معرفی کتاب

فیلسوفان هیتلر

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۲۵۰۹ اخبار اصلی کتابخانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
کتاب فیلسوفان هیتلر حکایت تلخ اندیشمندانی است که صرفا چون یهودی بودند تاوان نفرت مردم متاثر از غلیان ناسینولیسم افراطی را می دادند. افرادی چون هوسرل و بنیامین و دیگرانی که توسط شاگردان یا دوستان نزدیکشان که از آنها حمایت کرده بودند تا در جامعه فرهنگی و دانشگاهی آلمان رشد کنند، صرفا به دلیل این که چون یهودی هستند، مورد تحقیر، خیانت و محرومیت از ساده ترین حقوق شهروندی خود قرار می گیرند و قربانی نفرت می شوند. 
فیلسوفان هیتلر

دیپلماسی ایرانی: کتاب «فیلسوفان هیتلر» نوشته ایوون شرات به زیبایی هرچه تمامتر و با جملاتی اثرگذار به دو گروه از فیلسوفان در هنگامه شکل‌گیری جنبش نازیسم می‌پردازد: فیلسوفان موافق و فیلسوفان مخالف هیتلر. مطالعه این کتاب سقوط کارل اشمیت برترین فیلسوف سیاسی قرن در پیوستن به ارتش فیلسوفان هیتلری را نشان می‌دهد و حماقت هایدگر را در اینکه هیتلر می‌تواند ناجی ملت آلمان باشد.

کتاب «فیلسوفان هیتلر» کتابی خواندنی درباره خدمت فلاسفه به دیکتاتوری و گسترش حکومت نفرت آدولف هیتلر، پیشوای آلمان در دهه سی و چهل میلادی است. رهبری که جنگ بزرگ دوم جهانی را به راه انداخت و قتل عام های گسترده علیه قومیت های مختلف به ویژه یهودیان را رقم زد. هیتلر رهبری مردمی بود که نه تنها پشتوانه مردم عادی آلمان بلکه خیل وسیعی از روشنفکران، نویسندگان، اساتید دانشگاه، فیسلوفان، پزشکان و اقشار مختلف فرهنگی آلمان را پشت سر خود داشت. این حمایت به قدری گسترده بود که حتی مردم آلمان از جمله اساتید و روشنفکران بدون این که متحمل فشار بیرونی باشند، کاملا به اختیار و اراده خود هم قطران و همشهریان و دوستان خود را که احساس می کردند با حکومت هیتلری مخالفند یا از همه بدتر یهودی هستند یا از عیبی برخوردارند که به موجب قانون حکومت رایش سوم از بین بردنشان مباح است، لو می دادند و با وجدانی آسوده آنها را راهی قتل گاه ها می کردند. 

کتاب فیلسوفان هیتلر حکایت تلخ اندیشمندانی است که صرفا چون یهودی بودند تاوان نفرت مردم متاثر از غلیان ناسینولیسم افراطی را می دادند. افرادی چون هوسرل و بنیامین و دیگرانی که توسط شاگردان یا دوستان نزدیکشان که از آنها حمایت کرده بودند تا در جامعه فرهنگی و دانشگاهی آلمان رشد کنند، صرفا به دلیل این که چون یهودی هستند، مورد تحقیر، خیانت و محرومیت از ساده ترین حقوق شهروندی خود قرار می گیرند و قربانی نفرت می شوند. 

در این کتاب به تفصیل درباره مارتین هایدگر و هم فکران او که برای رسیدن به منافع شخصی عواطف خود را فراموش کردند و احساسات شاعرانه خود را لگدمال کردند و انسانیت را به فراموشی سپردند، پرداخته می شود و قضایایی از آنها نقل می شود که خواننده را متعجب و متاسف می کند.

همچنین از هانا آرنت یاد می شود که شاگرد و معشوقه هایدگر بود ولی ناگهان مورد بی مهری او قرار گرفت چرا که به ظن غالب چون یهودی بود و فیلسوف بزرگ آلمانی گمان می کرد ادامه رابطه با او به صلاحش نیست. این که چگونه آرنت به صورت معجزه آسایی از آشویتس جان سالم به در برد و بعدا به جمع کسانی پیوست که برای نجات یهودیان از آلمان نازی تلاش می کردند و بعد از سقوط نازی برای افشای جنایت های نازی ها در تکاپو بودند از دیگر بخش های خواندنی این کتاب است.

البته باید اذعان کرد نویسنده به نوعی در کتاب جانب یهودیان را گرفته و در دلسوزی برای آنها احساساتی می شود و اغراق می کند اما قلم شیوا و صد البته ترجمه روان، خواننده را وا می دارد که کتاب را با اشتیاق تا آخر دنبال کند.

کتاب فلیسوفان هیتلر که توسط انتشارات رایزن منتشر شده نسخه های آخر چاپ دوم خود را به فروش می رساند و انتظار می رود به زودی برای چاپ سوم به چاپخانه برود.  

عنوان کتاب: فیسلوفان هیتلر
نویسنده: ایوون شرات
مترجم: حسین کاظمی یزدی
ناشر: رایزن
شابک: 8-8-95633-600-978
تعداد صفحات: 330 صفحه

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: هیتلر آدولف هیتلر فیلسوف فیلسوفان هیتلر آلمان فلسفه آلمان نازیسم فاشیسم هانا آرنت مارتین هیدگر


( ۹ )

نظر شما :

افخمی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۱
حالا بفرمائید جناب که فیلسوفان جنایتکارانی چون ترومن،آیزنهاور،کندی،جانسون،نیکسون،ریگان ،بوش ها،اوباما،ترامپ،بایدن چه کسانی بوده ویا هستند.ممنون میشویم.
ابراهیم قدیمی ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۱
من فکر نمی کنم که اینها نظریه پرداز اولیه فاشیسم بوده باشند۔اینها مدعیان فیلسوفگرایانه که با دمجون دور قابچی های سیستم فاشیسم شدند هستند۔ اگر بخواهیم نظریه پرداز ابتدائی فاشیسم را بیابیم باید تشابه فاشیسم را با تفکر های اجتماعی قدیمه بیابیم۔فاشیسم یک تفکر سوسیال ناسیونالیست با اعتقاد به نژاد برتر اریائی بود۔ بعنوان مثال زرتشتیگری ایرانی نژاد گرایانه هست۔ ولی سوسیالیست وبرتری طلب نژادی نیست۔کسی فیلسوف ابتدائی فاشیسم بوده است که با تفکر مشابه قدیمی وسوسبالیسم اشنا بوده وکمی انرا لعاب امروزی داده است۔فاشیسم ضد همه نژادهای دیگر غیر اریائی بگونه مساوی بود ضد سامی گری ان بعلل وجود این تفکر در اروپایی مسیحی که سابقه زیادی داشته است است ودر ارتباط با نژاد گرائی نیوده بوده وبامسائل بعدی ونژاد گرائی اریائی شدیدا تشدید شد وکار به اردوگاههای انچنانی و هولوکاست رسید۔در برخی از اردوگاهها کمونیست ها ،کولی ها و۔۔۔۔ نیز در بند شدند ۔ فقط مخصوص یهودیان نبود۔که تعداد انها کم نبود گرچه یهودیان اکثریت بودند۔کتاب دیگر ی هست بنام jewish soldjer in hiter army. ارتش المان حداقل یک ژنرال یهودی داشته است است۔۔ همسر هوشوفر یهودی بود۔ و پسر هوشفر که او هم استاد راهنمای هس بودمادرش یهودی بود۔این پسر هوشفر در اخرین روز المان نازی توسط اس اس تیرباران میشود او هم هس را به انگلستان فرستاد وهم در توطئه ترور هیتلر اینگونه که میگویند دست داشت وتیرباران میشود۔۔توطئه ترور هیتلر توسط نظامیان بود۔خودشان ساختند وخودشان سعی در تخریب ان کردند
امیر ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۹
کسانی که چون سرمایه اجتماعی نداشتند آن را نفی و بر اصالت سرمایه اقتصادی تاکید کردند ... شاید آن‌ها چیزی که خود و اسلافشان کاشته بودند درو کردند!