نشست بین الافغانی تهران، ابتکار خوب در زمان مناسب

ایران بر خلاف دیگر همسایگان امنیت افغانستان را امنیت خود می داند

۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۳۹۴۱ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران از زمان جهاد مردم افغانستان علیه نیروهای شوروی سابق در کنار مردم و مجاهدین این کشور بوده است. تهران حتی در شرایط سخت جنگ تحمیلی حاضر نشد حمایت از مردم این کشور را رها کرده و در تمامی این سال ها میزبان میلیون ها تن از مردم شریف و مظلوم افغانستان بوده است. 
ایران بر خلاف دیگر همسایگان امنیت افغانستان را امنیت خود می داند

نویسنده: محمد حسینی، کارشناس مسائل افغانستان 

دیپلماسی ایرانی: تهران در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (۱۶ و ۱۷ تیر)، میزبان اولین دور گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، نمایندگان جمهوریت و هیات گروه طالبان بود. کارشناسان مسایل افغانستان، نشست تهران را نقطه عطفی پیرامون نقش و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در تحولات افغانستان محسوب می کنند. پیش از این، بارها شاهد سفرهای جداگانه هیأت‌های دولت افغانستان و طالبان به تهران یا سفر دیپلمات های ارشد کشورمان به کابل، دوحه و همچنین اسلام‌آباد برای کمک به روند صلح افغانستان بوده‌ایم، اما این نخستین‌بار است که تهران میزبان مذاکرات صلحی در این سطح است. البته پیش از این و در سال‌های گذشته هم طرح‌هایی در مورد برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در ایران مطرح بود، اما با فشار و کارشکنی آمریکایی ها محقق نشد.

جمهوری اسلامی ایران از زمان جهاد مردم افغانستان علیه نیروهای شوروی سابق در کنار مردم و مجاهدین این کشور بوده است. تهران حتی در شرایط سخت جنگ تحمیلی حاضر نشد حمایت از مردم این کشور را رها کرده و در تمامی این سال ها میزبان میلیون ها تن از مردم شریف و مظلوم افغانستان بوده است. 

شرایط در افغانستان با توافق دوحه بین آمریکایی ها و طالبان به وخامت گرائیده است. در ماه های اخیر طالبان دست برتر را در میدان های جنگ داشته و ادعا می کنند که بر بیش از هشتاد درصد از جغرافیا در افغانستان تسلط یافته است. تهران با رصد دقیق تحولات افغانستان به خوبی به شرایط حساس کنونی این کشور واقف است. تهران با مرز مشترک تقریبا هزار کیلومتری و پیوندها، قرابت ها و اشتراکات فراوان زبانی، تاریخی، دینی، فرهنگی و ...کشوری تاثیرگذار در تحولات افغانستان محسوب می شود. 

تهران خروج شتاب زده و غیرمسئولانه نیروهای خارجی را به باد انتقاد می گیرد و آن را شکستی مفتضحانه برای واشنگتن و متحدانش قلمداد می کند. ایران، در عین حال همواره مخالف اشغالگری آمریکاییها در منطقه و افغانستان بوده و تلاش دارد تا با اغتنام از فرصت ایجاد شده، برای ایجاد صلح، ثبات و امنیت در افغانستان، نقش ذاتی خود را ایفاء کند. تهران به درستی می داند که بحران افغانستان راهکار نظامی ندارد و فقط باید از طریق مذاکرات بین الافغانی و با اجماع در سطح داخلی و تفاهم و سازش بازیگران موثر منطقه ای و با کمک سازمان های بین المللی این بحران مدیریت شود.  

جمهوری اسلامی ایران برخلاف برخی از بازیگران منطقه ای و بین المللی صحنه افغانستان، صلح و ثبات در این کشور را مساوی و مترادف صلح و ثبات در خاک خود می پندارد و در این راستا همواره از تشکیل دولتی فراگیر، شفاف، پاسخگو، مستقل و دارای روابط نیک و حسنه با همسایگان استقبال می کند. 

رویکرد ایران در خصوص افغانستان، مثبت و شفاف ارزیابی شده و نفس حضور نمایندگان جریانات مختلف افغانستان در نشست تهران، یک موفقیت تلقی می شود. به نظر می رسد همه گروه ها و جریانات افغانستان به خصوص طالبان به این واقعیت رسیده اند که نمی توانند از طریق سلطه نظامی کار خود را پیش برده و حتی در آن صورت هم، حاکمیت آنها کامل نخواهد بود. طالبان حداقل در ظاهر درصدد است تا روحیه مصالحه جو و همکاری جویانه از خود نشان دهد. سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در صفحه توییتر خود در مورد این نشست نوشت: «‏معتقدم نشست بین الافغانی تهران نشست موفقی بود. سند این ادعای من اعلامیه نشست است. دو طرف به شدت حمله به مکاتب، شفاخانه ها ... و تاسیسات عامه را محکوم کردند (بند ۶) و نشست تهران را فرصت جدیدی برای تقویت راه حل سیاسی افغانستان دانستند (بند ۵)».

ایران به درستی می داند که مذاکرات بین الافغانی، روندی تدریجی، پیچیده و دشوار خواهد بود اما نگاهی به بیانیه نشست تهران و توافق طرفین در خصوص موضوعات مهمی مانند جنگ راه حل مشکلات افغانستان نبوده و باید آینده این کشور را در دور میز گفت وگو تعیین کرد و همچنین توافق بر سر ادامه نشست تهران در ذات خود یک گام به جلو و پیشرفت برای سیاست افغانستانی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. 

تمرکز بر مذاکرات و گفت‌وگوهای سیاسی و برگزاری نشست‌های مختلف جهت اعتمادسازی بین طرف‌های درگیر جنگ، به خصوص در شرایط حساس کنونی می‌تواند تأثیرگذار و راهگشا باشد. ایران ثابت کرده که همسایه قابل اعتماد افغانستان است. این انتظار و امیدواری وجود دارد که نقش و میانجی‌گری جمهوری اسلامی ایران، با توجه به رویکرد شفاف و صادقانه این کشور در روند صلح افغانستان، و تداوم این نقش بر طرفین جنگ تأثیر مثبت بر جای گذاشته و به اعتمادسازی بین آن‌ها کمک کند. قطعا جمهوری اسلامی ایران با به دست گرفتن ابتکار عمل، بیش از هر کشوری می‌تواند در شرایط کنونی به روند صلح افغانستان کمک کند. تهران می داند کنار نشستن و نظاره گر بودن ابتکارات و طرح های دیگران، منافعش را تامین نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران به درستی تصمیم گرفته که در این مقطع حساس وارد کنشگری فعال و مثبت در عرصه صلح در همسایه شرقی شود و قطعا به موازات بازیگری در صحنه نیز می تواند انتظار سهم و نقش در آینده داشته باشد. بدیهی است برای رسیدن به این هدف، افغانستان باید به اولویت نخست و جدی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این برهه حساس مبدل شود.

کلید واژه ها: ایران و افغانستان طالبان نشست تهران نشست بین الافغانی در تهران نشست طالبان و دولت افغانستان در تهران نشست طالبان و دولت مرکزی


( ۱ )

نظر شما :

شاهد ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۴
ایران بهترین همسایه تشکر از مهمان نوازی بیش از ۴۳ ساله تان برای بیش از ۲.۵ میلیون مهاجر از افغانستان و عدم مداخله ، و عدم لشکر کشی برعکس همسایه دیگر که با طالب سازی و طالب بازی هم ما را خرب کرد و هم خود را. و اما هستند در کابل کسانیکه از طریق ابراز دشمنی با ایران به نان و آب و جاه و مقام میرسند. و به بهانه های مختلفی میخواهند که احساسات مردم را بر ضد ایران تحدتحریک کنند.
نوید احمد ننگرهار ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۴
طالبان را از وابستگی به جریان ISI پاکستان نجات دهید، در آینده هم مانند گذشته هریک از رهبران طالبان که با پروژه ISI مخالفت کند توسط این اداره ترور خواهد شد.
م مهاجر ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۸
از کی تا حالا یک مشت ارازل و اوباش طالب ،مجاهد نام گرفته اند برای وزارت خارجه متاسفم
به شاهد ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۵
تعداد مهاجران قانونی افغان ۲/۵ میلیون نفره تعداد مهاجران غیرقانونی افغان بیشتره و البته این مساله طبیعیه و هرکشوری جنگ بشه معمولا همسایگانش با مهاجرت مواجه میشه خاص ایران نیست
صبری ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۰۲:۵۵
ایران بر خلاف دیگر همسایگان مدافع امنیت افغانستان است. یعنی با زبان بی زبانی میگوید به غیر از ایران بقیه همسایگان در پی جنگ وناامنی افغانستان هستند! مثلا کدام همسایه؟ چین؟ پاکستان؟ یا تاجیک،ازبک ترکمن؟ ایا همسایها با شنیدن این نوع قضاوت ناراحت نمیشوند؟ دولتهای چین پاکستان،تاجیک ازبک،ترکمن چه سودی از ناارامی وجنگ در افغانستان دارند؟ ایا جنگ ونا ارامی افغانستان بجز ارسال پناهنده،ومواد مخدر،وقاچاق عاید دیگری هم دارد؟ ایا همسایها در مورد ایران چنین حرفی بزنند ما ناراحت نمیشویم؟
شاهد ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۹
در جواب صبری تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان بی تفاوت اند، پاکستان همن کار را در افغانستان کرد که ترکه در سوریه انجام داد، طالبان را خلق کرد، القاعده را از سودان به افغانستان ترانزیت کرد. و اما چین منتظر باش هنوز نباش نرسیده .