ابوظبی در زمین تهران بازی می کند

اهداف پنهان امارات از نزدیکی به سوریه به بهانه کاهش نفوذ ایران

۲۷ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۰۷۶۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
این ادعا که هدف امارات از نزدیک شدن به دمشق، کاهش نفوذ ایران در سوریه است، ادعایی بسیار پوچ است که قبلا نیز به عنوان بهانه ای برای پیشبرد اهدافی دیگر مطرح شده بود و اکنون به عنوان نارنجک دودزا برای تحت الشعاع قرار دادن خشم احتمالی از این سفر از یک سو، و توجیهی نیرنگ آمیز برای کسانی که به این سفر اعتراض دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. 
اهداف پنهان امارات از نزدیکی به سوریه به بهانه کاهش نفوذ ایران

نویسنده: علی حسین باقر

دیپلماسی ایرانی: عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات روز سه شنبه گذشته در دمشق با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد. مقامات و رسانه های سوری این سفر را که در نوع خود از سال 2011 بی سابقه بود، گامی به سوی توسعه روابط دوجانبه در زمینه های مختلف توصیف کردند ولی رسانه ها و شخصیت های متعددی در امارات، هدف اصلی عادی سازی روابط با نظام اسد را، مقابله با نفوذ ایران در سوریه دانستند. 

نکته سفر اخیر وزیر امور خارجه امارات به دمشق، در مضمون این سفر نیست بلکه در زمان آن است. این دیدار در شرایطی صورت گرفت که روابط عربستان سعودی و لبنان دچار بحران شده و عربستان و شماری از کشورهای عربی خلیج حوزه خلیج فارس، سفیران خود در بیروت را در اعتراض به اظهارات جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن که به دولت سوریه نزدیک است، فراخوانده اند. به عبارت دیگر، در شرایطی که عربستان به علت تنش با شخصیت های نزدیک به بشار اسد و ایران، سفیر لبنان در ریاض را اخراج کرده و سفیر خود را از بیروت فرا خوانده، ابوظبی سرگرم تقویت روابطش با این محور است. 

این ادعا که هدف امارات از نزدیک شدن به دمشق، کاهش نفوذ ایران در سوریه است، ادعایی بسیار پوچ است که قبلا نیز به عنوان بهانه ای برای پیشبرد اهدافی دیگر مطرح شده بود و اکنون به عنوان نارنجک دودزا برای تحت الشعاع قرار دادن خشم احتمالی از این سفر از یک سو، و توجیهی نیرنگ آمیز برای کسانی که به این سفر اعتراض دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. 

کاستن از نفوذ ایران در سوریه، با حمایت از ایران و نفوذ ایران و عوامل ایران در سوریه امکان پذیر نیست! کافی است به سخنان اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله نگاهی بیندازیم که گفت نزدیک شدن امارات به سوریه، اذعان طرف های عربی به پیروزی اسد است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز سفر بن زاید به سوریه و دیدارش با اسد را گامی مثبت توصیف کرد. 

آنچه امارات به نظام اسد می دهد، احیای مشروعیت عربی آن و بازسازی سوریه و احیای ماشین نظامی و اطلاعاتی این است. اقدام امارات کاهش فشار سیاسی و مالی و اقتصادی و نظامی بر ایران به عنوان حامی اصلی بشار اسد را باعث می شود. تهران ده سال است که با کمک گروه های مسلح وفادار به خود برای تحقق این هدف در سوریه می جنگد و اکنون امارات، خواسته های ایران را دو دستی به این کشور تقدیم می کند و مدعی است که به دنبال کاهش نفوذ ایران در سوریه است! 

مسئولیت اصلی عواقب احیای جایگاه اسد بر دوش دولت آمریکاست که عامل بخش اعظم مشکلات کنونی مرتبط با سوریه است. دولت جو بایدن که همان خط مشی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق امریکا را دنبال می کند، نه تنها چشم خود را به روی تلاش ها برای احیای مشروعیت نظام اسد بسته است بلکه به امارات و دیگر کشورها برای حرکت در این مسیر، چراغ سبز نشان داده است. 

دولت آمریکا گسترش روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل را تشویق می کند تا اعتراضات به ورود واشنگتن به مذاکرات هسته ای با ایران را کاهش دهد. دولت بایدن درصدد است مانند اوباما، از سوریه به عنوان برگه چانه زنی با ایران و روسیه استفاده کند به این صورت که در مقابل کاهش تحریم ها علیه اسد و سرپا کردن آن، از ایران می خواهد به مذاکرات و توافق هسته ای بازگردد و از روسیه می خواهد برای پایان دادن به اختلافات بنیادین، همکاری کند. بعد از آن ممکن است آمریکا نیروهایش را از سوریه خارج کند و به ایران اجازه دهد وانمود کند که نیروهایش را از سوریه خارج کرده است به این شرط که مشکلی برای امنیت اسرائیل ایجاد نکند. همه از این سناریو بهره مند می شوند به جز کشور ترکیه که بزرگترین قربانی آن خواهد بود.

منبع: عربی 21 / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و سوریه حکومت سوریه سوریه امارات متحده عربی امارات و سوریه بشار اسد عبدالله بن زاید ایران و امریکا سوریه و امریکا ترکیه و سوریه


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۱
امارات در حال پر کردن جای خالی عربسنان در منطقه است۔قبلا عربستان کیسه پر پول منطقه بود ولی اکنون بعلت مشکلات داخلی ومدیریت پر اشتباه ان وجنگ یمن کیسه او خالی است۔۔امارات در حال زدودن غبارات ناشی از رابطه خود با اسرائیل نیز در بین اعراب هست۔واقعیت در این است که سوریه کشوری تخریب شده ونیاز به ساخت دارد۔همکاری روسیه و ایران وامارات و سوریه در ساخت سوریه تخریب شده تفکر سازندهای است۔ دیگران در حال تخلیه ثروت امارات با فروش تسلیحات بی فایده ودر زمان بی ارزش شده هستند۔به هزینه نگاهداری وجانک یاردهای هواپیماهای نظامی دیگران نگاه کنید۔ ۔ناز وکرشمه های میفروشیم ونمیفروشیم کرشمه ودلبری فروش است۔برخی علاقمندند با فروش تسلیحات امارات را تخلیه ثروت کنند امارات عقل تجارت داردتفاوت سرمایه گذاری وخرید اسلحه را خوب میفهمد۔عده ای اورا بسمت نظامیگری بی سود وپر ضرر میکشانند ۔۔ثروت اعراب اگر ساخت کشورهای عربی سود بهتر است تا تخریب انها۔روشی که عربستان در پیش گرفته است۔