اعتراف به ناتوانی

توان موشکی مقاومت فلسطینی دست‌کم گرفته شد

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۲۵۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
ژنرال اودی دکل می گوید: «ما اسرائیلی ها با بستن دروازۀ دمشق مرتکب چه اشتباهی شده ایم: این امر بهانه ای شد برای برافروختن آتش»
توان موشکی مقاومت فلسطینی دست‌کم گرفته شد

نویسنده: گابریلا کولاروسو

دیپلماسی ایرانی: ژنرال اودی دکل بخش اعظم حرفۀ خود را در ارتش اسرائیل سپری کرده است. وی مسئول برنامه ریزی، رئیس بخش اطلاعات نیروی هوایی نظامی اسرائیل و البته نیز همواره مرد گفت وگو و سیاست بوده است. وی در مذاکرات آناپولیس با فلسطینیان، به درخواست ایهود اولمرت، نخست وزیر اسبق اسرائیلی ریاست هیأت اسرائیلی را برعهده داشت. وی اکنون مدیر اجرائی موسسۀ مطالعات امنیت ملی است که یکی از معتبرترین مراکز مطالعاتی اسرائیل به شمار می آید.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در عرض دو روز حماس و گروه های مسلح نوار غزه بیش از 1000 فروند موشک بر سر اسرائیل فرود آوردند، آیا توان تهاجمی آنها افزایش یافته است گفت که آنها از آخرین عملیات سال 2014 پول بسیاری از قطر دریافت کرده و به لحاظ موشک، راکت و توان تولید از جانب ایران مورد حمایت قرار گرفته اند و اقدام به ساخت یک زرادخانه بزرگ راکت با برد عملیاتی تا 120 کیلومتر کرده اند و اکنون توان خود را به نمایش گذارده اند. به طور کلی باید توان نظامی حماس را کاهش داد. باید یادآوری کنیم که این داستان از یک تصمیم سیاسی محمود عباس مبنی بر لغو انتخابات در کرانه باختری آغاز شد. این تصمیم اشتباه بود. عباس بیم آن داشت که شکست بخورد. حماس به این تصمیم و نیز درگیری های بیت المقدس به عنوان فرصتی خوب برای وارد عمل شدن به عنوان مدافع اماکن مقدس – جوانان فلسطینی بیت المقدس که به اعتراض علیه اسرائیل می پرداختند – نگریست. در واقع پیام آنها این بود: اکنون ما رهبر هستیم و نه حکومت خودگران و فتح که با دشمن همکاری می کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل نیز مرتکب اشتباهاتی شده گفت که به ویژه در بیت المقدس مرتکب اشتباهاتی شده است زیرا قرار بود اوضاع را تحت کنترل داشته باشد و به هیچ کس نباید این بهانه را می داد که آتش درگیری را شعله ور کند. بستن دروازۀ دمشق یعنی مکانی که جوانان فلسطینی برای افطار به آنجا می رفتند یک اشتباه تاکتیکی بود که ممکن است مشکلات راهبردی ایجاد کند. 

از وی این سوال پرسیده شد که توافقات ابراهیم فصل تازه ای را آغاز کردند که می توانست به گفت وگو کمک کند ولی این احساس وجود دارد که مسائل در جهت مخالف پیش می روند. وی در پاسخ گفت که ما سعی داریم فلسطینیان را متقاعد کنیم که توافقات ابراهیم مخالف آنها نیستند و می توانیم بسیاری از مسائل مثبت از زیرساخت ها گرفته تا فناوری را محقق کنیم. لیکن آنها آمادگی اش را ندارند و واقعیت روابط جدید میان اسرائیل و کشورهای عربی را نمی پذیرند. 

به عقیدۀ وی خطرناک ترین جبهه برای اسرائیل از نظر امنیت ملی متعدد هستند و از نمایندگان ایران در سوریه، غرب عراق و از جبهه شمال با توانی که حزب الله به لطف حمایت ایران کسب کرده، تشکیل شده است. البته جبهۀ داخلی از اهمیت بسزائی برخوردار است. همان پیامدهای شورش ها در شهرهای عرب – اسرائیلی در خصوص روابط میان اعراب و یهودیان. ما به دوران مثبتی رسیده بودیم. دورانی حاکی از همکاری حتی به لطف تجربیاتی که با شیوع ویروس کووید به اشتراک گذاشتیم.

منبع: رپابلیکا / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فلسطین مقاومت فلسطینی مقاومت فلسطین اسرائیل نوار غزه غزه حمله اسرائیل به غزه


( ۹ )

نظر شما :

خسرو ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۰
صهیونیستها دوست دارند توان نظامی حماس سوخت شود و قدرت بازدارندگی اش کاهش یابد به همان جهت با تحریکات ایذایی بدنبال فرسایشی کردن جنگ هستند باید برادران فلسطینی اقناع شوند که جنگ را تمام کرده و توانشان را برای روز مبادا نگهدارند