طرف هایی که ذی نفعند

سه احتمال تلاش برای ترور کاظمی

۲۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۷۵۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
عملیات ترور نافرجام مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق زمانی انجام شد که خشم سیاسی شدیدی در عراق نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد. این انتخابات برای تقویت ثبات در کشور صورت گرفت؛ اما نتایج برعکسی داشت و دو دستگی در کشور شدت گرفت. از هم گسیختگی عنوان مرحله کنونی در راستای تلاش برای تضعیف همه‌ طرف هاست و این بازی قدیمی آمریکاست.
سه احتمال تلاش برای ترور کاظمی

دیپلماسی ایرانی: سه طرفی که ممکن است در تلاش برای ترور کاظمی دست داشته باشند، کدامند؟ آیا آمریکا نقشه‌ای قریب الوقوع برای منحل کردن حشد شعبی دارد؟ پاسخ ایران چگونه خواهد بود؟ احتمال‌های جنگ داخلی کدامند؟ چه چیزی اوضاع را منفجر خواهد کرد؟

عملیات ترور نافرجام مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق زمانی انجام شد که خشم سیاسی شدیدی در عراق نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد. این انتخابات برای تقویت ثبات در کشور صورت گرفت؛ اما نتایج برعکسی داشت و دو دستگی در کشور شدت گرفت. از هم گسیختگی عنوان مرحله کنونی در راستای تلاش برای تضعیف همه‌ طرف هاست و این بازی قدیمی آمریکاست.

سه احتمال برای این عملیات ترور وجود دارد و طرف هایی را که ممکن است در آن دست داشته باشند، مشخص می‌کند:

نخست: یک یا چند جریان الحشد الشعبی این عملیات را انجام داده باشند؛ این همان روایت مقامات رسمی عراق است تا به این ترتیب این پیام محکم را به کاظمی برسانند که می‌توانند تا عمق خانه او برسند و در گرفتن انتقام خون شهدای خود تردید نخواهند کرد. شهدایی که با گلوله نیروهای امنیتی هنگام تظاهرات مسالمت آمیز در برابر منطقه سبز بغداد کشته شدند.

دوم اینکه دستگاه‌های وابسته به کاظمی این عملیات ترور ساختگی را ترتیب داده باشند تا در درجه نخست احساس همدردی مردم را برانگیزانند. دوم این که برای دومین بار نخست وزیر شود و سوم اینکه حمایت منطقه‌ای و بین المللی را از خود و نتایج انتخابات بدست آورد.

سوم: آمریکا نقشه‌ای برای از میان بردن جریان‌های الحشد الشعبی دارد تا سناریوی حزب الله لبنان تکرار نشود و از این عملیات ترور می‌خواهد به عنوان بهانه‌ای برای نابود کردن الحشد الشعبی و نفوذ آن در عراق بهره ببرد.

کسانی که احتمال اول را تایید می‌کنند و نیز رسانه‌های عربستان به اظهاراتی اشاره می‌کنند که قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق، بیان کرد و گفت: «کسی اهمیتی به کشتن نخست وزیری نمی‌دهد که دوره‌اش رو به اتمام است. کسی که می‌خواهد او را تررو کند از پهپاد استفاده نمی‌کند و شیوه‌ها و وسایل ارزان‌تر و موثرتری داریم اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم و تحصن در منطقه سبز به هدر نخواهد رفت».

کسانی که احتمال دوم را تایید می‌کنند به بیانیه کمیته انتخابات اشاره می‌کنند که تایید کرد نتایج شمارش دستی و شمارش الکترونیکی یکی بود و کاظمی از طریق این عملیات ترور می‌خواهد این نتایج را تایید کند و ائتلافی جدید را با حمایتی پارلمانی به دور از نفوذ ایران تشکیل دهد.

اما کسانی که احتمال سوم را تایید می‌کنند به نوبه خود به مخالفت آمریکا برای خروج از عراق اشاره می‌کنند و محکم‌ترین مدرک در این زمینه خبری است که خبرگزاری رسمی سوریه روز یکشنبه منتشر کرد مبنی بر این که آمریکا حدود 250 عدد تجهیزات جنگی سنگین خود را از پایگاه‌های خود در سوریه به عراق منتقل کرده است.

یک کارشناس امور عراق به روزنامه «رای الیوم» گفت آمریکا در حال حمایت از ائتلاف جدیدی است که دربردارنده سه طرف اصلی‌ای است که تعداد کرسی‌های لازم برای دستیابی به اکثریت در پارلمان را  برنده شده‌اند. این سه طرف عبارتند از جناح مقتدی صدر، جناح محمد حلبوسی و حزب مسعود بارزانی. الحشد الشعبی بزرگترین مانع این ائتلاف برای دستیابی به دولت و حفظ کاظمی است. از این رو باید حذف یا تضعیف شود و از دایره تاثیرگذاری خارج شود.

کاظمی جریان‌های مسلحی را که در عملیات نافرجام ترور دست داشتند، به ارزیابی نادرست سیاست خویشتنداری دولت متهم کرد و گفت آنها این خویشتنداری را گواه ضعف دولت دانسته‌اند؛ اما چه بسا او خودش در دام همین اشتباه افتاده باشد وقتی که قدرت دشمنانش در الحشد الشعبی را نادیده گرفت. همین مسئله را درباره آمریکا یعنی حامی اصلی او نیز می‌توان گفت؛ زیرا هر گونه تلاش برای خلع سلاح الحشد الشعبی به معنای اعلام جنگ به ایران است و این قماری است که طبق گفته بیشتر ناظران احتمال شکست آن بسیار بیشتر از احتمال موفقیتش است.

پیش روی عراق هرج و مرج بیشتر و چه بسا جنگ داخلی قرار دارد و تلاش برای ترور کاظمی چه واقعی باشد چه ساختگی، جنایتی است که در هر صورت محکوم است و ممکن است به مثابه چاشنی انفجاری باشد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصطفی الکاظمی ترور کاظمی عراق ایالات متحده امریکا الحشد الشعبی حشد شعبی حشد الشعبی انتخابات عراق تظاهرات عراق ایران و عراق ایران و عراق و امریکا


( ۱ )

نظر شما :

احمد محمود ۲۱ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۴
احتمال چهارمی هم هست نویسنده میخواهد اصل موضوع را لوث کند ما هم موضوع را میدانیم تا نشان سم اسبت گم کنند ترکمانا نعل را وارونه زن