جناب دنیس راس اطلاعات شما قدیمی است

کسانی که دنبال خروج از برجام بودند الآن پشیمانند

۱۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۳۳۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نویسنده خبر: عبدالباری عطوان
اسرائیلی‌ها و لابی آنها در واشنگتن و در راس آنها دنیس راس و مارتین ایندک و... با دستور بنیامین نتانیاهو و برنار کوشنر کسانی بودند که دونالد ترامپ را برای خروج از توافق هسته‌ای و استفاده از سلاح تحریم‌ها تحریک کردند تا ایران تسلیم شود اما آنچه اتفاق افتاد کاملا برعکس بود و اکنون احساس پشیمانی می‌کنند. نخبگان تندروی اسرائیل اکنون اعتراف می‌کنند که بیرون کردن ایران از توافق هسته‌ای اقدامی فاجعه‌بار بوده است و تحریم‌های اقتصادی آمریکا ایران را به ویژه در زمینه صنایع موشکی و پهپادی قدرتمند کرد.
کسانی که دنبال خروج از برجام بودند الآن پشیمانند

دیپلماسی ایرانی: آیا ایران به «آستانه‌ی هسته‌ای» شدن رسیده است همانطور که دنیس راس، استراتژیست و سیاستمدار امریکایی پیش بینی می‌کند یا از آن عبور کرده است؟ احتمال اینکه دولت جو بایدن به نصیحت او درباره بازگشت به گزینه نظامی علیه تهران گوش کند، چقدر است؟ چگونه نظریه جدید او را رد می‌کنیم؟ نقش «سید حسن نصرالله» در برهم زدن توازن چیست؟

یک قانون طلایی می‌گوید اگر می‌خواهی از موضع اسرائیل در قبال مسئله‌ای آگاه شوی باید اطلاعات به بیرون درز کرده اعضای برجسته لابی یهودی در واشنگتن را مد نظر قرار دهی، به ویژه انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک که نیروی فکری و سیاسی ضربتی این لابی در آمریکاست.

دنیس راس، یکی از برجسته ترین پژوهشگران این اندیشکده در مقاله‌ای در فارن پالیسی، آمریکا را به حمله به ایران تهدید کرد و گفت تهدید به جنگ تنها راه برای صلح با ایران و بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای است.

آنچه راس و دولت اشغالگر اسرائیل را نگران می‌کند افزایش سطح غنی سازی ایران و مخالفت این کشور با اعطای اجازه به آژانس برای دستیابی به اطلاعاتی درباره این فعالیت‌هاست. این در نظر او به این معناست که ایران مانند ژاپن به آستانه هسته‌ای شدن رسیده است و دانشمندان این کشور به سرعت می‌توانند از این مرحله عبور کنند و در یک دوره زمانی کوتاه سلاح اتمی تولید کنند.

رئیس جمهوری آمریکا در طول ده ماه اول دوره ریاست جمهوری خود با چنین اطلاعات تحریک کننده‌ای روبه رو بوده و در برابر تمام فشارهای اسرائیل برای انتخاب گزینه نظامی علیه ایران مقاومت کرده است نه به خاطر مسائل بشردوستانه یا دلسوزی‌اش برای ملت ایران بلکه به این خاطر که می‌داند چنین گزینه‌ای عواقب خطرناکی برای پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه و اقیانوس هند و نیز برای اسرائیل دارد که به گروگانی در دست تصمیم گیران ایرانی تبدیل شده است.

سیاست ترور دانشمندان ایرانی و اقدامات خرابکارانه نمایشی در تاسیسات اتمی ایران از سوی اطلاعات اسرائیل نتایج کاملا برعکسی داشته زیرا دست ایران را برای کنار گذاشتن تمام تعهدات ذکر شده در توافق هسته‌ای و رفتن به سمت افزایش سطح غنی سازی و افزایش تعداد سانتریفیوژها باز گذاشته است. مهم‌تر از تمام اینها تولید اورانیوم فلزی است که عنصر اصلی لازم برای تولید بمب اتم است.

اسرائیلی‌ها و لابی آنها در واشنگتن و در راس آنها دنیس راس و مارتین ایندک و... با دستور بنیامین نتانیاهو و برنار کوشنر کسانی بودند که دونالد ترامپ را برای خروج از توافق هسته‌ای و استفاده از سلاح تحریم‌ها تحریک کردند تا ایران تسلیم شود اما آنچه اتفاق افتاد کاملا برعکس بود و اکنون احساس پشیمانی می‌کنند. نخبگان تندروی اسرائیل اکنون اعتراف می‌کنند که بیرون کردن ایران از توافق هسته‌ای اقدامی فاجعه‌بار بوده است و تحریم‌های اقتصادی آمریکا ایران را به ویژه در زمینه صنایع موشکی و پهپادی قدرتمند کرد و اکنون از برنامه ریزی برای حمله نظامی به زیرساخت های هسته‌ای ایران صحبت می‌کنند. راس در این راستا در سنگر اسرائیل می‌ایستد و حتی پا را فراتر می گذارد و به رهبران اسرائیل نصیحت می‌کند تعدادی از بمب افکن‌های « B2» آمریکا را به خدمت بگیرند و آنها را به مادر تمام بمب‌ها (30 هزار پوند) مجهز کنند و تاسیسات فوردو و دیگر تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کنند.

آنچه راس نمی‌داند این است که به خدمت گرفتن این نوع بمب افکن ها اعلام جنگ است و این نوع جنگنده‌ها قبل از رسیدن به هدف خود سرنگون می‌شوند کاملا مانند آنچه برای گلوبال هاوک اتفاق افتاد. همانطور که این سرنگونی برای آمریکا غافلگیرکننده بود احتمالا سرنگونی  «B2»نیز غافلگیری بزرگتری خواهد بود. حتی اگر این بمب افکن سرنگون نشود حزب الله هزاران موشک دقیق خود را به سمت اسرائیل برای ویران کردن تاسیسات برق و آب و مخازن آمونیاک در حیفا شلیک خواهد کرد قبل از این که جنگنده‌های مهاجم به اسرائیل بازگردند.

اطلاعات راس و تحلیل‌هایی که به آنها استناد می‌کند قدیمی است. خاورمیانه به سرعت در حال تغییر است و اسرائیل امروز مانند اسرائیل در گذشته نیست یعنی زمانی که او فرستاده بین المللی کشورش در خاورمیانه بود. بعید نمی‌دانیم ایران نه تنها به آستانه هسته‌ای شدن رسیده باشد بلکه از آن عبور کرده باشد. تمام احتمالات وارد است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

عبدالباری عطوان

نویسنده خبر

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و امریکا پرونده هسته ای ایران ایران و امریکا و اسرائیل جنگ با ایران حمله به ایران خروج امریکا از برجام دونالد ترامپ برنار کوشنر جو بایدن


( ۱۱ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۷
قابل توجه اقای دنیس راس: «به خدا سوگند، مردمی که در خانه‌‏های‌شان نشینند تا دشمن به سراغ‌شان آید، قطعاً ذلیل و خوار شوند». خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه تاکتیک نظامی ایران از تدافعی به تهاجمی تغییر کرده است. در واقع اصول و راهبرد اصلی ما دفاعی است، اما در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، تهاجمی است. بنابر این هرگاه به نیت سوء دشمنان پی ببریم به آن‌ها حمله خواهیم کرد چون بهترین دفاع حمله است.