ربات های پرنده قاتل به صحنه آمده اند

مخاطرات پهپادهای از نوع ترکیه ای

۲۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۴۰۵۶ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
نسل نوینی از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی، می توانند توسط کشورهای شرور، گروه های جنایتکار و بیماران روانی برای اهداف وحشتناکی به کار گرفته شوند.
مخاطرات پهپادهای از نوع ترکیه ای

نویسندگان: ویوک وادوا Vivek Wadhwa (حقوقدان هاروارد) و الکس سالکور Alex Salkever (کارشناس فن آوری)

دیپلماسی ایرانی: در یک فیلم سینمایی علمی تخیلی دهه 1980، یک سوپر ربات بی پروا، مشتاق کشتن آدم هاست. امروز این تصویر کاملا تخیلی، به یک واقعیت تبدیل شده و ربات هایی که آدم ها را شکار می کنند همه جای جهان به فروش می رسند و در میدان های جنگ به کار گرفته می شوند با این تفاوت که این ربات ها، اکنون پهپادهای قاتلی هستند که بطور خودکار عمل می کنند.

ادعا می شود که پهپاد کارگو-2 ساخت ترکیه، می تواند بطور خودکار و با بکارگیری فن آوری تشخیص چهره (هوش مصنوعی)، اهداف انسانی را شناسایی و نابود کند. این یک گام بزرگ فن آورانه، جلوتر از ناوگان های پهپادی است که نیازمند کنترل از راه دور توسط اُپراتورهای انسانی هستند. یک گزارش شورای امنیت سازمان ملل می گوید که "از کارگو-2 در جنگ داخلی لیبی برای انجام حملات خودکار علیه اهداف انسانی استفاده شده و توانسته است کاروان های لجستیک نظامی و اهداف انسانی را بدون نیاز به تماس با اُپراتور یا مهمات، هدف قرار دهد."

دسترسی آسان و گسترش توانایی های این پهپادها، به چالشی فوری برای همه بشریت تبدیل شده است. نکته نخست اینکه چنانچه برای جلوگیری از ساخت و فروش آنها توافق نکنیم، قاتلان خودکاری همچون کارگو-2 به زودی در دسترس هر کسی خواهند بود از دولت های شرور گرفته تا باندهای جنایتکار و افراد روان پریش. دوم، دسته هایی از پهپادهای قاتل می توانند به دلیل شمار زیاد خود، لایه های دفاعی علیه تهدیدهای تروریستی را که توسط کشورهای دارای فن آوری پیشرفته ایجاد شده است، بی اثر کنند. سوم، با خلق چالش های تازه در جنگ نامتقارن، این پهپادها می توانند موازنه قدرت را در مناطق گوناگون جهان برهم زنند و نواحی باثبات را نیز به میادین جنگ تبدیل سازند.

پهپادها، اساسا همان گوشی های هوشمند تلفن همراه هستند که توان پرواز دارند و بعنوان یک دستاورد جانبی در فن آوری گوشی های هوشمند به شمار می روند. آنها در حال دسترسی به بُعد سومی هستند که اساسا آزاد است و فرصت های تجاری تازه ای را خلق می کند: این پهپادها می توانند مواد خوراکی، دارو و لوازم پزشکی را با استفاده از فن آوری تشخیص چهره، به دست متقاضی برسانند و همین توانایی ها می تواند آنها را به سلاحی در دست تروریست ها تبدیل کند. اگر هم اکنون سد راه چنین تحولاتی نشویم، باید منتظر باشیم که در آینده ای نزدیک، دستورالعمل تبدیل پهپادهای قابل عرضه در قفسه فروشگاه ها به قاتلان خودکار را روی اینترنت مشاهده کنیم.

تا به امروز، هوش مصنوعی در تقلای این بوده که امکان شناسایی دقیق اشیا و چهره ها در فضای عمومی را فراهم کند. الگوریتم های هوش مصنوعی در رویارویی با تصویری که مثلا با افزودن یک متن، اندکی دستکاری شده، گیج می شوند. همینطور در ابر و مه، باران، برف و نور شدید هم دقت سامانه های هوش مصنوعی کمتر می شود. با این حال، برای کسانی که چندان به قربانی شدن انسان های بیگناه اهمیتی نمی دهند، همین سطح از فن آوری هم می تواند به کار گرفته شود. فرض کنید که دسته ای از پهپادهای انباشته از مواد انفجاری، روانه ورزشگاه ها و مراکز تجمع شوند و بی آن که امکان توقف آنها وجود داشته باشد، شمار زیادی قربانی بگیرند.

اکنون شرکت های مختلفی در حال فروش سامانه هایی دفاعی برای توقف اشیای پرنده مشکوک هستند و ارتش های پیشرفته جهان هم از سامانه های الکترونیکی برای اختلال در سامانه کنترلی پهپادها استفاده می کنند. با این حال، هنوز هم سرنگون کردن حتی یک پهپاد هم یک چالش به شمار می رود.

هرچند اسرائیل اخیرا یک لیزر پرنده بسیار خیره کننده را به نمایش گذاشت که می تواند پهپادها را پودر کند و یک دسته کامل آنها را سرنگون سازد، اما این فن آوری هنوز فراتر از توانمندی های ماست. همچنین با توجه به نسل تازه پهپادهای خودکار، سد کردن راه ارتباط با این پرنده ها، کفایت نمی کند. باید راه هایی برای به زیر کشیدن امن آنها و بر زمین نشاندن آنها پیدا کنیم تا از آشفتگی تصادفی و آسیب جلوگیری شود.

پهپادهای خودکار، برای گروهی که مصمم به وارد کردن خساراتی چشمگیر است، گستره ای از امکانات را فراهم می آورد. تصور کنید که همزمان و در یک روز به صد نقطه مختلف حمله شود. مقایسه کنید با یازدهم سپتامبر 2001 که به چند هدف همزمان در آمریکا حمله شد.

هرچند همه کشورها در خطر یورش پهپادهای قاتل هستند اما نخستین موج این سلاح، کشورهای فقیرتری را هدف می گیرد که کنترل مرزی و نیروی امنیتی ضعیف تری هم دارند. همان شکافی که میان کشورهای فقیر و غنی بر سر آسیب های کووید 19 بود، در میزان آسیب پذیری از پهپادهای خودکار هم مطرح است. پس احتمال بالاتری هست که مثلا آفریقا و نه ایالات متحده آمریکا، نخستین میدان چنین نبردهایی با تلفات سنگین باشد.

تا به اینجا، آمریکا و چین از فراخوان ها برای ممنوع کردن تولید و توزیع سلاح های کاملا خودکار حمایت نکرده اند و بنابراین نوعی پوشش مشروع برای سازندگان این سلاح ها و دولت هایی که از پهپادهای قاتل استفاده می کنند، فراهم می آورند.

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه ایالات متحده امریکا پهپاد پهپادهای ترکیه روبات سیستم هوشمند


( ۴۱ )

نظر شما :

فدوی ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۴
مقالاتی که در سایتها و مجلات و روزنامه ارائه می شود دو وجه دارند . گاهی اوقات مصرف داخلی برای مردم سرزمین خودشان دارند و گاهی اوقات مصرف خارجی برای ملت ها و کشورهای هدف دارند . یکی از زیرکی هایی که سایت های همچون فارپالیسی دارند همین است ... افکار هانتینگتون که یکی از بنیانگذاران این مجله است را همه می دانیم که معروفترینش برخورد تمدنها است . حکومت به شدتی میلیتاریستی آمریکا توجه فوق العاده ویژه ای به صنعت نظامی دارد . حتی بسیاری از داروهایی که الان مصرف می کنیم در ابتدا توسط صنایع نظامی آمریکا ساخته شده اند حال برای مداوا یا هدف دیگر که از قضا مداوا کننده هم از کار در آمده اند . بودجه برای ادامۀ کار صنایع نظامی آمریکا با توجه به گرانقیمت بودن ذاتی این صنعت ، بسیار مهم است و البته با لابی گری همواره تلاش می کنند که رییس جمهورهایی نزدیک به کارتل های نظامی در آمریکا به قدرت برسد . از ترفندهای این شرکتها برای جذب بودجه بیشتر اولا ساخت دشمن فرضی و یک هیولا که در حال حاضر چین ، روسیه ، کرۀ شمالی و ایران این نقش را برای آنها دارند و دوم بزرگ نمایی اغراق آمیز دست آوردهای تسلیحاتی سایر کشورها . این دومی رگ خواب مردم آمریکا است که تحت هیچ شرایطی برتری نظامی سایر کشورها را بر نمی تابند . چند مدت قبل هم مقاله ای از قدرت مخوف پهپادی ایران سر از فضای مجازی در آورد که منشاء باز هم آمریکایی داشت و حالا ترکیه و شاید فردا مثلا مصر و پس فردا مکزیک . پیشرفت حق تمام ملتهاست اما هیچگاه مکر ابرقدرت دنیا که طرح های جهانی اش در اندیشکده ها و توسط نخبگان سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، رسانه ای و ... خلق می شوند را نباید دست کم گرفت . هندوانه گذاشتن زیر بغل کشورها هم یکی دیگر از ترفندهای آنهاست روشی که کاملا زیر پوستی در این اواخر که طالبان مجدد بیدار شده است برای ایران خوابش را دیده اند . ترکیه ، ایران و هر کشور دیگری اگر سلاح اتمی ، ماهواره های مدرن و متنوع و بیشمار ، زیردریایی های اتمی ، ناوهای هواپیمابر ، صنایع نظامی قدرتمند و کاملا بروز و ... داشتند ، خوش به حالشان در غیر این صورت در هر جنگی که یک سمتش یک ابرقدرت باشد بازنده اند یعنی باید بازنده باشند حتی اگر شده ماجرای هیروشیمیا را مجدد تکرار کنند . ... برو قوی شو اگر آرام جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است ... البته طول و عرض گلیممان را هم باید بدانیم و هم روز به روز با تلاش و پشتکار بزرگترش کنیم .
علی ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۲
ایا اگر این پهپادها رو یک کشور دیگه ساخته بود همین سخنان رو تکرار میکردن؟ ایا بقیه تسلیحات یا موشکها و بمبها خطراتش از این کمتره یا کسی رو نمیکشه ؟
مهدی ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۹
پهپاد هوشمند در دستان اردوغان روان پریش!
ایران دوست ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۶
با دستیابی ترکها به این فناوری باید منتظر استفاده نوچه های آنها در داعش و النصره و... از این ابزارها باشیم.
افخمی ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | ۰۱:۵۳
جه انگل های وقیحی هستند این حشرات حقوق دان وکارشناس آمریکائی.
مسعود ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۸
مخاطره اصلی خود ترکیه است که مکتب پانترکش مثل بختک افتاده سر همه همسایه هاش از جمله عراق و سوریه و ایران و یونان و
ریزبین ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۹
مترجم گرامی بردن نام فیلم "ترمیناتور(نابودگر)" { "فیلم سینمایی علمی تخیلی دهه 1980 "} دیگه به جایی بر نمیخوره !!!! و تنها یه نمونه خوب از فیلمهای آینده نگر برای خواننده ایرانیه چون میشه گفت بیشتر اونا این فیلم رو دیدن !!
به مهدی ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۸
بحث اردوغان نیست کلا ترکیه همینه قبل از اردوغان هم سران ترکیه با یونان و قبرس و ...درگیر بودن
ایرانی ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۵
اردوغان ترکیه را بسیار قوی کرده. مرحبا به این رییس جمهور. به جرات می تونم بگم که محبوبیت اردوغان بین ترک های ایران از روحانی علی برکت الله خیلی خیلی بیشتر است.
خسرو ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۱
پهپادها خطرناکتر از سلاح های شیمیایی و هسته ای هستند؟ کدام پهپاد می تواند یک شهر مثل هیروشیما را نابود کند؟
حسن ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۰۲:۳۹
این اورپاییها انقدر حسود وخود بزرگ بین شده اند که پیشرفت وترقی هیچ ملتی را تحمل نمیکنند، حالا خودشان همه کاره سازمان ملل وشورای امنیت هستند وپنج عضوی که حق وتو داردبه غیر از چین همه مسیحی واورپایی تبار هستند،(فرانسه،انگلیس،روسیه،امریکا،،،،چین) همه شان بمب اتمی،هیدروژنی،موشک بالستیک،وانواع سلاح های مخوف(شیمیایی،میکروبی،) را دارند،ولی نوبت که به مسلمانها میرسد فورا کهیر میزنند، در مورد برنامه هستهای موشکی ایران،،ویا در مورد پهبادهای هوشمند ترکیه سنگ اندازی میکنند، وهیچ چی نشده از خطرات انها داستان سرایی میکنند، وجوسازی منفی را اماده میکنند. بلاخره هیچ کس غیر از اینها نباید چیزی داشته باشد وترقی کند،
خسرو ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۵
پانهایی که با دیدن نام ترکیه شروع به عقده گشایی و فحاشی کردند ، توجه کنید که صنعت پهپادی ایران به اندازه ترکیه یا بیشتر پیشرفت کرده است و غربی های صلیبی از پیشرفت همه مسلمانان واهمه دارند
ایدین ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۵
پهپادهای ساخت ترکیه بخاطر استفاده از هوش مصنوعی قابلیت یادگیری مسیر رفت و برگشت حتی در صورت قطع ارتباط با اپراتور ، رادارگریز بخاطر سطح مقطع کم و ارتفاع پروازی کم ، قابلیت تشخیص دشمن از خودی ، تشخیص منطقه عملیاتی خودی و دشمن و قابلیتهای خوبی که چشم اعضای ناتو رو هم گرفته یه جورایی ، محبوبیت خوبی کسب کرده ، دقت عملیاتی بسیار بالا و هزینه بسیار کم این پهپادها در قیاس با سایر سازندگان مشتریان در صف زیادی را نصیب صنایع دفاعی ترکیه کرده است
ایرانی ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۵
در کل نوشته مخصوص یک کشور خاص نیست در مورد همه مصداق داره اما نکته جالبش اینه که متاسفاه غربی ها همه کشورهای غیر غربی رو شرور معرفی میکنن و خودشون رو صالح و این نباید از طرف ما نادیده انگاشته بشه .... اما نکته مهمتر نوشتهای زیر این مقاله است دقت میکنن سازمانهای امنیتی که بعضی ها از چه الفاظی در طرفداری از کشوردار یک کشور بیگانه استفاده میکنند ؟ نتیجه اصرار بر عدم دفاع از ایران و پارس حتما این گستاخی ها خواهد بود باید چاره ایی اندیشید