پکن به جای امریکا در خاورمیانه ابراز وجود می کند

نزدیک شدن ناگهانی چین به امارات متحده عربی

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۲۹۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
کشورهای عرب تولید کننده نفت خام در حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی، با پیشبرد اصلاحات مربوط به کاهش وابستگی به نفت در نظر دارند مسوولیت پذیری مردم را با وضع مالیات بر ارزش افزوده افزایش دهند.
نزدیک شدن ناگهانی چین به امارات متحده عربی

نویسنده: هیده میتسو کیبه 

دیپلماسی ایرانی: چین به امارات متحده عربی که از متحدان سنتی آمریکا در خاورمیانه به شمار می آید، به طور ناگهانی نزدیک شده است. چین واکسن ساخت کشورش و همچنین فناوری نسل پنجم ارتباطات سیار سلولی با سرعت بالا (فایو جی)  را به امارات متحده عربی ارائه خواهد داد. در حالی که حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه کمرنگ شده چین با استفاده از خلاء قدرت نفوذش را در این منطقه افزایش داده است.

همچنین مقامات بهداشت امارات متحده عربی اواسط ماه مه اعلام کردند، سومین مرحله طرح واکسیناسیون واکسن ویروس کرونا ساخت گروه دارویی ملی چین (شرکت دولتی سینوفارم) را به زودی آغاز خواهد کرد. امارات متحده عربی اعلام کرد، نمایشگاه بین المللی را با یک سال تاخیر در ماه اکتبر در دبی برگزار می کند. به نظر می رسد چنین اقدامی در پی ارائه واکسن ساخت چین انجام می شود. امارات متحده عربی به همراه اسرائیل در امر واکسیناسیون واکسن کرونا در جهان پیشتاز است. نه تنها مردم امارات متحده عربی بلکه خارجی هایی که در امارات مسکن دارند نیز به طور رایگان واکسینه شدند و صنعت گردشگری در این کشور با موفقیت شروع به کار کرده است.

کشورهای عرب تولید کننده نفت خام در حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی، با پیشبرد اصلاحات مربوط به کاهش وابستگی به نفت در نظر دارند مسوولیت پذیری مردم را با وضع مالیات بر ارزش افزوده افزایش دهند. دیدگاه قوی در همین زمینه مطرح است که با روند بررسی توزیع درآمد نفتی فشار دموکراسی خواهی افزایش خواهد یافت. رهبران عرب ممکن است از چین که «دموکراسی به سبک غربی» را تکذیب کرده و به توسعه اقتصادی چشمگیری دست یافته است، الگو برداری کنند. ایالات متحده آمریکا از یک سو برای آسیا اهمیت زیادی قائل و به شدت مراقب تحرکات چین است و از سوی دیگر مداخله در خاورمیانه را با خروج نیروهای آمریکایی مستقر در عراق کاهش داده است. چین با استفاده از این فرصت نفوذ خود در خاورمیانه را تقویت و با ایران یک توافقنامه راهبردی بلند مدت بیست و پنج ساله امضا کرده و در تلاش است دیپلماسی را به طور همه جانبه گسترش دهد. به نظر می رسد هر چه حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه کمرنگ تر شود، قدرت دولت بایدن برای مقابله با فشار چین کمتر خواهد شد.

کشورهای عرب به چین اعتماد چندانی ندارند، ولی با این حال از این کشور به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر آمریکا که در حال خروج از خاورمیانه است، استفاده می کنند. نگرانی درباره نزدیک شدن امارات متحده عربی و چین در میان سیاستمداران آمریکا گسترش یافته است. دولت سابق دونالد ترامپ وعده فروش جنگده رادارگریز پیشرفته اف سی و پنج (F35) را داده بود. اما به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، دولت بایدن به دنبال تعهداتی برای جلوگیری از نشت فناوری به کشورهای ثالت است و همین امر فروش اف سی و پنج (F35 ) به امارات متحده عربی را در پرده ای از ابهام قرار داده است.

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین امارات متحده عربی چین و امارات ایران و چین سند همکاری 25 ساله ایران و چین ایالات متحده امریکا امریکا و چین


( ۱۰ )

نظر شما :

الف ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۷
امپراطور فقط ایران