بعد از خروج امریکا از افغانستان

بازتعریف منافع آمریکا در خاورمیانه در پرتو رقابت با چین

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۵۷۶۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: فاطمه نکولعل آزاد
فاطمه نکولعل آزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه از این به بعد برای آمریکا اهمیت دارد امنیت خاورمیانه به شکل سخت آن است. بدین معنی که حتی اگر دولت های اقتدارگرا در خاورمیانه حاکم باشند و به حقوق بشر احترام نگذارند، اما به حفظ امنیت منطقه کمک کنند، برای آمریکا کافی است.
بازتعریف منافع آمریکا در خاورمیانه در پرتو رقابت با چین

دیپلماسی ایرانی: نگاهی به سیاست آمریکا در یک سال گذشته نشان می¬دهد که اولویت چین در سیاست¬ و راهبردهای آمریکا یک واقعیت غیرقابل انکار است. اتخاذ سیاست منفعلانه در مواجه با جنگ آذربایجان و ارمنستان در سال 2020، پایان رسمی حمایت از عربستان در جنگ علیه یمن، توافق با بغداد برای خارج شدن نیروهای نظامی آمریکا از عراق، اتخاذ سیاست حفظ وضع موجود در سوریه، خارج کردن بخشی از تجهیزات نظامی از خلیج فارس و استقرار بخشی از آن در کشور اردن و در نهایت خروج از افغانستان در 9 شهریور گویای این نکته است که آمریکا قصد دارد تمام توان و تمرکز خود را بر مهار چین بگذارد و به مسائل پرهزینه برای این کشور پایان دهد. اما سوال اساسی این است که سرنوشت سیاست و منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه چه می‌شود.

جو بایدن در سخنرانی روز 9 شهریور خود و بعد از پایان حضور نظامی در افغانستان اعلام کرد که خروج آمریکا از فغانستان پایان ماموریت نظامی، برای دوباره ساختن کشورها است. این سخن بایدن بدین معنی است که ایالات متحده دیگر درگیر مسائل داخلی کشورها و موضوعاتی چون حقوق بشر و ملت سازی نخواهد شد. البته این سیاست آمریکا جدید نیست و ریشه آن به دوران جنگ سرد بر می گردد. وقتی که رقابت آمریکا و شوروی در جریان بود، ایالات متحده به موضوعاتی چون حقوق بشر و ارزش های دموکراتیک اهمیت نمی داد و آنچه که برای این کشور اهمیت داشت، این بود که دولت های بیشتری در بلوک غرب و در کنار آمریکا علیه شوروی قرار گیرند. در واقع اولویت رقابت با شوروی سبب شد که ایالات متحده از دیکتاتورترین کشورها به شرط ضدیت با شوروی یا همکاری با آمریکا حمایت کند.

لذا آنچه از این به بعد برای آمریکا اهمیت دارد امنیت خاورمیانه به شکل سخت آن است. بدین معنی که حتی اگر دولت های اقتدارگرا در خاورمیانه حاکم باشند و به حقوق بشر احترام نگذارند، اما به حفظ امنیت منطقه کمک کنند، برای آمریکا کافی است. به عبارت دیگر، مباحث نرم و ارزش محور، دیگر اولویت آمریکا در خاورمیانه نیست. بلکه موضوعات سخت و امنیت محور صرفاً مورد توجه این کشور است. از این رو، سیاست خاورمیانه ای آمریکا با فاصله گرفتن از مباحث ارزش محور صرفاً بر این موضوع مبتنی خواهد بود که امنیت خاورمیانه به معنی سخت افزاری آن دستخوش تغییر و چالش قرار نگیرد. در مثالی عینی آنچه که برای آمریکا در خاورمیانه اهمیت دارد مسائل درونی کشورهای خاورمیانه نیست. بلکه روابط بین کشورهای خاورمیانه است. البته تمام و کلیت روابط دولت های خاورمیانه برای آمریکا اهمیت ندارد. بلکه صرفاً آن بخش از روابط دارای اهمیت است که امنیت کلیت منطقه را تهدید کند. 

لذا به طور کلی باید گفت که آمریکا به مدت سه دهه پس از فروپاشی شوروی موضوعات حقوق بشری در خاورمیانه را مورد توجه قرار داد و حتی در طرح "خاورمیانه بزرگ" جرج بوش پسر نیز این کشور به دنبال دموکراتیک کردن کل خاورمیانه بود. اما هم اکنون چون موضوع رقابت با چین اولویت نخست آمریکا است، موضوعات نرم در حاشیه قرار خواهد گرفت و آنچه که برای آمریکا اهمیت دارد این است که امنیت مناطق مهم جهان مثل خاورمیانه دچار چالش نشود که از یک سو هزینه هایی برای این کشور خلق شود و از سوی دیگر زمینه ظهور دولت های رقیب، مانند چین و روسیه را فراهم کند. بر این اساس با اطمینان بالایی می توان گفت آمریکا در هیچ کشور دیگری در خاورمیانه، اقدامات سخت نظامی با هدف دفاع از ملت-سازی یا ایجاد دموکراسی را انجام نخواهد داد.

فاطمه نکولعل آزاد

نویسنده خبر

دکترای روابط بین الملل، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خروج امریکا از خاورمیانه افغانستان ایالات متحده امریکا امریکا و خاورمیانه


( ۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۴
ارتش امریکا ارتش برون گرائی است۔این ارتش برای حفاظت از مرزهای امریکا ومداخلات داخلی سازمان داده نشده است۔این ارتش جهت مداخلات نظامی در سراسرجهان سازمان یافته است۔برای حفاظت ونگهداری وتوسعه وتکامل این نیروی نظامی امریکا نیاز به مداخله نظامی دارد۔ارتش امریکا نمی تواند سالها بی فعالیت باشد۔چین جائی نیست که امریکا با مداخله نظامی بتواند انرا دنباله رو سیاست های مورد علاقه خود کند۔امریکا با چین در گیری های اقتصادی خواهد داشت۔این درگیری ها در حد ازدیاد تعرفه ها واحتمالا برخی تحریم ها وسعی در چذب کشورهای هم سو باچین خواهد بود۔چیزی که امریکا را زجر میدهد مشکلات اقتصادی است۔از یکطرف علاقمند به توسعه توان نظامی با بکارگیری ان است واز طرف دیگر هزینه های گزاف بکارگیری وتکمیل وتوسعه نظامی یرلی امریکا دیگر مقدور نیست۔امریکا از نظر اقتصادی است که عقب نشینی میکند۔امریکا سعی درتحمیل هزینه های نظامی خود به اروپا دارد۔اروپا تصورمیکند اگرخود از خود دفاع کند ودر مداخلات خود تصمیم گیری بعنوان نیروی مستقل کند با هزینه کمتری این توان را خواهد داشت۔سیاستهای جمهوریخواهی کسینجری سعی درنزدیکی نیروهای متخاصم بزرگ در سوء استفاده از نیروهای کوچک است۔کسنجر پس هز ویتنام سعی در جوب چین کرد و در زمان ترامپ سعی در جذب روسیه۔
اشکان ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۰
1-آمریکا و اروپا دیدند که نمیشود همسایگان عقب مانده شان را متمدن بکنند و چاره ای جز مدارا با شرق وحشی ندارند 2-برای براندازی چین کافی ست تکنولوژی نه چندان بالایی که سالها به چین داده اند را به کشورهایی چون ویتنام و فیلیپین و تایلند بدهند تا قدرت و بازی اقتصادی چین نه که قطع شود بلکه ضعیف شود 3-خاورمیانه با تحریم و فشار بر قطر (و اردوغان) از 80% تروریسم پاک خواهد شد
ابراهیم قدیمی ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۶
تروریسم زائیده روش های امپریالیستی است۔یک سریالی امربکائی در ابتدای انقلاب از تلویزیون پخش شد بنام روزی عقابی۔Once an eagle.این نام نام شعر معروف ایرانی بنام روزی عقابی از ناصر خسرو است۔۔این شعر را من اولین بار در دستور زبان فارسی عبدالعظیم قریب که در سالهای اخر دبستان تدریس میشد خواندم۔این شعر برای همه ایرانی ها اشنااست۔برای یاد اوری چند بیت انرا مینویسم۔روزی زسر سنگ عقابی بهوا خاست بهر طلب طعمه پروبال بیاراست از راستی بال منی کرد وهمی گفت امروز همه ملک جهان زیر پر ماست ۔گر بر سرخاشاک یکی پشه بجنبد جنبیدن ان پشه عیان در نظر ماست بر اوج چو پرواز کنم از نظر تیز میلینم اگر ذرهای اندر تک دریاست بسیار منی کرد و زتقدیر نترسید بنگر که از این چرخ جفاپبشه چه بر خواست ناگه زکمینگاه یکی سخت کمانی تیری زقضای بد بگشاد بر او راست بر بال عقاب امد ان تیر جگر دوز وز ابر مر اورا بسوی خاک فروخاست برخاک بغلنید وبیافتاد چو ماهی و‌انگاه پر خویش گشاد از چپ واز راست گفتا عجب است اینکه ز چوبی وزاهن این تیزی وتندی وپریدن ز کجا خاست چون نیک نظرکرد پر خویش در ان دید گفتا زچه نالیم که از ماست که برماست۔ همه مجاهدین راه ازادی خودمان اند۔اسامه خودمان است داعش خودمان اند و۔۔۔۔