به زودی بازی عوض می شود؟

قره باغ در شرف تحولات جدید

۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۶۶۵۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
روشن است که به دلایل و اهداف گوناگونی، امریکا و اروپا از شمال و ایران از جنوب، بازی ارمنستان را آغاز کردند. در این میان، ترکیه همچنان در منطقه ای فعال است که تهران آن را منطقه ای از منافع ملی خود می داند و آمادگی خود را برای نشان دادن قدرتش نشان داده است. بر این اساس، می توان گفت که برخی از رویدادهای مهم در خاورمیانه و قفقاز در شرف وقوع است.
قره باغ در شرف تحولات جدید

نویسنده: ستانیسلاف تاراسوف

دیپلماسی ایرانی: امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، خبر داده است که ارتش در منطقه شمال غربی کشور رزمایش خود را آغاز می کند. این منطقه شامل اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان می شود. محدوده رزمایش مشخص نشده است. اما، به گفته امیر سرتیپ حیدری، هویترزها، پهپادها، هلیکوپترها و خودروهای زرهی استفاده خواهند شد. کارشناسان ایرانی خاطرنشان می کنند که آخرین باری که این اتفاق افتاد، سال گذشته در زمان جنگ دوم قره باغ بود.

الهام علیف، رئیس جمهوری آذربایجان گفته است که در 30 سال استقلال کشور، چنین رویدادی رخ نداده بود. تنش ها میان باکو و تهران به خاطر ارسال منابع انرژی به ارمنستان و قره باغ آغاز شده است. در پاسخ، دولت آذربایجان مانع از حمل و نقل ایران شد و از هر راننده، پرداخت بیش از 100 دلار به عنوان مالیات را طلب کرد. تهران شروع به استقرار نیروهای نظامی خود در مرز آذربایجان کرد و پس از آن، حمله مستقیم علی فدوی، معاون فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خطاب به رئیس جمهوری آذربایجان انجام شد.

بر اساس نتایج جنگ دوم قره باغ، منطقه ای از گوریس تا قاپان که ایران برای حمل و نقل استفاده می کرد، تحت کنترل باکو قرار گرفت. درخواست آذربایجان برای انجام بازرسی های گمرکی کامیون های ایرانی، تهران را خشمگین کرده است. این مشکل می تواند، در فضای قانونی حل و فصل شود. حتی، پیش از این، ایران از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت کرده بود. برخی از کارشناسان این تنش ها را به رزمایش های نظامی آذربایجان و ترکیه در نخجوان و دریای خزر مرتبط می دانند. اما، این نخستین بار نیست که چنین رزمایش هایی برگزار می شوند و تاکنون، تهران کمترین واکنشی نشان نمی داد. برخی دیگر از تحلیلگران توجهات را به سوی نارضایتی احتمالی ایران از نتایج جنگ دوم قره باغ جلب می کنند که باعث تحکیم مواضع ترکیه در منطقه شده است.

ناظران تصریح می کنند که وقتی قره باغ درگیر جنگ بود، تهران در آستانه جنگ قرار داشت و می توانست، در روند رویدادها مداخله کند. جنگ در قره باغ بخشی از یک بازی راهبردی بود که طی آن، باکو و تهران توافقنامه سری منعقد کردند که در راستای مشارکت ایران به عنوان میانجی در دوره به اصطلاح پس از جنگ بود و نه، مشارکت ترکیه. حمید رضا عزیزی، کارشناس انستیتوی امور بین الملل و امنیت در آلمان، معتقد است که در آن روزها، ایران ضمن حمایت از احیای تمامیت ارضی آذربایجان در ازای وعده های باکو برای حق تقدم های متقابل پس از پایان جنگ، طرف آذربایجان را گرفت. اما، تهران به آن چه امیدوار بود، نرسید.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید، تهران تحمل حضور رژیم صهیونیستی در کنار مرزهایش را ندارد. از مدت ها پیش، ایران آذربایجان را به همکاری با اسرائیل متهم کرده، اما آن چه ظن ایران علیه صهیونیست ها و ادعاهای باکو را تفهیم می کند این است که در جریان جنگ قره باغ، همکاری آذربایجان و اسرائیل مشهود بوده است. براساس ارزیابی های کارشناسان ایرانی، در زمان جنگ قره باغ، آذربایجان از طریق ایجاد یک کانال مخفی برای گفت وگو، یک پل برای قرابت میان اسرائیل و ترکیه ایجاد کرد.

در ایران، نشانه هایی از تبلیغات علیه باکو دیده می شود و در رسانه های گروهی تهران خبرهایی در خصوص ظهور جنبش مقاومت اسلامی جدید در آذربایجان موسوم به حسینی ها منتشر شده است. آرم روی پرچم این جنبش شبیه سازمان های شیعه تحت حمایت تهران است. در پاسخ به افزایش ناسیونالیسم فارسی، ناسیونالیسم آذری ها و دیگر اقلیت ها رو به افزایش است که باعث افزایش هوشیاری سیاسی در تهران شده است. به ویژه، با توجه به عامل افزایش روز افزون نفوذ ترکیه.

مجلس نمایندگان امریکا در حال آماده سازی اصلاحات مرتبط با آذربایجان در قانون مربوط به اختیارات در زمینه دفاع ملی است. براساس این اصلاحیه، در سپتامبر سال 2020 میلادی، آذربایجان به ارمنستان حمله کرد. همچنین، گفته می شود که ترکیه و آذربایجان از نیروهای خارجی در زمان جنگ 44 روزه استفاده کرده اند.

روشن است که به دلایل و اهداف گوناگونی، امریکا و اروپا از شمال و ایران از جنوب، بازی ارمنستان را آغاز کردند. در این میان، ترکیه همچنان در منطقه ای فعال است که تهران آن را منطقه ای از منافع ملی خود می داند و آمادگی خود را برای نشان دادن قدرتش نشان داده است. بر این اساس، می توان گفت که برخی از رویدادهای مهم در خاورمیانه و قفقاز در شرف وقوع است.

منبع: رگنیوم (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان ایران و قره باغ ایران و ترکیه ایران و مناقشه قره باغ مناقشه قره باغ قره باغ الهام علیف


( ۵۴ )

نظر شما :

محمد ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۴
این جنگ بالاخره مسئولان تهران را از خواب بیدار و آنها را نسبت به پانتورکیسم حساس کرده است ، به دلیل اینکه هیچ وقت برادران آذری زبان ما مشکل امنیتی ایجاد نمی کردند و بسیاری از مقامات و پایتخت نشین ها هم آذری هستند ، حساسیتی که بر روی کردستان است درباره آذری ها دیده نمی شد ، اما این اهمال و کم کاری نتیجه اش را این روزها نشان می دهد و حتی کار به جایی رسیده بود که در استادیوم تراکتور ، علیه ایران فحاشی می کردند ، اما عدو شد سبب خیر و دیگر قرار نیست به پانتورکها امان داده شود ، در ضمن همه اقوام ایرانی نسبت به ایران حس ناسیونالیستی دارند و هیچ ترک و کرد و عربی نیست که دوستدار ایران نباشد ، هموطنان ما آذری هستند و هیچ قرابتی با ترک های آن سوی مرز ندارند ، این باید برای همه تبیین شود که در چند استان شمال غربی ، ایرانی های ترک زبان ، نه اقوام ترک
خسرو ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۶
آینده نشان خواهد داد که سوتفاهمات از طریق گقتگو و توافق حل خواهد شد -- احتمال وقوع جنگ یا حتی در گیری های کوچک وجود ندارد چون روابط مردمی بین ایران و آذربایجان وجود دارد و درضمن جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القری اسلام و بخصوص تشیع به آذربایجان با 95درصد جمعیت شیعه احترام می گذارد و به خاطر خطای الهام علیف - مردم آذربایجان را آزرده نخواهد کرد
نیکان ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۷
روسیه شده آتش بیار معرکه! ناسیونالیسم فارسی دیگه چه کوفتیه؟! یک ناسیونالیسم داریم اونم ناسیونالیسم ایرانیه.
hgg ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۷
ظاهرا این دفعه هم سیاستمدارای باکو سر سیاستمدارای ما کلاه گذاشتن اینقدر گفتیم مدرک الکی ندین تو این دانشگاهها کسی به گوشش نرفت نتیجش می شه پرفسورای ما تو وزارت خارجه
آرش ۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۳
یله....اینجا متوجه شدیم که حتی قاجاریه حاضر نشده بودن تا مرز ارمنستان را واگذار کنند و چقدر درک عمیقی از این مسئله داشتند متاسفانه در زمان آغاز درگیری قره‌باغ ایران انفعالی عجیب نشان داد که حتی در زمان امضا تفاهمنامه آتش بس یک نماینده نداشت تا ببینید ارمنستان دارد به چه چیزی تن می‌دهد بعد از جنگ معلوم شد که تمام این داستان ساختگی بود تا آذربایجان و ارمنستان و ترکیه با خط دهی اسرائیل معامله ارضی انجام دهند و استان سیونیک ارمنستان که همرز ایران است به آذربایجان ملحق شده و قرباغ شمالی به ارمنستان واگذار شود بعد از این آذربایجان دیگر هیچ نیازی به‌ ایران ندارد و وارد پروژه نهایی که همان جدا سازی آذربایجان ایران است متأسفانه سالها است که در هنگام پخش اخبار هواشناسی کشور آذربایجان ، از شهرهای آذری نشین ایران هم نام برده می شود و تبریز را پایتخت قدیمی جمهوری آذربایجان خطاب می کنند......سالهاست زمینه فتنه در جلوی چشمان مردم و مسئولان فراهم شده و کسی اهمیتی نمیداد وقتی در استادیوم تبریز هزاران هوادار پرچم آذربایجان را حمل می کردند کسی صدایش در نمی آمد نهادهای امنیتی هیچ واکنشی نسبت به این مسئله نشان نمی‌دادند در حالی که اگر طلبه آذربایجان به ایران سفر میداشت باید می رفت به صد جا پاسخ میداد ......مقامات ایران باید پاسخگو باشند که چطور اینهمه یمن برایشان اهمیت داشت ولی تحولات قفقاز نه.....چرا افرادی مثل نماینده مجلس تبریز پالسهای مثبت به ترکیه و آذربایجان ارسال کردند .....طوریکه آنها را از داشتن پشتوانه مردمی در ایران دلگرم کردند
عبدالرضا ۲۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۲
اذریها دیگه چه صیغه ای هست ما ترک داریم ازربایجانی داریم ازر داریم ولی اذری نداریم اسمی من دراوردی که با التماس به ما می چسبانند