«اس-۵۰۰» سلاح آتشین روسیه ضد بمب‌افکن‌های پنهان‌کار آمریکا

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۲ کد : ۲۰۰۶۸۷۰ سرخط اخبار

سامانه پدافندی اس-۵۰۰ روسیه به عنوان سلاحی آتشین ضد بمب‌افکن‌های پنهان‌کار آمریکا توصیف شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های وزارت دفاع روسیه، سامانه پدافندی اس-۵۰۰ را «سلاحی آتشین» علیه بمب‌افکن‌های پنهان‌کار آمریکا توصیف کرده‌اند.

شرکت «آلماز-آنتی» که سازنده این سامانه پدافندی است آن را «ضربه‌ای به حیثیت آمریکا» می‌داند. گزارش‌ها حاکی است صنایع دفاعی روسیه از برنامه‌هایش برای مستقر کردن نخستین مجموعه این سامانه‌های پدافند هوایی رونمایی کرده است.

یک منبع در وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری «تاس» گفت: «نخستین واحدهای سامانه پدافند موشکی اس-۵۰۰ در یگانی که مأموریت حراست و دفاع از حریم هوایی پایتخت کشور را بر عهده دارند به کار گرفته شده‌اند.»

منبع مورد استناد تاس به هیچ چارچوب زمانی برای عملیاتی شدن این سامانه اشاره نکرده و درباره اینکه کدام یگان نظامی مسئولیت تحویل این سامانه‌ها در مسکو را به عهده خواهد گرفت نیز توضیح نداده است.

این منبع اضافه کرده که دومین مجموعه سامانه‌های اس-۵۰۰ که به صورت سریالی تولید شده‌اند در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تحویل نیروهای موشکی روسیه خواهند شد.

خبرگزاری «گازت» روسیه هم اضافه کرده که اس-۵۰۰ در کنار سامانه‌های موشک زمین به هوای پنتسیر به کار گرفته خواهد شد. «الکسی لئونکوف»، کارشناس مسائل نظامی روسیه ابراز امیدواری کرده که اس-۵۰۰ عملکرد مناسبی در برابر بمب‌افکن‌های پنهان‌کار B-21 آمریکا خواهد داشت.

وی گفت: «ارتش آمریکا روی بمب‌افکن‌های پنهان‌کار B-21 متکی است اما آنها این را در نظر نمی‌گیرند که روسیه دائماً در حال به‌روزرسانی و پیشرفت دادن رادارهای خود است.... رادارهای ارتش روسیه قادر به کشف بمب‌افکن‌های B-21 است.»

روسیه ماه گذشته از تکمیل آزمایش این سامانه دفاع هوایی جدید خود خبر داده و اعلام کرده بود اس-۵۰۰ دارای قابلیت  رهگیری با موشک‌های بالستیک قاره پیما، کروز، ابرفراصوت است.

«یوری بوریسوف» معاون نخست وزیر روسیه روز ۲۷ شهریور گفت که روسیه آزمایش سامانه موشکی زمین به هوای «اس-۵۰۰» خود را تکمیل کرده و عرضه آن به نیروهای مسلح شروع شده است.

اس-۵۰۰، سلاحی است که مسکو امیدوار است قدرت دفاعی خود را تقویت کرده و به پرفروش‌ترین محصول صادراتی تبدیل شود. روسیه سال گذشته آزمایش این سامانه را آغاز کرد و ارتش روسیه اعلام کرده که اولین آتشبار اس-۵۰۰ در اطراف شهر مسکو مستقر خواهد شد.

گفته می‌شود این سامانه از حیث سرعت و قدرت از اس-۴۰۰ برتر است و برد عملیاتی آن ۶۰۰ کیلومتر بوده و بین سه تا چهار ثانیه سریع‌تر از سامانه اس-۴۰۰ عمل می‌کند. موشک‌های اس-۵۰۰ قادرند موشک‌های کروز و  قاره پیما با سرعتی فراتر از پنج ماخ را رهگیری کنند. شرکت آلماز آنتی سازنده این سامانه مدعی است که اس-۵۰۰ می‌تواند ماهواره‌های پایین‌تر از مدار زمین را هدف گیرد.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود که سامانه اس-۵۰۰ قرار است جایگزین سامانه فعلی اس-۴۰۰ شود. این سامانه که از سال ۲۰۱۷ روند کار و تولید آن آغاز شده است قرار بود در سال ۲۰۲۰ به ارتش روسیه تحویل داده شود.  

«پاول سوزینوف» مدیر شرکت آلماز آنتی گفته است که اس -۵۰۰ ضربه‌ای به حیثیت نظامی آمریکا وارد می‌کند و تمامی سلاح‌های هجومی آمریکا را از کار انداخته و از تمام لایه‌های دفاع هوایی و موشکی آمریکا رد می‌شود.

وزارت دفاع روسیه سفارش این تعداد سامانه اس-500  را به شرکت «آلماز آنتی» داده است. یک مقام نظامی دولت روسیه  نیز گفته است که  وزارت دفاع  قراردادی برای ارسال بیش از ۱۰ سامانه اس-۵۰۰  به نیروهای هوافضا امضا کرد.

«سرگئی باباکوف» فرمانده نیروهای دفاع موشکی نیروهای هوافضای روسیه ، در مصاحبه با روزنامه «کراسنایا زوزدا» متعلق به وزارت دفاع روسیه گفت: «در حال حاضر تعدادی آزمایش با پرتاب‌های رزمی انجام شده است. موشکهای هدایت شونده این سامانه با موفقیت به اهداف هوایی برخورد کردند.»

نوع فعلی این سامانه سطح محور است و در صورت لزوم می‌تواند برای نیروی دریایی نیز کاربرد داشته باشد. نسخه دریایی اس-۵۰۰ می‌تواند از الگوی توسعه مشابه اس-۳۰۰ و اس- ۴۰۰ برخوردار باشد.


( ۲ )

نظر شما :