جناب رئیس جمهور لطفا تاریخ به قدرت رسیدن پدر را بخوانید

آقای علی‌اف با همه فراموشکاری، بدانید اگر ایران نبود نامی از علی‌اف‌ها هم نبود

۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۶۵۷۲ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
محمد طاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آقای الهام علی اف در ابتدا تمام مواضع، سیاست ها و رفتارهای پدرش را ادامه می داد ولی چه وعده وعیدهای پوشالی باعث شد که همه الطاف ایران را به فراموشی بسپارد؛ خدا می داند. با همه فراموشکاری باید بداند که اگر حمایت ایران، این همسایه جنوبی نبود امروز، نامی از علی اف ها در تاریخ آذربایجان نبود.
آقای علی‌اف با همه فراموشکاری، بدانید اگر ایران نبود نامی از علی‌اف‌ها هم نبود

نویسنده: محمد طاهری، سرپرست سابق سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو

دیپلماسی ایرانی: دنیای عجیبی شده، فراموشی و آلزایمر، بیماری قرن حاضر نامیده می شود ولی گروهی بدون اینکه آلزایمر داشته باشند دچار فراموشی شده اند.

وقتی که وقایع روزهای اخیر کشور آذربایجان خوانده می شود ناخودآگاه جمله ای که همیشه در تجربه های تاریخی تکرار شده به ذهن آدمی منتقل می شود. و آن جمله این است: "زندگی به من آموخت همیشه منتظر خیانت احتمالی کسی باشم که به او خوبی فراوان کردم."

الهام علی اف، رئیس جمهوری کشور جمهوری آذربایجان از جمله این افراد است که فراموش کرده ایران چه لطف هایی در حق خاندان علی اف ها کرده است.

سال 1991 که شوروی از هم پاشید، کشورهای عضو شوروی سابق استقلال یافتند که از جمله آنها می توان به آذربایجان اشاره کرد. در این میان حیدر علی اف که عضو سازمان مرکزی حزب کمونیست شوروی بود تلاش کرد تا قدرت جمهوری آذربایجان را به دست گیرد.

در این ایام که حیدر علی اف در فکر به دست گرفتن قدرت در آذربایجان بود، هرگز تصور نمی کرد که خیلی زود باید صحنه را به ایلچی بیگ کم تجربه و ملی گرا بدهد. ایلچی بیگ یک ترک گرا و دارای اندیشه سیاسی لائیک بود که به دنبال ایجاد روابط حسنه با ترکیه بود.

ایلچی بیک که مورد حمایت ترکیه بود از شرایط بحران موجود شامل مشکلات قره باغ و جنگ با ارمنستان بهره برد و حیدر علی اف را به ترک صحنه و فرار به نخجوان مجبور کرد.

حیدر علی اف که طی مدت حضور در نخجوان، علاوه بر اینکه در پارلمان حضور داشت به صورت محرمانه با ایران در ارتباط بود و حتی رفت و آمد می کرد. ایران نیز در تلاش بود تا وی به قدرت بازگردد. ایام حضور حیدر علی اف در نخجوان مصادف بود با کمک و حمایت ایران از وی به طوری که در همه عرصه ها از جمله تامین آذوقه و امنیت مورد حمایت بود.

با پیگیری های انجام شده تیپ 709 که به رهبری صورت حسین اف در منطقه کلبجر در جنگ با ارامنه بود به گنجه منتقل و از گنجه عازم باکو شد و در یک حرکت سریع و شبه کودتا وارد باکو شد و پارلمان را به محاصره خود در آورد. طی حضور در باکو مذاکراتی صورت گرفت که به نتیجه نرسید و ایلچی بیک به نخجوان فرار کرد و در  1993 قدرت به صورت حسین اف رسید که در اولین اقدام عیسی قنبر، رئیس پارلمان و حسن اف را از نخست وزیری برکنار و از حیدر علی اف خواست که از نخجوان به باکو بیاید و ریاست پارلمان را عهده دار شود که بر اساس قانون با توجه به اینکه رئیس جمهور نبود، علی اف به صورت موقت رئیس جمهور شد و قدرت را به دست گرفت. 

علی اف کمونیست کهنه کاری بود که از شعارهای ضد ایرانی رهبران قبلی فاصله گرفت. 

به تبع حمایت حسین اف از علی اف مسلما نقش نخست وزیری به حسین اف رسید که به مدت 2 سال زمام امور را به دست گرفت تا این که در سال 1994 از نخست وزیری جدا شد.

در تمام این مراحل ایران به عنوان پشتوانه اصلی برای آقای علی اف فعال بود و کمک های لازم عرصه های مختلف از جمله اطلاعاتی و لجستیکی را ارائه می داد. همچنین کمک های بشردوستانه به آوارگان را ارائه داد که اینجانب شخصاً در مدت زمانی که در باکو حضور داشتم شاهد آن بودم.

موارد فوق مرور گذری وقایع بود تا انسان های فراموشکار بدانند که چه بر سر برهه ای از تاریخ گذشته تا شاید هشداری باشد برای حرکت های نسنجیده و بدانند که حرکت های احساسی و بدون فکر، تیری به سمت دوستی هاست. 

لازم به ذکر است که آقای الهام علی اف نیز در ابتدا تمام مواضع، سیاست ها و رفتارهای پدرش را ادامه داد ولی چه وعده وعیدهای پوشالی باعث شد که همه الطاف ایران را به فراموشی بسپارد؛ خدا می داند. با همه فراموشکاری باید بداند که اگر حمایت ایران، این همسایه جنوبی نبود امروز، نامی از علی اف ها در تاریخ آذربایجان نبود. 

قدردان لطف دیگران بودن نشان می دهد که انسان نمک شناس است و متوجه رفتارهای دیگران است. 

فعالیت های ترکیه که با بلندپروازی به فکر یک امپراتوری عثمانی و ارتباط با کشورهای آسیای میانه است به خودش مربوط است ولی آنچه لازم است آقای الهام علی اف بداند این است که برخوردهای نسنجیده و ناشایسته با همسایه قدرتمندی که از پدر وی حمایت کرده است نتایج بدی خواهد داشت. بنابراین بهتر است تا دیر نشده بحرانی را که ایجاد کرده خاموش کند، سخنان خود را که بعد از قره باغ در رابطه با مرز دوستی و برادر بین دو کشور مطرح کرده است را بازگو کند و رانندگان ما را آزاد کند تا ترکیه بداند که جنگ و به هم ریختن مرزهای دو کشور نفعی نخواهد داشت.

کلید واژه ها: الهام علیف الهام علی اف ایران و آذربایجان روابط ایران و آذربایجان ایران و آذربایجان و ارمنستان مناقشه ایران و آذربایجان تنش میان ایران و آذربایجان حیدر علیف حیدر علی اف


( ۷۶ )

نظر شما :

علی ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۴
لب کلام را صادق زیباکلام گفت و آن اینکه ایرانیها همیشه بر حق هستند چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی ، حالا اگر طرف خارجی یه انتقادی به رفتار ما داشت باید با لشکرکشی و قوه قهریه جوابش را بدهیم . .........
التماس تفکر ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۸
لطفا منتشر کنید ایران در زمان صدام از خودمختاری اقلیم کردستان عراق حمایت کرد اما فردای خودمختاری سران اقلیم به ایران پشت کردند و بعد از اون بارها از کردستان عراق به ایران حمله شد و هرساله چند مرزبان در مرزهای غرب و شمال غربی کشور کشته میشن. در مورد آذرباییجان هم ایران از حیدر علی اف حمایت کرد اشتباه ایران دقیقا همینه که همیشه از کسانیکه دنبال تجزیه ایرانن حمایت میکنن ضرب المثلی لری میگه دشمنت اگر سبد کرمیه باید ازش بترسی . کمک به بوسنی کمک به سودان ، سومالی ، جیبوتی و... کمک به خودمختاری کردها در عراق ، کمک به حیدر علی اف ، دشمنی با آمریکا و اسرائیل که بارزانی و علی اف با تکیه به اونا دنبال تجزیه ایرانن همگی اشتباه بود ان شاءالله دیگه تکرار نشه .
به علی ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۴
بیسواد اول علی اف با پاکستان و ترکیه مانور مشترک برگزار کرد بعد جلوی کامیونهای ایرانی رو گرفت بعد که ایران مانور برگزار کرد صدای علی اف دراومد نه همیشه حق با ترکهای آذرباییجان و ترکیه است چه وقتی در ایران کرمان و کوران میکنن چه وقتی ترکهای عثمانی کردها و ارمنی ها رو نسل کشی میکنن اونموقع که علی اف با پاکستان و ترکیه مانور میذاشت میگفتید صداتون درنمیومد الان اعتراض دارید ؟!
سیاوُش ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۶
به تمام تجزیه طلبان و وطن فروشان ، این ایران با تمام سیاست های غلطش چه داخلی و چه خارجی و بی لیاقتی برخی مسئولانش ، مقدر هست که باعث نابودی دشمنانش بشه خواهید دید، سرنوشت صدام سرنوشت تمام دشمنان ایرانه ، هر کی هم ناراحته دنبال تجزیه است اسلحه ورداره بر تو جبه ی دشمن مقابل ما بجنگه ،به شخصه مخلص تموم ایرانیان از ترک و لر کرد و بلوچ عرب هم هستم
علی ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۳
اگر ایران هم به گفته شما از حیدر علیف حمایت کرده عاشق چشم و ابروش نبود بلکه منفع شما ایجاب میکرد ازش حمایت کنید اگر حمایت شما هم نبود بازم ایشون به ریاست جمهوری انتخاب میشدن
هشترودی ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۸
اشخاصی همچون علی که در خبرهای مربوط به ترکیه و آذربایجان نظر میدهند افرادی کاملا وابسته پانترکیسم تحت حمایت دولتهای ترکیه و آذربایجان هستند،حتی ممکن ایرانی نباشن ولی فارسی بلد باشن،یا اینکه ایرانی باشن و جز لشکر سایبری اردوغان باشن،خلاصه انتظار توجیه این افراد رو نداشته باشید اینها کارگزار دولت ترکیه هستن
خسرو ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۱
باید صحت نوشته های این دیپلمات تایید گردد واقعا ایران علیرغم میل مردم آذربایجان حیدر علیف را به قدرت رساند ؟ واقعا حمایت لجستیکی از صورت حسین اف انجام شده است ؟ تا جبهه را ول کرده برای کودتا به پایتخت بیاید -- دیپلمات محترم کاش کمی با طمانینه می نوشت ، اتهام کمک به کودتا چیز کمی نیست -- در فردای تاریخ که الهام علیف نخواهد بود و حکومت مردمی در آذربایجان حاکم خواهد شد چگونه این ادعا ها را تکذیب خواهید کرد؟شما بهترمیدانید که با توجه به پتانسیل اعتقادات مذهبی مردمی در آذربایجان ، شیب طبیعی قدرت و نزدیکی به سمت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود -- برای بدهکار نشان دادن علیف ها به ایران روش بدی انتخاب کردید
علی (فدای جمهوری اسلامی ایران) ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۶
به عنوان یک ترک آذری می گویم: جانم فدای ایران عزیز! آغوش ما همیشه برای هموطنانمان در آن سوی مرزها باز است. جمعیت ترکان آذری در ایران بسیار بیش تر از جمعیت جمهوری آذربایجان است. اگر قرار است جمعیتی به جمعیت دیگر ملحق شود، این کوچک تر است که باید به بزرگ تر بپیوندد. چه زیبا و به جاست که از هموطنان عزیزمان در جمهوری آذربایجان دعوت کنیم تا به آغوش وطن بازگردند. یا حق!
حسین کاظمی ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۶
بهترین راه برای اتمام حجت با ترکیه و حکومت جعلی علی اف ایجاد پایگاه نظامی بسیار مجهز و قوی در خاک ارمنستان است و همینطور ایجاد پیگاه نظامی ارمنستان در خاک ایران ولو بطور سنبلیک . ترکیه با رسوایی نسل کشی ارامنه هیچ جایگاهی نزد افکار عمومی جهان ندارد برای ایران بهترین زمان برای پیشروی استراتژیک در دل اروپا و همینطور بهترین زمان برای ارمنستانی که از بد روزگار بین ترکیه و حکومت جعلی علی اف گیر افتاده است .
علی ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۶
اگر فرض شود تمام حرفهای جناب سرپرست درست باشد نفس کمک به قدرت رسیدن یک کمونیست در یک کشور مسلمان وشیعه در تضاد با اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برابر قانون اساسی است و اولین خرده را باید به خودمان بگیریم. به نظر من ایران باید در تعریف دشمن تجدید نظر کندچراکه نگاه امنیتی به تورکهای داخلی و کشورهای تورک همسایه باعث توهمات پیش آمده شده است.