چگونگی استفاده ایران از خروج امریکایی ها از افغانستان

خلائی که تهران برای پر کردن آن برنامه دارد

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۶۱۶۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
هفته نخست ماه سپتامبر خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که پنتاگون سه پایگاه خود در سوریه را ترک کرده است. گام بعدی می تواند، خروج نیروهای ناتو از عراق باشد. در مجموع، خلائی در حال شکل گیری است و ایران خود را برای پر کردن آن آماده می کند.
خلائی که تهران برای پر کردن آن برنامه دارد

نویسنده: ولادیمیر کارنوزوف

دیپلماسی ایرانی: خروج نیروهای امریکایی از عراق و سوریه و گریز آنان از افغانستان، یعنی به موضع ایران به عنوان قدرت منطقه ای تحکیم بخشیدن. زندگی داخلی در ایران رو به تغییر است، زیرا با به قدرت رسیدن دولت ابراهیم رئیسی، قدرت از دست اصلاح طلبان به دست اصول گرایان منتقل شده است.

ساختار دولتی جمهوری اسلامی ایران بسیار پیچیده است. این ساختار متشکل از سیستم کنترل و توازن است و عناصر دموکراسی را با هنجارها و اصول مذهبی ترکیب می کند. آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب ایران 82 سال سن دارد و از قدرت فوق القاعده ای برخوردار است، اما ترجیح می دهد، از این قدرت به طور کامل، استفاده نکند و جایی برای روندهای دموکراتیک باقی بگذارد. هر از گاهی، رهبر دینی مانند یک معلم، سخنان آموزنده ای ایراد می کند، از جمله، با اعضای فعلی و یا سابق دولت ها.

در میان درس های اصلی برای دولت های آینده، رهبر به بیهودگی مشی دستیابی به توافق های اصولی با غرب و تلاش برای ایجاد روابط معتمد با رهبران غربی اشاره می کند. رئیسی به توصیه رهبری، اعلام کرده که هیچ برنامه ای برای توافق با کشورهای غربی ندارد و این مسیر غیر قابل قبول است.

مذاکرات در وین با هدف بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 میلادی ادامه دارد. آیت الله خامنه ای از تلاش های دیپلمات های ایران قدردانی کرد، اما خاطرنشان کرد که به رغم تلاش های آنان، امریکایی ها قصد ندارند از خصومت خود علیه ایران دست بکشند و به سوی توافق های قابل قبول دو جانبه حرکت کنند.

می توان چنین نتیجه گیری کرد که رهبر دینی ایران قصد ندارد، در برابر کاخ سفید نرمشی نشان دهد. او رضایت خود از رویدادهای جاری در افغانستان و توسعه رویدادها در عراق و سوریه را کتمان نمی کند. به گفته آیت الله خامنه ای، امریکا پس از 20 سال حضور نیروهایش در افغانستان نتوانست با افتخار از این کشور خارج شود.

هفته نخست ماه سپتامبر خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که پنتاگون سه پایگاه خود در سوریه را ترک کرده است. گام بعدی می تواند، خروج نیروهای ناتو از عراق باشد. در مجموع، خلائی در حال شکل گیری است و ایران خود را برای پر کردن آن آماده می کند. احتمال دارد که انتقادهای بایدن از رژیم های مصر و عربستان سعودی به خاطر عدم رعایت حقوق بشر، به قرابت این کشورها با ایران منجر شود.

در اینجا، بیشتر موارد به روسیه و چین منوط است. هر دو کشور قدرتمند برای کمک به ایران ابراز تمایل می کنند، به ویژه در زمینه اقتصادی. رئیسی وعده می دهد که با تسریع توسعه اقتصادی منطقه، فقر و نابرابری را از بین خواهد بود.

منبع: نزاویسیمایا گازتا / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: افغانستان طالبان ایران و افغانستان ایران و عراق امریکا و افغانستان خروج امریکا از خاورمیانه خروج امریکا از عراق خروج امریکا از افغانستان


( ۹ )

نظر شما :

امیر ارسلان ریاحی ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۹
امریکا ۳ پایگاه خود در سوریه راترک کرده،گام بعدی خروج ناتو از عراق، وپر کردن خلا به وجود امده توسط ایران! یعنی ایران جانشین امریکا در ممالک فوق میشود؟ بعد از رفتن امریکا وتکمیل استقلال این کشورها، حضور نیروهای ایران در ان ممالک چه توجیهی دارد؟ ایا مبارزه با روسها اغاز میشود که به حمایت ایران وارد سوریه شدند، واگر منظور ترکیه باشد که ترکها هم تا خروج تمام نیروهای خارجی ورفع خطر تروریسم که طبق قرارداد ادانا (با حافظ اسد) چنین حقی برایش ایجاد شده وپوتین هم تایید کرده، (( یعنی تا نابودی تروریستهای pkk,pyd,ypg,)) میتواند تا عمق ۶۰ کیلومتری منطقه حایل ایجاد وامنیت مرزی را تامین کند.
فدوی ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۹
در جواب ارسلان ... حافظ اسد بینهایت سال قبل مرده و اگر این قرارداد کذایی و ادعایی شما درست باشد ، چرا ترکیه زودتر از این حرفها وارد خاک کشورهای مجاورش نشد . نخیر افندی اینجا رو اشتباه زدی . ترکیه وارد عراق و سوریه شد چون قبلا با ابزار داعش و حمایتهای اسراییل و اعراب و آمریکا ، دولت مرکزی این کشورها تضعیف شدند . ... پانترکها از ملت سازی رسیده اند به قرارداد سازی . آن هم چه کسی ، حافظ اسد یکی از مقتدرترین حکام عرب بیاید به کشور دیگر اجازه ی گرد و خاک کردن در کشورش بدهد . با اولین نشان ها از اقتدار دولتهای مرکزی عراق و سوریه ، ترکیه برمی گردد به همانجایی که قبلا بوده . ...
امیرارسلان ریاحی ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۴
جناب فدوی قبل از اینکه دیگران را متهم به عناوین ناشایست بنمایی ،وخود را عقل کل وتراوشات افکار بیمارگونه ات را به نمایش بگذاری، سرچی در انترنت(قرارداد ادانا ۱۹۹۸ مابین ترکیه وسوریه را ) مطالعه کن، که وزیران خارجه ایران ومصر هم پای قرارداد(ادانا) را امضا کرده اند، ونهایت اینکه مفاد قرار داد به ترکیه اجازه میدهد هر موقع لازم باشد تا عمق ۶۰ کیلومتری وارد ونیروهایش را برای رفع خطر تروریسم جایگزین نماید، وحتی حافظ اسد مقتدر هم پای قرارداد را خودش امضا کرده وتعهد داده منبعد با تروریستهای مخالف دولت ترکیه همکاری نخواهد کرد، وپوتین هم در دیدارش با اردوغان در ۲۰۱۶ قرار داد موصوف را تایید واستقرار نیروهای ترکیه در نوار مرزی تا عمق ۶۰ کیلومتری را تایید کرد، وحتی قبر سلیمان شاه ( سر سلسله پادشاهان عثمانی که در شهر مین بیچ(منبیج) شمال سوریه واقع است از زمان حکومت فرانسویان در سوریه جزو خاک ترکیه است،وپرچم ترکیه در مرقد موصوف افراشته و با ۴۸ سرباز ترک نگهبانی از کلیه متصرفات ارامگاه بعهده انهاست،،(جزو خاک ترکیه است) ولی قبل از انکه کشوری به نام سوریه وعراق تاسیس شود این سرزمینها بیش از هزار سال بود در تملک سلجوقیان وعثمانیان بود،وامثال جناب عالی که در ملت سازی ید طولا دارید، همه را با همان چشم میبینید، کاش چشم سومی هم داشتید و حقایق را هم میدیدید.
به ریاحی ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۱
اگر چنین توافقی بین ترکیه و سوریه بود سوریه به حملات ترکیه به مناطق کردنشین سوریه به طور رسمی و در سازمان ملل اعتراض نمیکرد برخلاف تصور شما ، در ۴ کشور جز ترکها کسی پدرکشتگی با کردها نداره من با دخالت ایران تو سوریه و عراق مخالف بوده و هستم اما جالبه برام ترکها با دخالت ایران تو سوریه تا جاییکه منافع ترکیه به خطر نیفته موافقن ! چطور حافط اسد چنین اجازه ای به ترکها داد اما تا زنده بود که هیچ تا سر بحران سوریه و دوره پدرش هم ترکیه حتی یکبار به کردهای سوریه حمله نکرد اما به محض شروع جنگ در سوریه و بعد از مسیر تزانزیت شدن برای تروریستها ،حملات ترکیه شروع شد البته ورژن دیگه ترکیه ، آذرباییجان هم دقیقا همین نقشه رو برای ایران داره بخاطر همین با دو همسایه ایران پاکستان و همین ترکیه مانور برگزار میکنه و منتظر تا اینجا هم مثل سوریه بهم بریزه و حمله کنه و حتما بعد از حملاتش هم این حملات و پانترکهایی مثل تو به توافق دروغین بین ایران و آذرباییجان نسبت میدن