لزوم همگرایی منطقه ای از نوع اروپایی برای حل چالش ها

خاورمیانه و معضلی به نام تجزیه طلبی کردی

۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۷۲۵۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مساله اصلی کردستان که اجازه می دهد گروهک های تروریستی بر احساسات توده های کرد سوار بشوند، از احساسات قومی دختران جوان و ناپخته قوم کرد سوء استفاده کنند و از آنها در اردوگاه های خود به عنوان تروریست استفاده کنند، در درجه اول فقر و در درجه دوم جهل است که این دو در هم آمیخته هستند، زیرا با فقرزدایی در مناطق کردستان ایدئولوژی های منحطط کمرنگ تر می شوند، تعداد دانشگاه ها گسترش می یابد، بدون تردید دانشجویانی که بر سر کلاس های علوم انسانی و رشته هایی مثل اقتصاد و علوم سیاسی نشسته اند و با مسائل روز دنیا و اقتصاد بین المللی و جهانی سازی و منطقه گرایی آشنا شده اند، با ایدئولوژی های منحط گروهک های کردنما که آمیخته ای از ناسیونالیسم قومی کور و اندیشه های چپ است فریب نخواهند خورد.
خاورمیانه و معضلی به نام تجزیه طلبی کردی

نویسنده: رامین فخاری، دانشجوی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

دیپلماسی ایرانی: شاید بتوان یکی از ریشه های چالش های امنیتی کردستان عراق را به دوران پس از جنگ جهانی اول و قرارداد سایس پیکو نسبت داد که پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی کشورهای متعددی در منطقه پدید آوردند که از جمله آنها می توان به ترکیه کنونی، عراق، سرزمین های اشغالی، لبنان، اردن و سوریه اشاره کرد.

البته ذکر این مساله ضروری است که در صورت عدم فروپاشی امپراطوری عثمانی ایران در منطقه با یک حریف سرسخت قوی رو به رو بود؛ اما فروپاشی این امپراطوری نیز چندان به سود ایران نبود، زیرا در درجه اول کشوری به نام اسرائیل شکل گرفت که ایران چالش های امنیتی متعددی را با این کشور دارد. در درجه دوم عراق شکل گرفت که هرچند هم اکنون یک کشور دوست برای ایران محسوب می شود ولی در دوران صدام ایران و عراق هشت سال با همدیگر در حال جنگ بودند. در درجه سوم فروپاشی امپراطوری عثمانی و عدم تشکیل کشور کردی احساسات ناسیونالیستی کردی را در بین برخی از توده های اکراد برانگیخت که این مساله ایران و عراق و ترکیه را دچار چالش های امنیتی متعددی کرده است. هم اکنون ده ها گروه تجزیه طلب مختلف در کردستان عراق مشغول مبارزه با ایران و ترکیه هستند و جنایات مختلفی را مرتکب شده اند. در زمان صدام نیز بخشی از کردها با ایران و بخشی با عراق می جنگیدند و هم با همه کشورهای همسایه شان دچار چالش بوده اند.

البته این مساله هم قابل پیش بینی است که حتی اگر این حق به اکراد اعطا می شد، نیز ایران و سوریه دچار این چالش های امنیتی از جانب کردها بودند، زیرا از یک سو این کشور کردی برای گسترش قلمروی خود به داخل ایران تلاش می کرد و از سوی دیگر به دلیل اینکه همانند افغانستان یک locked land"" محسوب می شد باید با سوریه یا ترکیه بر سر تصاحب مناطقی که به دریای مدیترانه راه داشت جنگ می کرد.

البته حضور و دخالت قدرت های بزرگ و رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان و حمایت های لوجستیک آنها از این گروهک ها قابل چشم پوشی نیست اما مساله کردستان بسیار ریشه ای تر از این مساله است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

این نکته قابل ذکر است که همه مشکلات خاورمیانه دارای راه حل است. اگر به تاریخ اتحادیه اروپا نگاهی بیندازیم کشورهای این اتحادیه در حدودا یک قرن گذشته دو جنگ بزرگ را با ده‌ها میلیون کشته تجربه کرده اند، اما عاملی که باعث کاهش منازعات در این اتحادیه شد این بود که به مرور زمان مردم این اتحادیه به نوعی منطقه گرایی و در هم آمیختگی اقتصادی و جهانی سازی اقتصاد رو آوردند، مساله ای که هم اکنون بین ایران و عراق بصورت ضعیف جاری است ولی در آینده قوی تر خواهد شد و علاوه بر این کلیدواژه قومیت را به عنوان یک مساله مناقشه برانگیز در فرهنگ سیاسی خود کمرنگ کردند و گروهای وطن پرست افراطی را به حاشیه راندند. (البته این مساله قابل ذکر است که وطن دوستی در حد متعادل به هیچ وجه مساله ناپسندی نیست و هر انسانی باید کشور خود را دوست داشته باشد، اما این وطن پرستی نباید به فاشیسم هیتلری که به قیمت از دست رفتن جان میلیون ها انسان شد ختم شود)، حال زمانی که این تجربه در اروپا با دو جنگ بزرگ و نزدیک صد میلیون کشته پیاده شد، یک منطقه گرایی موفق نیز در خاورمیانه این منطقه را می تواند به یک اتحادیه موفق تبدیل کند.

مساله اصلی کردستان که اجازه می دهد گروهک های تروریستی بر احساسات توده های کرد سوار بشوند، از احساسات قومی دختران جوان و ناپخته قوم کرد سوء استفاده کنند و از آنها در اردوگاه های خود به عنوان تروریست استفاده کنند، در درجه اول فقر و در درجه دوم جهل است که این دو در هم آمیخته هستند، زیرا با فقرزدایی در مناطق کردستان ایدئولوژی های منحطط کمرنگ تر می شوند، تعداد دانشگاه ها گسترش می یابد، بدون تردید دانشجویانی که بر سر کلاس های علوم انسانی و رشته هایی مثل اقتصاد و علوم سیاسی نشسته اند و با مسائل روز دنیا و اقتصاد بین المللی و جهانی سازی و منطقه گرایی آشنا شده اند، با ایدئولوژی های منحط گروهک های کردنما که آمیخته ای از ناسیونالیسم قومی کور و اندیشه های چپ است فریب نخواهند خورد. این مساله که توده های کرد به راحتی در برابر کشیده شدن عکس مار روی دیوار توسط گروهک هایی مانند پژاک و پ.ک.ک و کوموله فریب می خورند به واسطه فقر است که این ذهنیت را در آنها ایجاد می کند که به واسطه تشکیل یک کشور مستقل کردی همه مشکلات اقتصادی آنها حل خواهد شد؛ یعنی می توان گفت آمیخته ای از احساسات و فقر و ناسیونالیسم افراطی و عدم گسترش دانشگاها و علوم انسانی در این مناطق این چالش ها را برای ایران و ترکیه و تا حدی سوریه و عراق ایجاد کرده است، اما در صورتی که یک در هم آمیختگی اقتصادی شدید بین کشورهای منطقه حاکم بود بسیاری از چالش های امنیتی به مرور زمان خود به خود از بین می رفت.

حال ممکن است که در برابر مسائل مطرح شده در بالا این سوال مطرح بشود که چرا با این وجود که اقتصاد مناطق ترک نشین ایران کمی بهتر است و دانشگاه های زیادی در این مناطق وجود دارد باز هم گاهی اوقات گرایش های تجزیه طلبانه در این مناطق وجود دارد؟

پاسخ این سوال ساده است،گرایش تجزیه طلبی ترکی که در یک قرن قبل در زمان پیشه وری مسلحانه بود، امروز اکثر بعد فرهنگی به خود گرفته است و ما شاهد انجام عملیات تروریستی از سوی پانترک ها نیستیم، حتی در مناطق کردنشین ایران نیز این مساله تعدیل شده است. البته مناطق کردنشین ایران با مناطق کرد نشین عراق قابل مقایسه نیست، اما باید اشاره کرد در مناطقی که فقر بیشتر و آموزش عالی کمتر است، احساسات وطن پرستی کور و استفاده از سلاح بیشتر می شود.

کلید واژه ها: خاورمیانه ایران ترکیه سوریه تجزیه طلبی ایران و عراق ایران و ترکیه ترکیه و سوریه ایران و کردستان ایران و کردستان عراق ترکیه و کردستان عراق ایران و ترکیه و کرد کردها کردهای سوریه کردها در خاورمیانه کردهای ترکیه


( ۱۰۱ )

نظر شما :

رضا پالانی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۹
کردها سرانجام سهم ترکیه هستند، مطمئن باشید. هم هم مذهب هستند هم چهار صد سال یک کشور متحد بوده اند. در آینده کردستان به صورت فدرال در چهارچوب ترکیه قرار خواهد گرفت.
محمد ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۰
مشکل اصلی در ترکیه اناتولی است ، یعنی اقوام خاورمیانه یا ایرانی هستند یا آذری ، کردی ، عرب و اقلیتی علوی ، اما ترک آناتولی وصله ناچسبی بود که همانند اسرائیل بر تن خاورمیانه چسبیده است ، ترک های ایران در زمان قاجاریه داخل جمعیت ایرانی ادقام شدند اما ترک های آناتولی کماکان همان غریبه هایی هستند که قرن ها پیش از آسیای مرکزی به سمت ایران و غرب ایران تاخته بودند . ترکیه آناتولی دشمن ایران است حتی بیشتر و بدتر از اسرائیل
علی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۲
زبون فدوی را موش خورده جیکش در نمیاد
به رضا پالانی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۳
با منطق پانترکی تو و امثالت همه چی سهم ترکیه یا آذرباییجانه کردها توسط ترکیه نسل کشی و قتل عام شدن شما که برای یه جنایت من درآوردی که هیچکس جز خودتون تاییدش نمیکنید از ارامنه کینه دارید درحالیکه به گواه همه دنیا ترکها ارامنه رو نسل کشی کردن چطور توقع دارید کردها سهم ترکیه باشن ؟ هرچند حزب دموکرات کردستان واقعا گرایش به ترکیه داره و مزدور ترکیه است اما جز این حزب بقیه نمیخوان سهم ترکیه باشن
مصطفی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۳
رضا پالانی ترکی ، پس ج آذرباییجان هم سهم ایرانه چون تا 200 سال پیش بخشی از ایران بود و هم مذهب ایرانه ! البته بر اساس صغری کبرای خودت نوشتم اون 400 سالی هم که کردستان به عثمانی ملحق شد با جنگ بود و امیدوارم کسانیکه کامنت تو و امثالت و میخونن بدونن چه کسانی چشم طمع به خاک سرزمینهای دیگه دارن به اسم سلطان سلیم و سلاطین عثمانی کامنت بذاری بهتره تا به اسم رضا پالانی
علی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۵
گروههای کردی همچنین مهمترین سرمایه‌گذاری اسرائیل و غرب برای تحت فشار قراردادن کشورهای ایران، ترکیه، عراق و سوریه است.
فدوی ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۰۷:۱۴
کردها به طور عمده در چهار کشور ایران ، عراق ، سوریه و ترکیه حضور دارند . از نظر فرهنگی کردها به ایران نسبت به سه کشور دیگر نزدیکتر هستند و اتفاقا کمترین چالش را نیز با ایران دارند .‌ اگر ایران به نوعی مشکلاتش را در باب تحریم و سایر امور بین المللی حل کند به گونه ای که اقتصاد ایران از وضع موجود خارج شود و به تبع آن مناطق کرد نشین ایران نیز به رونق اقتصادی برسند ، ایران نسبت با سه کشور دیگر کمترین نگرانی را از بابت جمعیت کرد خود خواهد داشت چرا که در فرهنگ شیعی و فارسی اصولا برای دوست بودن ، همکار بودن و حتی ازدواج کردن هیچگاه زبان و مذهب جایگاه ویژه ای نداشته اند که اگر اینگونه بود دیگر هیچ کسی از ایرانِ امروز به عنوان قدیمی ترین کشور جهان یاد نمی کرد . نوع برخورد اکثریت در ایران با سایر اقلیت ها و همینطور سایر اقلیت ها با هم ، چنان است که تمام اقلیتها ایران را متعلق به خودشان می دانند که در ظاهر آن کَل کَل قومیتی به چشم می آید اما در باطن آن نوعی همزیستی همراه با احترام متقابل در آن مستتر است که تقریبا در هیچ جای کره ی زمین شاهدی مانند آن نمی توان یافت . هر چند هیچ غیر ممکنی هیچگاه غیر ممکن نیست و تجزیه ایران هم اینگونه ، اما همچنان احتمال تجزیه ایران نسبت به ترکیه ، عراق و سوریه درصدش کمتر و در حد غیرممکن است . به خاطر همان فرهنگ خاص قوم اکثریت در ایران است که حتی با حاکمان غیر همزبان خود نیز مشکل ندارد و هوش و استعداد خود را در قالب صدراعظم و وزیر و ... در خدمت آن دستگاه غیر همزبان برای اداره ی کشور قرار می دهد و این مدارای هوشمندانه به گونه ای بوده که فی المثل شاه مملکت با همسرش به زبانی دیگر سخن می گوید ولی نامه اداری را فارسی می نویسد و اگر تبع شعری هم داشته باشد آن را با فارسی به رخ می کشد . حاکمانی چون سلوکیان ، اعراب ، ترکان ، مغولان ، افغانها و ... پس آنچه دشمن های حقیر و البته کم خرد منطقه ای ایران به عنوان حکومتهای غیر فارس به خیال خودشات می خواهند بر سر ما بکوبند ، همان چیزیست که من می گویم " علت قدیمی ترین کشور جهان بودن ایران " . جغرافیای منطقه بارها عوض خواهد شد اما این پیر همیشه برنا ، همچنان خواهد ماند و به زایش فرهنگی ، هنری و انشالله علمی خود ادامه خواهد داد .
ناشناس ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۳
متاسفانه «کُردستیزی» مضمون نهفته در این نوشته است. نویسنده محترم به صورت سطحی، احساسی و جانبدارانه به این مسئله ورود کرده است و مشکلات کردها را صرفاً به عوامل اقتصادی فرو کاسته است. هرچند عامل اقتصادی می‌تواند نقش پررنگی در افراطی‌گری و ناسازگاری و جدایی‌طلبی داشته باشد، ولی نویسنده محترم به انکار هویت فرهنگی و زبانی کُردها توسط برخی از دولت‌های منطقه اشاره نکرده است و مسئله آسیمیلاسیون کردها را نادیده گرفته است. البته رویکرد نویسنده محترم مطلب چندان عجیب نیست، زیرا ایشان از هم‌وطنان تُرک‌ آذری و از اهالی هریس (خواجه) آذربایجان شرقی می‌باشد که بسیار تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌های تُرک‌زبان می‌باشند.
محمود ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۶
نویسنده فاقد ذکاوت و سواد سیاسی است و نوشته اش فاقد ارزش علمی بوده و صرفا یک نوع پروپاگاندای بی ارزش و سطحی و کوچه بازارزی است ! کردهراسی و ترک هراسی تنها یک بیماری و فوبیای ساختگی است و پایه و اساسی ندارد تنها مشکل عدم وجود عدالت و تآمین حقوق اساسی و شرعی و قانونی است در برخورد باملیتهای مختلف که آن هم آب به آسیاب دشمن ریختن است !
فرهاد ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۳
انگار یک فاشیست این متن را نوشته است! این که همه مشکلات را یک طرفانه دید اسمش تحلیل نیست. این در بهترین حالت یک بیانیه نژادپرستانه و نفرت پراکنانه علیه کردهاست.
حقیقت خواه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۵
ایا کسی میتواند جوابی به ۴ سوال مهم زیر در مورد اکراد ۴ کشور (سوریه،ترکیه،عراق،ایران) بدهد؟؟ ۱ = چرا دولتهای سوریه به اکراد موجود در ان کشور شناسنامه نمیدهند وانها را به عنوان مهمان ناخوانده میدانند وخواهان برگشتشان به عراق هستند ؟ ۲ = چرا به منطقه ای که اکراد ترکیه در تصرف دارند ارامنه ادعای مالکیت دارند وبه عنوان ارمنستان بزرگ در نقشه هایشان معرفی ،وخواهان ادغام با ارمنستان هستند ؟ ۳ = چرا پاپ چند ماه پیش در موقع بازدید از منطقه اقلیم کردی خطاب به مسیحیان اشوری،جهان در خواست باز گشت به اربیل وتشکیل دولت مسیحی در سرزمینهای تاریخی خودشان کرد، وچنین ادعا کرد که شمال عراق موطن اصلی مسیحیان ( اشوری) است.؟ ۴ = چرا بعد از انقلاب بیش از ۴ میلیون کرد عراقی بدون هیچ سابقه ثبت احوالی توانستند شناسنامه ایر انی اخذ،ودر ایران ماندگار شدند (طبق گزارش ثبت احوال) واطلاعیه امام جمعه اورمیه مبنی بر اینکه در زمان جنگ صدام بیش از ۱/۵میلیون کرد عراقی وارد استان اذربایجان غربی شدند وبا تولید مثل های زیاد امروز اکثریت اهالی استان را تشکیل وحتی معترض به اهالی بومی هستند؟ اگر کسی جواب این ۴ سوال را بیابد خواهشا طی کامنتی اعلام کند ،تا در کامنت بعدی بنده علت معضل تجزیه طلبی اکراد را اعلام کنم.
آبتین ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۸
برای جوابهای سوالاتتان به توهمات نژادی خودتان مراجعه کنید! بهترین جواب همانجاست. گفته های شما در مورد کردهای عراقی ساکن ایران هیچ منبعی جز سایتهای پانترکی ندارند. کردهای ایرانی هم الان به اقلیم می روند، کردهای عراقی چرا باید در ایران بمانند در حالی که در اقلیم خودشان حاکمند و اوضاع اقتصادی شان هم با ما قابل مقایسه نیست!؟ مسلما اقوام ایرانی خیلی قبلتر از ترکها، اعراب و حتی ارامنه در این منطقه بوده اند و اگر کسی هم مهمان باشد، کردها هزاران سال است میزبان بوده اند. مقامات کشورها البته برای منافع خودشان میتوانند ادعاهای مختلفی بکنند ولی تاریخ را نمیشود با جعلیات تغییر داد و انتظار داشت بقیه هم بپذیرند و پا به پای توهمات عده ای نژادپرست بیایند. وگرنه جعل کردن کاری ندارد و بقیه هم میتوانند سوالات فاشیستی بپرسند.
فدوی ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۴
به حقیقت خواه . مگر عراق در زمان جنگ با ایران چقدر جمعیت داشت که چهار میلیون کرد وارد ایران شده اند در حالیکه کل کردهای عراقی که وارد ایران شدند زیر ده پانزده درصد کل کردهای عراقی بودند . پانترک که نیستی ؟ شاید باشی چون هیچ اشاه ای نکردی که چرا ترکیه میلیونها شهروند کرد ترکیه را حق شهروند درجه یک نمی دهد . هر جا پای جعلیات به میان می آید ، پای یک پانترک وسط است .
به فرهاد ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۸
متاسفانه برای پرت کردن حواسها از علی اف و آذرباییجان این مطالب لازمه
کامران ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۹
در اثر همین جابجایی بزرگ جمعیت اکراد از عراق به ایران شهرهای بسیار کوچک و زیر ۲۰ هزار نفری بوکان و مهاباد اکنون هر کدام ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارند در سایر نقاط اذربایجان غربی هم اوضاع کم و بیش همین گونه است.
کوروش ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۹
عزیز من تاریخ نسبی است. مبدا زمانی را از کجا میگیرید!؟ اولا که ادعای شما واقعا مضحک است.منطقه ای که به آن اشاره میکنید یعنی موکریان هزاران سال کردنشین بوده و حتی بسیاری از شهرهای کردنشین دچار تغییر بافت جمعیتی به نفع سایر اقوام شده اند. مگر مهاباد، بوکان، سردشت و ... در زمان رضاشاه تحت لوای قاضی محمد قیام نکردند؟ این چه ربطی به جنگ هشت ساله دارد؟ حتی اگر ادعاهای شما در مورد مهاجرت کردها درست باشد، کردها هم میتوانند بگویند ترکها هم به دشتهای آسیای میانه برگردند و اعراب هم به شبه جزیره! مسلما زمانی که اقوام آریایی به این منطقه آمده اند، نه خبری از زبان ترکی در این منطقه بوده و نه عربی. مگر میشود گفت که اقوام ایرانی و آریایی به روسیه، ترکها به آسیای میانه و ... برگردند!؟ متاسفانه مشکل امثال شما در این است که فقط بخشهایی از تاریخ را برجسته میکنید که دوست دارید. ضمنا نرخ باروری مناطق کردنشین از شماها پایینتر است. به آمار رسمی مراجعه کنید نه گونز تی وی.
به کامران ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵
نظرتدر مورد مهاجرت اتراک به کردستان و کرمانشاه و کرج و گیلان و مازندران و ...چیه ؟اتراک به همه جا مهاجرت کردن اما چشم دیدن یه قوم کرد و تو یک استانشون ندارن در حالیکه خودشون به کردستان و کرمانشاه هم مهاجرت کردن انگار نویسنده هم از شماست !
کامران ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۷
طی این مدت جمعیت کشور ۲ برابر شده جمعیت پایتخت با تمام جاذبه هایش ۳ تا ۴ برابر شده اما جمعیت این مناطق بعضا بیش از ۱۰ برابر ! مناطق فاقد پتانسیل جمعیت پذیری واقعی و نرمال
علی ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۵
اگر مهمانان کرد شهرهای آذربایجان به خصوص قسمت غرب آن ، کسوت مهمان بودن خود را حفظ و قدر شناس موقعیت خویش باشند و آلت دست سرکرده های گروههای تروریستی که آخورشان متصل به اسرائیل و ارمنستان غاصب است، نشوند هیچ مشکلی پیش نمی آید. گرچه استعمار از زمان اقتدار امپراطوریهای تورک منطقه ( عثمانی و صفویه) تا به حال به فکر براندازی ریشه مسلمانها به خصوص تورکها به عنوان شمشیر وویترین اسلام مدرن، بوده و هستندو به نظر من رواج اندیشه حمایت از ارمنستان به جای آذربایجان و تورکیه مسلمان در جهت همین تفکر دنیای مسیحیت است.
ایرانی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۲
ترکهای مهمان هم پس رعایت میزبانهای فارس و کرد و لر و سایر اقوام ایرانی رو که صدها سال قبل از اونها در فلات ایران بودن رو بکنن. ولی اگه توهمات پان مغولی و پانترکی خیلی بهشون فشار میاره میتونن برگردن دشتهای قپچاق. اونجا دیگه آزادن مثل اجدادشون هر کاری میخوان بکنن! راه باز و جاده دراز. ترکیه و آذربایجان هم البته گزینه های خوبی هستن چون عاشق چشم و ابروی شما هستن. فقط مواظب باشید توی اذربایجان دستگیر نشید و توی ترکیه کتک نخورید یا توی مجتمعهایی که جز خودشون رو راه نمیدن نرید.
به علی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۱
مطلبی که نوشتی در مورد مهمانان ترکی که به شهرهای کردستان و استانهای دیگه مهاجرت کردن هم صدق میکنه چون اصلا کسوت مهمان بودن خودشون و حفظ نکردن و آلت دست علی اف و اردوغانن و هرجا دو نفر و نصفی زمان سلجوقی و صفوی مهاجرت کردن و آذرباییجان و اقلیم ترک میدونن ضمنا تو رو خدا در مورد حکومت صفویان دیگه دم از مسلمانی نزن که شاهان تا خرخره غرق فساد صفوی که در تمام کشورهای اسلامی ازشون به اسم شیعه صفوی انگلیسی یاد میکنن به چیزی که شباهت نداشتن مسلمانی بود وصف جنایات و عیاشیهاشون و تو کشورهای اسلامی دیگه میگن برعکس ایران که سکوت کردن مشکل تقسیم و تجزیه کردستان و هر بلایی سر کردها اومد هم زیر سر همون دو حکومت ترک و به اصطلاح مسلمان عثمانی و صفوی بود نویسنده مطلب از تک تک کلماتش پانترکیسم میباره
ایرانی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۱
به علی : اینجا ایران برادر نه ترکیه ، میخوام بدونم کی جرات داره به کردا بگه بالا چشمشون ابرو هست ، مهمان !!! من ایرانی هر جا ایران باشه میزبانم چه تبریز چه ابادان چه بلوچستان چه سنندج چه ترکمن صحرا وجب به وجیش ملک مشاع من و هم میهنانم هست هر جا بخوام میتونم برم زندگی و کار کنم ، سلسله تورک :-):-):-):-):-) برادر وقتی راجع به سلسله عظما و کبیر صفویه صحبت میکنی مراقب باش چی به زبون میاری و اسم منحوس عثمانی شیعه کش رو در کنار نام کبیر صفوی نیار هرگز ، بابا شاه اسماعیل کبیر وقتی نوجوان بود بعد از باز پسگیری تبریز در رجز خوانی شیرانه خود در تبریز میفرماید : منم خسرو منم جمشید منم ایران و هرگز نمیفرمایند منم ترک دقت بفرمایید ، بزرگواری که از مهاجرت ترکها سخن میگی مگه ایران ملک شخصی شماست هر شهروند این سرزمین حق داره هر جا که بخواد زندگی کنه و البته به زبان مادریش صحبت کنه و البته باید تهران زمینه رو برای اموزش زبان مادری شهروندان ایران فراهم کنه تا نه تنها بتونن به زبان شیرین مادری صحبت کنن بلکه بتونن بنویسن این یک اصل اساسی هست که شهروندان ایرانشهر باید در ملک اهورایی ایران ازادانه زندگی کنند.
به ایرانی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۳
وقتی تاریخ ایران و زیر سوال میبرید وقتی خودتون چشم دیدن غیرترک و تو آذرباییجان شرقی و غربی و اردبیل و زنجان ندارید دیگه از این روضه ها نخونید شما وقتی حق داری سنندج و جاهای دیگه زندگی کنی که خودتم چشم دیدن غیرترک و تو تبریز و ارومیه و اردبیل و زنجان داشته باشی ضمنا من فارس نیستم اما این و بدون زمانیکه قرار شد آموزش زبان ترکی در دانشگاههای آذرباییجان باشه نمایندگانتون اعتراض کردن ولی کردها موافقت کردن اما زبان شما همچنان درازه و اگر فکر کردی بخاطر دو تا و نصفی ترک مهاجر به کردستان و لرستان و گیلان و مازندران و همدان و ...میذاریم زبان ترکی آموزش داده بشه تو این استانها خیر نمیذاریم اون سلسله های ترک هم به زور وارد شهرهای دیگه شدن کسی براشون دعوتنامه نفرستاده بود الانم که طرفدار علی اف و اردوغانید میتونید برگردید همون آذرباییجان شرقی و غربی و اردبیل و زنجان همونجا آموزش زبان ترکی ببینید شما رو چه به سنندج و اراک و ...
علی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۰
تورکهای عثمانی دقیقاٌ می دانستند که با سویداشهای خود می جنگند ولی به خاطر اسلام و اشاعه آن و ایفای نقش خلافت مسلمین ، این کار را که در نوشته ها به برادر کشی نیز معروف شده است انجام دادند. بدان که امپراطوریهای تورک این سرزمینها همیشه برادر بوده اند ولی استعمار عزم جدی برای پوساندن از درون این امپراطوریهای عظیم را کرد و با عدم درایت تورکها این اتفاق افتاد. حتی آنان به اینکار نیز بسنده نکرده و با کوچاندن جمعیت بسیار زیادی از نقاط مختلف دنیا و از ریشه های گوناگون نقشه شوم خود را پیش بردند.
آبتین ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۶
ترکهای مهمان بدون همکاری میزبانهای فارس و کرد و ارمنی و یونانی و ... کاره ای نبوده اند وگرنه زبانهای رسمی شان را از اینها انتخاب نمیکردند. امپراطوری عثمانی هم در بهترین حالت از نظر مدیریت و عدالت به پای امپراطوری هایی مثل هخامنشیان هم نمیرسد. به تاریخ بقیه احترام بگذارید و از جعلیات پانترکی دست بردارید. ضمنا به رفقای اسلام دوست ترکتان هم بگویید اگر خیلی نگران اسلام هستند جیب اسراییل را با خریدن اسلحه پرنکنند که با همان پولها خانه های مسلمانان را تخریب کنند و گروه های تکفیری را حمایت نکنند که به آوازه اسلام ضربه نزنند و اسلام را خشن نشان ندهند.
ابوداعش الاردوغانی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۸
برگرفته از کتاب پانترکها جعل میکنند، ترک نماها باور میکنند.
kjhf ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۴
استدلال هایتان قانع کننده نیست چرا عربها می وانن کشور داشته باشند،ترکها می توانند کشور داشته باشند ولی کردها حق ندارند در سرزمینی گه هزار سال قبل تر از ترکها واعراب آنجا بودند کشور داشته باشند،کشورها ها باید از ماحصل توافق ملتها بوجود بیایند نه تحمیل قدرت یک قوم بر قوم دیگر،بدون این توافق این کشور ها چیزی جز یک ساز کار راهزنی وغارتگری بزرگ نیستند
آنایوردون= آلتای و اورخون ۰۳ آذر ۱۴۰۰ | ۰۱:۲۵
نویسنده‌ی متن هنوز تفاوت میان وطنپرستی و ملی‌گرایی را درک نکرده است. آنچه در آلمان هیتلری شکل گرفت یک ناسیونالیسم (ملی‌گرایی) بود یعنی نژادپرستی در محدوده‌ی آلمان. یک وطنپرست تقدسی برای ملت قائل نیست بلکه آن خاک است که مقدس است حتی اگر خالی از سکنه شود. یا در ایران یک وطنپرست هرگز ارزشی برای قبایلی که در هزارساله گذشته طی ۳ موج از شمال و غرب مغولستان امروزی وارد کشور شده و در زمان رضاخان موفق به اخذ شناسنامه شده‌اند ولی از نظر فرهنگی و فکری هیچ تفاوتی با چنگیز و تیمور ندارند قائل نیست ولی ملی‌گرایان سعی می‌کنند به هر زوری هست این قبایل را خودی جلوه بدهند و بقول آن مثل معروف بگویند ایشالله گربه است!
کورد ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۰:۵۸
فقر مساله اصلی نیست. مساله اصلی اینه که به کورد ها در سوریه و ترکیه و عراق به شدت ظلم شد. در ترکیه سالیان سال حرف زدن به زبان کوردی و پوشیدن لباس کوردی جرم بود و در سوریه وضعیت همچنان همینه. در عراق نصل کشی انفال و در ترکیه نسل کشی آرارات و زیلان. در سوریه هم کوچ اجباری کورد ها به مناطق عرب نشین تا اینکه زبان کوردی کم کم از بین بره. شرم‌آور که به عنوان "کارشناس" می‌خواید که در مورد تجزیه طلبی کورد ها حرف بزنید ولی در مورد جنایاتی که علیه کورد ها واقع شده حرف نزنید.اگر بخوایم از نظر نادانی حرف بزنیم که کورد ها از نظر سیاسی خیلی آگاه تر از بقیه مردم خاورمیانه هستند و گروه های سیاسی کورد ها خیلی سازمان دهی منظم تری دارن
اهورا ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۸
هر چی جفنگیات و خزعبلات به ذهنش اومده به عنوان فکت و واقعیت به اسم مقاله نوشته این توهمات پانترکی هیچ ارزشی نداره
حامد ۰۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۵
تورکها قبل از همه اقوام در این سرزمین بودند و اینو باستان شناسان تایید میکنند و اونایی که در مورد تورکها چرت و چرت مینویسند یه آزمایش دی ان ای بدن بعد بیان حرف بزنن. تورکهای مومن و باغیرت وارثان زمین هستند این وعده خداست. لطفا توهم نزنید و قلعه تروآ در ترکیه و هزاران آثار باستانی در کل دنیا نشان ادعای ماست.تمام
آنایوردن ... آلتای و اورخون ۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۷
جناب نویسنده فکر هیتلر وطن پرستی نبود، ملی گرایی بود. او عقیده داشت هرجا آلمانی زندگی کند، آلمان است پس این کشور خیالی میتوانست همه‌ی دنیا باشد. وطنپرستی آنست که مرزها مشخص باشد و از آن پرستاری کنیم مثل مرزهای ایران از سند تا فرات و سیحون و دربند در قفقاز و هیچ مهم نباشد که در این مرز کسی زندگی بکند یا نکند. هرکس هم ناهنجاری کرد با پس گردنی اخراج شود.
امیر ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۹
جمهوری جعلی آذربایجان باید به ایران بپیوندد
هیژا ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۱
هرجا کرد هست انجا ایرانه، باید سه کردستان دیگر به ایران بازگردد زیرا اولین امپراطوری ایران کردها تشکیل دادن یادتون نره.