلاش داریم برجام مرده را زنده کنیم. بدانیم که اسرائیل با این حرکات ضربه ای اساسی نخواهد خورد و بازخورد این بحران می تواند بیشتر دامن ما را بگیرد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم که دستورالعمل بر هم زدن بر جام ریشه در داخل نیز دارد.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: برجام ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل بنیامین نتانیاهو حمله اسرائیل به غزه پرونده موشکی حماس حزب الله لبنان عسقلان فلسطین


( ۲۳ )

نظر شما :

فدوی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۷
خب تکلیف چیه ؟ طرف بزنه می گویید فلان عیب رو داره ... نزنه بهمان عیب ... اصولا عده ای از دریچه ای خاص به تمام وقایع خاورمیانه نگاه می کنند دریچه ای که در اون رضایت غرب مد نظر است و دیگر هیچ ... اصلا شما بگو ما مانند آفتاب پرست با سرعتی زیاد و صرفا در جهت رضایت و تامین منافع غرب پیوسته تغییر رنگ بدهیم آیا باز هم جنابان غربی از ما راضی می شوند خب نهایتش می شود حکومت پهلوی ... مگر همان زمان در حکومت پهلوی اعتراض نبود که توسعۀ واقعی ایران برای غربی خط قرمز است و اساسا مگر غربی جماعت مغز فلان خورده که به توسعۀ ایران رضایت دهد کشوری که به واسطۀ ابزارهای ذاتی و نه عاریتی که در اختیار دارد به سرعت می تواند چون عمود خیمه عمل کرده و با گرد هم آوردن کشورهای متفرق خاورمیانه ، آسیای میانه و قفقاز موی دماغ غرب رو زوال شود ؟ نخیر اخوی ... چه موشک بزنی و چه نزنی اصلا چه بسازی و چه نسازی تو برو جلوتر ، اصلا به آن فکر بکنی یا نکنی در قاموس غرب چیزی به نام ایران پیشرفته جای ندارد بر خلاف برخی رقبای منطقه ای ایران که پیشرفتهایشان خطری جدی برای غرب تلقی نمی شود ... بچه ها در خاورمیانه جمع هستند اما وقتی رشد کردند یکی گربه و دیگری ببر می شود ... گربه تفاوت زیادی با فرزندش ندارد اما ببر ...
عمر ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۶
تحلیل بزدلانه ای بود ، ترس از چه و کی؟؟؟ اگر قرار بود که رژیم را سرنگون کنند که طی این ۴۳ سال کرده بودند نتوانستند. تا حالا که نترسیدید و مقاومت کردید ، حالا که روس و آمریکا خود به خط آخر رسیده اند از چی میترسید؟؟ از کدام تبعات میترسید، توان هر کاری را که داشته باشند ، سناریو سازی میکنند و همان بلا را بر سرتان میآورند. اگر این تحلیل را پیش شهید قاسم سلیمانی میگذاشتید یقینا میخندید. و اذا عزمت فتوکل علی الله، عقیده و ایمان جمهوری اسلامی را سر پا نگهداشته نه تحلیل های مترددانه.
زیتون ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۱
بابا نابغه خود امریکا هم موشک 300 کیلومتری را مشروع می دونه اونوقت برای راکت های 70 کیلومتری حماس پاچه ایران را بگیره ،خیلی خنده دار میشه .....از کجا معلوم دولت بعدی برجام را همراستای منافع ایران بدونه .....یارو اسم بچه اش را رستم(برجام)گذاشته بود خودش هم میترسید صداش کنه ....
اشکان ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۴
مقاله عالی بود و ما باید این عقده خودبزرگ بینی را رها کنیم هیچ جنگی برای طرفین هیچ سودی نخواهد داشت نه برای اسراییل نه برای فلسطین نه برای ما
ابراهیم قدیمی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۴:۰۵
برداشتی که من از اخبار خاور میانه که سالهاست ادامه دارد واخبار انرا از ۱۹۶۵ وحتی قبل از ان حتی ۱۹۵۶ تعقیب میکنم وتاحدودی بخاطر دارم این است که زمانیکه راست گراها در اسرائیل کنار میروند و میانه روها و متمایلین به چپ بر سر کار می ایند در گیری در مناطق اشغالی زیاد میشود۔ تصور من ان است که گروههای راست گرا در نیروی نظامی وانتظامی اسرائیل مسبب این وقایع جهت باز گشت راست گراهای اسرائیل است۔ توجه داشته باشید راست گراهای اسرائیل نخست وزیر ژنرال اسرائیل را که در جنگ شش روزه رئیس ستاد ارتش اسرائیل بود را برای صلح نکردن در انظار رکشوری که اعدام ببهیچ وجه برطبق ادعا ندارد ولی کشتار در میدان بسیار دارد را ترود کردند۔راست گراها در اسرائیل برای صلح نکردن هرکاری میکنند حتی با تحریک احساسات ناسیونالیستی وسرزمینی یهودیان مهاجر اسرائیل۔