اتحاد دوستان و ترس دشمنان

رزمایش «سه برادر»، کشورهایی که ارمنستان را دوست نمی دانند

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۶۱۴۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
گام های تاریخی در زمینه همکاری های نظامی با کشورهای برادری که ارمنستان را به رسمیت نمی شناسند و مرزهای خود را به روی آن بستند در حال برداشته شدن است. عدالت وردیف می گوید: «کشورهای منطقه نمی توانند به راحتی پیروزی آذربایجان در جنگ میهنی را هضم کنند.»
رزمایش «سه برادر»، کشورهایی که ارمنستان را دوست نمی دانند

نویسنده: الشاد پاشاسوی

دیپلماسی ایرانی: سه کشوری که همیشه موضعی منصفانه و اصولی در مورد مساله قره باغ داشته اند، حالا در مسائل نظامی وحدت خود را نشان می دهند. در روز ۱۲سپتامبر، برای اولین بار، رزمایش «سه برادر-۲۰۲۱» نیروهای ویژه ترکیه، آذربایجان و پاکستان آغاز شد، که این امر باعث خوشحالی دوستان و نگرانی جدی دشمنان ما و حامیان آنها می شود.

این رزمایش ها که تا ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد داشت، بدون شک برای تبدیل پیروزی تاریخی نظامی ما (جمهوری آذربایجان) در جنگ ۴۴ روزه به یک پیروزی سیاسی و دیپلماتیک تمام عیار از اهمیت خاصی برخوردار است. هیچ تصادفی نیست که کشورهایی که بیش ترین نگرانی را در رابطه با این رزمایش ها دارند آنهایی هستند که می خواهند نتایج پیروزی ما در جنگ دوم قره باغ را تحت الشعاع قرار دهند و سعی می کنند جنبه های آن پیروزی را مورد بررسی قرار دهند. در درجه اول، در مورد روسیه و ارمنستان صحبت می کنیم. این نتیجه گیری از «نظرات» مطرح شده در رسانه های این کشورها گرفته شده است. با این حال، نه مسکو و نه دست نشانده آن در منطقه یعنی ارمنستان که هیچ حرفی برای گفتن ندارند، هیچ کدام نمی توانند چرخ تاریخ را به عقب برگردانند. موضع ارمنستان که روشن است. پس روسیه برای چه نگران است؟ با این حال، رزمایش های باکو هیچ کشور چهارمی را هدف قرار نمی دهد و صرفا جنبه دفاعی دارد. نه آذربایجان و نه کشورهای برادر، ترکیه و پاکستان، برضد کشورهای منطقه از جمله ارمنستان و روسیه ادعای سرزمینی ندارند. این بدان معناست که ادعاها و منافعی علیه سه کشور برادر وجود دارد که مسکو و ایروان را این گونه نگران می کند. دلیل دیگر این است که چنین رزمایش های سه جانبه می تواند منجر به ایجاد اتحاد نظامی آذربایجان-ترکیه-پاکستان در آینده شود، به خصوص، زمانی که پتانسیل هسته ای پاکستان را در نظر می گیریم. 

لازم به ذکر است که همین چند روز پیش، رزمایش نظامی دیگری انجام شد که باعث ایجاد نگرانی در ارمنستان گشت. صحبت از آموزش تاکتیکی مشترک نیروهای ویژه آذربایجان و ترکیه در منطقه لاچین است که به تازگی به پایان رسیده است. در طول آموزش، نیروهای ویژه با موفقیت در مناطق دشوار، کمین خطوط ارتباطی، شناسایی، خنثی سازی و نابودی گروه های تحریک کننده در منطقه، و همچنین نزدیک شدن مخفیانه به دشمن متعارف و انجام سایر وظایف باعث نگرانی ارمنستانی ها شدند.

علاوه بر این، تمرینات نیروی دریایی به منظور اتمام آموزش گروه های تهاجمی و پدافند زیردریایی آذربایجان و ترکیه هم برگزار شد. لازم به ذکر است که هدف اصلی تمرینات مشترک ارتش دو کشور برادر بهبود تعامل واحدها در طول عملیات رزمی، اطمینان از هماهنگی در انجام وظایف خاص، بالا بردن سطح فنی و همچنین به دست آوردن مهارت های لازم برای مدیریت واحدهای نظامی است.

در کمال تعجب، ایران که به صورت غیر قانونی به ارمنستان محموله می فرستاد و از ارمنستان اشغالگر حمایت می کرد، به رزمایش های ترکیه و آذربایجان در دریای مازندران اعتراض کرده است. اما، بدون شک همه این اعتراضات بی معنی است، چرا که آذربایجان این تمرینات را در مرزهای دریایی، هوایی و زمینی خود انجام می دهد. شایان ذکر است که در کنار تمرینات مشترک، بالاترین سطح همکاری نظامی بین سه کشور همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال، سپهبد کریم ولی اف که معاون اول وزیر دفاع آذربایجان و رئیس ستاد کل ارتش است، در حال حاضر در سفر ترکیه می باشد.

در جریان این سفر که تا ۱۴ سپتامبر ادامه دارد، هیئت آذربایجانی یک رشته دیدارها را با رهبری نظامی ترکیه انجام می دهد. این جلسات بر مسائل نظامی، فنی-نظامی، آموزش نظامی و زمینه های دیگر تمرکز خواهد داشت. البته باید گفت که روسای ستادهای کل ارتش های آذربایجان و ترکیه پیش از این هم دیدار کرده اند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، در سفر اخیر، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه، ژنرال یاشار گولر با معاون اول وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش جمهوری آذربایجان، سپهبد کریم ولی اف دیدار کرده است. علاوه بر این، ولی اف با حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه هم دیدار کرده است. وزارت دفاع ترکیه بیانیه ای در مورد دیدار معاون اول وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش آذربایجان، سپهبد کریم ولی اف با حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه صادر کرده است. در این بیانیه، وزیر دفاع ترکیه انتصاب ولی اف به عنوان رئیس ستاد ارتش آذربایجان را تبریک گفته و برای وی آرزوی موفقیت کرده است. آکار تاکید کرده که ترکیه همچنان در کنار برادران آذربایجانی خود در مبارزه به حق خود با مفهوم «یک ملت، دو دولت» خواهد ایستاد. ژنرال یاشار گولر، فرمانده ستاد کل ارتش ترکیه نیز در این دیدار شرکت کرده است.

لازم به ذکر است که اولین سفر خارجی رئیس ستاد کل ارتش جمهوری آذربایجان به جمهوری ترکیه بوده است. در جریان این سفر، هیات آذربایجانی با رهبران ارتش ترکیه دیدارهای متعددی انجام می دهد. این دیدار تا ۱۴ سپتامبر ادامه خواهد داشت.

عدالت وردیف، کارشناس مسائل نظامی به «ینی مساوات» می گوید که  کشورهای منطقه نمی توانند به راحتی پیروزی آذربایجان در جنگ بزرگ میهنی را هضم کنند: «این امر به ویژه در مورد نخبگان نظامی روسیه، ارمنستان و ایران صدق می کند. در هفتاد و پنج سال گذشته، روسیه تحت رهبری نخبگان نظامی این کشور حتی یک پیروزی هم به دست نیاورده است. موفقیت های مسکو فقط به ترانس نیستریا، آبخازیا، اوستیای جنوبی و کریمه محدود می شوند. در اینجا ما در مورد الحاق سرزمین ها در مبارزه با متحدان تقریبا ضعیف صحبت می کنیم. به همین دلیل است که هر از گاهی با اظهارات و اقدامات صلح بانان روسی یا وزارت دفاع روسیه روبرو می شویم که کاملا با موضع رئیس جمهور روسیه در تضاد است. در مورد رزمایش های باکو باید گفت که این رزمایش ها هیچ کشوری را که ادعای سرزمینی یا ادعای دیگری علیه آذربایجان و متحدانش نداشته باشد، هدف قرار نمی دهند. این تمرینات نتیجه اجرای عملی بیانیه های شوشا و باکو است. به عبارت دیگر، اگر هر کشوری نگران تمرینات مشترک سه دولت برادر باشد، این بدان معناست که قطعا ادعاها و دشمنی هایی از طرف آن کشور علیه این دولت های برادر وجود دارد. رزمایش آموزشی سه کشور برادر بار دیگر به کشورهای منطقه نشان می دهد که همکاری ما در بالاترین سطح قرار دارد. این کارشناس اطمینان دارد که همکاری های نظامی و نظامی-فنی در روزهای آینده بیشتر تقویت خواهد شد. پیش از این هم، استقبال رئیس جمهور آذربایجان از سران شرکت های برجسته صنایع دفاعی ترکیه و اعطای نشان قره باغ به برخی از آن ها، بار دیگر نشان داد که ایجاد تاسیسات تولیدی در آذربایجان یک موضوع روز است و توافقاتی نیز در این زمینه وجود دارد.

وردیف خاطرنشان می کند که این موضوعات در سفر ولی اف به ترکیه به طور مفصل مورد بحث قرار می گیرد: «یادآوری می کنم که ژنرال کریم ولی اف، به عنوان فردی که در جنگ های اول و دوم قره باغ، دائما در عملیات جنگی بوده و در تامین و آزمایش سلاح های جدید و دیگر تجهیزات به عنوان یک ژنرال که از نزدیک درگیر بوده است و از این سلاح ها استفاده گسترده می کند، می تواند گام های جدی کافی برای به دست آوردن یا تولید مشترک سیستم های تسلیحاتی مورد نیاز آذربایجان در آینده بردارد. من فکر می کنم در آستانه اولین سالگرد پیروزی آذربایجان در جنگ بزرگ میهنی، می توانیم شاهد امضای موافقت نامه های همکاری جدی تری بین ترکیه و آذربایجان باشیم.»

این کارشناس نظامی با اشاره به اینکه گسترش همکاری بین سه کشور ضروری است و همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: «اما من فکر می کنم هنوز برای صحبت درباره یک اتحاد نظامی زود است. این امکان وجود دارد که در مرحله بعدی ، طی دو-سه سال، بتوان به نحوی در مورد اتحاد یا اتحاد نظامی صحبت کرد. تا آنجا که من می دانم، هنوز هیچ بحثی در این مورد انجام نشده است.»

در همین حال، گزارش ها حاکی از آن است که جمهوری آذربایجان در حال تعمیق همکاری نظامی با یکی دیگر از کشورهای ناتو است. گفته می شود که آذربایجان در پی عملیات موفقیت آمیز نظامی خود در قره باغ در پاییز گذشته، همکاری نظامی خود را با یکی دیگر از کشورهای ناتو عمیق تر می کند. به گزارش Virtualaz.org، بسته ای از اسناد همکاری نظامی بین لتونی و آذربایجان در حال آماده سازی است. این سند توسط وزیر دفاع لتونی، آرتیس پابریکس، در جلسه کابینه وزیران این کشور در ۱۴ سپتامبر ارائه می شود. این را رسانه های لتونی گزارش کرده اند. بسته اسناد همکاری در دسترس اطلاع عموم است، زیرا وضعیت «محرمانه» به آن داده نشده است. در مقدمه سند، از پیمان آتلانتیک شمالی و برنامه مشارکت برای صلح، که آذربایجان به آن پیوسته است، صحبت شده است. در این سند اعلام شده است که آذربایجان و لتونی این توافقنامه را بر اساس برابری، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی و همچنین احترام متقابل به سایر هنجارها و اصول بین المللی امضا می کنند. در این بیانیه آمده است: «همکاری به نفع منافع ملی کشورهای امضا کننده است و علیه اشخاص ثالث نیست.» بر اساس بسته اسناد، در مجموع ۱۵ حوزه همکاری بین جمهوری آذربایجان و لتونی در زمینه دفاع مشخص شده است. این امر علاوه بر سیاست ها و استراتژی های دفاعی، شامل توسعه زیردریایی ها، همکاری در مجتمع های نظامی-صنعتی، زمین شناسی نظامی، عارضه نگاری، پزشکی نظامی و تدارکات خواهد بود. این توافق همچنین زمینه کنترل مشترک تسلیحات و مشارکت در عملیات حفظ صلح را فراهم می کند. بعلاوه، به طور سالانه یک برنامه عملیاتی برای همکاری تدوین خواهد شد و طرفین در مورد دیدارهای متقابل توافق خواهند کرد. انتظار می رود که این سند به امضای ذاکر حسن اف، وزیر دفاع آذربایجان برسد. وبسایت BB.lv می نویسد: «بدیهی است که لتونی با ناتو در زمینه پیش نویس این توافق موافقت کرده است، به این معنی که این ائتلاف تمایل به حمایت از باکو دارد. زیرا ایروان، طرف دیگر درگیری در منطقه، تحت حمایت مسکو است.»

لازم به ذکر است که آذربایجان پس از جنگ ۴۴ روزه روابط نظامی خود را با کشور برادر، ترکیه که یکی از کشورهای پیشرو ناتو می باشد، عمیق تر کرده است. رئیس جمهوری آذربایجان همچنین از ایجاد ارتش آذربایجان بر اساس مدل ارتش ترکیه خبر داد که اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است. علاوه بر این، حضور سربازان کشور برادر، پاکستان که ارمنستان را به رسمیت نمی شناسد، در جمهوری آذربایجان یک گام و پیام بسیار جدی برای دشمن است.

منبع: ینی مساوات (جمهوری آذربایجان) / ترجمه: علی مفتح

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان پاکستان ترکیه آذربایجان و ترکیه جمهوری آذربایجان و ارمنستان آذربایجان و پاکستان آذربایجان و پاکستان و ترکیه ترکیه و ارمنستان ترکیه و آذربایجان و پاکستان


( ۳۴ )

نظر شما :

ایرانی ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۲
به لطف خدا و بر اساس اهداف اصلی نظام اسلامی و بیانات رهبر فقیدانقلاب و اما م خامنه ای تمام کشورهای مسلمان از جمله ایران آذربایجان و ترکیه و پاکستان با هم متحد شده و در مقابل ارامنه و دیگر کشورهای دشمن اسلام و دین با قدرت قرار گرفته و حق شیعیان و مسلمانان را محافظت کنند زنده باد برادری اسلامی
آرمن صفريان ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۴
قرن 21 و نژاد پرستی ترکی
ناشناس ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۵
پاکستانیها و ترکها کی و دوست میدانند جز خودشون با همه همسایه هاشون مشکل دارن
توران ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۴
مقاله مفیدی بود.
محمد ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۱
اجازه بدهید که من به عنوان یک ایرانی ، با افتخار به عنوان دشمن این سه برادر شناخته شوم ، شاید پانتورک های ضد ایرانی را خوش نیاید ولی یک آذری واقعی ، آنکه از این آب و خاک است ، سنگ آنکارا و باکو را به سینه نمی زند ،
کامران ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۷
اقای ارمن ، این جمله شایسته ارامنه است، ۳۰ سال اشغال سرزمین دیگران ، اوارگی ۱ میلیون نفر ، تخریب و تاراج تمام زیرساخت و‌ معادن مناطق اشغالی ، تخریب ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ،عدم اطلاع از سرنوشت ۴۰۰۰ اذربایجانی نظامی و غیر نظامی اسیر در جنگ اول قره باغ که قریب به یقین همگی جانیانه کشته شده اند و نمونه ان گور دست جمعی کشف شده در کلبجر است ، چند میلیون مین ضد نفر کار گذاشته شده در مناطق اشغالی که منجر به کشته و مجروح شدن صدها نفر شده و تا سالیان دراز تلفات خواهد داشت و…://
خسرو ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۸
توافق نامه آتش بس بعد از جنگ 44روزه 2020 هنوز تبدیل به صلحنامه نشده است و ارمنستان به همراهی تحریک کنندگانش -- مرزهای بین المللی را قبول نداشته و از هر فرصتی برای بحران زایی استفاده میکند برای امتناع از مسابقه تسلیحاتی و گروکشی طرفین -- لازم است ارمنستان با امضا صلحنامه و قبول مرزهای بین المللی و حاکمیت آذربایجان بر قره باع به صلح پایدار پایبند گردد
ایرانی ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰
با ۹۹ در صد جمعیت ارمنی موجود د ر ارمنستان نژاد پرستی برازنده شما ارامنه قاتل شیعیان است صفریان اشتباه فکر کردی
فدوی ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۲
کسی می داند که چرا نامش شده جنگ ۴۴ روز ؟
به ایرانی ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۵
باز خوبه جمعیت ارمنستان ۹۹ درصدش ارمنیه جمعیت ج آذربایبجان که ۹۹ درصدش هم ترک نیست ، تاتها و تالشها و کردها هم در همون حجم کم ج آذربایبجان هستن البته با خوابهایی که علی اف دیده از سمت ایران هم میخواد زمینهای کردها و گیلکها و تالشها و لرها رو بعنوان آذرباییجان جنوبی با کمک شما غصب کنه این و بدون در ایران کرد و گیل و تالش و لر و ...مخالف آذرباییجان جنوبی ان من نه ارمنیم نه فارس اما در برابر این اتحاد شوم که هدفش اقوامی که نوشتم هست با افتخار مخالف این اتحاد شومم چون شما شهر ما رو هم بخاطر دو تا و نصفی مهاجر ترک که فلان تاریخ وارد شهرمون شدن میخواید
به خسرو ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۹
اولا این ارمنستان نیست که حرکات تحریک آمیز داره آذرباییجانه ثانیا انجام مانور در دریا به همراه دو کشور غیرساحلی خزر که همسایگان ایران هستن هدفش ارمنستان فسقلی نیست پیام واضح به ایرانه ایرانی جان رانندگان ایرانی چی هستن ؟ ان شاءالله شیعه و مسلمان هستن یا ارمنی که آذرباییجان مسلمان شیعه بازداشتشون کرده ؟
آبتین ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۵
ترکیه و پاکستان کشورهایی هستند که عملا تروریست تربیت و صادر میکنند و اگر وجود نداشتند منطقه امن تر و پیشرفته تر بود. آذربایجان هم فعلا زورش نمیرسد از این غلطها بکند.
عارف ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۳
المان محمداف نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در اظهارنظر پیرامون روابط تهران- باکو گفته است، ایرانی ها به ما می گویند با دم شیر بازی نکنید! اگر دم داشته باشند، آنرا خواهیم چید. ستون پنجم باکو توجیهی برای این حرف ها دارن؟ تا بحال ترکیه شر و نکبت برای همسایه هاش بود از یونان و بلغارستان تا سوریه و عراق و ارمنستان و گرجستان واسه همه مصیبت بود همینطور متحدش پاکستان که نقش مخربی در عملیاتهای تروریستی در خاک ایران و هند و افغانستان داشت الان آذرباییجان هم به این لیست اضافه شد ابله فکر کرده ایران هم ارمنستانه که بخواد با کمک ترکیه و پاکستان باهاش بجنگه و پیروز بشه اونیکه این وسط کتلت میشه مردم آذرباییجان در دو طرف مرزن
تورک ایرانی ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۲
مقاله خیلی خوب و‌مفیدی بود. انشالله ایران هم به این ۳ برادر پیوسته و در مقابل ارامنه و روس ها بایستند. مسلمان باید از مسلمان حمایت کنه. جنگ های صلیبی را فراموش نکنید. هرچند ممکن است اختلافات خیلی کمی بین برادرها باشه ولی باید در برابر دشمن صلیبیون ایستاد
آتیلا ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۱
واقعا چقدر شرم آوره که پیام کاربر عارف در توهین به مردم آذربایجان را با این مضمون "اونیکه این وسط کتلت میشه مردم آذرباییجان در دو طرف مرزن" چاپ شده این یک نظرانتقادی نیست بلکه توهینی آشکار است به کل مردم آذربایجان
مصطفی ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵
آتیلا جان حرفهای نماینده مجلس آذرباییجان چی توهین نیست ؟ کامنتهای شما که کردستان وجود نداشت و انگلیسیها ایجادش کردن چی توهین به مردم کردستان نیست؟ یه نگاه به کامنتهای منتشر شده خودتون بندازید بعد از توهین بگید
بی‌فرهنگی، بی‌هویتی ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۴
عزیزان قوم‌پرست هیچگاه از کسی که هم‌میهن شما نیست دفاع نکنید حتی اگر فکر میکنید هم‌نژاد شماست. این رو از خوزستانی‌ها بپرسید. در جنگ خوزستان عده‌ای خیلی‌خیلی اندک از عرب‌های خوزستان همکاری‌هایی با بعثی‌ها داشتند اما بیشترین فاجعه را بعثی‌ها در همان مناطق ۱۰۰درصد عرب‌نشین باعث شدند مانند حمیدیه و بستان و سوسنگرد از تجاوز به زنان تا کشتار بی‌رحمانه. جنگ جنگِ دولت‌هاست، سربازی هم که می‌آید برای دولتش میجنگد. پس دلخوش نباشید که می‌آیند و بخیالتان شما را رها میکنند. شما تنها وسیله‌اید، بهانه‌اید، ابزار تبلیغاتید تا راه را برایشان باز کنید، پلی هستید برای عبور. این برای آن‌ها که پیگیر ترکیه و آذربایجان و کردستان عراق هستند میگویم. برخی خوزستانی‌ها هم یک زمانی عاشق و فریفته‌ی صدام بودند.
هشترودی ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۰
یک مساله ای همه باید در نظر بگیرن جمهوری اسلامی ایران داره برخی مشکلات دوران بلوغ رو طی میکنه،داره پخته تر میشه ضعف هاش رو فهمیده و قطعا ضعف هارو برطرف خواهد کرد دوستداران ایران کاملا امیدوار و سربازان تجزیه طلب علی اف و اردوغان هوشیار باشن و فریب حرفهای دولتمردان اذربایجان و ترکیه که ریشه شون در اسرائیل هست رو نخورن،ایران پایدار جاودان خواهد ماند فقط این بین شما اسم خائن رو یدک خواهید کشید و یقین بدانید اقدامات اخیر این دو کشور جمهوری اسلامی رو نسبت بهشون حساس کرده و قطعا پاسخ درخور دریافت خواهند کرد روزهای سخت جمهوری اسلامی تموم میشه و نارضایتی ها کمتر خواهد شد کشور مستحکمتر و قاطع تر خواهد بود
به عارف ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۳
زمان نشان خواهد داد که چه کسی محو خواهد شد . افغانستان برای شما اینه عبرت باید باشه
به بی فرهنگی ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۲
شمایی که از یک بچه جوجه احمد شاه مسعود حمایت میکنید به خاطر هم زبانیتون چرا ترکها نباید از هم زبان و هم نژاداشون حمایت کنن بلکه افغانیهای هم نژادتون در تاریخ کاری برای شما نکرده اند اما ترکها و مخصوصا ترکیه برای حمایت از ترکهای ایران هر کاری کرده و میکند نمونه اش نجات مردم ترک ایران از دست تروریستهای ارمنی که حتی یک نفر از نژاد شما برای کمک به هموطن خود کاری نکرد و نمیکنه همین الان هم همین منطق و افکار در شما موجوده که بازم طرف ارمنیا هستین مثل اجدادتون
احمد ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۲
پیروزی به کمک داعشیها! سخنرانی علی اف قبل از جنگ یادتون هست که میگفت: فقط 150 نفر برای جنگ ثبت نام کردند! توهم نزنید، این پیروزیها الکی... رو محور اسرائیل و ترکیه است... به این پیروزیها دل نبندید که زود گذر.... وقتی پشتتون رو خالی کردند، اونوقت زنگ میزنید ایران که به فریادمون برسید
عارف به ۲۲:۱۳ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۹
بله زمان نشان خواهد داد ، ضمنا من فارس نیستم افغانها هم همگی فارس نیستن و این بدبختی شماست که انقدر از افغانها که کاریتون ندارن عقده دارید و انقدر نژادپرستید که طی چند دهه حتی یک ترک و ترکمن افغان و بخاطر اینکه فارسی میدونه توشهرهاتون راه ندادید و همین باعث شده ازبکها و ترکمنهای افغان هم تو شهرهای غیرترک بیان و ما بپذیریم ،بماند که خودتون، هم شهرهای غیرترک مهاجرت کردید و هم ادعا میکنید مال شما بوده، هم همون افغانهای بی پناه و هم تو شهرهایی که مهاجرید می بینید مسخره میکنید، که براساس هر منطقی بخوای حساب کنی کارما یا حتی روایات آخرالزمانی که مشخصا از آتشی که از آذرباییجان برمیخیزد میگه اونم نقل از پیامبر و امام صادق عاقبت قوم ترک مشخصه چی میشه روبروی شما فقط فارسها و کردها و ارمنیها نیستن که تا بحثی میشه فارسها و کردها و ارمنی ها رو میکشید جلو فکر میکنید مخاطبتون فارس یا کرد یا ارمنیه وقتی آذرباییجان و ارمنستان با هم جنگ داشتن و چند تا خونه تو خداآفرین خراب شد وقتی آذرباییجان با ایران جنگ داشته باشه چی به سرتون میاد هرکس ایرانیه الزاما فارس نیست بحث من جنگ کشور سر از تخم درآورده آذرباییجان با ایران بود که به ساحت مقدستون برخورد یک کلمه کتلت توهینه اما تهدید به حذف ایران و غیرترکهای ایران توهین نیست ؟! اینم منطق شما ترکهاست
فرهاد ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۹
جناب به اصطلاح ترک، چرا از تجاوزهای ترکهای عثمانی در تبریز چیزی نمیگید تا شاید اون همه کاری که حاضرن براتون بکنن یادتون بیاد!؟ همین حالا اینترنت پره از شکایات و ویدیوهای رفقای شما که برای ارتش باکو هارای هاری میکردن و الان همون باکو راننده های همزبانشون که از ایران اومدن رو دستگیر میکنه یا راه نمیده مگر اینکه چند برابر همین ارمنستان ازشون عوارض بگیره. این هم شامل اون همه کاری که میگید میشه یا نه؟
پرویز ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۹
با سلام امروز دیگر روسیه رقیب اصلی آمریکا نیست و چین رقیب و رقیبتر می شود راه دسترسی به جین از آسیا و استرالیا میگذرد دیگر اروپائیان متحد درجه اول نیستند ( مانند فرانسه ) امروز اهمیت استرالیا از فرانسه برای آمریکا بیشتر است ترکیه هم فقط برای جنگ با روسیه متحد چین برای امریکا کاربری دارد آذربایجان و ارمنستان هم در اشل بازی با روسیه ، چین ،آمریکاو ترکیه نیستند و این بازی یک انتقام در وقت تلف شده بازیی است که می توانست از اول شروع نشود ارمنستان می توانست به وقتش از خوردن خربزه پرهیز کند تا الان پالرز نگیرد .
پانگرگ جنایتکار ۰۱ مهر ۱۴۰۰ | ۰۵:۳۸
همونطور که ترکیه در سوریه شکست خورد آذرباییجان هم در ایران شکست میخوره ، شکست ترکیه در سوریه باید برای شما آینه عبرت باشه
aifhc ۰۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۶
آنجایی که الان به آن سرزمین ترکها می گویید هزار سال قبل از آمدن مهاجران ترک محل سکونت ارامنه بود همین موضوع در مورد سرزمینهای کرد در اشغال ترکها صدق می کند ،اصولا فاشیست وتفکر فاشیستی از هر امکانی برای توجیه تجاوزات خود استفاده می کند اگر قدرت داشت مستقیما از برتری نژادی می گوید واگر نداشت به دین و مذهب تمسک می یابد . برادران وخواهران ترک زبان لطفا وضعیت خودتان را با خودتان مشخص کنید نمی شود همه نژاد پرست پان ترک بود وهم مسلمان،آن تعریفی از اسلام که تیمور لنگ جلوی رویتان گذاشت اگر واقعی بود خودش را رستگار می کرد
عبدالرضا ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۵
اولا دریای خزر است اسم اونو تحریف نکنید اردوی ازربایجان رو با قشون صدام مقایسه نکنیداونا با ارمنستان دشمن با مروت رفتار کردند تا چه برسه با هموطنان خودشون اونا از خود ما هستند شما ترکها رو نشناختید
ارشک ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۷
خب اولا باعث خوشحالیست که قره باغ به مردم آذری برگشت ، کشور ایران در جنگ اول قره باغ شهید داد و در همان نزدیکی های باکو نیز به خاک سپرده شدند ، و این نشان می دهد پیوند بین ایران و مردم عزیز و هموطن ما در جمهوری آذربایجان یک پیوند چندین هزارساله و باستانی و همینطور دینی و اسلامی و شیعی است ، پس اگر علی اف خودش را بکشد نمی تواند جوانان غیور آذری را غرب زده و ضد اسلام عاشورایی کند ، چرا که یدالله فوق ایدیهم ، اردوغان و پاکستان هم متاسفانه دارند با سرنوشت مردم آذری در آن خطه عزیز بازی می کنند و مردم آذری گروگان علی اف هستند ، انشالله با رفتن علی اف دست اردوغان و صهیونیسم از سر مردم شیعه آذری کوتاه و قطع میشه
به آبتین ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۴
فعلا که پانکردیسم بیشترین گروهکهای تروریستی را دارد که به غیر از کشتار مرزبانان ایران و از پشت حمله کردن غلطی نمیتونن بکنن. اتفاقا اگر سرطان پانکردیسم وجود نداشت منطقه امن تر و بهتر بود.