بروکسل قفلی را باز می کند؟

بلاتکلیفی خطرناک برجام

۰۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۷۱۳۵ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در نشست بروکسل بازی کننده اصلی جریان خواهد بود و بروکسل تنها راه باقی مانده برای پرونده احیای برجام در وین است. بر همین اساس باید دید که باقری چه برنامه ای را در بروکسل دنبال می کند و آیا نشست بروکسل دریچه قفل شده مذاکرات وین را باز می کند یا خیر؟
بلاتکلیفی خطرناک برجام

نویسنده: پرستو بهرامی راد، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پرونده احیای برجام در راهروهای گراند هتل وین سرگردان باقی مانده است. با این حال به نظر می رسد دولت ابراهیم رئیسی مذاکرات برجامی را به بروکسل کشانده است. بدون شک تیم مذاکراتی دولت سیزدهم تبصره های جدیدی برای ادامه مذاکرات وین دارد که در بروکسل این موارد را دنبال می کند.

علی باقری کنی، در توئیتر خود از مذاکرات نتیجه_محور در گفت‌وگوی بروکسل صحبت کرده است. اما مسئله این است که از نگاه دولت ابراهیم رئیسی چه مذاکراتی نتیجه_محور خواهد بود؟ طبق اخبار دولت ابراهیم رئیسی در مذاکرات وین دو هدف را دنبال می کند. هدف اول رفع کامل تحریم ها و هدف دوم تعهد آمریکا به عدم خروج دوباره از برجام است. تا اینجای کار طبق گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نشست بروکسل را واشنگتن حمایت می کند، ولی راه آخر احیای برجام در وین دنبال می شود.

به نظر می رسد غربی ها راه را برای شنیدن تبصره های ایران باز کرده اند، اما شرایط هنوز در فضای پر از ابهام به سر می برند. بدون شک دولت رئیسی در بحث مذاکرات تندرو است و امتیازات بیشتری را از مذاکرات انتظار دارد. البته هنوز اینکه دولت جو بایدن قدرت لازم و خواستار تن دادن به دو هدف ایران را داشته باشد، جای سوال است.

سفرهای هشدارآمیز برای ایران

در شرایطی که ایران سعی دارد اهداف خود را در بروکسل دنبال کند، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفرهای هشدارآمیزی برای ایران داشته اند.

رابرت مالی هفته های گذشته با مقامات قطر، عرستان سعودی و امارات متحده در خصوص پرونده برجام دیدار داشته است. بعد از آن به پاریس برای دیدار با دیپلمات‌های بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی، موسوم به گروه E3 رفته است. از سوی دیگر رافائل گروسی در سفر خود به واشنگتن از شرایط هسته ای ایران گلایه کرده است. همزمان صحبت هایی از پلن  Bدر صورت شکست کامل مذاکرات وین علیه ایران مطرح می شود.

سفرهای مالی و گروسی در چنین شرایطی همانقدر که می تواند روند مذاکرات را رونق دهد، اما می تواند شرایط را به سمت اجماع بین المللی علیه ایران ببرد. امری که می تواند بار دیگر پرونده ایران را به شورای امنیت بکشاند.

بدون شک دولت رئیسی بعد از چندین ماه حضور در پاستور، به خوبی با شرایط اقتصادی ناگوار کشور به دلیل تحریم ها دست و پنجه نرم کرده است. بر همین اساس وزارت خارجه دولت سیزدهم بازگشت به وین را  در صورت رفع تحریم های اقتصادی منوط خواهد کرد و در مذاکرات بروکسل بیش از هر امر دیگری این موضوع را دنبال می کند.

به نظر می رسد علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در نشست بروکسل بازی کننده اصلی جریان خواهد بود و بروکسل تنها راه باقی مانده برای پرونده احیای برجام در وین است. بر همین اساس باید دید که باقری چه برنامه ای را در بروکسل دنبال می کند و آیا نشست بروکسل دریچه قفل شده مذاکرات وین را باز می کند یا خیر؟

کلید واژه ها: برجام مذاکرات برجام علی باقری احیای برجام مذاکرات بروکسل مذاکرات وین دولت رئیسی سیاست خارجی دولت رئیسی


( ۱۳ )

نظر شما :

قربانی ۰۵ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۶
با سلام و درود خانم بهرامی ترامپ رئیس جمهور آمریکایکطرفه از برجام خارج شد و حداکثر فشار را به ایران وارد کرد الان سه سال ده ماه از آنموقع گذشته است الان هم آمریکا به هیچ وجه تحریمهای خود را کم نکرده و به صورت آشکار و پنهان به آن اضافه کرده است . اما ایران اوایل از این تحریمها صدمه خورده است و به تدریج شروع به خنثی سازی آن کرده است الان رفته رفته با گذر زمان تحریمها خنثی می شوند و تحریمها هزینه -فایده خود را از دست می دهد الان صبر ایران دارد نتیجه مثبت می دهد . آمریکا هم ضعیفتر شده است هر روز صبر خطر را از ایران دور میکند .