عمویی: آمریکایی ها هنوز آماده برداشتن تحریم‌ها نیستند

۱۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۴ کد : ۲۰۰۸۰۸۱ سرخط اخبار

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه باید فضا و زمینه بازگشت ایران به تجارت و اقتصاد جهانی فراهم شود، گفت: آمریکایی‌ها هنوز آماده برداشتن تحریم‌ها نیستند و هدف آنها برای بازگشت به توافق هسته‌ای، صرفا استفاده از ظرفیت‌های محدود کننده توافق هسته‌ای علیه ایران است.

«ابوالفضل عمویی» ‌روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره مذاکرات وین که از هشتم تا ۱۲ آذرماه در وین برگزار شد، گفت: مشکل اصلی این توافق به خروج آمریکا از توافق هسته ای برمی‌گردد. چرا که آمریکایی‌ها به رغم اینکه ایران به تعهدات خود پایبند بود، در سال ۲۰۱۸ به صورت غیرقانونی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از این توافق خارج شده و مانع از به نتیجه رسیدن آن شدند و یک سال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای و بی عملی اروپایی‌ها، ایران تعهدات خود را طبق پارگراف ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای کاهش داد.

 وی با اشاره به تغییر دولت در آمریکا و اعلام تمایل دولت جدید این کشور برای بازگشت به توافق هسته‌ای گفت: آمریکا بدون موافقت ایران نمی‌تواند به توافق هسته‌ای بازگردد و عضو دوباره آن شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مهمترین شرط ایران برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را لغو تحریم‌هایی ذکر کرد که این کشور با اعمال آن مانع اجرای توافق هسته‌ای و انتفاع اقتصادی ایران از این توافق شده است.

عمویی لغو تحریم‌ها را مهمترین و اصلی‌ترین مطالبه ایران در مذاکرات عنوان کرد و گفت: مهترین شرط موفقیت مذاکرات این است که طرف مقابل سیاست خود را برای حفظ تحریم‌ها تغییر دهد. آمریکا نمی‌تواند ادعا کند تحریم‌ها را کنار گذاشته ولی در عمل تحریم‌ها را ادامه دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لغو تحریم‌ها موضوع محوری این دور از مذاکرات بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این دور از گفت و گوها با هیات گسترده وارد وین شد و موضوع لغو تحریم‌ها را که در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هم بر آن تاکیدشده، به صورت جدی پیگیری کرد.

عمویی درباره پایان این دور از گفت و گوها و در پاسخ به این سوال که آیا طرف مقابل در پی فرسایشی کردن مذاکرات است، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حل مسائل اقتصادی خود راه‌های مختلفی را پیگیری می‌کند کما اینکه اخیرا شاهد بودیم که ایران عضو اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای شد و در اجلاس اخیر اکو هم تلاش‌های موفقی داشت که از نتایج‌ آن می‌توان به قرارداد سواپ گازی اشاره کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآورشد: قرارداد سوآپ گازی با کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، ظرفیت‌های جدید اقتصادی در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد.

نماینده مردم تهران درمجلس با بیان اینکه خواسته جمهوری اسلامی ایران لغو تحریم‌ها است و به نتیجه رسیدن آن در دورهای بعدی به این رویکرد بستگی دارد، ادامه داد:‌ مواضع ایران در این رابطه اصولی و مبتنی بر حقوق مسلم است و طرف‌های مقابل هم اذعان دارند که ایران در پیگیری حقوق خود منطقی و با اقتدار برخورد می‌کند.

عمویی تقویت تیم مذاکره کننده کشورمان را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران توان کارشناسی بالایی دارد و تقویت تیم مذاکره کننده ایران به تقویت جایگاه مذاکراتی ایران در وین کمک کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه موضوع تحریم‌ها، یک موضوع بخشی نیست و بیشتر بخش‌های ایران مانند انرژی، حمل و نقل، بانک و سایر حوزه‌ها درگیر این موضوع هستند، قطعا ایران حق دارد تیم متنوعی از کارشناسان را در مذاکرات را داشته باشد و افزایش تعداد افراد تیم مذاکره کننده رویکرد ابتکاری و مثبتی بود.

وی درباره عدم حضور رسمی آمریکا در مذاکرات و تاثیر آن بر روند مذاکرات وین گفت: آمریکا به صورت غیرقانونی از مذاکرات خارج شده و امروز هم در تلاش است پس از بازگشت به این توافق، ‌از ظرفیت‌های نظارتی و محدود کننده آن برای تقابل با ایران استفاده کند.

عمویی با تاکید بر اینکه بر اساس حقوق بین الملل آمریکا بدون رضایت ایران و سایر اعضا نمی‌تواند وارد این توافق هسته‌ای شود، گفت: آمریکایی‌ها طرف خطاکار توافق هستند و حضور دوباره‌ آنها مستلزم این است که خطای گذشته خود را در نقض توافق و اعمال تحریم جبران کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید فضا و زمینه بازگشت ایران به تجارت و اقتصادی جهانی فراهم شود، گفت: به نظر می رسد آمریکایی هنوز آماده برداشتن تحریم‌ها نیستند و هدف آنها برای بازگشت به توافق هسته‌ای صرفا استفاده از ظرفیت‌های محدود کننده توافق هسته ای علیه ایران است.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط کنونی گفت و گوی مستقیم با آمریکا جایزه دادن به طرف خطاکار است و باید توجه داشته باشیم که مردم ایران در سال‌های اخیر در نتیجه اقدامات غیر قانونی و ظالمانه آمریکا متحمل فشارهای زیادی شدند و اگر بنا باشد این فشارها ادامه داشته باشد دلیلی برای حضور آمریکا در مذاکرات دیده نمی‌شود.

عمویی با اشاره به لابی رژیم صهیونیستی برای تخریب مذاکرات هسته‌ای‌ گفت: به نظر ما به نتیجه نرسیدن مذاکرات حاصل این لابی‌ها نیست. ایران با ایستادگی، تا امروز این توافق را با صبوری حفظ کرده و اجازه نداده این توافق ابزار زیاده‌خواهی طرف آمریکایی و سایر کشورهای متخاصم استفاده شود.


( ۲ )

نظر شما :