وزیر خارجه پاکستان: همه گروه‌ها باید در دولت فراگیر افغانستان حضور داشته باشند

۰۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۳ کد : ۲۰۰۷۱۴۸ سرخط اخبار

وزیر خارجه پاکستان با اعتقاد بر اینکه باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان در حال حاضر توجه و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کند، گفت: ما معتقدیم که باید پول‌های افغانستان در خارج از کشور آزاد شود.

به گزارش ایسنا، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در سخنرانی در دومین اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که به صورت حضوری در تهران برگزار شده است با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان گفت: در مدت اخیر تحولات مهمی در این کشور رخ داد و در ماه آگوست امسال یک انتقال قدرت بدون خونریزی در این کشور به وقوع پیوست و طالبان به قدرت رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد موج فراگیر پناهجویان نیستیم، ادامه داد: اولین نشست کشورهای همسایه افغانستان در ماه سپتامبر برگزار شد و این نشست نیز در ادامه آن برگزار شده تا کشورهای همسایه در افغانستان به یک هماهنگی برسند تا چالش های بوجود آمده را به نوعی مدیریت کنند.

این دیپلمات عالی رتبه پاکستانی با بیان اینکه ما همه به دنبال این هستیم که افغانستان به عنوان یک کشور همسایه دارای ثبات باشد، ادامه داد: معتقدیم که جلسه امروز می تواند نتایج جلسه اول را تقویت کند و گام های مهمی برای ایجاد ثبات در افغانستان بردارد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، افزود: در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در این کشور هستیم و این می تواند زمینه را برای ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور محقق کند. ما معتقدیم که مهم است حقوق مردم افغانستان محترم شمره شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند. برای ما بازگشایی مدارس افغانستان برای دختران و پسران مهم است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تعاملات و رایزنی های مقامات پاکستان با مقامات کنونی حاکم در افغانستان (طالبان) گفت: براساس رایزنی‌هایی که با آن‌ها انجام دادیم متوجه هستیم که آن‌ها به انتظارات و توقعات بین المللی توجه دارند و به دنبال این هستند که یک تعامل سودمندی داشته باشند.

قریشی همچنین با تأکید بر اینکه ما باید از وقوع منازعات جدید در این منطقه جلوگیری کنیم، افزود: در حال حاضر مردم افغانستان دارای مشکلات اقتصادی جدی هستند و بسیار مهم است که کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور ارسال شود. درحال حاضر بسیاری از مردم پایین تر از خط فقر زندگی می کنند و پیش بینی می شد که با توجه به در پیش بودن فصول سرما مسئله وخیم تر شود. در این زمینه ما خود کمک هایی را به افغانستان ارسال کرده ایم و ادامه می دهیم و باید کمک های بین المللی و انسان دوستانه به مردم این منطقه ادامه پیدا کند.

وی همچنین افزود: ما در همین راستا معتقدیم که باید سرمایه مردم افغانستان در خارج از کشور نیز آزاد شود تا به اقتصاد مردم افغانستان کمک کند.

وزیر خارجه پاکستان همچنین با اشاره به انفجارهای اخیر در برخی از مساجد افغانستان افزود: مسئله مهم دیگر در مورد موضوع افغانستان مقابله با تروریسم و افراطی گری است و در این زمینه باید با جهت ایجاد ثبات در منطقه همکاری کنیم چرا که فعالیت تروریسم ها تهدیدی برای ثبات در منطقه است.

قریشی با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه هیئت حاکمه کنونی افغانستان (طالبان) توقعات جامعه جهانی را از خود برآورده کند، گفت: تحقق این موضوع می تواند تضمین کننده بهبود تعامل با طالبان شود.

وی ادامه داد: ما به تمامیت ارضی افغانستان احترام می گذاریم و به دنبال یک افغانستانی باثبات و شکوفا هستیم.


( ۲ )

نظر شما :