مسکو با رعایت دقیق قوانین بین الملل، به فکر همکاری نظامی و فنی با تهران

تجهیزات نظامی‌ای که ایران به فکر خریدشان از روسیه است

۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۷۶۵۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
براساس گزارش ها مرکز تحلیل تجارت جهانی تسلیحات، ایران خرید قایق های موشکی روسی، ناوهای موشکی و همچنین، کشتی های فرود هواپیماها را خواستار هستند. افزون بر آن، تهران نیاز به نوسازی سه زیر دریایی نوع «کیلو» ساخت روسیه دارد که جزء تسلیحات نیروی دریایی کشور است. این نوسازی از جمله شامل نصب سیستم موشکی «کلاب اس» نیز می شود. به موازات آن، ایران در حال بررسی امکان سفارش زیردریایی های جدید «پروژه ۶۳۶» از روسیه است.
تجهیزات نظامی‌ای که ایران به فکر خریدشان از روسیه است

دیپلماسی ایرانی: الکساندر میخیف، مدیر عامل شرکت «روس آبارون اکسپرت»، به خبرنگاران گفت که روسیه با رعایت دقیق قوانین بین الملل و قوانین ملی دو کشور، به همکاری نظامی – فنی خود با ایران ادامه خواهد داد. او گفت: «در رابطه با چشم انداز همکاری های نظامی و فنی با ایران باید گفت که تحت هر شرایطی، همکاری ها بر پایه رعایت دقیق قوانین جاری در دو کشور و تعهدات بین المللی طرفین و قوانین حقوق بین الملل ادامه خواهد یافت.»

بر اساس توافق هسته ای، از 18 اکتبر سال 2020 تحریم تسلیحاتی علیه ایران پایان یافته است. پیش از این، ارسال تسلیحات به ایران فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل متحد امکانپذیر بود. در نوامبر سال 2015 روسیه با ایران قرارداد فروش چهار فروند سامانه ضد هوایی اس – 300 را امضا کرد که در سال 2016، این سامانه ها ارسال شدند. قرارداد مشابهی نیز در سال 2007 امضا شده بود، اما پس از تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارسال تسلیحات مدرن از جمله موشک ها و سیستم های موشکی به تهران ممنوع شد.

 به گفته دمیتری شوگایف، مدیر سرویس فدرال همکاری های نظامی – فنی روسیه، مسکو همچنین برخی قراردادهای دیگر که تحت اعمال تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد، منعقد کرده است. برای نمونه، تهران از مسکو مجموعه ای از تجهیزات تعمیراتی، مونیتورینگ و سیستم های اطلاعاتی الکترونیکی خریداری کرده است.

براساس گزارش ها مرکز تحلیل تجارت جهانی تسلیحات، ایران خرید قایق های موشکی روسی، ناوهای موشکی و همچنین، کشتی های فرود هواپیماها را خواستار هستند. افزون بر آن، تهران نیاز به نوسازی سه زیر دریایی نوع «کیلو» ساخت روسیه دارد که جزء تسلیحات نیروی دریایی کشور است. این نوسازی از جمله شامل نصب سیستم موشکی «کلاب اس» نیز می شود. به موازات آن، ایران در حال بررسی امکان سفارش زیردریایی های جدید «پروژه 636» از روسیه است.

ایگور کوروتچنکو، مدیر مرکز تحلیل تجارت جهانی تسلیحات، خبر داده است که تهران می خواهد، هواپیماهای جنگنده روسی سوخوی – 30 و میگ – 29 اس ام تی را خریداری کند. ابران همچنین خواهان خرید هواپیماهای مدرن جنگنده سوخوی – 25 است. ایران می تواند، نوسازی ناوگان تانک های تی – 72 موجود و خرید تانک های جدید تی – 90 اس و خودروهای زرهی پیاده نظام بی ام پی – 3 را نیز سفارش دهد.

منبع: مژدونارودنایا ژیزن (روسیه)/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خرید تسلیحاتی ایران ایران و روسیه هواپیماهای سوخو اس - 300 اس - 400 رفع تحریم های تسلیحاتی رفع تحریم های تسلیحاتی ایران


( ۲۳۸ )

نظر شما :

جامی ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۹
جنگنده بخرید.جنگنده بخرید.جنگنده بخرید.
اشکان ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۳
روسیه حتی یک چاقو به ایران نمیدهد و اشتباه آمریکا رد دادن سلاح مدرن به ایران را نمیکند هر چند روسیه سلاح زیاد مدرنی ندارد
فدوی ۲۸ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۵
تا پوتین نرفته و نفر بعد که به احتمال فراوان فردی نزدیک به محافل غربی خواهد بود ، نیامده و تا همین یک درب هم بسته نشده فکری برای خرید نظامی از روسیه مخصوصا تهیۀ هواپیمای نظامی بشود . زمین مهم است . دریا هم مهم است اما تا بر آسمان مسلط نباشی ، نه بر زمین ، نه بر دریا ، نه بر زبانها ، نه بر قلمها ، نه بر سفره ها و نه بر دلها مسلط نخواهی بود . امروز از اکسیژن هوا برای ما واجبتر خرید حداقل یک صد فروند سوخو 30 و 34 است .
ابراهیم قدیمی ۲۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۹
با توجه به سیستم های ضد هوائی امروزی بسیار موثرهواپیماهای فوق گران اقتصادی نیست۔تقویت سیستم های ضد هوائی وبهپاد پیشرفته بسیار موثر تر است۔ در هدف های دور استفاده از موشک مقرون بصرفه تر است۔
فدوی ۲۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۱
در جواب ابراهیم خان قدیمی ... با اختلاف هنوز هیچ وسیله ی نظامی نتوانسته جای جنگنده و بمب افکن را بگیرد . موشک خوبست اما به راحتی شناسایی ، رهگیری و منهدم می شود . پهپاد در جنگ حزب الله با اسراییل ، جنگ آمریکا با القاعده ، جنگ قفقاز و کلا جنگهای مینیاتوری شاید جواب می دهد اما در جنگهای کلاسیک و بین قدرتهای متوسط و بزرگ ، جایگاه برجسته آب ندارد .
حمید ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۶
تصمیم به خرید یک مسئله است و فروش یک مسئله دیگه.روسیه قابل اطمینان نیست و اینو ثابت کرده.