تحلیلگر آمریکایی: تیم مذاکره کننده ایران از صلاحیت بالایی برخوردار است

۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۳ کد : ۲۰۰۸۰۷۹ سرخط اخبار

 "مارک فیتز پاتریک" تحلیلگر موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در آمریکا با ابراز خوش‌بینی از آغاز دور جدید مذاکرات ایران در وین، گفت کارشناسان تیم مذاکره‌کننده ایران از صلاحیت بالایی برخوردارند.

معاون اجرایی پیشین موسسه بین المللی مطالعات راهبردی (IISS) در آمریکا در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره ابتکار عمل ایران برای تغییرترکیب تیم مذاکره‌کننده و حضور متخصصان اقتصادی و تحریم‌ها این مطلب را مطرح کرد.

فیتزپاتریک اضافه کرد که این تیم اگرچه کارشناسان هسته ای کمی دارد اما تمرکز کارشناسان بر امور مالی و تحریم‌ها نشان می‌دهد که تمرکز ایران، حداقل در حال حاضر، بر آن چیزی است که از غرب می‌خواهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به نقض برجام از سوی آمریکا و عدم اعتماد تهران به واشنگتن، آمریکا باید چه گام‌های موثری به جای پیشبرد سیاست شکست خورده اعمال فشار بردارد؟ گفت: آمریکا آماده است تمام تحریم‌هایی که برای اجرایی شدن برجام مانع ایجاد می‌کنند را لغو کند اما احیای برجام نیازمند اقدامات همزمان از سوی ایران و آمریکا است.

فیتز پاتریک گفت: براساس قوانین آمریکا، بدون اقدام متقابل، دولت بایدن نمی‌تواند تحریم‌ها را به صورت یکجانبه لغو کند اما من با این نظر که سیاست فشار دونالد ترامپ شکست خورده است، موافقم.

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: اکنون هر دو طرف باید با یکدیگر به دنبال موفقیت باشند.

این دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا دولت بایدن با گذشت نزدیک به یکسال پس از روی کار آمدن، هنوز نتوانسته است به اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران بازگردد؟ گفت: احیای برجام نیازمند اقدام از سوی دو طرف است.

فیتزپاتریک اضافه کرد مذاکرات اوایل سال جاری به سمت یک راه پذیرفتنی برای هر دو طرف پیشرفت خوبی  داشت، اما مصالحه لازم برای یک توافق موفق، صورت نگرفت.

وی درباره تاثیر طرف‌های سوم همچون رژیم صهیونیستی بر مذاکرات وین و اینکه دولت بایدن چگونه می‌تواند آن را مدیریت کند، نیز اظهار کرد: تیم بایدن با انجام مذاکرات گسترده و مکرر به دنبال اطمینان دادن به شرکای خود در منطقه بوده است.

دیپلمات سابق آمریکایی بدون توجه به تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی که در مغایرت کامل با ان پی تی و صلح بین‌المللی است، با بیان اینکه آمریکا نگرانی‌های شرکای خود  را به طور جدی مورد توجه قرار خواهد داد، مدعی شد: آمریکا در مذاکرات، در نهایت  بر اساس ارزیابی خود از بهترین گزینه برای اهداف عدم اشاعه جهانی و صلح و ثبات منطقه‌ای تصمیم گیری خواهد کرد.

فیتز پاتریک در پاسخ به این سوال که همه می‌دانند رژیم صهیونیستی با توافق هسته‌ای ایران مخالف است، چرا آمریکا نتوانست جلوی خرابکاری رژیم اسرائیل را بگیرد و چه تضمینی وجود دارد که این رژیم خرابکاری‌های خود را متوقف کند؟ گفت: مقامات فعلی اسرائیل آمادگی بیشتری برای همکاری با دولت بایدن دارند.

وی افزود شک دارم تا زمانی که مذاکرات به طور جدی ادامه دارد، اسرائیل حملات خرابکارانه انجام دهد.

این تحلیلگر آمریکایی در عین حال خرابکاری رژیم صهیونیستی را در صورت تاخیر یا وقفه در مذاکرات همزمان با پیشرفت‌های فنی برنامه هسته‌ای ایران رد نکرد.

فیتزپاتریک در پاسخ به سوال دیگری درباره دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین گفت: خوشحالم که مذاکرات در نهایت و پس از پنج ماه و نیم تاخیر از سر گرفته می شوند.

وی با تردید نسبت به آینده مذاکرات گفت که جدیت در مورد آغاز مذاکرات با جدیت در پایان دادن به آن یکسان نیست.

عضو ارشد اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی در پاسخ به سوال دیگری درباره مانع‌تراشی برخی سناتورهای جمهوری‌خواه برای بازگشت واشنگتن به برجام و ابزارهای دولت بایدن برای مهار آنها، این مطلب را مطرح کرد.

فیتزپاتریک افزود: بایدن باید در یک وضعیت سیاسی پرمخاطره، در شرایطی  که حتی برخی از اعضای حزب خودش و همچنین همه جمهوری‌خواهان، از رعایت دقیق پایبندی در برابر  پایبندی در برجام حمایت نمی‌کنند، تعادل ایجاد کند.

وی در عین حال اظهار کرد: اما بایدن از اختیارات اجرایی کافی برخوردار است تا به او اجازه دهد چنین توافقی را منعقد و اجرا کند.

مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ از روز دوشنبه هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در وین اتریش برای لغو تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران و بازگشت آمریکا به برجام آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، همزمان با مذاکرات وین و ارایه دو متن پیشنهادی از سوی هیات ایرانی به طرف های مذاکره کننده با موضوع لغو تحریم های ظالمانه و مساله هسته ای کشورمان ؛ رژیم صهیونیستی که همواره از هر فرصتی برای ایجاد اخلال در روند مذاکرات سواستفاده کرده است؛ اعلام کرد که مذاکرات وین باید هرچه سریعتر متوقف شود.

به گفته علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران، سند اول دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع لغو تحریم‌ها و همینطور سند دوم در مورد موضوع اقدامات هسته‌ای ایران در اختیار طرف مقابل قرار گرفت. قاعدتا طرف مقابل باید این اسناد را بررسی و آمادگی لازم را برای گفت‌وگوها و مذاکرات جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد متن های ارائه شده کسب کند.  اما نکته مهم این است که این گفت‌وگوها دارای آثار متنوع و متعدد بین المللی است.
ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

در پی ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، با اتخاذ مواضع مغایر برجام و خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می‌۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می‌۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر ایران برای دست یابی به موفقیت در مذاکرات سه شرط اصلی تعیین کرده است. اینکه ایالات متحده بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته برمی‌گردد. برای بازگشت از این مسیر غلط تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده همه را یکجا به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد


( ۳ )

نظر شما :