با آغاز صادرات نفتی

ایران برای حیات بدون تحریم آماده می شود

۰۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۲۷۶۲ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
به گزارش خبرگزاری «بلومبرگ»، در زمینه ای از حاصل شدن پیشرفت در مذاکرات با امریکا، ایران خود را برای افزایش سطح صادرات نفت آماده می کند. شرکت ملی نفت ایران معادن نفتی را برای کار آماده می کند و مذاکرات پیرامون صادرات با مشتریان بلقوه در جریان است.
ایران برای حیات بدون تحریم آماده می شود

نویسنده: آناستاسیا باشکاتووا

دیپلماسی ایرانی: الکساندر نوواک خبر داده که طی چند ماه آینده، در بازار نفت، شاهد کسری نفت خواهیم بود. اما به زودی احتمال دارد که اوضاع تغییر کند. در صورت لغو تحریم های اعمالی علیه ایران و بازگشت این کشور به برجام اوضاع متحول خواهد شد. در چنین شرایطی، در سال جاری، ایران می تواند، استخراج نفت خود را دو برابر کند و در حدود 2 – 3 میلیون بشکه نفت در شبانه روز صادر کند. برای اعضای اوپک پلاس، چنین سناریویی نوید بخش بروز مشکلات است. احتمال دارد، کشورهای نفتی متزلزل شوند. اما، به گفته کارشناسان، فعلا، بعید به نظر می رسد که بازگشت ایران مستعد وارد کردن ضربه به قوانین بودجه ای روسیه باشد.

ایران استفاده از خط لوله ترمینال گوره تا بندر جاسک را آغاز کرده است که امکان دور زدن تنگه هرمز را که شریان انرژی منطقه بشمار می رود، فراهم می سازد. این خط لوله امکان انتقال حداکثر یک میلیون بشکه نفت در شبانه روز را برای ایران ممکن می سازد. پیشتر، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اذعان داشت که اگر ایران وابستگی اش به صادرات نفت را کاهش دهد، تحریم های امریکا چندان مشکل ساز نخواهند بود. کاهش وابستگی به نفت در دستور کار دولت ایران قرار دارد. تهران همچنین، در حال بررسی مسیرهای جدید برای صادرات و از جمله دور زدن تنگه هرمز است.

به گزارش خبرگزاری «بلومبرگ»، در زمینه ای از حاصل شدن پیشرفت در مذاکرات با امریکا، ایران خود را برای افزایش سطح صادرات نفت آماده می کند. شرکت ملی نفت ایران معادن نفتی را برای کار آماده می کند و مذاکرات پیرامون صادرات با مشتریان بلقوه در جریان است.

در اواخر ماه آوریل، خبرگزاری «آسوشیتد پرس» خبر داد که دولت جو بایدن امکان لغو تقریبا کامل برخی از تحریم های اعمالی علیه ایران و بازگشت به برجام را بررسی می کند. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که اگر تمامی شرایط تهران اجرا نشوند، کمترین توافق مقدماتی در مذاکرات وین منعقد نخواهد شد. در اوایل هفته، خطیب زاده گفته که در وین، سه کار گروه جداگانه تمامی مسائل مربوطه را بررسی می کنند و بخش اعظم مشکلات لاینحل در دست بررسی هستند، اما حل و فصل برخی از مسائل به اخذ تصمیم های سیاسی منوط است.

میخائیل اولیانوف اعلام کرده که مذاکره کنندگان به موفقیت نزدیک شده اند و دور چهارم مذاکرات در وین به پایان رسیده است. سیاست ایران از این قرار است که تمامی تحریم ها لغو شوند. به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، مذاکرات وین نشان می دهد که امریکا و کشورهای اروپایی نه فقط اراده کافی برای لغو تحریم ها ندارند، بلکه به دنبال تحمیل توافقی به ایران هستند که فعالیت هسته ای ایران را محدود کند.

از سخنان بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران چنین برمی آید که ایران قصد دارد، عرضه نفت و میعانات گازی را حداکثر تا 4.5 میلیون بشکه در شبانه روز افزایش دهد. 2.2 میلیون بشکه نفت در شبانه روز برای مصرف داخلی کشور و 2.3 میلیون بشکه در شبانه روز برای صادرات در نظر گرفته شده است. در صورت لغو تحریم ها، ایران وارد سطح 4.5 میلیون بشکه در شبانه روز خواهد شد و طی 2 -3 ماه می تواند، بازارهای نفتی را تحت فشار قرار دهد. ظهور یک کانال دیگر در صادرات نفت می تواند، به بروز بی ثباتی در عرضه و تقاضا منجر شود.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رفع تحریم ها ایران و امریکا صادرات نفت ایران ایران و روسیه مذاکرات وین


( ۱۴ )

نظر شما :