فردای نهم نوامبر چه بر سر مرز ما با ارمنستان خواهد آمد؟

از الآن خواب شوم آذربایجان و ترکیه را دریابیم

۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۲۸۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر یک سال قبل در چنین روزهایی از انتشار محتوای مفاد توافقنامه آتش بس ناگورنو قره باغ غافلگیر شدیم، بعد از گذشت یک سال و با توجه به قرائن و شواهد فراوان در مورد توطئه شوم رژیم صهیونیستی، ترکیه و رژیم باکو نباید از غافلگیری سخن بگوییم. اقدامات اردوغان و علیف برای از بین بردن مرز زمینی ایران و ارمنستان، اشغال همه یا بخش هایی از استان سیونیک ارمنستان و ایجاد دالان زمینی به موازات مرز ایران و ارمنستان برای متصل کردن خاک اصلی جمهوری آذربایجان به نخجوان و سپس ترکیه و تبدیل آن به کریدور اصلی انتقال کالا و انرژی از چین به اروپا از طریق ترکیه دیگر اظهر من الشمس است! 
از الآن خواب شوم آذربایجان و ترکیه را دریابیم

دیپلماسی ایرانی: قرار است هشت روز دیگر مذاکرات سه جانبه روسیه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تعیین مرزهای نهایی ایروان و باکو انجام شود. ایران علی رغم منافع حیاتی در منطقه قفقاز، مانند سال گذشته در این مذاکرات هم شرکت ندارد و تحرکات ترکیه و سکوت روسیه نگرانی های جدی در مورد سرنوشت نهایی مرزهای این دو کشور و احتمال تشدید هرگونه تلاش و برنامه ریزی برای از بین بردن مرزهای ایران با جمهوری ارمنستان را موجب شده است که کشور را در یک تنگنای ژئوپلتیکی جدی قرار داده و مسیر زمینی دسترسی ایران به اروپا را وابسته به نظرات و امیال پوتین، اردوغان و علیف خواهد کرد.

اگر یک سال قبل در چنین روزهایی از انتشار محتوای مفاد توافقنامه آتش بس ناگورنو قره باغ غافلگیر شدیم، بعد از گذشت یک سال و با توجه به قرائن و شواهد فراوان در مورد توطئه شوم رژیم صهیونیستی، ترکیه و رژیم باکو نباید از غافلگیری سخن بگوییم. اقدامات اردوغان و علیف برای از بین بردن مرز زمینی ایران و ارمنستان، اشغال همه یا بخش هایی از استان سیونیک ارمنستان و ایجاد دالان زمینی به موازات مرز ایران و ارمنستان برای متصل کردن خاک اصلی جمهوری آذربایجان به نخجوان و سپس ترکیه و تبدیل آن به کریدور اصلی انتقال کالا و انرژی از چین به اروپا از طریق ترکیه دیگر اظهر من الشمس است! 

رسانه های آذربایجان و ترکیه از هم اکنون تبلیغات و شانتاژ رسانه ای در مورد نتایج مذاکرات نهم نوامبر را آغاز کرده اند و در نقشه های ترسیم شده آنها ارمنستان به استان های شمالی فعلی خود محصور شده و هیچ ارتباط زمینی با ایران ندارد. این جنگ رسانه ای منطبق با اظهارات اردوغان در جریان افتتاح فرودگاه فضولی در منطقه ای فاقد هر گونه جمعیت ساکن است که احتمالا به گلوگاهی برای صادرات مواد مخدر، اسلحه و طلا تبدیل خواهد شد. اردوغان در جریان بتن ریزی نمادین برای ساخت به اصطلاح کریدور زنگه زور که قرار است از هورادز به جبرئیل، زنگیلان و در نهایت به روستای آقبند یا آغوپین در نقطه صفر مرزی ایران، ارمنستان و جمهوری باکو برود، خطاب به هیات جمهوری باکو تصریح کرد: شما از مرزهای ارمنستان هم فراتر می روید! وی پس از شرکت در این مراسم در مسیر بازگشت به ترکیه در شرایطی که لحظه ای از اقدامات تحریک آمیز علیه منافع جمهوری اسلامی ایران غافل نمی شود از دولت ایران خواست عاقلانه رفتار کند و از روابط صمیمانه باکو و رژیم صهیونیستی نیز حمایت کرد.

ابهام در مورد رویکرد روسیه

با توجه به میانجیگری روسیه در مذاکرات تعیین مرزهای رسمی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بیم آن می رود روسیه رویه ای را در پیش بگیرد که به عدم تامین منافع ملی ایران منجر شود. واقعیت این است که روسیه در زمینه صادرات گاز به اروپا رقیبی بالقوه به نام ایران دارد و حال آنکه ترکیه فاقد گاز است و لذا خطری در این حوزه برای روسیه ایجاد نمی کند. همچنین روسیه مانند سایر کشورهای عضو برجام و طرف مذاکره ایران نگران هسته ای شدن ایران است و تمایل دارد در این زمینه در برابر ایران از اهرم فشار مناسب برخوردار باشد، این در حالی است که حداقل در ظاهر چنین دغدغه ای در مورد ترکیه وجود ندارد. از سوی دیگر روسیه تمایل دارد از نزدیکی بیش از حد ترکیه به آمریکا که پای ناتو را بیش از گذشته به قفقاز باز کرده و امنیت و اقتدار روسیه را به چالش می کشد جلوگیری کند. این کشور در نقاط دیگری از جهان مانند سوریه با ترکیه به طور جدی درگیر است و قفقاز تنها نقطه ای است که عقب نشینی حداقل موقت روسیه در برابر ترکیه در آن چالش جدی برای کرملین ایجاد نمی کند. مجموعه این عوامل می تواند روسیه را ترغیب به رفتاری مطابق میل آنکارا و باکو در زمینه تعیین مرزهای بین المللی با ارمنستان کند که از جمله خطرناکترین آنها تفسیر بند 9 قرارداد صلح باکو و ایروان (ایجاد زیرساخت‌های جدید پیونددهنده جمهوری خودمختار نخجوان با آذربایجان از خاک ارمنستان) به گونه ای باشد که دالان یا کریدور مدنظر اردوغان و علیف با عبور از مسیری چسبیده به مرز ایران، دسترسی کشورمان به خاک ارمنستان را عملا مسدود یا با چالش های جدی فنی مواجه کند. کنترل امنیت این مسیر توسط روسیه دست این کشور را برای مانورهای دلخواه آن به نفع آنکارا و باکو باز خواهد گذاشت.

توصیه ها و پیشنهادها 

1. با توجه به تبعات جبران ناپذیر و همیشگی سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد و تثبیت چنین دالانی که عملا ایجاد کریدور شمال – جنوب مدنظر ایران از بندر چابهار تا ارمنستان و سپس به سمت گرجستان تا اروپا را دشوار خواهد کرد، جمهوری اسلامی ایران باید از همه توان خود برای برهم زدن این توطئه شوم استفاده کند. از یک سو باید مذاکرات فشرده با روسیه برای آگاه کردن این کشور از تبعات همراهی با سیاست های خطرناک توسعه طلبانه ترکیه در قفقاز در دستور کار قرار بگیرد تا این کشور دریابد این سیاست ها اتفاقا پای ناتو و صهیونیست ها را به منطقه باز می کند و تبعاتی خطرناک برای امنیت و اقتصاد کرملین خواهد داشت. ظاهرا روسیه بر این باور است که اقتدار و هیمنه این کشور در ارمنستان و آذربایجان ابدی است و هیچ خطری بابت سیاست های ترکیه و ناتو به اتکای تحریکات آمریکا احساس نمی کند. ولی می توان حدس زد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در دیداری که در حاشیه اجلاس جی 20 با اردوغان داشته و در دیگر تماس های دوجانبه، دست وی را حداقل برای شیطنت در منقطه قفقاز باز گذاشته باشد تا هم امنیت روسیه را تهدید کند و هم اهرم فشار دیگری برای وادار کردن ایران به بازگشت به مذاکرات هسته ای و سپس مذاکره در مورد توان موشکی و مسائل منطقه ای خلق کند. ایران باید به روسیه تفهیم کند تهدید منافع جمهوری اسلامی در قفقاز از سوی آمریکا نباید با همگرایی و همراهی روسیه همراه شود و ایران باید نقشی مطابق با وزن و توانایی و نیازهای ژئوپلتیک خود در منطقه قفقاز داشته باشد. 

2. از سوی دیگر ایران باید با درپیش گرفتن سیاستی متین و منطقی در مذاکرات هسته ای، از فشار تحریم های اقتصادی و انزوای سیاسی و بین المللی بکاهد تا توان کنشگری خود را در برابر همسایگان توسعه طلب و تهدیدگر افزایش دهد. رقبای منطقه ای ما با افزایش توان بازیگری و نقش آفرینی ایران و کاهش فشارهای اقتصادی از تشدید فشار بر ایران می کاهند و ایران نیز خواهد توانست سیاست موازنه سازی میان قدرت های بزرگ را با سهولت و با استفاده از گزینه های بیشتر در دسترس پیگیری کند.

3. همچنین ایران باید بر حمایت خود از مواضع ارمنستان برای حفظ مرزهای فعلی این کشور تاکید کند و در صورت ضرورت حمایت آشکار نظامی و اطلاعاتی خود از ارمنستان و توانایی های خود را در این زمینه به رخ کشورهای رقیب بکشد. محبوبیت ایران در ارمنستان که به شدت در حال افزایش است حضور گسترده تر نظامی و اقتصادی و فرهنگی در استان سیونیک را که هم مرز با ایران است، ممکن می کند.

4. علاوه بر این استفاده از ظرفیت های دیپلماتیک و اطلاعاتی سازمان همکاری شانگهای نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. نگرانی ها و علائق چین در این حوزه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. چین به تازگی از فعالیت ها و حضور اقتصادی خود در افغانستان به واسطه نگرانی از تهدیدات تروریستی کاسته است. باید به این کشور تفهیم شود سیاست های توسعه طلبانه ترکیه در قفقاز و سکوت و همراهی ضمنی روسیه موجب خواهد شد دامنه تهدیدهای تروریستی علیه چین گسترده تر شود و لذا این کشور باید مشارکت و همراهی بیشتری با دغدغه های ایران در این منطقه داشته باشد. در این زمینه می توان میان هند و چین همراهی و همسویی ایجاد کرد و دیدگاه های دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرد. چون دغدغه های ضدتروریستی دو کشور حداقل در قفقاز به یکدیگر نزدیک و مشابه می شود.

5. ذکر این نکته هم ضروری است که رفتارهای نژادپرستانه، قومیت زده، تبعیض آمیز و سرکوبگرانه حاکمان آنکارا و باکو در کنار فساد اقتصادی گسترده و حمایت آنها از گروه های تروریستی، نگرانی های جدی در مورد عواقب موفقیت سیاست های توسعه طلبانه آنها و ایجاد دور تازه ای از آشوب و ناآرامی در منطقه حساس اوراسیا و امکان توسعه دامنه این ناآرامی ها به همسایگانشان در دیگر کشورها ایجاد کرده که می توان از این ظرفیت هم برای مقابله با توسعه طلبی ترکیه و جمهوری باکو بهره گرفت و در نهایت باید به این دو کشور تفهیم کرد اقدامات غیردوستانه آنها در قبال جمهوری اسلامی ایران نه تنها نتیجه عکس داشته و حس وطن پرستی و ملی گرایی تمام اقوام ایرانی و به خصوص آذری ها را تقویت می کند، بلکه ممکن است تهران را به مقابله به مثل برای وادار کردن آنها به تغییر این سیاست های خصمانه وادار کند. اردوغان وعلیف باید بدانند کسی که باد می کارد، توفان درو می کند!
 
6. قطعا فعالیت های تبلیغاتی و رسانه ای جمهوری اسلامی ایران – چه در رسانه ها و نشریات رسمی و چه در اینترنت و شبکه های اجتماعی – علیه سیاست تهاجمی ترکیه و باکو باید تشدید شود. سکوت نسبی رسانه ای فعلی یک سیاست غلط است و در شرایطی که عوامل اطلاعاتی و جاسوسان سازمان میت ترکیه حتی در نقاطی مانند روستای جمیل آباد سیرجان هم به دنبال شناسایی ترک زبانان هستند تا گرایش های قومی و تجزیه طلبانه را در آنها ایجاد کنند – هر چند با هوشیاری و برخوردهای متین هموطنان عزیزمان هرگز موفق نبوده و نخواهند بود – جمهوری اسلامی باید تولید برنامه ها و محتوای رسانه ای با هدف پاسداشت میراث و اسطوره های ملی و مذهبی خود را افزایش دهد. در شرایطی که ترکیه سلاطین خونخوار و بی فرهنگ غزنوی و سلجوقی و ... را بزک کرده و به عنوان میراث جهان ترک معرفی می کند، اصرار برخی مقامات جمهوری اسلامی در تحقیر کوروش کبیر و برخی پادشاهان و سرداران ایرانشهری قبل از اسلام، سیاستی غلط است که بعد از گذشت چهل سال که جمهوری اسلامی کاملا تثبیت شده است و خطری از سوی سلطنت طلبان آن را تهدید نمی کند، باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. بازتعریف و تبیین سیاست های نظامی و بین المللی و دستاوردهای تمدنی و ملی شاهان هخامنشی و دیگر سلسله های بزرگ ایرانی به خصوص سلسله صفویه باید در دستور کار قرار بگیرد و از ظرفیت میراث صفوی برای گفتمان سازی و مقابله با هجوم پان ترکیسم به کشور و استان های آذری زبان استفاده شود. در این صورت کشور در برابر ویروس قومیت گرایی واکسینه شده و با تقویت اتحاد و وحدت ملی می توان به شکست قطعی سیاست های ترکیه برای بلوکه کردن کریدور شمال – جنوب ایران امیدوارتر بود. 

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان آذربایجان و اسرائیل آذربایجان و ترکیه آذربایجان و روسیه ایران و آذربایجان و اسرائیل ایران و ترکیه رجب طیب اردوغان الهام علیف ایران و روسیه ترکیه و روسیه روسیه و ارمنستان ایران و روسیه و ارمنستان ایران و روسیه و آذربایجان ولادیمیر پوتین


( ۱۰۸ )

نظر شما :

حجازی ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۸
عالی بود ولی کو گوش شنوا
محمد ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۰
دیگر برای فرهنگ سازی و یا گفتگوی دیپلماتیک با ترکیه و آذربایجان دیر شده است ، تنها یک راه مانده و آن اعلام علنی این نکته که مرز ایرن و ارمنستان نباید تغییر کند ، والسلام ، باید به همه طرفها اعلام کرد که نیروی نظامی به غیر از کشور ارمنستان در نقطه صفر مرزی ، مورد هدف قرار می گیرد ،
امید ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۲
وقتی اصل ایران باستان جعلی و مبهم و ساخته یهود است چطوری میخواهی مثلابا سلسله های واقعی امپراتوری تورک ها در دنیا به اون تکیه کنب تکیه برباد
کامران ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۷
در واقع شما با تسامح نقش روسیه که بانی قرارداد صلح و ایجاد خطوط ارتباطی در منطقه است رو تقلیل دادید و توصیه به هشیار کردن دستگاه هزار توی دیپلماسی روسیه میکنید گویی مثلا با گینه بیسائو یا بوتسوانا طرف هستید!! زیر سوال بردن سلسله های بزرگی مثل سلجوقی و غزنوی و‌نقش انها در کیان و فرهنگ ایران هم نوبر جدید فاشیستی است ! کمی ازادتر بودید صفویه را هم زیر سوال میبردید گو انکه کلید زیر سوال بردن ان هم توسط همفکران شما خورده است. راستی تا بحال فکر کرده اید که این کوروش بزرگوار با اینهمه کمالات هیچ جایی در فرهنگ شفاهی و مکتوب این مملکت ندارد ! نه یک خط شعری نه ضرب المثلی !! دلیل کاملا واضح است چون پادشاهی بوده مانند دیگران با توشه ای از نکات منفی و‌مثبت
سهیل ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۹
متاسفانه انزوای ایران بخاطر وضعیت مبهم برجام, کشور رو در شرایط خطرناکی قرار داده که علاوه بر ضرر و زیان های مالی و اقتصادی عظیم, هزینه های استراتژیک زیادی رو هم به ما تحمیل کرده که از جمله آنها همین گذرگاه زنگزور هست که نه تنها خسارات کوتاه مدت بلکه در بلند مدت مشکلات فوق العاده حادی رو برایمان ایجاد میکند و با توجه به اصرار جمهوری باکو و حمایت ترکیه و اسراییل بی شک دولت ضعیف ارمنستان هم در کنار سکوت مرگبار روسیه تن به این خواسته خواهد داد.ترامپ با به نابودی کشاندن برجام آسیب بزرگی به ما زد ولی ما باید با هوشیاری جلو زیان ها همه جانبه بیشتر رو بگیریم.من نمیدانم که سایت محترم دیپلماسی ایرانی قادر به درج این مطلب هست یا خیر ولی خداوکیلی از خودمان سوال کنیم که چند دهه تحمل مشقت و خسارات بزرگ آیا ارزش چیزی رو داشته که تاکنون حتی یک ولت برق برای ما نداشته و واقعگرایانه بیاندیشیم امکان ساخت هیچگونه سلاح هسته ای هم نخواهد بود؟
فدوی ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۵
خانه از پایبند ویران است ... خواجه در بند نقش ایوان است ... همچین بد هم نیست . گاهی اوقات باید دستت بشکنه تا یاد بگیری چگونه از شکستن کمرت جلوگیری کنی . شاید این اتفاق زنگه زور اگر بیافتد بد نباشد ، به خودمان بیاییم که جهان قوانینی دارد که اگر درست اجرایش نکنی ، گردن و کمرت با هم می شکند . یک تلنگر می خواهد تا ما را از خواب این شلختگی حیرت انگیز در اداره ی کشور بیدار کند . بعضی وقتها فکر می کنم اگر آلمان شوروی را شکست می داد چه می شد ؟ به احتمال قوی جای آلمان و شوروی عوض می شد . شاید لازم باشد یک جایی ، یک جوری زمین بخوریم تا به خودمان بیاییم . شکست به هنگام‌ ، پل پیروزی های بعدیست .
خسرو ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۵
جمهوری باکو -- استانهای آذری زبان - سرداران ایرانشهری - سلاطین خونخوار و بی فرهنگ غزنوی و سلجوقی - ناگورنو قره باغ - راه ایران به اورپا از ارمنستان -- همه و همه نشانگر دشمنی و نفرت قلبی موحدیان از آذربایجانی ها و ترکها و بطور کلی مسلمانان است ، نویسنده بسیار باهوش و زرنگ ایرانشهری قصد دارد روسیه و چین و هند را قانع کند که به نفع ارمنستان و آرزوهای دور و دراز نژادپرستهای ایرانشهری ، ترکیه و آذربایجان را از صفحه روزگار حذف کنند و اگر بشود ترکهای ایران را هم نابود کنند تا کل ملک ایران در مالکیت نژاد پاک و آسمانی و نابغه هخامنشی و کوروش پرستها باشد -- در روانشناسی به رفتارهای بسیار افراطی میگویند برگشت عاطفی به دوران زیر هفت سالگی که ناشی از ناکامی و شکست است
فرزاد ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۶
تا زمانی که فرقه ترک الهی جزیی از ارکان تصمیم ساز کشورهستند؛این فریادها وتحلیلها آب در هاون کوبیدنه.
خشایار ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۳
یاز هم توهم در استان سیونیک نیروهای روسی مستقر هستند نه ترکیه نه ایران جرات نزدیک شدن به این استان را ندارند
Aysan Maral ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۶
آقای فدوی/کاکا عبدالرحمن کجاست که در حمایت از نویسنده ضدترک اینجا نظر بگذارد؟ حجازی نام بدی برای جایگزینی فدوی/کاکا عبدالرحمن نیست.
علی ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۵
بسیار خرسندیم که در راس وبدنه حاکمیت جمهوری اسلامی اشخاص سیاستمدارو عاقل فراوان وجو داردکه نیازی به توصیه های نژاد پرستانه و جنگ طلبانه افرادی مانند این نویسنده نداشته و با عقل ومنطق سیاست کاهش تنش دردنیا به خصوص همسایگان نزدیک تر با دین و زبان یکسان را دنبال می کنند. انگ نژادپرستی زدن به دیگران ، درحالی که خود این خصوصیات را داشته باشی و از تمام امکانات کشور برای اشاعه یک زبان و فرهنگ به قیمت فروپاشی دیگر زبانها و فرهنگها آن هم عمداٌ استفاده کنی ، از عجایب است. وقتی از بردن نام یک کشور بصورت صحیح اینقدر هراس یا کینه یا .... داشته باشی یقین بدان نژادپرست واقعی توهستی وقتی احساسات چندین میلیون هموطن تورک آذربایجانی را اینقدر زشت جریحه دار می کنی بدان بدتر از عوامل بیگانه به ایجاد تنش در کشور کمک می کنی. روسیه آنقدر که خیال می کنی بزرگ نیست که بتواندمشکل کشور مارا حل کند .روسیه خود اسیر تحریم دنیاست و راه برون رفت ما از این دام تنیده شده با کمک و مشاوره امثال شما ارتباط تنگاتنگ با همسایگان بالخص با آذربایجان و تورکیه است. خواهش دارم اگر نمی توانید برای مشکلات کشور راه حل ارائه کنید وسیله ی ایجاد مشکلات دیگر نباشید گرچه مقاله شما را به احتمال زیاد همین چند ده نفر خواننده سایت خواهند .
پویا علامه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۷
در همان زمان جنگ قره باغ در سال قبل گفتم، راه حل فقط یک چیز است. به جای برگزاری مانور در این سوی ارس، به آن سوی ارس بروید. یک منطقه حائل حداقل ده کیلومتری در مرز ارمنستان و داخل خاک این کشور ایجاد می‌کردید. حال این کار انجام نشد. بار دیگر همین پیشنهاد را می‌نویسم. وارد خاک ارمنستان (همان مقدار که باقیمانده شوید.) بله خیلی بد است. اما به شما می‌گویم، از آنچه در انتظار ماست، بسیار هم بهتر است.
منم ساده ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۳
دست گلت درد نکنه نویسنده عزیز خیلی وقت بود از ته دل نخندیده بودم
Saeed ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۲
ترکیه سلاطین خونخوار و بی فرهنگ غزنوی و سلجوقی و ... را بزک کرده و به عنوان میراث جهان ترک معرفی می کند؟؟؟!!! واقعا از کسی که عنوان مدرس دانشگاه رو با خودش یدک میکشه، استفاده از این تعابیر نژاد پرستانه و کینه‌توزانه‌ها نسبت به ترک‌ها جای تاسف داره. از یک استاد دانشگاه انتظار میره وقایع و تحولات رو به شیوه علمی و مستند تحلیل کنه نه توهمات ناشی از حقد و کینه خودش رو بریزه روی کاغذ! در ضمن ما قومیتی به نام آذری یا آذری زبان در ایران نداریم بلکه ترک داریم.
قشقایی5 ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۱
نویسنده هخامنشیان و صفویان را دارای دستاورد تمدنی و غزنویان و سلجوقیان را خونخوار و بی فرهنگ می داند در حالی که همه اینها در سرزمین کنونی ایران حکمرانی کرده اند. اگر سلجوقیان بی فرهنگ و خونخوار بودند پس آثار تاریخی اصفهان و پرورش دانشمندان و شعرایی مانند حکیم عمر خیام،امام محمد غزالی، خواجه نظام الملک و عین القضات همدانی و سعدی و مولوی و .... در زمان چه سلسله ای ظهور کردند
علی ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۲
هنوز که هنوزه پیروزی اذربایجان خیلی از پان فارسهای ایرانشهری ضد ترک رو ناراحت کرده و هر روز دارن علیه اونا مطالب مینویسن. این گذرگاه برای حمل نقل کالا و انرژی است زیر نظر روسیه ، نه مواد مخدر و اسلحه که مشخصه چه کشورهایی مواد مخدر حمل میکنن . ترس از اسم اذربایجان باعث شده حکومت اذربایجان رو حکومت باکو خطاب کنید. چه کسی قدرت اونو داره که جلوی باز شدن گذرگاه توسط روسیه و ترکیه رو بگیره؟ خیلی خنده داره دارین به روسیه سیاست یاد میدین در حالی که سیاست منطقه دست اونا و شما باید از اونا درس یاد بگیرین. همه اینها در اثر اشتباهاتی است که ایران در حمایت از ارمنستان مرتکب شده و باید نتیجه ان رو هم بپذیرد. واقعا مگر روسیه اجازه میده که ایران در ارمنستان حضور نظامی داشته باشد؟ از رفتارهای نژادپرستانه انکارا و باکوبحث شده اما بهتره نویسنده نگاهی به داخل کشور بیندازه . اینهمه از تروریست صحبت میکنیداما تروریست کیست و حامی ان چه کسی است ، برای همه مشخصه . امثال شما انواع تهمت و افترا علیه ترکها انجام میدین و حتی تشویق هم میکنین اما بدونید که ترکها همه برادرن و شما اینو درک نکرده و نخواهید کرد . سلسله های غزنویان و سلجوقیان افتخار این کشور هستن هرچند هیچوقت از انها اسمی نبردین اما هر چه باشه از کوروش صغیرتون که فرمانروای خونخواری بود که به واسطه پول پهلوی ملعون ازش بت درست کرده بود خیلی بهتر بودن. کوروش کدوم جنگ معروفی رو پیروز شده ؟ اما سلجوقیان نیروهای قدرتمند مسیحی رو در جنگهای صلیبی شکست دادن اما چون ترک بودن یکبار هم از اونا سخن بمیان نیامده . دشمنی با ترکها مغز نوبسنده رو هم از کار انداخته ، باز شدن گذرگاه کجا و کوروش و سلجوقیان کجا اینها چه ربطی به هم دارن.
k ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۲
توهم پان فارسی ونفرت پراکنی بر علیه ترکان متاسفم بر این به اصطلاح کارشناس
عباسی ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۷
دوست عزیز از شما که مدرس دانشگاه و کارشناس هستید نگارش چنین مطلب احساسی و جانبدارانه و کلی گویی بعید است. اینها که می فرمایید خواب نیست واقعیت عالم بیداری است و نسخه کلی گویی شما هم دردی را دوا نمی کند. ایران اشتباه اصلی را 30 سال پیش کرد که بجای آذربایجان بیشتر طرف ارمنستان را گرفت و شروع به تحریک وتهدید جمهوری آذربایجان کرد و در دوره های بعدی هم این اشتباه را تکرار کرد. هیچکدام از توصیه های شما عملی نیست چون ایران ابزاری برای مجبور کردن روسیه، ارمنستان،آذربایجان و ترکیه ندارد.
سنجری ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۰
پس می فرمایید اگه ما کوروش را گرامی بداریم ترکیه و آذربایجان دست از دشمنی ایران بر می دارند؟!؟! ارتباط این دوتا خیلی خنده دار نیست؟!؟
علی ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۹
دشمنی با ترکها تا کجا ؟ تا زمانی که دست از دشمنی با ترکها برنداشتین و در سیاست اشتباهتون پافشاری میکنین این کشورمون هست که زیان خواهد دید. وقتی که از ارمنستان جنایتکار و اشغالگر در مقابل اذربایجان حمایت میکردید و میکنید باید اینده رو هم پیش بینی میکردید . الان هم دیر نشده از هر کجای اشتباه برگردین بازم به خیرتون خواهد بود اگر در نیتتون صادق باشین. این گذرگاه ایجاد خواهد شد چه بخواین چه نخواین . ایران، روسیه و ارمنستان رو دوست خودش میدونه اما در اینده ضربه رو از این دو خواهد خورد.
ناشناس ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۱
مذاکره عمیق با ارمنستان داشتن به جهت ایجاد یک منطقه تجاری امنیتی بزرگ در سیونیک برای کمک به اقتصاد ارمنستان و ایران می تواند بهترین اهرم ایران در این زمینه باشد !!! ارمنستان تحت فشار و ترس از دست دادن تمام منافع خود در میان کشورهای ترک زبان قرار گرفته و باید بتواند دلیل قدرتمندی برای اتکا روی آن و پافشاری روی منافع خود در برابر این کشورها و مذاکره با روسیه در حمایت از این کشور داشته باشد !!! ایران روی باز کردن منطقه اقتصادی - با رویکرد امنیتی و راه تجاری در سیویک که قبلا مذاکراتش انجام شده و قراردادهایش بسته شده باید سریع تر عمل کند !!!!
شهروند خسته از دعوا ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۴
ایرانشهری ها خیلی عشق دعوا شدن تفکرات نژاد پرستی و فاشیستی چقدر زیاد میشه هر روز روزی نیست که علیه ترک ها مقاله ای در سایت منتشر نشه هر روز سایت و چک میکنم و قبلش میگم خوب بریم ببینیم امروز چه مطالبی علیه ترک ها منتشر شده؟ این همه دشمن تراشی و زبان تند چه چیزی عاید ما کرده در این چند سال چقدر دیگه باید تاوان اینگونه جدل هارو ملت بده تا خیال همه راحت بشه کی از شعار دادن و مانیفست نوشتن خسته میشید؟؟؟ یه عده کارشون شده هر روز سرزمین ها و ملت های جدیدی رو کشف کنن تا اونهارو به فحش بکشن خسته نشدید واقعااا؟؟؟؟؟؟؟ عزیز ناپخته ای که مقاله رو نوشتی اول به نگاه به جیب خودمون بندازیم ببینیم چقدر پول داریم بعد بیاییم اینجا اورد ناشتا بدیم واقعا ایران با این همه نداری و بی پولی چقدر برد داره؟؟ تازه ما کشوری هستیم که اگر در منطقه بخاهیم اهدافمونو پیش ببریم باید به جای یک دلار صد دلاز هزینه کنیم کار ما شده بیشترین هزینه و کمترین برداشت یه کم سر عقل بیایید تورو خداااا
حمید ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۵
این سایت واقعا باید در نشر بعضی نوشته ها تجدید نظر کنه، آخه این سطح از نوشته رو نمیشه اسم تحلیل گذاشت روش،، آقای تحلیلگر از نیات ترکیه و آذربایجان باخبر هست و روسیه با اون عظمتش نیست، ارمنستان نمیدونه داره چی کار میکنه.. فقط اونجا که گفته باید ایران به روسیه تفهیم کنه چی میگذره،
داور ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۰۱:۵۱
در علم حقوق بحث عطف به ما سبق از اعتبار خاصی بر خوردار است، واگر در نظر بگیریم که ج. اذربایجان صدها سال است از دالان زنگه زور بهره مند بوده ولی ارامنه با اشغال ۳۰ ساله اراضی اذربایجان مانع استفاده میشد،والان هم که اراضی اشغالی ازاد شده وتوافق گردیده مجددا کریدور مذبور باز گشایی وبه استفاده طرفین بر گردد، ولی اشخاصی مثل جناب موحدیان مخالفت دارند! در صورتیکه بر خلاف ادعای ایشان کریدور شمال جنوب (چاه بهار،ارمنستان) هنوز تیتر برداری وبه توافق نرسیده،وتازه گمرگ ومرز ایران با ارمنستان در سال ۱۳۷۵ تاسیس گردیده وقبل از ان هیچ راهی ،رابطه ای با ارمنستان نداشتیم، وتازه کمتر از یک درصد واردات وصادرات ایران از ارمنستان مقدور است، به علت بازار راکد،وکم حجم وبن بست،که با تیره بودن روابط گرجستان و روسیه وادعای ارضی ارامنه از گرجستان هیچ امیدی بر گسترش وتضمینی بر تداوم ترانزیت ایران از این مسیر به چشم نمیخورد، واز همه مهمتر زمانی که خود ارمنستان وروسیه مشتاق باز گشایی دالان مزبور هستند،مخالفت ایران جای تامل نمیباشد؟ در صورتیکه ایران بیش از بقیه از مزایای بازگشایی دالان زنگزور بهره مند میشود. ولی چون عدهای پان ایرانشهری سلطنت طلب خواهان تیره شدن روابط با همسایگان وتضعیف ایران هستند به هر بهانه ای میخواهند ایران را درگیر با همسایه ها کنند تا بلکه از این طریق به امیال شوم خود برسند. وحتی اگر طبق سلیقه جناب موحدیان ایران با ج. اذربایجان در گیر جنگ شوند، ایا از منظر قوانین بین المللی راه دفاعی بر ایران باقیست؟ یا مثل محکومیت ۴ گانه ارمنستان ایران هم از طرف مجامع جهانی محکوم خواهد شد؟ واین واکنش ایران زمانی مطرح میشود که ج. اذربایجان وترکیه تا به حال از هیچ قطعنامه که بر علیه ایران انجام شده حمایت نکرده بلکه خود ترکیه به خاطر دور زدن تحریمهای ایران تحریم شده (خلق بانگ،خاقان اتیلا وزندانی شدنش ،که هنوز هم بررسی پرونده ادامه دارد )
نور محمد بهروزی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۰۳:۰۲
یک لحظه دقت کنید اگر همچین شخصی بتواند بر اریکه قدرت برسد ،با این افکار راسیستی و پان پانی چه بلایی بر سر کشور میاورد؟ روایتی از رسول الله(ص) نقل است که بعد از زیارت کعبه واتمام اعمال حج امت ومسلمین را دعا میکرد که در قسمتی از دعا فرمودند خداوندا مرا شر و گزند بد خواهان،کافران،دشمنان، ودوستانم محفوظ ودر امان بدار. که یکی از حاضرین پرسید یا رسول الله، ایا از دوستان هم گزند وشری ،شامل حالمان میشود؟ حضرت فرمود :اتفاقا خطر وگزند دوستان بیشتر از دشمنان است ،(چون انها وارد جمع ما شده وظربه انها بیشتر از دشمنانی است که در دور دستها هستند،) تقریبا خطر افرادی مثل احسان موحدیان بیشتر از اردوغان وامثالهم است، وخداوند ما را از گزند دوستانمان محفوظ بدارد.(دشمن دانا به از نادان دوست) حافظ علیه الرحمه هم فرموده :من از بیگانگان هر گز ننالم که با من هر چه کرد ان اشنا کرد. جناب موحدیان دشمنی اردوغان بهتر از دوستی (خاله خرسی) شما ها میباشد که علنا فتوای جنگ میدهید!
احمد ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۳
مطالب عالی بود
رضا ترک ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۲
آخرش من نفهمیدم درد این ایرانشهری ها در مورد این کوریدور چیه
فدوی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۸
نه در ایران که شک نکنید در تمام محافل سیاسی دنیا نام اردوغان بیش از حد معمول به زبانها جاری می شود . حتی بیش از نام بایدن و پوتین و ... تقریبا همه در دنیا پی برده اند که فردی جاه طلب پیدا شده که همزمان به فکر احیای عثمانی و همچنین پانترکیسم و ایجاد اتحاد یا اتحادیه ای از شمال آفریقا تا آسیای میانه به محوریت ترکیه است . خب البته از این آرزوها افراد زیادی در بین سیاسیون دارند . اما هیچکدام چون اردوغان آن را با زبان بی زبانی جار نمی زنند .‌این همان آغاز زمین خوردن این فرد است . این جاه طلبی بسیار بزرگتر از ظرفیت هم رجب به عنوان رییس یک دولت و هم ترکیه به عنوان یک کشور از بین کشورهای در حال توسعه ، است . دیر یا زود آش ترکیه پخته خواهد شد .
فدوی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۱
در جواب مارال خانم ... فدوی بالا سرته . یه نگاهی اون بالا بینداز ... تا دیروز علی بودی . تغییر جنسیت دادی ؟
ابراهیم قدیمی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۲
اگر اینگونه برویم جلو وهمه از هم فاصله بگیریم اسرائیل برنده میدان خواهد بود۔مشکل ما تجمع اسرائیل واذربایجان است۔نفت میگیرد اسلحه میدهد۔۔با اسلحه احساس قدرت وخرابکاری بوجود میاید۔اسلحه وسیله کشتار وتخریب وزور گوئی است۔وسیله سازندگی واموزش وتهذیب نیست۔ترکیه در اذربایجان رقیب اسرائیل است۔همراه اسرائیل نیست۔متاسفانه اتحاد شوروی هم نتوانست انتر ناسیونالیستی بوجود اورد۔تا کنار رفت همه روی هم اسلحه کشیدند۔سربازانی که مدتی قبل باهم بر ضد فاشیسیم المان میجنگیدند برروی هم اسلحه کشیدند۔ یک بار عرض گردم فاشیسم را کی بوجود اورد۔اسرائیل برای دوچیزهمواره حاضر است۔بوی نفت و جنگ به مشامش برسد از ان بوی تجارت نفت واسلحه درک میکند۔در ابتدا تجارت ااماس افریقای جنوبی میکرد۔سپس در کار نفت افتاد که دوسنانش از قبل بودند۔ بعد تجارت اسلحه را یافت۔از تجارت مواد مخدر پرسودتر وکم خطر تر وکشندهتر وپرمشتری تر۔
ابراهیم قدیمی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۵
هم اگنون اسرائیل در غرب ایران مشغول اماده سازی خود برای تجارت نفت واسلحه است۔این بار با ترکمنستان وطالبان وپاکستان وهند۔بنده از ابتدا عرض کردم اینمحل هائی که طالبان حضور مییابند محل های خط لوله تابی است۔ هناز ایران هشناد میلیون نفریرا نپذیرفت چرا چون خط اوله از پاکسنان میگذرد۔اکنکن خط لوله هم هز پاکستان میگذرد وهم از افغانستان۔۔لابد هوائی میکشند از ماورای جو۔به ترکمنستان هم باید دلار بدهد ونه تجارت کند۔جمعیت ترکمنستان پنج میلیون است۔خط لوله وقتی اسرائیلی شدخوب است۔نظر کرده میشود۔
ایرانی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۶
آذربایجان صد سال نیست که تشکیل شده چطوری از دالان زنگه زور توی صد سال داشته از اینجا استفاده میکرده؟ توهمات پان مغولی تا کجا؟ راه حل تنها یک چیزه. به سبک خود ترکیه وارد دو مرز نخجوان و ارمنستان باید شد. اگه جای ترکیه و ایران توی این قضیه جا به جا بود الان چیزی به نام نخجوان وجود نداشت که بخوان کریدور کریدور بکنن پانترکها. همچنان که ترکیه هم شمال قبرس و سوریه و عراق رو اشغال کرده.
فرامرز ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۹
برخی کامنت گذاران واقعا مردم رو چی فرض کردند؟ بعضی هاشون ادعا میکنن که ما طرفدار تمامیت ارضی ایران هستیم ولی پیداست که دانسته یا نادانسته شدن جاده صاف کن علی اف و اردوغان.اولش به اسم مسلمانی و تشیع میگن هر کاری علی اف صلاح دونست بذارید انجام بده و وقتی سرفرصت مهرهاشو رو چید اونوقت میگن ما از ایران میخوایم جدا بشیم و از اینجور حرفا که خودشون خوب میدونن چی میگم.اگر حقیقتا نظر اسلام رو میخواید که پیامبر اسلام از میان اون همه عرب اومدند و بلال سیاه پوست غیر عرب رو موذن خودشون قرار دادند و در میان اون همه عرب قریشی که حتی نسبت خونی با ایشان داشتند سلمان فارسی رو گفتند که از اهل بیت من هست.پس شما نژادپرستان پان ترک اسلام رو بیخیال بشید.اما اگر از سرویس های امنیتی الهام و رجب هستید خوبه که بدانید و آگاه باشید با دامن زدن به نژادپرستی آتش زیر خاکستر قومیتگرایی رو در منطقه شعله ور خواهید ساخت که در اونصورت مانند اسلافتون یا مجبور به نسل کشی خواهید شد و یا مورد نسل کشی قرار خواهید گرفت پس لطفا حماقت نکنید و سرجاتون بشینید.هر ایرانی با هر قومیتی که خودش رو ایرانی میدونه در داخل این خاک پاک میتونه با عزت زندگی کنه و یرای رسیدن به خواسته های بر حق قومی و ملی در کنار سایر هموطنانش تلاش کنه اما اگر از هر قومی خودشو رو متعلق به کشور دیگه ای میدونه بهتره که جونش رو برداره و بره به همون کشور تا ببینیم اصلا راه بهش میدن یا با اردنگی دیپورتش میکنن
به امید ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۸
آره همه تاریخ ایران جعله و ساخت یهود فقط اتراکی که به گفته خود ترکیه از مغولستان و آسیای میانه چند صد سال پیش اومدن آذرباییجان و ترکیه واقعی هستن
خان مرد لی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۴
امام حسین (ع) فرمود: اگر دین ندارید لااقل آزاده مرد باشید، من در عجبم عده ای بعد از 43 سال مبارزه باطاغوت و ستمشاهی دوباره به همان نقطه نزول کرده اند و دوباره دست به دامان طاغوت و طاغوتیان شده اند این ملت از ظلم و جنایت شاهان پهلوی و دیگر شاهان هخامنشی و ساسانی بستوه آمده دست به انقلاب زدند و طومار جرثومه فساد و ظلم شاهان و سلطنت طلبان را درهم پیچیدند و تازه در بهار آزادی نفس می کشند عده ای بر طبل کوروش پرستی که اولین پادشاه در تاریخ است که یهودیسم و صهیونیسم را به رسمیت شناخت می کوبند و دوباره مردم را بسوی دام گسترده صهیونیسم جهانی و پرستش شاهان هخامنشی و غیره تشویق و ترغیب می کنند. افسوس و صدافسوس!
به خان مرد لی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۶
جرج دیک سفیر اسرائیل در باکو: پرچم جمهوری آذرباییجان همان پرچم اسرائیل است جرج دیک گفت: پرچم جمهوری آذرباییجان همان پرچم اسرائیل است. تا کنون هیچ یک از مقامات سیاسی اعم از نمایندگان مجلس یا سایر مقامات حکومتی واکنشی به این اظهارات نداشته اند و به نظر می‌رسد، سکوت در این‌باره نشانه رضاست . سابقه نداشته سفیر اسرائیل در هیچ کشوری همچین حرفهایی بزنه تو که ادعای دینداری داری و ضد اسرائیلی چرا در برابر اینا سکوت میکنی اما برلی یه مقاله ساده که صد برابر بدترش و علیه ایران تو ج آذرباییجان مینویسن صدات درمیاد
امید ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲
اگر به اصالت باشه ترکها از زمان سومریها و اورارتو و ماننا اونزمانی که هنوز حتی کوروش یهودی هم برای شاهنشهی ایران توسط پهلوی و یهود جعل نشده بود در اذربایجان بودند و وکتیبه ای اوررتویی و سومری و حتی اورخونی در همین اطراف شهر ما اهر نشانی از حضور ترکان در منطقه است نگو سومر ربطی به ما نداره که بیشترین واژه های سومری که کشف رمز شده اند با ترکی مشترکند و اگر قبول نداری زبان فارسی ببخشید دری با پهلوی باستان ارتباط زوری توسط ایرانشهریها برقرار شده رابطه اش با زبان فارسی امروزی از این هم پرت تره
مرتضی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۵
به نظرم ادمین محترم در تایید کامنتهای پان ترکهای وطن فروش و جاسوس میت ترکیه تجدید نطر کند تا این عده اندک توهم کثرت پیدا نکنند. در واقعیت اینها مکرر از آذریهای خودمان تودهنی خورده اند.
به امید ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۸
من فارس نیستم منتها خودم و ایرانی میدونم مثل تو و امثالت بی وطن و از آسیای میانه اومده نیستم کوروش و دنیا قبول داره منم قبولش دارم با اینکه فارس نیستم حالا بگو یهودی در مورد سومریان هم از سری خزعبلاتتونه که مثلا ازنای لرستان و هم آذرباییجان میدونید استاد جعل و دروغید فارسی هم زبان ملی ماست البته زبان ملی کسانیکه خودشون و ایرانی میدونن بخاطر همین حتی مظفرالدین شاهتون زبان رسمی مجلس و فارسی کرد به نظرت چرا بین زبان های دیگه ایران لری و کردی و مازنی و ...با فارسی ارتباط هست فقط زبان ترکی هیچ ارتباطی با سایر زبانهای اقوام ایران نداره؟ مشخصه کیا مهاجرن
فدوی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۶
یک توصیه به عاشقان ایران .‌ وارد بحثهای زبانی و مذهبی نشوید . فقط سیاسی صحبت کنید . جر و بحث کنید همدیگر رو ... بدید اما وارد مقوله ی زبان و مذهب نشوید . زبان و مذهب با خود تعصباتی دارد که باعث می شود عاقلترین افراد نیز کر و کور شوند چه برسد به عوام . ببینید از بحث بر سر اسرایبل و توطئه ی عربی - عبری - ترکی بر علیه ایران رسیده اید به اینکه در فلان کوه فلان جمله مال اجداد ماست یا اونها . کَل کَل بیخود حتی در محافل حضوری نیز کار عاقل ها نیست چه برسد به فضای مجازی که تو اصلا نمی دانی این فردی که در حال بحث با او هستی ساکن کجاست ؟ اصلا شاید یک فارس ساکن آلبانی باشد که دارد نقش یک پانترک را بازی می کند یا یک ترک ساکن امارات باشد که دارد نقش یک فارس دو آتشه را بازی می کند . اصلا معلوم نیست این همه اسامی که بالای کامنتها است متعلق به چند نفر است ؟ تکراریست یا خیر ؟ نظرتان را صرفا در مورد عالم سیاست و آنچه از مسایل پشت پرده دستگیرتان می شود ، بگویید . البته خواهی نخواهی میهمانان ناخوانده خواهند آمد و تلاش خواهند کرد جو عقلانی را احساسی و سپس تعصبی کنند . در کل فهوای کلام فدوی یک چیز است . رجب ، بنت ، بن سلمان دشمنان شماره ی یک ایران هستند و هر چه فدوی بگوید و بنویسد حول و حوش همین مورد است . حالا به من یا به شما چه که فلان روستا چند تا از فلان گویش ور دارد یا خیر ؟ مگر چیزی عوض می شود ؟
به فدوی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۰
فدوی جان همونطور که تو کامنتها می بینی دشمن ایران عربا نیستن کردها هم منکر نیستن چون خودشون بخشی از این تاریخ و فرهنگن عربها هم از حق نگذریم همیشه تو نمایشگاه تاریخ و تمدن کشورها که تو دوبی برگزار میشه تخت جمشید و ...رو بعنوان نماد ایران میذارن و منکر ایران و تاریخش نیستن خیلی سعی کردم جا بندازم که دشمن ایران اتراک هستن بعضی مثل شما فکر میکنن عربا دشمنن و پانترکها هم سعی میکنن کردها رو دشمن جلوه بدن ولی با عربا میشه کنار اومد و همونطور که می بینی دشمن کس دیگه ایه
فاتحه بخوانیم برای شهیدان جنگ چالدران ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | ۰۴:۰۸
فقط کافیه مطلبی در مورد ترکیه نوشته بشه در وب سایت های ایرانی اونوقته که دویست دلاری های سازمان میت اردوغان حمله کنند به کامنتها . در ضمن دویست دلاری های سازمان میت که خیال می کنند از کارشناسان یونسکو بیشتر میفهمند باید بدانند که همه ی کشورها مثل عثمانی و جمهوری باکو فیک نیستند و احتیاجی هم به هرمان وامبری یهودی-انگلیسی برای تاریخ سازی خود ندارند
ارتا ۱۹ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۱
شما نگران ایران نباش شما نگران ارمنستان هستی ارمنستان از وسط اذربایجان در زمان شوروی برای هم مرز شدن با ایران استان زنگه زور شرقی را تصرف کرده واشغالگر است باید زنگه زور شرقی به اذربایجان برگردد
ارتا ۰۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۳
ارمنستان زنگه زور شرقی را برای هم مرزی با ایران اشغال کرده حمایت از اشغالگر غیر مسلمان چه توجیهی دارد
ارتا ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۶:۳۲
ارمنستان در زمان شوروی زنگه زور غربی را برای هم مرزی با ایران اشغال کرده و اشغالگر است که تصحیح میشود زنگه زور شرقی از اشغال ازاد شده است
علی ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۸
فقط می توانم بگویم ای خدا کاش می شد یکبار دیگر نادر شاه به ما می دادی.
بهنام ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۰:۱۵
تعداد بالای کامتهای پان ترک که به نویسنده مقاله و نظرات او حمله کردند نشان میدهد نظرات نویسنده درست است. این پان تر کها ستون پنجم میت (سازمان اطلاعاتی ترکیه) هستند و هرجا و هر سایتی، مطلبی بر ضد ترکیه و باکو نوشته شود آنها حاضر هستند و نظر می نویسند. میت در بین سیاستمداران خودمان هم نفوذ کرده...
amer ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۱
ترکیه بتمام معنی با عمالی دشمن مخفی ابران است و از قبل ایران میلیاردها دلار بترکیه بانواع طرق رفته است ترکیه سیاست موذی و تاراج سرمایه از قطر افغانستان عراق سوریه ایران لیبی و هرجا دستش برسه برای نجات خود سالهاست موذیانه دارد عمل میکتد عده ای هم دانسته با ندانسته در مورد این ِغارت سکوت میکنن روی اب هم باید ایران بجای سکوت علیه ترکیه طی کنوانسوین های بین المللی سهم‌رودخانه ای اقدام‌کند بجای سکوت river sharing
بابک تبریزی ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۲
قابل توجه پانترک های وطن فروش و جاسوس بیگانه . ایران عزیزمان همیشه یکپارچه خواهد بود . زنده باد آذربایجان . پاینده ایران .
ویدا ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۸
قابل توجه هموطنان ترکی که ناراحت از حمایت نکردن ایران از اذربایجان در جنگ اخیر قره باغ بودند....البته من خودم آذری هستم اما معتقدم که اقای علی اف بارها سعی کرده است از ماآذریها اهرم فشاری بر علیه منافع ملیمان بیابد ....هوشیارترباشیم...
محمد ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۰
متاسفانه نویسنده عقاید نژاد پرستانه خود را به تحریر دراورده .وقتی هم به این موضوع اعتراضی بشود مارا به پانترک و دیگران نسبت میدهند واقعا جالب است زنده باد آذربایجان و ترک ها