حل بحران یمن سنگ محک است

آغاز گفت وگوهای ایران و عربستان یعنی شکست سیاست فشار حداکثری

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۰۲۶۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ریاض طبق گفته ناظران برای دستیابی به حمایت تهران به منظور پایان دادن به ورود پرهزینه اش به جنگ یمن تلاش می‌کند.
آغاز گفت وگوهای ایران و عربستان یعنی شکست سیاست فشار حداکثری

نویسنده: سلیمان حاج إبراهیم

دیپلماسی ایرانی: عربستان به سمت تمام کردن مرحله اختلافات با ایران و توافق درباره برداشتن موانع در روابط دو کشور حرکت می‌کند و به سمت تجدیدنظر در سیاست هایش به خصوص در قبال ایران. عربستان درصدد بستن صفحه اختلافات گذشته و کاهش دادن شدت تنش در منطقه و حل مسائل باقی مانده مشخصا در یمن، عراق و آب های خلیج فارس است.

پس از سال ها جنگ نیابتی مذاکرات محرمانه میان دو کشور تحولی دیپلماتیک محسوب می‌شود.

ریاض طبق گفته ناظران برای دستیابی به حمایت تهران به منظور پایان دادن به ورود پرهزینه اش به جنگ یمن تلاش می‌کند.

احمد ناجی، پژوهشگر مرکز خاورمیانه موسسه کارنگی  گفت که ارتباط مستقیمی میان مذاکرات عربستان و ایران و رخدادهای مسقط (دیدار میان نماینده سازمان ملل و نماینده آمریکا در امور یمن) با توجه به نفوذ ایران بر حوثی‌ها وجود دارد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات این دو کشور به توقف جنگ یمن به طور کامل یا موقت خواهد انجامید،  گفت تمام تلاش ها با هدف آتش بس میان عربستان و حوثی ها صورت می گیرد؛ اما این درگیری لایه‌های متعددی دارد و این مسئله نیازمند سازوکارهای بلندمدت و چند مرحله ای است که چنین سازوکاری تاکنون وجود خارجی نداشته است.

طبق برخی خوانش‌ها عربستان سعودی به دنبال دستیابی به صندلی‌ای بر سر میز مذاکرات است اما ایران در این باره محتاط است زیرا نگران تلاش عربستان برای نابود کردن توافق هسته‌ای است. به باور برخی عربستان حداقل به صندلی‌ای در اتاق کناری مذاکرات امید دارد.

اظهارات به بیرون درز کرده مسئولان در عربستان حاکی از این است که ریاض انتظار محدودی از گفت وگوهایش با ایران دارد و بدست آوردن پیروزی سریع را بعد از سال ها رقابت تلخ بعید می‌داند.

به باور ناظران با وجود تناقض دیدگاه ها میان ریاض و تهران درباره مسائل منطقه ای اما این مذاکرات حداقل کمک خواهد کرد دو کشور به دولت بایدن اعلام کنند ما عاقل و آماده گفت وگو هستیم.

ناظران می‌گویند که این تلاش دیپلماتیک این باور ریاض را تایید می کند سیاست فشار حداکثری ترامپ برای گرفتن امتیاز از ایران  به نتیجه نرسیده است.

به گفته گرگوری گوس، رئیس بخش روابط بین الملل دانشگاه تگزاس، یمن ابزار سنجشی خواهد بود برای این که متوجه شویم آیا گشایشی در روابط ایران و عربستان رخ خواهد داد یا خیر.

ناظران منتظر نتیجه مذاکرات مرحله بعد میان دو کشور هستند. مذاکراتی که تعیین کننده خواهد بود اما جهت گیری کلی منطقه به باور آنها جدید است و مطمئنا مواضع دو کشور را عادی می کند و این امر به حل و فصل تعدادی از موضوعات حل نشده کمک خواهد کرد.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و عربستان شکست سیاست ترامپ در قبال ایران شکست کارزار اعمال فشار حداکثری اعمال فشار حداکثری علیه ایران ایران و امریکا و عربستان ایران و عربستان و یمن جنگ یمن عربستان و یمن


( ۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۹
مذاکره وصلح با عربستان بسیار خوب است اگر عر بستان مستقل باشد۔متاسفانه در کشورهای جنوبی خلیج فارسی کشور مستقلی کمتر دیده میشود۔امیدواریم با رفع تهدیدهای صدامی مستقل تر وبا پیوند های قوی تر با یکدیگر گردند۔ولی راهی که طیف میکنند بنظر صحیح نمی اید۔ترسم نرسی به کعبه ای عرابی این ره که تو میروی به تل اویو است