تهران و دمشق تحرکات آنکارا را زیر نظر دارند

نقشه ترکیه برای شمال عراق و سوریه

۰۴ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۰۷۸۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
ترکیه در چارچوب این طرح درصدد است جوامع غیرکرد را در مناطقی در شمال و شرق سوریه که تحت سیطره خود در آورده است اسکان دهد تا مانعی انسانی و جغرافیایی بین کردهای سوریه و کردهای ترکیه ایجاد کند. آنکارا چنین طرحی را در شمال عراق نیز دنبال می کند.
نقشه ترکیه برای شمال عراق و سوریه

نویسنده: حسن فحص

دیپلماسی ایرانی: ارتش ترکیه با تصمیم سیاسی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور‏، سه عملیات نظامی آشکار در خاک سوریه انجام داد که موجب سیطره مستقیم ارتش بر مناطقی در شمال و شرق این کشور شد. هرچند ترکیه هدف این حملات را مبارزه با داعش و حزب کارگران کردستان اعلام کرده ولی از نظر ایران‏ این اقدامات نظامی‏ بخشی از تلاش هایی است که ترکیه به عنوان یک کشور ذیربط در پرونده سوریه برای نفوذ در این کشور و ایجاد جایگاهی برای خود در تحولات آینده سوریه انجام می دهد.

ترکیه ابتدا تلاش کرد از طریق حمایت از برخی گروه های مسلح مخالف نظام سوریه در این کشور نفوذ کند ولی ناکامی این گروه در تحقق هدف مورد نظر که تامین کننده منافع ترکیه باشد موجب شد ترکیه گزینه مداخله مستقیم نظامی در مناطقی در شمال و شرق سوریه را انتخاب کند تا از یک سو به گفته مقامات ترکیه تهدید کردها را از مرزهایش دور کند و در ثانی به بازیگری تاثیرگذار در میدان خاورمیانه و تحولات ژئوپلتیک آینده در این منطقه تبدیل شود.

سه عملیات نظامی ترکیه در سوریه‏ نتوانست آنکارا را به بازیگری تاثیرگذار در تصمیم گیری های مرتبط با سوریه تبدیل کند و اکنون با افزایش گمانه زنی ها درباره عملیات نظامی ارتش سوریه برای بازپس گیری استان ادلب که برگه اصلی ترکیه در بازی توازن نفوذ با دیگر بازیگران به ویژه ایران و روسیه است‏، ترکیه به اجرای عملیات نظامی جدید در محور تل رفعت و الباب و کوبانی و منبج و عین عیسی فکر می کند که هدف آن تثبیت منطقه حائل بین مرزهای خود و منطقه تحت کنترل کردها در شمال سوریه است.

راهبرد دولت ترکیه علیه کردها در سوریه، به علت چتر حمایتی آمریکا از کردها به بن بست خورد و این مسئله بر کارآیی عملیات نظامی ترکیه تاثیر منفی گذاشت. از این رو ترکیه مترصد فرصتی است تا به محض برداشته شدن چتر حمایتی آمریکا از کردهای سوریه‏، عملیات خود را آغاز کند.

در شرایطی که ایران و نیروهای مورد حمایت آن در سوریه به تلاش برای تغییر بافت جمعیت در مناطقی از سوریه به ویژه اطراف دمشق تا منطقه القصیر در مرز لبنان و استان حمص متهم می شوند‏، ترکیه نیز به دنبال کردن چنین طرحی در طول مرزهای سوریه با ترکیه متهم می شود. ترکیه در چارچوب این طرح درصدد است جوامع غیرکرد را در مناطقی در شمال و شرق سوریه که تحت سیطره خود در آورده است اسکان دهد تا مانعی انسانی و جغرافیایی بین کردهای سوریه و کردهای ترکیه ایجاد کند. آنکارا چنین طرحی را در شمال عراق نیز دنبال می کند.

راهبرد آینده دولت سوریه و ایران‏، ریشه کن کردن تهدیدهای تروریستی و بازپس گرفتن باقی مانده مناطق تحت سیطره گروه های مسلح به ویژه در استان ادلب و سپس پرداختن به موضوع حضور نیروهای اشغالگر خارجی در خاک سوریه است. با این حال پیش بینی می شود نظام سوریه عملیات نظامی خود را از مناطق شرقی تحت سیطره کردها آغاز کند و بعد از آن سراغ ادلب برود. این مسئله موجب شده است مقامات ترکیه عملیات نظامی خود در مناطق شرق سوریه را تسریع کنند.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه سوریه ایران ایران و ترکیه ایران و سوریه ایران و ترکیه و سوریه ترکیه و سوریه استان ادلب ادلب


( ۶۸ )

نظر شما :

رضا شاه کبیر ( نوکر آتاترک ) ۰۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰
فکر نمی کنم نقشه خاصی داشته باشد، اینها حدس و گمان است.
فدوی ۰۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۷
تحقق تیتر مقاله از توان ترکیه خارج است هرچند آرزویش را دارند .
فدوی ۰۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۸
بالاخره کردها باعث فروپاشی و تقسیم ترکیه خواهند شد .
عبدالرضا ۰۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۲
در شمال عراق و شمال و شرق سوریه عوامل مسلح ی پ گ ترکمن ها و عربها را کشته یا فراری داده اند تا در سرزمین انها کردستان تشکیل دهند حالا دولت ترکیه انها را به اراضی خود باز گردانده و در مقابل دولت بشار اسد و ی پ گ از انها حمایت می کند
ایرانی ۰۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۳
جمعیت کردهای ترکیه بسیار بیشتر از سه کشور دیگر است و چالش اصلی انکارا در خاک خودش است. ترکیه دیر یا زود راهی نخواهد داشت جز اینکه نوعی خودمختاری به کردهای خودش اعطا کند. اینکه ترکیه بخواهد مساله کردها را در خارج از مرزهای خودش نشان دهد راه به جایی نمیبرد. واقعیت کاملا برعکس است. گروهی مانند حزب کارگران کردستان در ترکیه شکل گرفت و دامنه فعالیت آن به کردستان عراق و سوریه کشیده شد. ضمن اینکه قضیه سوریه با عراق متفاوت است. کردهای سوریه دراین چند سال به جز در زمانیکه ترکیه عملیات اشغال را انجام میداد حتی یک گلوله هم به سمت ترکیه شلیک نکردند. سیاست آنکارا بیشتر کردهراسی است و البته مصرف داخلی برای راضی کردن طرفداران عثمانی گری و پانترکیسم هم دارد.
رضا ۰۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۹
اتفاقا در موضوع تروریستهای پ.ک.ک ترکیه و ایران هم نظر هستند و دخالتها یا حضور نظامی ترکیه در سوریه ناقض مبارزه با این گروه تروریستی که شاخه پژاک آن نیز در ایران فعالیت می کند، نیست.
فرهاد ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۷
ترکیه داعش را ایجاد کرده ولی دیگران را به تروریسم متهم می‌کند!!!!