اندیشه های طالبان و آینده سیاسی افغانستان

چه عواملی حادثه خونین کابل را رقم زد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۲۵۳۴ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: موضوع دیگر این است که ممکن است که عده ای در داخل طالبان در آستانه خروج نیروهای آمریکایی دست به قدرت نمایی و ارعاب می کنند تا در خیال خودشان خروج نیروهای آمریکایی را سرعت ببخشند ولی این مساله می تواند روی دیگر سکه را هم داشته باشد و بهانه لازم را به افکار عمومی آمریکا برای حضور در افغانستان بدهد.
چه عواملی حادثه خونین کابل را رقم زد

نویسنده: رامین فخاری، دانشجوی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

دیپلماسی ایرانی: طی روزهای گذشته شاهد یک عملیات تروریستی در افغانستان بودیم که منجر به کشته و زخمی شدن ده ها نفر از دانش آموزان این کشور شد و تصاویر دردناکی را برای مردم این کشور و مردم جهان رقم زد ولی درباره ابعاد این مساله گمانه زنی های مختلفی را می توان مطرح کرد که چرا عده ای دست به این عملیات تروریستی در کشور خود می زنند و اقدام به کشتار هموطنان خود می کنند؟

در بعد خارجی این مساله قابل مطرح شدن است که حتی ایالات متحده نیز در افغانستان نتوانسته از عهده طالبان برآید و حضور در افغانستان هزینه های نظامی هنگفتی را بر دوش این کشور تحمیل کرده و درصدد خروج از این کشور است، حال ممکن است عده ای که از ماندن آمریکا در افغانستان سود می برند و در زیر سایه چتر امنیتی که نیروهای آمریکایی در این کشور فراهم کرده اند در این کشور حضور دارند از خروج آمریکا از این کشور متضرر شوند که می تواند شامل بعضی از کشورهای همسایه این کشور، شرکت های چند ملیتی و یا حتی اشخاصی در داخل خود سیستم آمریکا باشند اقدام به تحریک طالبان برای دست زدن به این جنایت بکنند که البته نمی تواند بطور سیستماتیک باشد زیرا هزینه های جنگ افغانستان بر دوش آمریکا سنگینی می کند و ترامپ و بایدن تمایل کمی برای حضور در این کشور دارند زیرا حضور در این کشور از نظر نظامی از لحاظ نزدیک بودن به چین و ایران مفید خواهد بود ولی از نظر اقتصادی هزینه های زیادی را بر دوش این کشور می افکند.

موضوع دیگر این است که ممکن است که عده ای در داخل طالبان در آستانه خروج نیروهای آمریکایی دست به قدرت نمایی و ارعاب می کنند تا در خیال خودشان خروج نیروهای آمریکایی را سرعت ببخشند ولی این مساله می تواند روی دیگر سکه را هم داشته باشد و بهانه لازم را به افکار عمومی آمریکا برای حضور در افغانستان بدهد.

اما موضوعی که بیشتر قابل طرح شدن است این است که در هر حال این حملات با هر انگیزه ای انجام شده باشد طالبان و گروهای بنیادگرا در افغانستان دچار یک تضاد با مدارس و دانشگاه های مدرن هستند و حتی اگر این حملات بطور مستقیم توسط طالبان انجام نشده باشد اشخاصی که تحت تاثیر اندیشه های طالبانی هستند گاه و بی گاه مدارس و دانش گاه های افغانستان را مورد حمله قرار می دهند و این مساله از یک جنگ تمدنی منشا می گیرد، زیرا گسترش مدارس و دانشگاه های مدرن در افغانستان به مرور به اضمحلال اندیشه های طالبان منجر خواهد شد. بدیهی است با افزایش سطح تحصیلات در افغانستان اشخاص کمتری به گروهای بنیادگرا تمایل خواهند داشت و اندیشه های طالبانی در چند دهه به طور کلی از میان خواهد رفت.

حال ممکن است سایر موئلفه ها نیز در این حملات نقش داشته باشند ولی الزاما نمی تواند این حملات را بصورت تک بعدی واکاوی کرد. بدیهی است که یک گروه شبه نظامی مین و جلیقه انتحاری را شاید اهداف دیگری در اختیار تروریست ها قرار داده است ولی تا زمانی که عامل مغزشویی در افغانستان وجود دارد هر ثانیه می تواند اشخاصی را بطور بالفعل برای کشتن ده ها نفر دیگر گسیل کند. حال جالب است که این عامل در برابر دیگری خودش یعنی مدرسه و دانشگاه نیز دست به مقابله زده است و البته همانطور که اشاره شد تحریک اشخاص و یا سازمان ها و یا کشورهای دیگر با اهداف دیگر در این مساله بدون تاثیر نمی تواند باشد. باید این مساله را اضافه کرد تا زمانی که اندیشه های بنیادگرایانه طالبان توسط مردم این کشور پس زده نشود و طالبان اقدام به اصلاح خود نکند این کشور از دیدگاه اقتصادی سیاسی و امنیتی روی آرامش را به خود نخواهد دید.

کلید واژه ها: افغانستان طالبان امریکا امریکا و افغانستان احتمال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان


( ۴ )

نظر شما :

امیر ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۵
مهمترین کشور حمایت کننده از این کشتار پاکستان با دلارهای نفتی و گازی کشورهای عربی است ،دلیل آنهم سرمایه گذاری روی طالبان و هزینه های که برای اخراج شوروی از افغانستان کرده است و مهمتر از آن جلوگیری از قدرت گیری هند و ایران و حفظ و گسترش نفوذ خود ( کشتار کارمندان سفارت ایران در مزار شریف توسط مأموران isi پاکستان با لباس طالبان ) اهداف جانبی پاکستان هم نقش دادن به حلقه اخوانیهای تحصیل کرده در الازهر مصر ( حکمتیار و....) در افغانستان و استفاده از نفوذ ترکیه بر آنها و افزایش وزنه خود در آینده و حالا افغانستان
ابراهیم قدیمی ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۶
اینگونه جنایات بیش از چهل سال است در افغانستان صورت می گیرد۔ وبه مناطق دیگر نیز سرایت کرده است۔ ۔انسانها علاقمند به رقابت اند۔با توجه به اینکه در چه شرایطی وبا چه فرهنگی وچه امکاناتی وچه تعلیم وتربیتی قرار می گیرند۔با هم رقابت میکنند۔برخی رقابت علمی میکنند۔ برخی رقابت ورزشی میکنند۔برخی رقابت عشقی میکنند وبرخی دیگر رقابت مالی و۔۔۔۔۔۔۔در افغانستان ،سوریه، سومالی،و۔۔۔ رقابت جنایت میکنند چرا؟ چون استاد انها غیر از این چیزی به انها یاد نداده است۔ درشمال همین افغانستان زایگاه وپروش دهندگان شخصیت های علمی مانند ابوعلی سینا ،عرفانی مانند مولاناو۔۔۔۔۔ بودهاست۔چگونه شده است که رشد تعلیم وتربیت انها انچنان کاهش یافته که در انجام جنایت باهم رقابت میکنند۔چرا انفجار مشخص است۔معلم انها چیزی غیر از جنایت به انها یادنداده است۔معلمین افغانستان ودیگر کشورهای مشابه در منطقه وافریقا و۔۔۔۔ توانائی یاد دهی دیگری ندارند۔ برای مشکلات خود نمی ت توانند راه رفتن حل علمی وانسانی بیابند۔در رقابت جنایت افتادهاند۔سودان گران مواد مخدر وبهره وران سوق الجیشی نیز بر این اتش تند جنایت هیزم میریزند۔۔نکته قابل ر توجه در این جنایات این است که عاملین جنایات بازندگان اصلی اند وقربانیان فرعی۔از قربانیان جسدی میماند ولی از عاملین جنایت هیچ ۔ دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر ای نور دیده بجز از کشته شدن ندروی۔در افغانستان تعلیم کاشت خشخاش میشود وتعلیم جنایت کار۔
حامی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۷
آمریکا برای مقابله با شوروی با همراهی پاکستان طالبان و ایجاد کرد در حال حاضر هم مهمترین حامیان طالبان پاکستان و قطر هستند و دفتر سیاسی طالبان در قطر قرار داره قطر هم متحد ترکیه است پیدا کنید پرتقال فروش را