احساس خوشنودی بنت بعد از دیدار با بایدن

اسرائیل فکر می کند امریکا را علیه ایران متقاعده کرده است

۰۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۵۵۶۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
مقامات اسرائیلی گفتتند که راهبرد ارائه شده توسط بنت به بایدن مقابله با ایران با استفاده از ترکیبی از اقدامات کوچک بسیار در چندین جبهه – نظامی و دیپلماتیک – به جای یک ضربه سنگین را شامل می شود.
اسرائیل فکر می کند امریکا را علیه ایران متقاعده کرده است

نویسنده: باراک راوید  (Barak Ravid)

دیپلماسی ایرانی: نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار با جو بایدن راهبردی را برای مقابله با ایران ارائه کرد که به گفته مقامات اسرائیلی راهبرد «مرگ با هزار زخم» نامیده می‌شود.

هدف اصلی بنت از نخستین دیدارش با جو بایدن گوشزد کردن اضطراری بودن پیشرفت چشمگیر ایران در برنامه هسته‌ای‌اش بود. به همین دلیل دولت تازه اسرائیل پیش از این دیدار سیاست این دولت در برابر ایران را مورد بازبینی قرار داد.

مقامات اسرائیلی گفتتند که راهبرد ارائه شده توسط بنت به بایدن مقابله با ایران با استفاده از ترکیبی از اقدامات کوچک بسیار در چندین جبهه – نظامی و دیپلماتیک – به جای یک ضربه سنگین را شامل می شود.

بنت، رویارویی امروزی بین ایران و اسرائیل را به هماوردی آمریکا و شوروی در دوران جنگ سرد تشبیه کرد و وضعیت فعلی ایران را با شوروی مقایسه کرد.

بنت به بایدن گفت که آمریکا و اسرائیل باید ایران را به دلیل تجاوزات منطقه‌ای و برنامه‌ هسته‌ای‌ «سرجایش بنشانند»! وی از بایدن خواست که در راستای دستیابی به این هدف آمریکا نیروهایش را از عراق و سوریه خارج نکند. بنت همچنین به بایدن گفت که با بازگشت به توافق هسته ای 2015 (برجام) مخالف است و کارآیی این توافق به دلیل بندهای موسوم به «غروب» (sunset clauses)  و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از بین رفته است. به گفته مقامات اسرائیلی، بایدن درباره چشم انداز بازگشت ایران به تعهداتش در برجام خوشبین به نظر نمی رسید.

به گفته مقامات اسرائیلی بنت از دو اظهار نظر بایدن بسیار خرسند شد. نخست اینکه، ایران در دوران ریاست جمهوری بایدن به تسلیحات هسته ای دست نخواهد یافت. دوم، اگر دیپلماسی با ایران شکست بخورد، بایدن آمادگی بررسی سایر گزینه ها را دارد – که این اظهارنظر بایدن بازتابی از درخواست بنت برای «نقشه B» است.

بنت پس از دیدار با بایدن این دیدار را «ممتاز» توصیف کرد و گفت که احساس می‌کند او و بایدن از دیرباز یکدیگر را می شناسند. وی گفت: «من رهبری را دیدم که اسرائیل را دوست دارد و به خوبی می داند که چه چیزی می خواهد و به نیازهای ما واقف است».

بنت با ابراز خوشبینی پیرامون چشم انداز همکاری اسرائیل و آمریکا در برابر ایران، افزود «ما زمان زیادی نداریم. مساله ایران فوری است و نمی‌توانیم درنگ کنیم.»

بنت از بایدن دعوت کرد که پس از کنترل همه گیری کووید -19 در اسرائیل به این کشور سفر کند. گروه‌های دو طرف در هفته‌های آتی به مذاکرات پیرامون ایران و سایر مسائل ادامه خواهند داد.

منبع: اکسیوس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسرائیل احیای برجام


( ۱۳ )

نظر شما :