آخرین وضعیت مذاکرات وین و تحریم هایی که در صورت توافق لغو خواهند شد

آخرین گزارش وزارت امور خارجه به مجلس درباره برجام +دانلود متن کامل

۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۷ کد : ۲۰۰۳۹۸۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای مجله دیپلماسی
۴۴ صفحه از این گزارش ۲۶۲ صفحه ای در قالب ۱۴ بخش به ارائه گزارشی ار تحولات برجام در طول شش سال گذشته پرداخته است و مابقی به نامه نگاری ها و اسناد مربوط به برجام اختصاص دارد .
آخرین گزارش وزارت امور خارجه به مجلس درباره برجام  +دانلود متن کامل

دیپلماسی ایرانی: بیست و دومین گزارش وزارت امور خارجه درباره برجام و مذاکرات جاری برای احیای آن امروز 21 تیر 1400 تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

۴۴ صفحه از این گزارش ۲۶۲ صفحه ای در قالب ۱۴ بخش به ارائه گزارشی ار تحولات برجام در طول شش سال گذشته پرداخته است و مابقی به نامه نگاری ها و اسناد مربوط به برجام اختصاص دارد.

این گزارش با نامه محمدجواد ظریف به رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس آغاز می شود که در آن آمده است:

"آنگونه که استحضار دارند، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ش، میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به «پنج به اضافه یک» مورد تفاهم قرار گرفت. با تصویب «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب ۲۱ /۷ /۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، مصوبه جلسۀ ۶۳۴ مورخ ۱۹ /۵ /۱۳۹۴ (مدظله العالی) شورای عالی امنیت ملی و نامه مورخ ۲۹ /۷ /۱۳۹۴ مقام معظم رهبری خطاب به ریاست محترم جمهوری، «برجام» در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ رسماً وارد مرحله اجرایی شد. از آنجایی که تبصره نخست قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مقرر می‌دارد: «وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد»، اینک در آستانه ششمین سالگرد انعقاد برجام، بیست ودومین و آخرین گزارش سه‌ ماهه از سوی اینجانب به عنوان وزیر امور خارجه و مسئول هیأت مذاکرات برجام به نمایندگان ارجمند ملت دلاور ایران در مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم می‌شود. در این گزارش مهمترین دستاوردها و چالش‌های اجرای برجام طی شش سال گذشته و آخرین نتایج شش دور مذاکرات وین –که تبلور شکست فشار حداکثری دولت آمریکا در برابر مقاومت مردم ایران است – ارائه می‌شود. این مذاکرات در آخرین هفته‌های کاری دولت دوازدهم به چارچوب یک توافق محتمل برای رفع تحریم‌های غیرقانونی ایالت متحده آمریکا نزدیک شده و امیدوارم آن‌چه تاکنون امکان تحقق آن فراهم شده و در بخش سیزدهم این گزارش (مد ظله العالی) آمده است، در ابتدای دولت سیزدهم، به یاری خداوند منّان و با هدایت مقام معظم رهبری ، مدیریت ر ئیس جمهور منتخب و حمایت مجلس شورای اسلامی با دستیابی به تمامی حقوق ملت بزرگ ایران تکمیل شود و موجب خرسندی و رضایت مردم عزیز ایران گردد."

در این گزارش که زیر نظر وزیر امور خارجه، دکتر محمد جواد ظریف، تهیه شده به روند مذاکرات برجام طی سال های گذشته و همچنین اثرات و نتایج آن پرداخته شده است. در این گزارش وزارت امور خارجه با ترسیم نمودارها و مقایسه وضعیت کشور قبل و بعد از اجرای برجام وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به خصوص در بعد سیاست خارجی و روابط منطقه ای را مورد بررسی قرار داده است. 

مقایسه وضعیت هسته ای کشور به لحاظ تعداد سانتریفیوژها، امکانات هسته ای و تحقیق و توسعه هسته ای که جداولی نیز ضمیمه آن است از دیگر بخش های این گزارش است. 

 در این گزارش همچنین تلاش شده به لحاظ حقوقی برجام مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت تاثیرات حقوقی آن بر قطعنامه های سازمان ملل که موجب لغو قطعنامه های متعدد سازمان ملل و اروپا و امریکا شد بررسی شده است. 

وزارت امور خارجه در این گزارش تاکید کرده که به طور صادقانه خطوط قرمز و دستورات مقام معظم رهبری را رعایت کرده و تلاش کرده است با چنین ملاحظاتی مذاکرات را پیش ببرد.

در ادامه این گزارش به خروج یکجانبه امریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز اشاره و به تاکتیک سیاسی ایالات متحده موسوم به فشار حداکثری نیز پرداخته شده است. در پی آن گزارش نتیجه می گیرد که چگونه فشار حداکثری ایالات متحده در دوران دولت جمهوریخواهان شکست خورد و با روی کار آمدن دولت بایدن دموکرات ها تلاش ها برای بازگشت به برجام را آغاز کردند. همچنین به اقدامات کم اثر اتحادیه اروپا که در حقیقت بدعهدی آنها را بعد از ایالات متحده رقم زد و به نوعی با سیاست یکجانبه دولت ترامپ همراه شد نیز اشاره شده است.

در این گزارش با ذکر نمودار آمده است که اگر ایالات متحده از برجام خارج نمی شد چه تاثیرات مثبتی را در اقتصاد ایران شاهد بودیم، تورم در چه نرخی بود و میزان توسعه اقتصادی ایران چه روندی را طی می کرد.

در بخش دیگری از گزارش به کاهش تعهدات ایران ذیل برجام اشاره شده که تهران بعد از ناکامی اروپا در جبران خسارت های وارده از سوی امریکا و تشدید فشارهای حداکثری ایالات متحده آغاز کرد. 

در بند 9 این گزارش به چگونگی اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران» اشاره شده و توضیحات تفصیلی داده شده است.

همچنین در این گزارش آخرین وضعیت مذاکرات وین برای احیای برجام نیز بررسی شده و تصریح شده است در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد چه تحریم هایی لغو خواهند شد. 

در پایان این گزارش با عنوان «و آخر دعوانا...» به سختی های مذاکرات جاری و تلاش های صادقانه ای که برای پیشبرد منافع ملی در جهت رسیدن به توافق هسته ای صورت گرفته نکاتی اشاره شده است.
 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: برجام گزارش وزارت خارجه درباره برجام گزارش به مجلس پرونده هسته ای ایران ایران و امریکا محمد جواد ظریف


( ۱۶ )

نظر شما :