امیرعبداللهیان: از اجلاس تهران باید پیامی قوی برای تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان ارسال شود

۰۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۱ کد : ۲۰۰۷۱۴۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه کشورمان تأکید کرد: ریشه بسیاری از مشکلات فعلی افغانستان ریشه در مداخلات خارجی دارد و آمریکا باید مسئولیت خود را در برابر فجایعی که در افغانستان به بار آورده با صدای بلند بپذیرد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان صبح امروز در افتتاحیه دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه که به صورت حضوری در محل وزارت خارجه و با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است، با اشاره به اهداف برگزاری این اجلاس گفت: ما باید تلاش کنیم که صدای واحدی را در ارتباط با حمایت از مردم افغانستان و تحولات اخیر در این کشور به جامعه جهانی و مردم افغانستان ارسال کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه ما از تشکیل دولتی فراگیر با حضور اقوام مختلف در افغانستان حمایت می کنیم، افزود: در این ارتباط باید تأکید کنیم که مسئولیت امنیت شهروندان افغانستانی و همچنین امنیت مرزهای این کشور با همسایگانش در درجه اول با هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه همه باید برای برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی و حل بحران در این کشور تلاش کنیم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: عدم دخالت در امور دیگر کشورها و احترام به حاکمیت کشورها جز اصول سیاست خارجه ایران در تعامل با کشورها از جمله همسایگان است.

وی با بیان اینکه از این اجلاس باید پیامی قوی برای شکل گیری دولتی فراگیر در افغانستان ارسال شود به اهمیت تاریخی افغانستان و نقش گروه ها و اقوام مختلف در تاریخ این کشور اشاره کرد و گفت: برای برون رفت از وضعیت کنونی افغانستان نیازمند انسجام داخلی، به کارگیری تمام ظرفیت های داخلی این کشور و بهره گیری از استعدادهای بالای کشورهای همسایه و همچنین جامعه بین الملل هستیم.

وی همچنین تصریح کرد که جامعه جهانی و کشورهای همسایه افغانستان باید توجه ویژه‌ای به وضعیت فعلی این کشور و همچنین گسترش تروریسم در این کشور، قاچاق مواد مخدر و اهمیت رعایت حقوق بشر و زنان در این کشور در شرایط کنونی داشته باشند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین اظهار کرد: تأکید می کنیم که بسیاری از مشکلات فعلی افغانستان ریشه در مداخلات خارجی دارد و آمریکا باید مسئولیت خود را در برابر فجایعی که به بار آورده با صدای بلند بپذیرد و برای برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی و کاهش آلام و دردهای مردم افغانستان در کنار جامعه جهانی اقدامات جدی در این راستا داشته باشد و به مسئولیت خود عمل کند.

وی همچنین در بخش پایانی صحبت های خود گفت: معتقدیم که خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان ریشه در مجاهدت و مقاومت مردم افغانستان دارد.

وزیرامور خارجه همچنین با اشاره به عدم حضور رییس جمهور در این اجلاس علارغم اعلام قبلی و حضور معاون اول رییس جمهور به جای وی گفت: بنا به الویت دیگری که برای رییس جمهور پیش آمد و  علارغم علاقمندی ایشان برای حضور در این نشست، این مهم بر عهده برادرم بزرگوارم آقای مخبر قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، پس از صحبت های وزیر خارجه، مخبر معاون اول رئیس جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت.

همچنین قرار است در ادامه پیام دبیرکل سازمان ملل در این نشست نیز قرائت شود.


نظر شما :